Ojj redan byggtråd nr 2 på G :)
Henke

Angående övningar för att bli bra på airbrushning, så finns det nog en hel del kurser på DVD och liknande. På forumen brukar de rekommendera att man ska träna på "dots & daggers". Det är de grundläggande färdigheterna i airbrushning, och jag misstänker att om man behärskar dem, så har man det rätt mycket lättare för att få in hantverket. Kolla gärna den här:
http://www.howtoairbrush.com/lesson%201.htm
För oss modellbyggare kan det ses som överkurs, men det som kan vara viktigast att få in känslan för, är att man alltid ska börja och sluta med luft på. Poängen med det är att då slipper man en massa onödigt kladd och stänk.
Ja får tacka så mycke för tipsen denstore :)
Ska bli kul att få lära sig sen framöver.
Funderar oxå att spruta på vanligit A 4 papper bara för att ha nått att lära sig på..
Henke

Nackdelen för oss byggare, med att spruta på papper, är ju att papper suger åt sig, vilket inte modellplast gör. Idealet vore nog att öva på styrenark, och sedan tvätta av dem efter.

Fick hem något idag jag letat mycket, mycket länge efter, Hasegawa 1:24 Jaguar XJS i racingutförande. Det är en rejält ovanlig modell som redan när den kom ut i mitten av åttiotalet hade sådant som etsade bältesspännen etc. El Lobo, jag tar med den på söndag så får ni se.

#5: Det ska bli kul! Den verkar intressant!

Fick ett meddelande från Kingkit, dom hade försökt skicka Hood till mig, två gånger, båda gångerna hade dom fått tillbaka den från UK post office med meddelandet att den var oversize, så jag tingade en som Wentzels hade och här är den

Det fina i kråksången är att 1: Kursen var högre när Kingkit betalade tillbaka pengarna så jag fick mera tillbaka än jag betalade
2: Priset inklusiva frakt från England var högre än rakt över disk på Wentzels, så jag skall väl inte klaga 
PS: Dom har fortfarande (eller igen) kvar den där Millenium Falcon Revell Easykit jag tänkte just titta efter priset då det blev min tur…
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Den såg väldit trevlig ut starhawk 
Kul me fler båtar..
Henke

I och med att första semesterdagen (=idag) ser ut som den gör i Stockholm kände jag mig tvungen att inhandla lite nödproviant. Nöden gjorde dock att jag fick frångå mina skeppsbyggnadsprinciper och köpa två jordbruksmaskiner istället.
Det blev en Dragon Sherman och en Trumpeter Tiger, båda i 1/72.
Men så fort semestern är över kommer en köporder på en SLAVA och en UDALOY att läggas.

#8: Jo jag funderar på en till, men jag vill helst ha Rodney men jag hittar ingen 1/350 på den 
Okej :)
Hoppas du kommer visa bygget här när de blir
Dom där ser trevliga ut dom stridsvagnarna
Henke

#10: Ingen riktig byggsats, men det finns en "one piece full-hull model", med 150 resindelar, i 1/350 från Iron Shipwright för USD 450.

#12: Snyggt gjutet, men en massa resin
njäe jag tror jag står över

Den ska vara väldigt bra, trots att det är en resinmodell. Själv väntar jag på att Trumpeter ska släppa Rodney i 1/350, men det kan ju ta en tid. Har iofs väntat i 25 år, så ett par år mer eller mindre kan ju kvitta

#14: 
Det var ju ett gäng trevliga modeller ni skaffat!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#17: Franskt igen?! 

#18: Jepps, måste tetas lite med Sau, han verkar också vara ute efter lite Mirageplan nu också.

#20: Hmmm, jag kanske skulle kolla igenom vad jag har i min hög och ta med till Locketorp? 
Ja om du vill blir av med dom så är det ett gått sätt att göra det på 

#22: Ska tänka på saken! 
Ja tyvärr så har jag inga Tu 22 eller 26 att erbjuda denna gången, men nått kanske man hitta i lådorna som man kan undvara.

#24: Det ska nog ordna sig i så fall. Det brukar det ju göra, på ett eller annat sätt. 
Så sant- så sant

Och det bara handlas och handlas! 
Ja den var fin den Miragen Tunnan :)
Såg den ju för några timmar sen hehe

#7 Trevlig modell den där Hood:en Starhawk,har själöv byggt den också.
Ja en Rodney i 1:350 skulle vara kalas,hoppas hoppas
.
#17 Den Miragen ser ju trevlig ut!
#19 Ser ju inte fel ut!
#24 Tja, Tu 22an ligger iaf här i väntan på mod! 
Azgaron

Trevligt, lite halvbandvagnar!
Azgaron

#34: Jag kan inte låta bli att tycka att det där är en (utseendemässigt i alla fall) kul bil. 

#34 Har ingen modell av paddan, men hoppas att man kan ställa upp en på hyllan en dag! Fulsnygg helt enkelt! Vad jag kommer ihåg så var det en fin komfort i bilen och såg rolig ut när den hade sjunkit ihop…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Skadad som jag är så tycker jag att det här är en av de snyggaste bilar som någon ritat i modern tid. Kan ju inte ha varit helt fel ute då man kan hitta designelement i många andra senare bilar. Även om jag tycker att serie 1 med friliggande strålkastare är snyggast i karossen så skulle jag nog vilja ha en DS23 med direktinsprutning, H-lådan och allt annat mums som fanns i dem.
Niclas

Jag skulle kunna tänka mig en padda, men ännu hellre en Citroen SM, helst en tidig årsmodell. Mums!

Om du har ett konto på eBay kan jag rekommendera säljaren PJH Tools om du behöver delar till Iwata. Han har mycket fördelaktiga priser och levererar snabbt. Själv köpte jag min Iwata HP-CH med tillbehör av honom och sparade därmed 1300kr om jag skulle köpt samma grejer i sverige.
/Patrik

En SM är ju den ultimata paddan om man säger så, fast inte en sån där ful USA-front! Snacka om att förstöra en häftig nos.
Synd att Citroën hade så bråttom när de tog fram SM, den led ju av fler barnsjukdomar än alla andra märken tillsammans, nästan.
Motorn fick mycket kritik för att den skulle vara skör, problem som är tillrättade på renoverade och senare bilar. Samma motor körde ju Maserati själva i bl.a. Merak med framgång. Näe, synd att Peugeot lade ned SM. Hade varit kul om den fått en ärlig chans. Ett kul tillval var fälgar i kolfiber, det kallar jag framsynt!
Niclas
Trevlig Cittramodel du skaffat Niclas!
Azgaron

Tackar :)

En sak till.. som säkert hamnar här snart.. En slang till sprutan..
Men hur vet jag vilken huvud jag har på en
"Revell gamma kompressor" 39132
1/4 och 1/8 ingångar hittade jag.. För mig är det grekiskan men en bild så kanske ni kan hjälpa mig ta reda på vad det är jag mäter och vad för slang det är jag behöver??
Mvh Hampus

#41 Kolla in Benknäckargänget med Burt Reynolds. Jag kan kolla början av filmen nästan hur många gånger som helst, bara för att drägla över bilen. Supertuff!
Trevliga prylar ny införskaffat
Halvbandare, Padda och färgsprutor
Bara att grattulera till era inköp.
/Tunnan

Orkar inte ta någon bild, men det finns väl en tidigare här i tråden. Trumpeters Hood i 1/350. Köpte den av Fisken33, och är hur nöjd som helst. Kommer väl aldrig att bygga den, men den är kul att gulla med. 

#47 Den ser mumma ut!!
#49 klart att du ska bygge den,lovar…den var rolig att bygga….
detta stod utanför dörren när jag kom hem och after kvalitetskontrollen befanns den ok
lådans styvhet testas genom att en av kontrollanterna helt enkelt sätter sig på lådan
här ser ni slitagetestet i full gång
och här har ni den andra kontrollanten som kollar att lådan inte är för tung genom att putta runt den

#51 Inte visste jag att det fanns modeller av Iller! 

#49 Om du skulle sälja den så kan du alltid kontakta mig. 

#51: Det är alltid bra att veta att kvalitén håller hög klass! De var väl inte mutade den här gången? 

Den här vann jag på Tradera, den något tilltuvsade lådan kom hem igår men den var väl packad, det var bara tidens tand som varit framme

Den här vann jag före den ovanstående men den kom hem först idag, jag fastnade mest för dom här härliga bomberna med "fuse extenders" så nu har jag två Skyraiders "flygande stridsvagnar" fast i olika skala

54 nä dom var extra petiga denna gången
Det är ju en JET för ovanlighetens skull
#51 Trevliga krabater du har Leo 

#56: 

#47. Mums Azgaron! Ännu en ME-110:a i våran familj! Vilken skala är det?
#51 Ser intresssant ut Leo! Bra med så noggranna kontrollanter!
#55 Ser intressant ut Starhawk! Huvudsaken är ju oftast att innehållet är intakt, men visst är det väl kul om lådan är Ok också!
#59 Jo, det är en trevlig liten sak i 1/32 eller Duplo som en del här skulle uttrycka det! 
Azgaron

Så hade den käre brevbäraren varit och lagt en kartong utanför ytterdörren. Lite plast från flyingdragon. Tack! Bra emballerat och mycket snabbt!
Först en ACH-47 Chinook Gunship från Italeri (#054).

Var du som handlade F-117A ElLobo 
Alltid kul me nya modeller..
Henke

#64: Det gäller att passa på! 
Absolut de håller ja me om 
Ska oxå inhandla mig en F-117 nån ggr framöver.
Vet inte vilket märke som är bäst ???
Henke

#66: Nej, inte jag heller, men har inte Azgaron ett par i olika skalor på gång? Han kanske vet …
Azgaron?! ….

#61-63 Ser ju väldigt trevligt ut ElLobo!
#67 Här är jag!
Jo jag har F-117 i 1/72 från Airfix och i1/144 från Revell! Båda verkar vara helt Ok! Har inte Italeris så jag kan inte jämföra, däremot så tycker jag nog att Revells är snäppet bättre med tanke på skalan!
#69 Mums vilken trevlig modell Starhawk!
#70 Trevligt Tunnan, mera ryskt!
Azgaron
Okej!
Starhawk ja är intreserad av din Dragonfly isåfall :)
Fin modell Tunnan
Henke

Okey Henke flyingdragon tyckte den var värd 50:- så den får väl stanna på det, är det okey?
Ja academys Dragonfly är en fin modell, har en själv.
Mycke bra passform, vilket man inte är bortskämd med just nu
Trevliga böcker du köpde Henke
Och modell också för den delen.
/Tunnan
Bra pris på F-15 modellen Henke! Kul böcker med!
Azgaron
Ja de var ingen tvekan att ja kunde låta bli den hehe.
Sen oxå att priset var bra..
Henke
Kan förstå det Henke, det hade jag inte heller kunnat! 
Azgaron
Fina böcker Tunnan 
Tackar
Undra bara vad jag ska ställa dom förnstans ??? 
Är ju fullt överallt 
/Tunnan
Hmmm ja du
Släng ut Sterobänken vet ja 
Ja det kan jag göra
Men vad ska jag ställa min fina Pioneerstereo då ???
Den kanske ska säljas kanske ???
/Tunnan

Sälj den till mig 
Behöver en Stero som ja kan väcka mina grannar me 
Ja det går inte att blåsa på för fullt med denna anläggningen. för då ryker rutorna 
/Tunnan
Haha perfekt ju 
Aja de får duga me min lilla Rotel förstäkare..
Tror nog grannarna börjar klaga när ja spelar lite Heavy Metal på kvällarna sen framöver…

Ser bra ut Tunnan
Henke

He He…Ja en sådan säng hade behövts…verkligen
#89 Fin modell Tunnan! Ser ju riktigt bra ut!
Lägga under sängen? Jag ligger på en madrass på golvet! 
Azgaron
#92 Har du en bild på boxarten också ? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Här har det dykt upp två helikoptrar.
En Mi-4 och en KV107.

..och två små flygplan.
En Yak-18 nattbombare och en finsk VL Pyry skolkärra.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Ser trevligt ut Sau! Snygg boxart på skolkärran!
Azgaron

#96: Det verkar vara trevliga saker, det där! Pyryn ser särskilt trevlig ut. Du vet inte när Myrskyn (i 1/72) är tänkt att ges ut?