Fick idag lapp om två paket och en rekommenderad försändelse, paketena var väntade men rekommenderade försändelser är oftast från myndigheterna "ni informeras härmed etc. etc." Nåja jag tog ut alltsammans, här är paket 1:

Äntligen har jag fått tag i min Jaguar E-type den här var redan påbörjad men det ser ut som om man kan få ordning på den. Här är paket 2:

Ett spöke från Vietnamkriget dom här var med rätta fruktade, den här har ett batteri av fyra kanoner och två Minigun i sidan, även den var påbörjad men jag lyckades knäcka lös kabininnehållet med dom tre besättningsmännen så att dom kan målas, det här blir en maffig sak
Så till det rekommenderade, det visade sig vara ett paket, som kom från Hongkong. Då gick det upp ett ljus för mig, Ishermannen jag köpt från Ztriker, den skulle ju skickas via hans kollega i Hongkong, och mycket riktigt:

Här har vi den, Premium edition visade sig var en del Fotoets och delar i metall bl a fjädrar, den här skall ha fungerande fjädring! i skala 1/35! Jo jag tackar jag. Så trevligt kan man ha i sina mellanhavanden med Tradera (allt före den 18 februari givetvis)
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#0: Din Jaguar och Spectre ser mycket intressanta ut!
Vad är det för skala på Jaguaren? Är den i 1/24-1/25?
Spectren har väl även en stor usling till kanon, förutom den övriga arsenalen? Välbeväpnad är den i alla fall.
Den andra modellen i paketet var en Lavochkin La-7!
Så nu har man lite kul pyssel framför sig!
Nån här som har byggt vacummodell?
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#4: Nix, jag sålde vidare mina vacuummodeller … 

#4 När en modellbyggare angriper en vacummodell så är det på samma sätt som när igelkottar parar sig!……försiktigt, mycket försiktigt!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#6: 

#2: Jaggan är i skala 1/25
jag är inte så säker på att det här är Spectre-versionen, det fanns ett stort antal olika versioner av dom här, beväpningen på den här består av: 2 st 20mm Vulcan, 2 st Minigun (7,62mm), 1 st 40mm bofors-kanon och en 105mm haubits

#8: OK, tack!
Du kanske har helt rätt om Hercan, jag är inte alls säker själv. Jag hade fått för mig att gunshipet endast fanns i H- (Spectre) och U-version (Spooky). Inget viktigt egentligen, åtminstone inte just nu, men det kan vi väl alltid kolla upp någon gång. 

#10: Vi är ju finkänsliga och vill inte påpeka allting … 
#11 Tack! Det var väl det jag trodde! 
Så nu behöver jag bara en "Vac kits for Dummies" bok! 
Azgaron

#12 Håller på att leta efter några länkar till dig! La dem på ett bra ställe….för bra!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#14: Ja, det är rätt hyfsad krydda i den där!
Nu när ni ändå köper in lite vacumsatser så kanske det finns någon som intresserad av en Tu22 Blinder i skala 1/72 som vacummodell?
Den blir STOR!
Ska tar med den till byggträffen i Mars

Ja, slå till nu Azgaron, så har du något ordentligt att bita i!
#12 Tack! Jo det kan ju bli så ibland!
#16 å 17 Ja, kanske det! Får väl se, men det hade säkert varit kul att ha. Man får väl försöka skaffa sig lite byggerfarenhet.
Azgaron
#1 Häftig AC-130. Användes väl sist i Somalia. Det är väl lite svenskt stål i de där också. Både L/60 och haubitsen är väl av Bofors tillverkning.
#3 å 10 Jo vacuum är kul att börja på. Skära väck lite delar och konstatera att allting är dubbelt så tjockt som det borde vara. Särskilt stabilisatorer. Jag har byggen från 80-talet som fortfarande ligger. T.ex Rareplane P-35 och Northrop A-17.
Den sista jag började på var en Broplan S 5A men har sedan lagt in den omsorgsfullt i påsen igen. 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Förresten. Jag blev med katt idag 

He He, ja så kan man ju åxå göra.
Jag har en Saab B18 liggandes här (Broplan) och en J-21a med converteringssats till en J-21R.
Har inte vågat mig på dom ännu, men det kommer la.
Snygg Tomcat
Tradera månne???
#21.1 Vi får vänta in den injektionsgjutna B 18 som kommer "snart".
#21.2 Japp. Det var ju ingen som bjöd över i söndags, så jag fick den för en Selma och en silverpeng.
+ frakt
Haha ingen vågar bjuda över dig Sau 
Attans att jag missade detta 
#23 Du skulle bara våga..
#24 Du kan få min påbörjade Airfix istället 
He He jaa du
Följer det med nervtabletter åxå så kanske jag kan tänka på´t
Ja men Airfix som är så supebra passform på hehe..
#19 Kan tänka mig att det kan bli så.
#20 Fin Tomcat! Såg den med, men var ute efter annat villebråd, som jag dock missade, mest för att den överskred budgeten.
Azgaron
2 st airfix fick åka med hem idag. viggen och en spitfire mkV så nu har jag en ritning till min anndra viggen hehe!
//pebben
Ja, det kan ju vara bra att ha! Det är så man förenar nöje med nöje! 
Azgaron
en liten rättelse spitten va visst en mkIX på hela 23 delar och en del gjutskägg.
//pebben

#31. Nämen pebben! Har även du hamnat i 1:72 träsket!? 

#32: Ett ganska torrt träsk i så fall. det stora flertalet av mina modeller är flygplan i skala 1:72 och jag är inte ens fuktig om fötterna

#33. Nä, det är klart! Jag har ju själv fuskat lite i den skalan nu.
Men jag har ju anlag för höjdskräck, så jag kryper ner i leran igen…
äh jag bygger allt nått i 1/72 då och då tycker det är en trevlig avkopling från pansar i mellanåt. och det är ju relativt torrt men några undantag har en he115 (t2) en rufe och en arado samtliga med flotörör
halvtorrt? hehe
//pebben

#36 Har också en liggande! Hade detaljerat cockpit, och höll på att grunda…då släppte maskeringen…innan jag upptäckte det så var allt vitt i cockpit…Så det är bara att le och måla en gång till…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#36. Hoppsan! Tänk så tokigt det kan bli! 
Jaaa, dumma tejp
Jag Känner igen det där med släppande tejp, det behövs bara en liten flik som släpper sedan är ett helt område färglaggt…som inte skulle vara det…inte med den nyansen.

Skall försöka fota eländet imorgon! 
Stefan - Modellbyggare
#36 Ser ju ut som en trevlig Mustang, Tunnan!
Azgaron
Ja den är helt okej den Mustangen
Har en på lager ja me…
Ja jag älskar mussar 

Den Mustangen var fiin!!

Är den förresten bra detaljerad??

#39: Tja skall området vara färglagt så är det ju inte hela världen, det är värre när man får färg på ett område som inte skall ha färg, rutorna!
#45, Ja den är väldetaljerad och fin
Fina dekaler

Ser inte illa ut Tommi
Goa stridsvagnar där..

#48 IKEA??? Vid parkeingen? Vad det någon skum typ som hade kofferten full och sålde 5 till priset av 2….!?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ser mumsigt ut TommiN ,där har många roliga bygg timmar framför dig !
Ser ju trevligt ut Tommi!
Var hittar man såna säljare? 
Azgaron

Gäller att ha sina kontakter
,nej men han har haft dessa grejor till salu på Tradera,och han skulle till Ikea från Stockholm,så vi möttes halvvägs,istället för att vänta på grejorna via posten.
Praktiskt! Fick min bas levererad på samma vis utanför Eurostop.
Azgaron
#48 i churchillens figur set får du ju med några vinpavor kolla på dekalkartan så hittar du eticketter till dom också! om du inte redan sett det förståss! just den mkVII är rätt svår att få fatt i nu för tiden och jagdpanthern är bara mums när du byggt den så har du en lucka bak i tornet som går att öppna och precis framför den slutar kanonen! hehe inga smågrejor precis! och mycket byggnöje! 
//pebben

Vid ett tur till köpcentrat igår råkade denna lilla byggsats av en FW 190-D9 hamna i min ägo. Jag har inte byggt flygplan på över 25 år så jag ser fram emot några intressanta byggkvällar. Jag hade även ett par frågor till eder som är flygbyggare här. Jag skulle behöva 2st hakkorsmärken till stjärtfenan i skala 1:72. Var kan man hitta sådana? Och slutligen undrar jag om någon har en färgöversättning från RLM till Tamiya? det gäller färgerna: RLM 02, 70, 75, 76 och 83.

Färgtabellerna på IPMS Stockholm finns ju iofs, men var kanske inte till mycket hjälp i det här sammanhanget även om några av dem fanns angivna i Tamiya.
Kan tyvärr inte hjälpa dig med hakkorsen. Vissa fabrikanter brukar ju ha dem i delat skick, men där verkar inte finnas nått alls i Academys satser.
Azgaron
jag har den äldre utgåvan utan ets liggandes annars är den i stort samma som min dak 222 som jag byggde för ett tag sedan fast utan figurerna och mcen. etsen till bur luckorna är riktigt fint i övrigt en gammal 70 tals model i en nyare utgåva men fullt byggbar med tamiya passform! tur att jag inte har kameran kvar för då kunnde vi hafft ett gb! hehe! vi får ta ett på sdkfz 232 nån gång då blir el lobo glad för han gillar dom skarpt hehe!
//pebben
#58 Trevlig liten kärra! Har väl byggt den gamla en gång i tiden, men det var ju då det!
Azgaron

#53: Alltid bra sätt att göra affärer på! Själv stod jag en gång på en skyddad plats på parkeringen vid bryggeriet och gjorde upp betalningen med säljarens bror som lämnade över ett antal modeller …

#58 En sådan har jag också knåpat ihop för många år sedan. Jag minns att i min byggsats (tidigt 80-tal) så bestod gallernäten av nåt slags texilnät som man både fick spänna och limma på samma gång för att få hyfsat resultat.
Vill minnas att det var lätt att få sönder trådarna i nätet.
Azgaron
så är det i den jag har liggandes! hopplöst att få snyggt. men i dom senare utgåverna är det ersatt med foto ets och det blir en annan sång i kråkslottet det! fin fina grejor det hehe
//pebben
imorgon ska jag hämta ett litet paket! med bla icm 1/72 me 109 tropical ska bli kul att testa deras flyg! sen var det visst nån tanktransport i lillskalan också mm jäkla klocka att gå långsamt! 
//pebben
Ja, det är väl så när man väntar på nått!
Azgaron

Inga byggsatser, men många gånger nödvändigt i alla fall …
Jag var i Ludvika i lördags och biblioteket hade sin årliga stora utförsäljning av utgallrade böcker.
Efter att ha armbågat mig fram bland alla andra boksugna så kunde jag lägga händerna på lite böcker.
Allhems Flygböcker och 100 år i luften

Trevliga fynd, ElLobo!
Azgaron

#72: Tack! Ja, de var inte så illa. Och inte gör det något att det är biblioteksexemplar som kanske är lite slitna. Skulle jag komma över några av böckerna i fint skick så har jag ju i alla fall biblioteksböckerna som bläddringsex, och behöver inte slita så på de fina böckerna. Och biblioteksböckerna var ju förresten så pass billiga att det inte gör något.
Jo, man kan helt klart göra fynd när biblioteken säljer ut böcker.
Azgaron

#73 Fördelen med biblioteksexemplaren är ju ofta att de har en bättre och starkare "bindning" 10;-/st ja med de priset finns det inget att klaga på! Grattis!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
mm de där var fina böcker ElLobo :)
Alltid bra att ha lite flygböcker me..

#75: Precis! Även pocketböcker är ju många gånger inbundna i biblioteksutgåvorna, eller åtminstone har de inplastade styvare pärmar.
Tack!
#71 jag har flygplan i färg nr 5
trevliga bilder skulle gärna ha hela serien
//pebben

#78: Ja, det är trevliga böcker. Jag har för mig att jag även har nr 4, och kompletterar gärna. Tyvärr så springer priserna numera iväg på de där böckerna. Det fanns ett antal ute på Tradera för ett tag sedan men många slutade på uppåt 130 kr styck …
Och då var det mer än vad jag hade tänkt mig.
jo men nu gorde du ju ett par klipp!
//pebben

#80: Ja, och då blev jag nöjd!
Trevligt inköp Leo!
Azgaron
Ja den där såg trevlig ut :)
Ett fint köp ,har sneglat lite på en sån ,blir väl en "sudden" vad det lider ,en lite udda med det tornet .
Var det som bilden, visar en tupp o höna med i satsen ,pebben?
det är skräp att inte kunna fota det var ju 8 st askar i mitt lilla paket men vill bara visa den här också synd att det är i fel skala hadde blivit lite fränare i 1/35 
det blev också en revell 1/76 m7 priest + wespe
1 hasse willys med släp och at kanon (massor av gutskägg)
+ 2 figurset i 1/72 från italeri (alla revlarna är fd machbox med tillhörande dio plattor)
//pebben

#88 jajamensan det var nog det som fälde avgörandet!
har sedan tidigare ryssar på manöver och där fick man en hund fråga mig inte om rasen bara vägkorsning? hehe och i mitt checkpoint set från masterbox var det med 2 schäfrar så snart har jag en hel farm! 
//pebben (vifftar på svansen idag)
Det gör så mycket i ett dio om man har lite animaler o grattis till dina köp pebben !!!
Ja, det var trevliga köp, Pebben! Kul som sagt med lite extra djur och sånt i figursatserna.
Azgaron
Mycke fina köp Pebben 
ja det är gör bra att ha när man bygger dion! ihop med muggar stekpannor verktyg mm mm det är ju dom små detaljerna som gör skillnad!
//pebben

#94. Balla modeller pebben! Ska det till att köra lite hårdkörning på modellfronten igen!? 

#96 Avis….
Stefan - Modellbyggare

#97:
Nostalgi så det dryper om det när man bläddrar försiktigt i boken. Plus lite statistik och listor i slutet.

#101: Ja se där, där kom din omtalade cockpit! Den ska det bli intressant att se sedan.

#101 Var det den som skulle passa till "Petter Blå" i 1/48?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#102 Ja, det ska bli kul att se hur den ter sig när det blir så dags.
Azgaron

Grattis till spännande inköp Azgaron! Vad är det för skala på Typhoonen?
#105 Tack! Hehe, samma som den jag redan håller på med! Nyare låda och fräscha dekaler och orörd grå plast, inplastade delar och allt!
P-35an såg himla trevlig ut och har gummihjul! Har inte byggt nån modell av märket Williams förut.
Azgaron
Se ut att vara en 1/32:a ..eller ???
Japp! Stämmer det! 
Azgaron
En massa trevligt som har "dumpigt" ner hos er fina flygtyg o tillbehör , litteratur ja det måste jag skaffa ,visst man har nätet men en bok är att föredra !
#107 Tyckte mig känna igen kartongen 
#67-71 Fin böcker de där. Lite synd ändå att biblioteken säljer ut böcker. De går väl på utlåningsstatistik.
Här i Karlskrona finns det massor med böcker som ligger i magasinet. Besvärliga att låna då det inte alltid är så roligt att leta igenom mha OPAC-söktjänsten.
Det är ju ändå något visst att gå där med huvudet på sne och leta böcker.
#87 Mmmm, En 109a 
Jag vet att Azgaron också har en som jag väntar på att få se 
Kanske han har glömt det lilla oansenliga flygplanet när man får se allt fint han hittat i DUPLO-storlek istället.
Jodå, det är fina flygplan i #99-100 

Hehe, jag upptäckte just att, när jag kollade lite närmare på P-35an så hade den ingen vanlig steg för steg beskrivning som de flesta brukar ha, utan endast en stor sprängskiss! 
Azgaron
Är det meningen att man ska spränga planet då eller ? 
#111 Hehe, ja den har nätt och jämt styrfart!
DUPLO är kul, fick inte leka med såna när jag var liten, började med Lego direkt! 
Jo, tyckte det med!
#113 Oj, jaha!
Det måste jag ta och fundera över! En tvärtombyggsats, byggmetod medelst sprängning! 
Azgaron

Trevliga saker ni köpt 
#103 Oj, jag missar visst inlägg här! Jag har inte bestämt vilken av dem jag ska använda det till. Helst skulle jag ha tag i ett till, så jag har till båda. Ska det vara riktigt ordentligt så ska man väl skaffa insug och sånt också. Lite dyrt bara!
Azgaron

Jaha, jag kunde inte hålla mig utan la ett bud på ztrikers Sturmtiger, så nu får man se om han har den här eller om man får vänta på den från Hongkong. Jag får skylla på att har man ett ryskt monster så skall man väl ha ett tyskt också 
Ja, det är väl lika bra det! Kan ju passa sas. Kunde inte hålla mig heller utan knep tre 1/48 plan i varierat skick för totalt strax över 60:-
Azgaron

Tja ztriker är ju inte direkt billig, men tidigare knep jag en Tornade i 1:48 för 22:- så det jämnar ju ut sig 
Nä, han är väl inte det, såvida man inte har tur på nån av hans enkronas utrop! 22:- för en Tornado i 1/48 är ju helt ok!
Azgaron

Alltid lika kul med dessa påbörjade modeller! Jo, det kan ju underlätta ifall man vet vad det är för färg om man ska ta bort den. Får väl hoppas att han vet!
Azgaron
Här ett litet fynd från bokrean.
Torpedflyget i Sverige

Ser intressant ut!
Azgaron
Ja, smart som man var så ryckte man åt sig den sista på bordet.
129:- var ju helt OK (Riktpris 298:-) . Kommer hem och kollar på bokus.com och där kostade den 85 + 19 canubas i frakt. Hmm… 

Inga modeller kom med posten idag, men likväl ett paket från Hobbybokhandeln. Det var min hett efterlängatde Etchmate och Tamiyas spray stand som vart restnoterade i en dryg månad. Så nu är det slutbockat med hjälp av tänger samt slipper jag lacka fingrarna varje gång jag airbrushar en modell =)

dom har jag suktat efter ,den dära Etchmate skulle inte vara fel!
Trevliga bra å ha saker, som dock brukar kosta en liten slant!
Azgaron

Jopp, min Etchmate åt ett hål i budgeten. Men då de byggsatserna som ligger i hyllan och väntar på sin tur innehåller massa fotoets, så var detta verktyg mer än välkommet. Själv har jag himla svårt att bocka fotoets snyggt med hjälp av tänger osv.
#130 jo det är så man får vikkanaler o skeva delar med tänger har anv stål linjal o rakblad med synligen varierande framgång ,det ser ut som skit ,med andra ord ;o)
Jo, ett verktyg för att vika etsprylar hade varit bra. Funderar på om det räcker med Radu Brinzans verktyg som är något billigare. Fast nu får det nog vänta då jag precis fått tillstånd att köpa spruta och kompressor.
Nä. det har ju en tendens att inte bli så snyggt med hjälp av tänger.
Azgaron

Etchmate vill jag också ha!!!!ovärderlig på skeppsbyggen.
Ser trevligt ut Giga!
Azgaron
Ja de där så mycke trevligit ut Giga :)
Lite figurer är aldrig fel att ha när man ska göra diorama mm..
på den 222an så var det mycket extra pyssel med som jeppdunkar o bensin fat o pump ,en liten kul överraskning ,då jag är barskrapad på rekvisita till mina dior
Ja de är alltid kul me överaskningar när man öppnar modeller 

#139: Kan komma till användning!
#139 Den boken ser intressant ut, Giga!
#141 Bara så där bara!
Trevlig kanon! A sure hit - Ja, jo får det väl vara på en kanonmodell!
Azgaron
Trevlig byggsats leo ,massor med fina delar ser jag ,hoppas att du kommer att lägga ut lite bilder hur bygget går med tiden
#140-142 Tyckte att jag skulle försöka fördjupa mig lite i husbyggena så jag hoppas att den skall ge mig lite kött på mina magra modell ben ;o) ,har fått fin kritik, kommer att skanna lite ur boken , om jag hittar tips som, jag tror att ni kan ha nytta av
Har tyvärr inte möjlighet att lägga ut bild men idag hämtade jag ett väldigt roligt paket på posten. Köpte 2 Ford Mustanger. Lindbergs -63 Mustang,en konceptbil som skiljer sig lite från den vanliga Mustangen som kom 1964. Och Monograms Mustang Cobra Turbo -80,originalutgåvan från 1980.
Johnny
#145-148 Fina gamla reliker.
Dekaluppsättningen du fick medskickad till det där Airfix-junket var egentligen till Frogs Me 262. Så då får du väl donera den till gråådan istället.
A-4M/N flyger fortfarande halvcivila i Tyskland där de går målgång om du vill ha ett ovanligt märkningsalternativ.
Mmm, F-14A med dödskalle i ett snygg high-vis camo…
..och en av de första F-16 också
AF78 002 dvs. det andra serieflygplanet.
#149 En 109a är som sagt aldrig fel. 
#150.1 Den är i Duplo size! 
.2 Ovanliga märkningsalternativ är ju alltid kul!
.3 Måste ju bryta trenden lite och bygga lite high-vis! Gillar den märkningen, återstår att se om jag kan hitta dekaler.
Undrar just vad modden var tänkt till. Stjärtfenan var förlängd/ändrad i underdelen/fenfästet. Delarna till originalet verkade finnas kvar.
.4 Nä det är ju inte det! Kul att du fick ta över en sån maskin Henke!
Azgaron
#151:3½ Di norske har sin bromsfallskärm i förlängningen under sidorodret om det var den du menade.
Sååå, ännu lite påfyllning på modellagret
#152 Jo, det ska det väl vara! Jag får väl ta och göra en Norsk kärra, jag har nog Norska dekaler. Bara stenciler ock sånt som saknas.
#153 Jepp!
Azgaron
Här haglar det modeller, grattis till dina köp AZ ,kul .många fina inslag här på forumet att se fram i mot :o)
Tack Giga! Jo det får man väl hoppas att det blir.
Azgaron