Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfordon
Läst 1862 ggr
gigabyte
0

Yamaha TZ 250M

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skall försöka mig på en tvåhjuling ,skall bli skön att bygga, något som inte är pansar ett tag . ett lock lyft så ni kan se, hur fin den var innan jag sätte klorna i den :o)

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=29821e9c-7605-42f3-b21a-27666e5e5a2d&Filename=Bild 255.jpg)

gismo76
0

Lycka till skickar med en bild på en av mina hojar som jag byggt nyligen

Putte

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=a425c5e2-1a75-4a91-bc58-9f78ea60bc98&Filename=Rolfo 1.jpg)

StefanW
0

Trevligt med lite tvåhjuliga fordon! Glad

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Tack för det gismo ,vilken ursnygg hoj du har byggt !!!

gigabyte
0

# 2 tack stefan, ja det är kul,plus att försöka på , lite nya vyer i byggandet!

[Henke29]
0

Ja den var verkligen fin Gismo :)
Tycker de är kul att de inte bara blir pansar flyg här..
Så lycka till nu Giga :)

Azgaron
0

#0 Kul, det ska bli spännande att se

#1 Snyggt bygge!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gismo76
0

Tack för alla snälla ord börjar nästan samla på mig så mycket mod att jag kan vara med och tävla på modell Göteborg i år har dragit mig för det lite innan för jag inte tycker att jag bygger bra nog.

Putte

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=ba343513-bb94-4971-a856-4dd26ec5a77c&Filename=Pedrosa 1.jpg)

[Henke29]
0

Du ska helt klart va me och tävla dina modeller är väldit snygga Skrattande

StefanW
0

#7 Tycker att du skall ställa ut på Modell Göteborg. Det bästa är att man får bra kritik (konstruktiv) om man vill! Och har man något som man gjort och har frågor på tekniker och material, så delar de flesta med sig av sina erfarenheter. För mig så har det lyft mitt eget byggande med tips man fått av andra byggare. Själv har jag inte ambitionen att vinna utan jag tycker att byggandet är det roligaste och träffa andra modellbyggare. Sedan brukar det vara en hel del handlare på plats som man kan göra fina fynd hos!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gismo76
0

Hejsan Stefan

Skulle inte ställa ut för att vinna utan för att vara med och se hur man klarar sig plus som du skriver få tips.

Jo det är den del handlare på plats tyvärr är ju den ena dyrare än den andra. Vi var på modell Göteborg samtidigt i fjol du och jag fast då visste jag inte vem du var. Vet det för det var folk inom IPMS som nämde ditt namn just för att jag var inne på att starta något liknande detta som du fått igång här.

Då nämdes ditt namn bara för mig .

Putte

gigabyte
0

klar att du skall vara med o tävla .kan bara instäma i dom övrigas bifall ! Var med, o ta del av den gemskap, som tävlingen ger ,kör så det ryker !!!!!!!!!!!!!

StefanW
0

#10 Nu blir jag nyfiken! Lägg ett pm till mig!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gismo76
0

#11 svårt att köra på dom här hojarna även om det ser inbjudande ut …Är ju lite för små. Hade varit kul att få se en Moto Gp tävling i verkligheten någon gång.

gigabyte
0

Har målat lite

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=301500b3-f4f4-4d0e-b869-fbf44d03c96d&Filename=Bild 256.jpg)

Azgaron
0

Ser ju bra ut!

Azgaron

gigabyte
0

Det är lika tråkigt som det ser ut ,´kommer att pilla ihop den ,men inte med någon större glädje . Vet vad jag inte skall bygga nu i alla fall ,men är nyttig övning ,då det ställer helt andra krav o teknik än pansar .Men för mig är denna gren på modellträdet avsågad !

gigabyte
0

#15 tack Azgaron, men tycker att det är pest med denna typ av modellbygge

gismo76
0

Hej varför tycker du att det är pest att bygga en hoj då ?

Nyfiken bara själv har jag fastnat för det.

Dekalerna är det som är jobbigast tycker jag kräver mest tid.

Putte

Sven-Erik
0

#16 & 17. Haha! Du får ursäkta mig Giga, men du låter så oändligt uttråkad! Fot i munnnen Jag trodde inte att du fann detta bygge så oinspirerande, men jag kunde läsa det mellan raderna…

Azgaron
0

Attans och jag som hade tänkt att pracka på honom ett par bågar! Glad

Azgaron

gigabyte
0

#18 jag vet inte ,det är nog bara att det inte drar på något sätt ,vet inte hur man ska förklara det, men en del tycker man om att gör andra saken inte ;men att titta på dina o andras fina byggen är kul ,men inte att bygga ,sorry ,mea culpa (mitt fel )

#19 Usch var jag är negativ när det gäller hojen ,men känner så ,inte kul :o(

#20 Det vore att slänga pärlor för svin ,i detta fallet ge dom till någon som kan ta hand om dom på ett vettigt sätt !

Grymtande giga

gismo76
0

#20 Har du någon båge du vill bli av med så tar jag gärna emot dom ?

Putte

Azgaron
0

Nja, egentligen skämtade jag lite med giga, men jag har några som jag har haft till salu och har en köpare på men det har inte hänt så mycket. Jag ska höra med honom ifall han är intresserad, annars finns de ju tillgängliga igen. Återkommer när jag kollat.

Azgaron

gismo76
0

Låter bra

Vad är det för några hojar då

Putte

Azgaron
0

#24 De här!

Azgaron

gigabyte
0

har byggt lite i kväll (som vissa har läst innan Generad)bygger klart i helgen

[Henke29]
0

Ser bra ut giga :)
Skulle va rätt kul att få testa på nått Motorcykelbygge framöver.

gigabyte
0

Tack henke ,blir bra tycker jag ,men vete fan vad det är med mig ,fast det går smidigt så är det inte kul .skall ta en skalltomografi ,må hända hjälper det :

giga

Azgaron
0

Glad

gigabyte
0

är färdig med limandet ,nu behöver jag er hjälp ,skall jag anv trälim till vindnrutan ,och hur gör jag för att få en största tiden på mig att placera ut dekalerna ,jag menar så jag kan flytta runt dom på ytan tills man har fått dom på plats

bilder 3 st

gigabyte
0

bild 2

gigabyte
0

och trean då ,var lite roligare med alla slangar o små skruv ,men annars ,………….nej, inget för mig

Azgaron
0

Jag har inte provat på nån MC, men jag brukar blaska på lite Micro Set innan jag applicerar dekalen. Det brukar gå rätt bra att flytta runt den då. Ser ju bra ut fö.

Azgaron

StefanW
0

#30 kolla bl.a. i några gamla trådar..

Jag är förvirrad!

Dekal-bekymmer

Vinäger

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Ja den där ser väldit bra ut din motorcykel :)

gismo76
0

Hej

Jag tror inte jag limmat någon ruta på någon hoj dom brukar gå att trycka ditt ändå men annars kan man ta lite klarlack så syns det inte.

Se bara till att dekalerna släpper riktigt från sitt skyddspapper sedan kan du tillföra vatten både på och under dekalen så att den går att flytta runt på ytan där du skall ha den.

Nakdelen med micro set och sol är att dom löser upp och gör dekalerna väldigt ömtliga lätta att göra sönder och inte så smidiga att flytta runt dom.

Sedan när du fått dom där du vill kan du ta en liten tygtrasa eller papper med varmt vatten och trycka försiktigt så brukar dekalerna forma sig bra efter underlaget med.

Så här gör jag men det finns säkert massa olika andra sätt att göra det på .

Putte

gigabyte
0

tack för ert stöd o hjälp Henke Stefan  Gismo Azgaron Nu har jag pulat med dekaler fick en miss  ni ser den ;o) ,Detta med dekaler det var kul får jag säga ,svårt men kul ,har inte satt alla än ,  en dekal täcka hela tanken ,den får vara ,men dom andra kommer att sättas på !

Sven-Erik
0

#37. Jag tycker att du har byggt en vacker hoj Giga! Oavsett hur du har tyckt om det här bygget, tycker jag att resultatet blev väldigt bra!!

[Henke29]
0

Den ser väldit bra ut Giga :)
De kanske blir fler bågar framöver ???

gigabyte
0

Tack Sven Erik o henke ,kul att ni gillar bågen :o) ,men jag har inte haft någon glöd med detta bygge ,byggsatsen är ca 10-13år gammal ,men har en fin pass form ,vet ej vad som felas,må hända växer jag till mig ;o)

[Henke29]
0

Om ja skulle bygga en båge så skulle ja vilja ha tag i en Ducati 916

gigabyte
0

Ducati 916 en  tävlingsbåge ?

[Henke29]
0

Jepp en tävlingsbåge :)
En grym sådan
Sök på Google och sen bilder

[Henke29]
0
gigabyte
0

Där går det undan ,tänk att ligga så nära vägbarnan vid kurvtagningen i den hastigheten ,snygg för övrigt ,kommer att bli ett fint framtida bygge för dig henke !

[Henke29]
0

Ja om den nu finns i modell
Men de borde den göra :)

Azgaron
0

För att inte gilla att bygga bågar så har du ju fått ihop en himla tjusig sån, giga!

Azgaron

gismo76
0

Hallå …

Kan det vara en sådan här båge du pratar om Henke?

[Henke29]
0

Ja exakt Gismo76 :)
Va är de för märke på den bågen du har byggt ???

gismo76
0

Hallå Henke!

Det är en Tamiya 1/12 tror den finns att köpa ännu?

Är den absolut snyggaste hoj som finns tycker jag själv!

Kolla länken här Henke http://www.hlj.com/product/TAM14068 kostar 150kr och verkar gå att köpa.

Putte

[Henke29]
0

Ja får tacka så mycke för tipset :)
Ja jag tycker den är riktigit läcker hoj.
Sen att den går väldit bra och ljudet är gött i den gör ju inte saken sämre :)
Hrrmmm nu fick man en till modell att ha på inköpslistan..

gismo76
0

Japp dom är fina

Själv håller jag mig till att bygga dom i skala 1/12 har åkt med några gånger och det är nog för mig .

Tror inte man skulle sluta gasa utan att det skulle sluta allvarligt så jag har det som en dröm sedan är dom ju inte så dyra heller i mindre skala.

Putte

[Henke29]
0

Hehe nej dom är inte så dyra i den här modellskalan :)
Visst hadde det vatt läckert att ha sånn i Garaget men nej de kostar för möe.

gigabyte
0

#47 tack Azgaron

gigabyte
0

Har fått satt på alla dekaler ,många var det men nu är det klart :o) .såg på kortet att dekalen vid tanken var lite ned ,det är nu fixat ,så här är två bilder på den färdiga Yamaha bågen

gigabyte
0

ååååååå andra sidan ,

gismo76
0

Det blev ju en snygg hoj för att vara byggd så snabbt måste jag säga själv kan jag ibland hålla på några månader med bara 1 hoj. Tycker du skall vara nöjd.

Putte

gigabyte
0

Tack gismo ! Skall försöka lunga ner tempot en smula .

[Henke29]
0

Vilken snygg Hoj och Avatar du har fått till nu Flört

gigabyte
0

Ja den avataren blev bra ! Tack henke för ikonen ,ja min mc blev inte så dum i alla fall ,men pula ihop den på tre dagar ,inte bra skall ta det lite lungnare med nästa bygge ,så blir det lite bättre ,tror jag i alla fall :o)

[Henke29]
0

Ja man ska inte ha för brottom me modeller :)
Ska ta de i lungn takt om man kan det hehe..

Azgaron
0

Supersnyggt bygge på den korta tiden! Du ska väl inte ge dig på att slå pebben i antal färdigbyggda modeller på kort tid väl? Glad

Azgaron

Sven-Erik
0

Jag tycker att den här hojen blev supersmarrig! Trots att jag inte har något intresse av hojar, så föll den här mig i smaken!

gigabyte
0

Tack Azgaron o Sven Erik !! Om jag vill slå pebben ,nej han bygger fort OCH bra, jag bygger bara fort :o)