Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 3915 ggr
ElLobo
0

Nytt i bygghögen - dec 07, del 2

Då kör vi väl igång nästa del av den här månadens följetong!

Den första tråden finns här:

Nytt i bygghögen - december 07

pebben
0

hej igen allihopa!

ja nu är det snart jul igen så här gäller det att ladda lite!

1 tamiya churchill 1 brummbär 1 sherman

1 afv leichte zugkraftwagen 3t (251 chassie)

1 master box checkpoint

1 mini art german soldiers w/fuel drums

1 dml kattalog

och några burkar färg!
det var allt denna gång!

//pebben

ElLobo
0

#1: Det där räcker väl till att börja med! Flört

Azgaron
0

Lite lagom uppladdning! Glad Kul att se dig här igen pebben!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

hej på dig pebben! roligt att höra i från dig !!

Mina köp är mera blygsamma

1st mortar team + en st pak 40 tysk anit tank puffra från tamiya

StefanW
0

#1 Hej pebben, kul att höra ifrån dig!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

[Henke29]
0

Tjenare Pebben :)
Kul att du är tillbaks :)

Sven-Erik
0

Hasta luego Hombre!!! Kul att ha dig tillbaks. Låt oss bygga lite pansar! Fot i munnnen

[Tunnan]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen tillbaka pebben.
Alltid trevligt med lite nya inköp
Jag fick hem 2st Hellermodeller i Tisdags
En AJS 37 Viggen och en P-47N Thunderbolt

[Henke29]
0

Ser där Tunnan då har du Julhelgen räddad Skrattande

[Tunnan]
0

Jaha du, nu kan jag pusta ut

[Tunnan]
0

Men imorgon ska jag ut o julhandla och då lär man komma hemdragandes med en massa modeller igen.
I alla fall någon modellGlad

[Henke29]
0

Haha ja de är de som har de bra att kunna ta ledig så där inför Julen ;)
Själv får man slita på jobbet aja de kommer dagar efter Jul oxå ;)

[Tunnan]
0

Ja man får välja jobb med omsorg Flört

TommiN
0

Jaha,då var man tillbaka från Eksjö,och måste erkänna att i den lilla orten fanns en liten leksaksaffär som jag tittade in i för nöjes skull,och till min förvåning så hade dom massor med modeller och färger än i hela Södertälje!!!Dock så var detta det enda jag vågade köpa med mig,Lotta skulle väl strypt mig om jag skulle ha fått gå loss i den butiken.

TommiN
0

+ att jag köpte lite färger och penslarOskyldig

rekommenderar varmt leksaksbutiken i Eksjö(kommer dock inte ihåg namnet)

[Henke29]
0

OKej de är bra att veta :)
Trevliga figurer du köpt …

TommiN
0

tackar Henke,ja just det,denna ska jag hämta från posten imorgon också.

pebben
0

#2 jag hoppas det ialla fall!

#3 tackar!

#4 tamiyas 75mm at har jag också en! Glad sambygga? hehe

#5/6 tack pojkar det är skönt att vara tillbaka igen!

#7tjena sven-erik! ja det tycker jag! håller på med en
königstiger me porsche torn som bäst just nu

#8 hej igen tunnan! jag börjar tro att du pansions sparar i p-47 or! tycker du köper några varje månad! hehe Fot i munnnen

//pebben

TommiN
0

haloo Pebben!!

pebben
0

#19 hallo tommin! var hittade du en 24a i 1/48?

jag har det anndra tamiya setet med jänkare du vet med kulspruta o granatkasstare mm  hm vi snackar inte hockey i kväll va?

//pebben

TommiN
0

#20 jo nu snackar vi hockey….Oskyldig,skämt åsido,b-24 vann jag på Tradera,eller som jag sa till min fästmö att tack för julklappen,visserligen så förstod hon inte det,så då fick jag själv betala för den,men det var det värt för en i skala 1/48,jag högg till direkt.

Azgaron
0

Trevliga inköp det görs här! En B-24 i den skalan hade inte varit fel, bortsett från platsen den tar upp.

Azgaron

pebben
0

Hm för en sådan finns det alltid plats! Glad

/pebben

TommiN
0

#22 det stämmer,jag har inte hittat nån plats åt den än,men den ska ha plats någonstans(eller så görs det plats åt den).Glad

gigabyte
0

#!18 det skulle vara roligt att sambygga!! skall bara få hem den via posten Glad

giga

gigabyte
0

En rysk järnlåda SU 85 en fulsnygg groda tycker jag men blev sugen på en sådan ;o)

gigabyte
0

#8 En fin viggen  du skaffat tunnan !Det kammot hur f##### fixar ni det utan dom "vita rockarna "får komma ?

#17 B -24 D lib ,Det är inte utan man får "villhadenkänslan" ser fram i mot byggbilder Tommin

StefanW
0

#27.1 Det finns flera sätt! Måla med pensel och bita sig i tungan. Eller så tar man airbrushen och sätter i cammonålen för splitter cammo..(önskedröm! hehe)

Mycket maskeringstejp går det åt. Jag har tagit ritningen om bilderna på cammot varit rätt och kört igenom kopieringsmaskinen till man har samma storlek som modellen och sedan har jag tagit en glasskiva och lagt över och skurit till tejpen ovanpå så att vinklarna hamnar någorlunda rätt, pilligt som attan men det är värt besväret.

Sedan finns det färdiga målningsmasker som jag inte provat…än

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland_se
0

2x MIG-29 Fulcrum från Academy. Inte mycket att skylta med kanske men styckpriset låg på 50-lappen och då är det ju inte mycket att diskutera.

Tänkte varva mitt Chaos Space Marines-byggande med lite andra färger (det blir lätt rätt mycket svart, kolla här) och då kom dessa lättbyggda plan som en skänk från ovan. Skalan är 1/144 och alltså inte heller den något att frälsa de inbitna med.

Jag är nöjd och tänkte klämma ihop åtminstone ett plan ikväll med lite superlim.

[Tunnan]
0

Modellfrosseriet fortskrider
Jag har varit på choppingrunda idag och gissa vad det blev ???

Rätt!   Modeller Generad

Närmare bestämt 4st

madland_se
0

Oh, Dragonfly. Ballt.

[Tunnan]
0

Ja denna modellen har jag trånat efter länge
Bygget av den kommer att dokumenteras väl på denna sida.

[Henke29]
0

Ja de var ingen dåliga fynd så att säga :)

[Tunnan]
0

Nej, det bidde ju en del Generad

madland_se
0

Grundmålat första MIG-29:an nu förresten. Det kommer inte att vara traditionellt färglagd… Cool

[Tunnan]
0

Visar gärna lite bilder på projektet fram över.
Låter intressant det här bygget.

Azgaron
0

#30 Ja, det var ju en del trevliga fynd! Hade inte sagt nej till en Dragonfly. Ska du göra Lansen i metall eller grön?

Azgaron

[Tunnan]
0

Det kommer nog att blir en grön J32B märkt F12
Så hade jag tänkt mig i alla fall.
Men sedan vet man ju inte, det kan blir ändringar

[Henke29]
0

Blir bra på flyghotellet då #38 ;)

[Tunnan]
0

Ja så småning om så
Vad kommer du att erbjuda med då?

Azgaron
0

#38 Ok, ska bli kul att se när det blir så dags. Funderar på att göra min i metall.

Azgaron

[Henke29]
0

Jadu de får vi se
Men en nått plan ska ja väll ta och göra till Flyghotellet vet inte vilken men en Stork är lite frästande att bygga då de bara fanns en sånn på Kalmar F-12

StefanW
0

#30 En lyckad choppingrunda är inget att skämmas för! Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

WildeSau
0

#30-31 En mycket tungt beväpnad trollslända Skrattande

Här har det kommit in lite grann också. Fick beställa i all hast då det inkommit några önskemål om leverans före jul.

Dessa två är bara på genomresa. Kempf's DR.1 och en liten dragtraktor som användes bl.a i Kongo. Ambulansen finns upptagen i Flygvapnets inventarielista, men jag har aldrig sett någon bild på en sådan.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

Lite påfyllning i MiG-21-samlingen

Nä, Henke, inte rätt dekaler i denna heller Fundersam

WildeSau
0

Några andra MiG-dekaler också

WildeSau
0

…och 109or kan man aldrig få nog av. Dessa två har finfina dekalark med många olika nationaliteter.

WildeSau
0

Lite olika prover från Agama.

I förgrunden Patinator i olika nyanser. Ett rör med något kletigt aluminiumpulver och några färger.

Färgraden i mitten är US Navy-färgerna från ca 1941 och högst upp IJN green, IJN grey och inredningsfärgen interior blue.

[Henke29]
0

De var ingen dålig samling du har köpt WildeSau ;)

StefanW
0

#44-48 Bara på genomresa!? Vad är det för färger på sista raden?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Intressanta saker du köpt Sau! IJN färger hade jag också behövt. Får bli en framtida investering.

Azgaron

WildeSau
0

#49 Skulle bara handla lite… Skumt med dekalerna till Condor MiG:en. Inga finska dekaler i denna heller Fundersam

#50.1 Dr.1 och Ambulansen/traktorn är på genomresa. Resten stannar nog hos mig ett tag allafall. Oskyldig

#50.2 Bakersta raden Japanese Navy, mittraden US Navy, främsta raden, Agama patinator färgpulver som jag aldrig provat förut.

#51 Var tvungen att kolla att de såg ok ut först. Man vill ju inte köpa grisen i säcken Flört

Azgaron
0

#52 Hehe, nä man vill ju inte gärna det, och de såg bra ut förstår jag.

Azgaron

[Henke29]
0

Säg till nästa ggr du beställer ;)
Kan alltid ta någon Mig 21 och lite andra fina plan….

gigabyte
0

Har köpt på tradera av ztriker ,är det någon som har någon erf av han ?

madland_se
0

Var det inte någon som rekommenderade just ztriker på Tradera för någon månad sedan?

gigabyte
0

Jag har inte handlat på tradera tidigare ,lite som ett svart hål när man har betalat ,ingen bek att kosingen är på kontot ,ingen bek när o om modellen kommer ,bara ett förskrivet svar ,

StefanW
0

#56 ztriker omnämns i följande trådar (förutom denna):

Nytt i bygghögen-nov 07 del 3

Nytt i bygghögen - Augusti

sälges DRAGON Sd.Kfz.251 Ausf, C 3 in 1 1/35

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

#57 hej giga  jag har köppt av honom 3 ggr och det har inte varit några problem alls. han är hård med betalning inom 3 dar tror jag det är men det står ju i villkoren

//pebben

gigabyte
0

Har fått ett medelande från ztriker från ett av mina köp av han , den modellen kommer tydligen från hong-kong med lev 12- 16 dagar . jag  har flera "inrop" som bara ligger av andra på tradera ,tycker inte om när saker hänger i luften ,har man prylar till salu så får man sköta det !

gigabyte
0

#59 Hej pebben ! jag betalar med en gång så är det gjort . tror inte att jag blir lurad, men när man ställer krav på andra  så måste man få lite feedback om hur är med bet o lev ,då jag är hård med det så är inte tradera nåot för mig längre ,skall  betala lite mer och handla på den lokale modellhandlaren.

StefanW
0

#61 Det mesta som jag handlar, köper jag inom Sverige. Jag vet att det blir lite dyrare, men jag upskattar snabb och personlig service utan att behöva lämna ut kreditkortsnummer på nätet. Finns det sedan på orten och man får lyfta på locket så är det ett stort plus!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

TommiN
0

Jag har inte haft några problem med Ztriker,köpet gick finfint.

gigabyte
0

Har ring och fått tag i  ztriker, har fixat sig .Men tradera är######

#61 så sant, personlig service är mycket vädefullt

Greenhorn
0

Ztriker är en bra säljare på Tradera, enda minuset är att han inte skriver att modellerna skickas från Hong Kong.

#61 Det är inte helt fel när hobbyaffären finns runt husknuten. Själv har jag 6 mil till närmsta bra butik som är HobbyCenter i Göteborg.

gigabyte
0

#  61efter att ha pratat med han så kan jag bara hålla med , modellen skickas från hong kong ,men dom andra som jag har kvar att försöka ta kontakt med känns hopp löst ,varför sälja när man inte vill slutföra affären ?

gigabyte
0

#64 för övrigt tycker jag att halv saningar inte är kul ,jag skickar modellen omgånde när jag får in pengar på mitt konto står det man tror att han äger en modell som han har till salu på tradera men han har ju inte det .

I Hong-Kong har de julupphåll fram till 26:e och tidigast 27:e kan kan jag ta hem modellen.

MVH Kent-Eric

Sven-Erik
0

Jag har väl rätt bra erfarenheter av Ztriker! Visst så tar han hem modellerna efter han avslutat auktionerna, men bara man vet om det så…
Jag har köpt ett flertal modeller av honom hittils. En del har kommit från USA (har t.om. följt med följesedlar osv. i paketet).
Han kör nog sina auktioner som en ren affärsverksamhet, verkar inte ha något modellintresse själv?
Priserna blir ungefär som hemma om man räknar bort momsen.
Jag brukar tänka att han fungerar ungefär som en vanlig internetshop!..

gigabyte
0

Jo som ren affärsverksamhet är det helt ok. men inte att gömma det bakom auktioner

gigabyte
0

OCH är vi handlar av den typen av handlare så slår vi en spik i våra lokala handlare SOM HOBBIBITEN ,samma handlare som vi beklagade att dom fick slå vantarna i bordet !!

Sven-Erik
0

#70. Rätt och riktigt! Ju mer vi köper via internet, desto färre hobbyhandlare kommer ha råd att fortsätta verksamheten…
Samvetsfråga det där. Men jag är inte rätt man att döma! Fot i munnnen

jeepsventa
0

Tack !

gigabyte
0

Men jag är

StefanW
0

Låser tråden och startar

Nytt i bygghögen del 3

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

dom slåss väl inte på samma vilkår ex volat har en butik i glashuset i sävedalen säkert inte gratis i hyra då ska han konkerera med en som sitter hämma i lägenhetan och sammlar ordrar som han sedan skickar iväg till olika kontakter där kan ju inte en butik konkerera men samtidigt så har han ju bara det han sälger på nätet medans det kommer folk till butiken varje dag? tror man kan vända för och imot till leda så var och en får göra som den tycker i det! i min sk när butik har dom inte tagit in en ny modell sedan jag flyttade till dessa trackter för 5/6 år sedan så där har jag inget dåligt sammvete alls  den nya leksaks affären i mariestad samma som i skövde? har så xxxxx
höga priser så där kommer jag nog att handla minimalt  på liden trivs jag mycket bra han är inte billigast på allt men långt ifrån dyrast  man träffar folk får trevligt bemötande + med tanke på storleken ett mycket stort sortimänt! ja ni som har varit där vet vad jag talar om och så länge jag kan ta mig dit så kommer jag nog alldrig att sluta handla av christer!  men då och då blir det nog en tradera affär ändå visst finns det risker men handlar man av tex keksab  pansar63  el tunnan hehe så går det bra!

//pebben  (blev visst lite långt inlägg igen sorry folks!)

Inlägget är låst för nya kommentarer