Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 820 ggr
bommen99
7/5/20, 4:19 PM

M.V. Krait

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags för ett nytt bygge. Som jag nästan lovade, blir det ingen fiskebåt utan ett litet lastfartyg som trafikerade Indiska oceanen upp till Singapore  och ner mot kusten kring Timor Sea.

Kartongen lite tillknycklad under transporten men bara kartongen, innehållet var intakt

Annons:
bommen99
7/5/20, 4:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Som nästa bild visar så är måtten:

skala 1:33. Längd: 610 mm. Höjd: 290 mm. Bredd:115 mm

Jag har inhandlat den från Modellers Shipyard

bommen99
7/5/20, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Verkar vara en trevlig och ordningsam byggsats med många beskrivningar. Instruktionsboken är på 109 sidor med bra foton och enkla instruktioner

Några exempel följer, men först bilder på arken, d.v.s. det som rätt ihopsatt skall bli ett fartyg. Givetvis har en laser skurit i materialet

bommen99
7/5/20, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite mer byggmaterial

bommen99
7/5/20, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#4

så några axplock från instruktions boken

Oj, det blev bildspel och lite fel vinkel. Men detta är ju inget man skall närstudera, förstora etc. Bara titta och förundras…😉

Så var det klart då. Nu återstår den lilla detaljen att få ihop dessa delar till något som liknar ett fartyg och bonus om det dessutom liknar förebilden (men jag kan meddela att jag har lömska planer, kanske flytta masten lite föröver och samtidigt styrhytten. Göra en liten byggnad bakom styrhytten där besättning får plats samt en till mast med bom akterut och en lastlucka till… men bara planer 😃)

//håkan

GusLars
7/5/20, 5:06 PM
#5

Vilken härlig modell du börjat på Håkan lycka till med bygget
Lars

Lars

bommen99
7/5/20, 7:35 PM
#6

Tack Lars, framtiden får utvisa hur pass "härlig" modellen är 😉 Planerar byggstart om en eller annan vecka, håller ju på med elen på en stor jä..a båt där all el är spindelnät, ormbo etc etc. Skall först få ordning på solcellerna och regulatorerna, mycket trådar blire..

//håkan

Annons:
GusLars
7/5/20, 7:41 PM
#7

Då är du inte trådlös precis😃👍
Lars

Lars

Sabud
7/5/20, 11:59 PM
#8

Fin modell av ett fartyg med mycket intressant historia. MV Krait var från början ett japanskt fiskefartyg med annat namn. Historien här nedan. Det finns även en film om `äventyret´. Tänkte beställa modellen men priset med avgifter till sverige blev lite väl högt. Köpte ritningarna i stället (Australien).

Skall bli spännande att följa bygget.

https://www.sea.museum/2019/01/09/operation-jaywick

bommen99
7/8/20, 8:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8. Tack Sabud, alltid roligt då mitt bygge skall följas av någon.

Historiken fanns också med i byggbeskrivningen.

OK, kommit en bit framåt i bygget.

Kölen och spanterna var det inga problem med

bommen99
7/8/20, 8:06 AM
#10

Däcket skulle också läggas på, något jag inte riktigt gillar. Varför?? Jo om inte däcket läggs dit så har man plats att fästa det flexibla skruvstycket på insidan, t.ex. kölen och vända bygget uppochned då man skall planka. 

Då får man inget som är i vägen, som det nu blir där jag har borrat några hål i kölen och satt dit en förstärkning. OK, funkar ganska bra men man kan inte planka hela vägen ner mot kölen 😕

bommen99
7/8/20, 8:12 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Märkning av alla delar är så långt jag hunnit se, väldans bra. Man har till och med märkt hur spanterna skall sitta, så dom blir rättvända. 

Bra kanske då man också märkt med en linje hur man skall slipa spanterna så att plankorna ligger bra (för och akter alltså). Råkar man vända spanterna 180 grader så blir ju märkningen på fel sida. Därför har man gjort pilar på spanterna och på kölen. 🤓

naturligtvis så "valde" jag att fota på ett ställe där jag sölat massa lim då jag förstärkt fogen mot däcket 😞

bommen99
7/8/20, 10:22 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Första plankan på plats. 

Som tur är så hade konstruktören tänkt sig plankning uppifrån och ner, vilket ju är ett mer eller mindre måste då jag hängt upp kölen i skruvstycke (när det så blir dags så får jag välan planka nedre delen lös så att säga) 🥵

Som vanligt då jag plankar så använder jag mig av tandpetare då jag plankar. Först ett ca 1,2 mm hål o sedan pang in med "dymlingen" 😃

I fören skall det så småningom sitta en "fejkad köl" som skall göra att plankorna liksom smälter in (nåja..)

bommen99
7/8/20, 10:25 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Från aktern då. En kraftig böj i aktern var inga problem (än så länge). Plankorna är 2 x 5 mm så jag hade befarat problem med böjen, men so far so good

Annons:
GusLars
7/9/20, 4:13 PM
#14

Hej Håkan det var väldigt fiffigt med markeringarna för spanten, ser väldigt trevligt ut, blir en fint fartyg till sist
Lars

Lars

bommen99
7/9/20, 4:57 PM
#15

Tack Lars. Jodå visst var det liksom bra med dessa markeringar, men för min del var det nog i överkant av vad som är nödvändigt. Vissa saker borde man kanske förstå.. Men, kanske denna byggsats mer är är ämnad åt den/de som är rena nybörjare i denna hobby, vem vet?

Hursomhelst, byggsatsen verkar trevligt 😃

ps. i dag blev det två nya regulatorer till solpanelerna i den stora båten, varmt och trångt i el-rummet

//håkan

GusLars
7/9/20, 5:22 PM
#16

Oj pust å stön och svetten lackar, då är det väl skönt med ett dopp i poolen
Lars

Lars

Banjoman
7/11/20, 12:41 PM
#17

Spännande projekt, som ser ut att ha börjat väl! Detta kommer jag följa med sedvanligt stort intresse! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
7/11/20, 1:25 PM
#18

Tankjo Mattias. So far so good, men jag tror (hoppas) att det skall flyta på ganska bra, bygget ser inte speciellt svårt ut

//h

Skalski
7/14/20, 8:33 PM
#19

Trevlig modell… på tal om flyta på😎, blir det körbar modell?🤔

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

bommen99
7/15/20, 3:22 AM
#20

Hej Skalski. Jo, jag tycker också att modellen är trevlig och verkar (än så länge vara lättbyggd). Mina båtar bli alltid statiska, i den mån de kommer att flyta är om regnperioden slår till med något otroligt regn som når upp till uteplatsen där den så småningom skall parkeras 😃

//håkan

Annons:
bolin
7/15/20, 3:16 PM
#21

Roligt bygge. Det skall bli intressant att följa.

Jag har kikat på denna modell någon gång på Modeller Centrals sida, men har redan fullt i bygghögen.

bommen99
7/16/20, 1:58 AM
#22

#21. bolin. Ja, det verkar vara ett roligt bygge och så här långt (har plankat 3-4 rader på vardera sida utan problem). Målsättningen vid plankningen är att få det så jämt som möjligt och att det inte skall behövas så mkt spackel

//håkan

Sabud
7/16/20, 2:00 PM
#23

Ser bra ut. På tal om en körbar modell, vad tror du om att planka den utan däcket? Blir det för rankt,  kanske förstärka med 3-kantlist spant mot `köl´ som sedan ändå försvinner  då skrovet `gröps´ ur.  Har trots allt funderingar att skaffa modellen.

bommen99
7/17/20, 2:48 AM
#24

Den tanken slog mig också. Den översta plankan skall ju ligga mot däcket, men det löser man ju med att lämna utrymme för den plankan. så att den kan läggas dit sist. Tror inte att skrovet skulle bli rankt, däcket är ju en tunn skiva men om det skulle bli rankt så kan man göra som du beskriver.

//håkan

bommen99
9/2/20, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Livet går vidare, i vart fall detta bygge (om än så sakta). Plankningen av skrovet är nu klar och det gick sisådär. Plankorna var inte så bra, kanske 20% var ok, resten inte så bra. Lätt för sprickor och ojämn bredd/tjocklek. Men men, det löser man ju, om inte med lite extra pyssel..

Har också hunnit med lite spackel (/plankorna./#"&), lackat grundfiller och bottenfärgen. Naturligtvis med massa slipningar mellan varven.

Kan inte påstå att resultatet blev mer än förväntat, d.v.s. ganska uselt. Det blir slipning och faktiskt en o annan dutt med spackel i små jä…a hål. 😡

Nu till en möjlig bidragande orsak. Min handled på höger arm (dextrum på latin) är i bandage med stödskena o allt. Ett ben som heter båtbenet har drabbats av lite sprickor o elände 😮. Båtebenet sitter lite innanför tummen och är det ben som mest drabbas (typ fallskador och drabbar hockeyspelare väldans) 🤓. Kan meddela att det gör ont som bara den efter ett tag och att pyssla med hobbyarbeten blir lite komplicerat. Möjligen skall jag skylla på detta i stället för dåligt material.

Nåväl, det lär läka om några veckor..😃

//håkan

bommen99
9/2/20, 7:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Från andra sidan.

Kan meddela att efter fotograferingen så mattade jag ner eländet för att sedan prutta dit lite finspackel där det behövs,, OBS, med vänster arm

//håkan

bolin
9/2/20, 9:06 PM
#27

Trevligt att se hur detta bygge utvecklar sig. På fotona kan man inte se några brister i kvalitén. Det låter jobbigt med båtbenet, hoppas det läker snart.

Annons:
bommen99
9/3/20, 12:53 AM
#28

Du vet ju hur det är med foton, de ljuger ju nästan jämt 😉. Det som inte syns är en massa små porer från spackel. Jag primade med en primer som jag använt tidigare, den är lite tjock och fyller bra. Jag anar att jag inte spädde den  tillräckligt med förtunning, så den flöt liksom inte ut riktigt.

Bygget kommer inte att bli enligt ritning. Det är en dubbel plankning i ngt teak material, det skall sedan lackas svart!! Verkar lite konstigt, så det blir enkel plankning.

bommen99
9/3/20, 1:00 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Pular vidare. Styrhytten påbörjas. Enligt ritningen så skall man inte lägga plankor mot väggarna, tillverkaren tyckte att det var bra med förtryckta brädor..Jag lägger dock lite brädor på väggen.

Massa limspill blev det och jag får skylla på handen. Lite "lustigt" att de är båtbenet som trasslar, passar ju bra då man bygger båtar 😉

//håkan

GusLars
9/3/20, 4:45 PM
#30

Aj Aj Håkan det lilla benet kan göra otroligt ont och du producera ändå fin byggning av båten, det är förlåtet att det blir lite spillning men du kan ju alltid använda vänster till slipningen.👋
Nästan klar med teak listerna på fronten kommer lite bilder så småningom
Lars

Lars

Upp till toppen
Annons: