Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3207 ggr
bommen99
6/29/16, 12:51 PM

Kina-byggsats

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hade totalt glömt bort denna byggsats som jag inhandlade för några månader sedan. Kom fram nu då det skall plockas undan inför ombyggnaden.

Vad det är för fartyg vete tusan, jag har inga bilder, bara en enkel ritning med kinesiska tecken. Den skall dock bestyckas med kanoner och har segel

Annons:
bommen99
6/29/16, 12:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Förvånansvärt bra passform på spanten och det var, enligt min erfarenhet, ganska många. Mycket bra uppmärkning må jag säga (nr alltså) Att det är massa "hus och stegar" får man bortse från (kinesiska tacken)

so far so good liksom

//håkan

bommen99
6/29/16, 12:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

I ett huj var däcket på plats

//h

bommen99
6/29/16, 1:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Nästa etapp var lite däckssida samt reling. Jag kommer dock att modifiera relingen lite, bättre eller till det sämre vet f…n, men lite konstigheter måste man ju åtgärda

//h

bommen99
6/29/16, 1:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Avslutning av dagens byggande blev lite bordläggning. I jämförelse med Titanicens spant o plankor, där man näst intill kunde använda 4" spik (nåja) är detta virke riktigt tunt o bräckligt. Har lagt till  egentillverkade spant i fören o aktern. Verkar vara ngn form av "standard" att det alltid saknas ngt att lägga plankorna mot i för o akter.

Det gula flexibla skruvstycket från Clas i sjön kan jag verkligen rekommendera, underlättar enormt mkt

//h

bommen99
6/30/16, 1:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Nästan en hel dag för att planka en sida. OK, lunch, fikapauser samt en liten tupplur på em, men det tog längre tid än jag trodde. Nåväl, plankningen blev sisådär men blir kanske hyfsad med hjälp av en rubank samt vinkelslip.

Blir sedan lite putty o ngn färg, vilken kulör vet jag inte ännu- Möjligen har jag morgondagen på mig för andra sidan, men sedan är det nog byggstopp tills september.

//håkan

bommen99
7/2/16, 12:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Även om nu inte intresset är så stort, vilket jag förstår då detta är en tämligen oansenlig byggsats, har jag i vart fall lyckats smita från packning o städning o allt annat som bara måååste göras innan Sverigeresan, för att göra lite pyssel.

Båda sidorna är nu bordlagda, spacklade, slipade samt täckta med ett rikligt lager av Honda white färg (råkade ha den på lagret). Naturligtvis skall det slipas ytterligare och möjligen blir det denna färg i slutet (har 2 sprayburkar såg jag)

//hakan

Annons:
skepparn1
10/13/16, 7:34 PM
#7

Har en liknande byggsats som jag ännu inte börjat bygga. Vad har hänt sedan förra inlägget?

bommen99
10/14/16, 2:33 AM
#8

Den ligger orörd på hyllan kan man säga. Nästan så att jag glömt bort den, Titanic tar mkt tid. När det blir fortsättning vet jag inte, men den skall givetvis göras klar.

/håkan

skepparn1
10/14/16, 1:24 PM
#9

Väntar på fortsättningen! Lycka till med nuvarande bygge.

bommen99
10/14/16, 1:32 PM
#10

OK skepparn, tack så mkt, nu blev jag faktiskt lite sugen att bygga kinesen klar, fast jag fortsätter med Titanicen ett tag till

//h

Upp till toppen
Annons: