Annons:
Etikettallmänt
Läst 3637 ggr
Antonomy
8/29/15, 8:17 PM

Facebookgrupp modellbygge

Jag har länge funderat över varför det inte finns några svenska modellgrupper på facebook, inte ens ipms har en grupp. Därför tog jag saken i egna händer och bestämde mig för att starta en egen grupp.  https://www.facebook.com/groups/1487230924923467/  Gruppen gjordes i syfte att se vad andra bygger och att dela med sig av olika projekt och bilder mm.

Annons:
tiking
8/29/15, 8:56 PM
#1

Det finns ipms dalarna och stockholm group på fb och andra grupper.

Charles King

-----------------------------------------
Mitt användarnamn på Facebook: 'One-Step-further'
Mitt användarnamn på Instagram: 'inscale_miniatures'

felle-j
8/29/15, 11:57 PM
Orso
8/30/15, 12:23 AM
#3

Kanske för att Facebook är en värdelös plattform för sådant. Jag förstår inte varför allt ska upp på Facebook.

Du säger: "Gruppen gjordes i syfte att se vad andra bygger och att dela med sig av olika projekt och bilder mm"  Vad är det för fel på t.ex. denna grupp?

Annette
8/30/15, 8:58 AM
#4

Bra Orso, instämmer helt.

Jag är Facebookvägrare. Igår var jag på hästutställning och resultat och bilder skulle komma upp på FB. Maken är medlem så jag bad honom leta, men hur hittar man om man inte vet vad det man letar efter heter? Enligt maken försvinner dessutom allt väldigt snabbt neråt i flödet på FB.

Nej, tacka vet jag iFokus. Det går det lätt att hitta det man söker och det fungerar utmärkt som arkiv bakåt i tiden.

GRIMM 56
8/30/15, 9:05 AM
#5

Håller fullständigt med. Jag finns inte på facebook och kommer heller aldrig att gör det. Det här forumet duger bra. Åtkomligt för alla.

ElLobo
8/30/15, 1:45 PM
#6

Jag håller helt med Orso och Grimm!

Annons:
mangemani4
8/30/15, 2:03 PM
#7

är medlem i en hel uppsjö utav modellbyggare grupper på FB, men i så gott som alla så råder samma ruttna attityd och inställning, folk ska veta bäst, folk som ska så där överdrivet skryta om sina egna byggen och samtidigt prata nedvärderande om andras. besserwissers och helt onödigt tjafs, typ "på det sättet kan man inte göra, gör såhär istället(deras sätt)" och sen dyker det in flera andra som prompt måste klanka ned på den metoden och lyfta fram deras egna och sen är tjafset i full gång, *suck*, nej tack.

är glad över att jag blev tipsad om iFokus modellbygge, här råder harmoni och folk verkar respektera varandra och deras metoder och byggen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Banjoman
8/31/15, 10:00 AM
#8

Även jag lider (eller skall det vara njuter?!) av en långt gången och svårartad Facebook-allergi, och kommer således aldrig att ens fundera på att därstädes söka efter diskussionsfora i vilket ämne det vara må.

Det betyder naturligtvis inte att det inte kan vara intressant för dem som trivs med att kommunicera via FB att göra så även i modellbyggarfrågor, och jag hoppas därför givetvis att du hittar många likasinnade, Antonomy, och önskar dig lycka till med ditt facebookgrupprojekt.

Det må sedan vara hur det vill med kvaliteten på diskussionerna i de grupper på FB som mangemani4 referar till, men oavsett detta vill också jag med emfas uttrycka min synnerliga uppskattning av det trevliga, hjälpsamma och Allmänt stöttande tonläge som råder i diskussionerna här på Modellbygge iFokus! 👍👍👍

Jag törs tro att vi alla vet att i princip varje bygge skulle kunna dissas på någon, några eller till och med många punkter -- jag vet i alla fall med säkerhet att så är fallet med mina egna modellbyggaransträngningar -- och just därför sätter jag så stort värde på den här på forumet Allmänt utbredda tendensen att i stället i första hand understryka ett bygges styrkor och goda sidor!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

wooderson
8/31/15, 10:30 AM
#9

#8 Mycket bra skrivet Banjoman, håller med dig i detta

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Banjoman
8/31/15, 12:31 PM
#10

#9 Tack skall du ha, wooderson! 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

PAK43
8/31/15, 4:31 PM
#11

Jag lär bara påpeka att kritiken mot Facebook är lite orättvis för det är inga som helst problem att hålla ordning på diskussioner eller bilder i olika grupper om man besöker den enskilda gruppens eget flöde. Där ligger allt i ordning, gallerierna visas snyggt och prydligt om användaren lagt upp dessa korrekt och man får notifieringar etc om man deltagit i någon diskussion och kan flagga upp om man vill se fler uppdateringar om något även om man inte deltagit i någon diskussion.

Däremot så är det säkert så att det finns ett flertal grupper med ett flertal guds gåvor till modellbygget, men så är det ju ofta på the interwebz.

Joppo
9/1/15, 11:50 PM
#12

Jag delar inte aversionen gentemot Facebook, men det beror säkerligen mycket på ens egna personliga erfarenheter och vilka grupper man är med i. "Trevlighetsgraden" tycker jag generellt sett är hög, även om den inte riktigt når upp till iFokus exeptionellt höga nivåer.

Upp till toppen
Annons: