Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 8388 ggr
BaphometSwe
2015-01-05 19:48

VidaXL Kompressorn

HellO.

Vet att frågan har ställts förut men dog ut innan någon svarade ordentligt på frågan. Är nyfiken på att börja använda AB på mina modeller och håller på att titta runt på olika sajter. Med en begränsad ekonomi (ungar är dyra) så har mina ögon fallit på VidaXL.se kompressor https://www.vidaxl.se/p/140285/kompressor-airbursh-3l-inkl-2-sprutpistoler nu skulle jag vilja veta om det är något att ha eller är det skräp? Alt 2 är att jag försöker köpa ut en beg kompressor från jobbet o köper en bra AB men det alternativet är osäker i nuläget. Vilken labyrint det här är.

Annons:
felle-j
2015-01-05 22:08
#1

Den där kompressorn verkar vara exakt en sådan som jag har, bara lite andra färger, och den är helt klart värd pengarna tycker jag. Ganska tyst och fungerar bra. Tanken är väl i minsta lagret. 3 liter tömmer man ganska fort oftast så den måste fylla på ofta och då blir den väldigt varm. Men som första kompressorn funkar den väldigt bra om man inte ska sitta och måla allt för länge.

Amatören
2015-01-05 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Hej! Går i samma tankar som dig baphometswe. Fick kittet som bifogas i julklapp av far min. Ingen tank på kompressorn, den går ganska tyst, även om det inte är som de kompressorer jag tittat på men men. Sprutan känns rätt så dålig, plastig och inte någon möjlighet att styra färg och luftflöde vad jag förstått. Är det någon som har bra koll på om detta kit är något att ha, ska jag behålla kompressorn och köpa en annan ab? Eller ska jag köra på med det? Har inte ännu testat skarpt då jag måste fixa ett dragskåp först. Tack för att ni har överseende med mitt intrång! / Olle

BaphometSwe
2015-01-05 23:35
#3

Tack Felle. Men hur varmt blir det, om jag känner mig själv rätt kommer jag att sitta därute i förådet i början och tock måla allt som jag kan, men det kanske inte är någon fara om man som jag bara ska måla lite panzer i vanliga fall. PS, Detta är skrivet med någon wirre i kroppen, så ursäkta gramatiken.

felle-j
2015-01-06 12:05
#4

#3 Det beror på hur ofta man tömmer tanken, men efter att ha målat i kanske en halvtimme brukar den vara väldigt varm. Brännhet nästan.

#2 Det där kan ju funka bra som allra första airbrush och kompressor som du kan använda för att lära dig grunderna. Sen kan du köpa en lite bättre airbrush och sen även en bättre kompressor.

Amatören
2015-01-06 20:04
#5

Tack felle-j! Ska testa denna. Men är lite skeptisk till det där med färgen undertill. Det måste öka felmarginalerna när man måste skapa ett vakum istället för att lita till tyngdlagen och ha färgbehållaren på översidan. Finns det några för eller nackdelar på de olika alternativen?

BaphometSwe
2015-01-06 20:10
#6

#5 Håller med dig om att ha färgen under, känns inte optimalt. Nä har nog bestämt mig för en kompressor från bauhaus http://www.bauhaus.se/herkules-kompressor-200-10-24.html och en Neo revolution spruta. Någon som har synpunkter på kompressorn??

Annons:
petzon
2015-01-06 21:01
#7

Med en sifonspruta (Färgbehållaren undertill) kan man ha en mycket större färgbehållare och kan därför måla större ytor utan att behöva fylla på färg hela tiden. När jag målar på mina båtmodeller (skrovlängd 1,4m) går det åt en hel del färg för att måla skrovet gick det åt ungefär 120 ml färg, skulle jag gjort det med min AB med överliggande färgkopp hade jag behövt fylla på färg inte mindre än 24 gånger, nu räckte det med 4 gånger och ändå hade jag den mista färgbehållaren. Sifonspruta är värre att göra rent än en med överliggande färgkopp

denstore
2015-01-06 21:30
#8

Jag har hellre förblandad färg, som jag kan röra eller ska bäst jag vill, och enkelt fyller på min airbrush 24 gånger, än att hålla på palta med att fylla på underliggande flaskor. Dock så skulle jag nog hellre vilja rekommendera något större än en airbrush för 1.5 meter långa fartyg. Det är ju inte riktigt sånt man ska ha airbrushar till. Då är något sånt här bättre: Färgsprutahttp://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/tryckluftsverktyg/fargsprutor/fargspruta-082211/

Amatören
2015-01-06 22:09
#9

Tur jag inte har plats för stora båtar utan håller mig till 1/35 pansar. Utifrån det så känns en överliggande bättre men ska börja öva med denna tänker jag sen kanske det blir läge för en ny spruta i förstaläget för att sen se om en kompressor blir aktuell framöver. Har ju en motorcykel att köpa innan sommaren också! ;)

BaphometSwe
2015-01-06 22:20
#10

Nu ska jag måla 1/32 panzar så jag tror att färgen må räcka, men hur känns den i handen?? Får för mig att med en underligande färgburk blir den tyngre framtill, men det kanske man inte känner av om man är van.

felle-j
2015-01-06 23:44
#11

#5 Den där komressorn funkar säkert bra men det är väl en risk att den låter mycket. Be dom i butiken att sätta på den så att du får höra hur mycket den låter.

steffe1975
2015-01-07 04:36
#12

då även jag funderat å¨enklare ab vad tror ni om detta dragskåp/lackbox?

http://envirosafe.se/webshop/view/airbrush-lackbox-med-ventilation?prp=webshop%2Findex%2Fairbrush-kit

felle-j
2015-01-07 11:59
#13

#12 Funkar säkert bra men du måste inte ha ett dragskåp/lackbox, men det beror förstår på var du målar och vad du målar med. Håller du dig i någon vrå och målar med akrylfärger så tror jag inte att det behövs. Annars kan det nog behövas. Och en skyddsmask ska du använda. Det är inte särskilt hälsosamt att andas in fägdammet.

Annons:
PAK43
2015-01-07 15:18
#14

Vad kör du för tryck när du målar Felix? Tänker på att du tömmer tanken så ofta att kompressorn får slita. Jag har tanklös kompressor, som visserligen blir het, men den jobbar ju hela tiden.

felle-j
2015-01-07 15:41
#15

#14 Brukar köra runt 1 bar. Slangen är inte helt tät så den läcker fortfarande lite. Har inte köpt en ny slang ännu men ska göra det. Brukar tömma tanken 2-3 gånger per session. Det är väl inte så ofta? Tanken är ju inte särskilt stor, bara 3 liter så det räcker ändå inte särskilt länge.

BaphometSwe
2015-01-07 20:19
#16

Men det är ju ändå tanken som räknas 😂

BaphometSwe
2015-01-08 19:29
#17

Jag blev med kompressor. Gav Bauhouse slantar för luft. 97db, låter fan men grannarna kan ju köra någen extra fest så är vi kvitt.Med 25L borde jag klara mig en tid i alla fall.

felle-j
2015-01-08 20:09
#18

Oj den låter inte lite! 😮Du får sätta kompressorn i en ljudisolerad box så låter den nog inte lika mycket. 😉

BaphometSwe
2015-01-08 20:18
#19

Felix. Jag lysnar på black/death metal så det är ingen fara. Tipps på en bra billig AB??

felle-j
2015-01-08 20:26
#20

Fast problemet är ju då att när du airbrushar så kommer du inte höra den ljuva musiken! 😮Fast det beror ju på om du lyssnar på musik när du håller på med modellbygget. Jag gör i alla fall det och då är det bra med en tyst kompressor. 😉

Biltemas eller Julas lite dyrare färgsprutor kan nog funka bra som en första, men vill du ha en ännu bättre så tror jag nog att Iwata Neo kan vara bra.

Annons:
BaphometSwe
2015-01-08 20:32
#21

Men med en 25L tank borde den ju inte ladda jätte ofta, hoppas jag. Kollar på Iwata Neo, billigast på Amazon va?? Bygger man panzar så måste ju dödsmetalen på (tanten hatar det så ännu en anledning till att sitta i förrådet).

felle-j
2015-01-08 20:41
#23

Jo, det förstås. Med den tanken så behöver du inte fylla på så ofta.

Ja, den där funkar men denna är nog bättre.

BaphometSwe
2015-01-08 21:14
#24

Har ni någon hobby affär typ Wentzels i Uppsala, i så fall blir det nog en liten tripp dit på lördag samtidigt som jag svänger in på biltema.

[Roftic]
2015-01-08 21:20
#25

#24 I Uppsala finns Hobbyland, adressen är Östra Ågatan 93 om jag minns rätt….

JaGa
2015-01-08 21:38
#26

Här är hemsidan: http://www.hobbyland.se Och här har du våran hemsida: http://www.ipmsuppsala.n.nu Välkommen!

BaphometSwe
2015-01-08 21:42
#27

Tack. Då va det klart, röja Uppsala på lördag.

Annons:
felle-j
2015-01-08 21:44
#28

#24 Som Roftic säger så finns Hobbyland. Dom har ganska mycket modellbyggegrejs men inte lika mycket som Wentzels har. Det finns också en till butik i Uppsala som heter Fantasia, men dom inriktar sig mer på warhammer. Dom har dock mycket användbart för oss modellbyggare, t.ex. Vallejofärg, verktyg, vädringsgrejer och sånt, och dom har även färgsprutor! Inte sådana billiga som finns på Biltema utan mycket bättre och dyrare sprutor som man kan uppgradera sig till sen. Även reservdelar till sprutorna.

robban64
2015-01-08 22:34
#29

Jula eller Biltemasprutan funkar säkert finfint som första airbrush.Köpte en "no-name" spruta från Kina som är misstänkt lik den från Jula.Använder den när jag behöver blåsa på större mängder färg.Använder den till mitt Tomcatbygge.Till finlir är den lite sämre.Får inte samma kontroll på färg/luft som på min Badger. Men jag får ju 5 Kinasprutor för samma pris som för en Badger :) Men som sagt att ha att öva med och blåsa på heltäckande färgfält kommer den att funka fin fint.Sen när du upptäcker att detta var jättekul så byter du upp dig till något vassare….och då har du ju även en reservspruta

BaphometSwe
2015-01-08 22:43
#30

Det blir Biltema sprutan för nu. Måste ja ha råd med färg också (o jag som tyckte AB/Kompressor va ett träsk, mamma). Jag är bara van med Citadel. Tamiya eller Vallejo?? Det här börjar bli ett "steg för steg för nybörjare" inlägg. Sorry, så många frågor.

felle-j
2015-01-08 23:07
#31

#30 Det är bara att fråga på så svarar vi så gott vi kan! Frågorna kommer aldrig ta slut under ens år som modellbyggare. 😉

Du får prova dig fram vilken färg du gillar mest. Köp några burkar Tamiya på Hobbyland när du är där och sen kan du åka förbi Fantasia och köpa några burkar Vallejo Model Air. Köp även lite thinner och retarder till färgerna.

felle-j
2015-01-09 17:29
#32

Var in på Hobbyland och såg idag att även dom har skaffat färgsprutor av bättre kvalité och Vallejo Model Air.

denstore
2015-01-09 23:36
#33

Jag ska inte handla (lite långt :)) men som före detta handlare, så vore det kul att veta vad de tagit in?

felle-j
2015-01-09 23:40
#34

#33 Skymtade det lite snabbt bara men det såg ut som Harder & Steenbeck. Även Badger har dom ser jag nu när jag tittar på hemsidan.

Annons:
Upp till toppen
Annons: