Annons:
Etikettallmänt
Läst 3894 ggr
ElLobo
2015-10-01 11:32

Nytt i verktygslådan, kv 4 2015

Nytt kvartal, ny tråd. Glad

Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.

Tidigare delar:

Annons:
ElLobo
2015-10-08 10:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Tråden har funnits uppe sedan en dryg vecka … 😉

  . Banjoman . 2015-10-07 17:56

Detta inlägg hamnar visserligen på fel kvartal, men då jag inte har sett någon kvartal 4-tråd ännu lägger jag det här i alla fall … Cool

Hur som helst ramlade det i dag in två paket BECC vinyldekaler: ett med RNLI-flaggor (modern tid men pre-2004), samt ett med diverse mätare i olika storlek och modisjang; bägge förstås tänkta till mitt kommande Alice Upjohn-bygge …

Banjoman
2015-10-08 10:46
#2

#1 Mea culpa! Jag letade efter den under Allmänt men såg den inte; jag hade väl snetittarbrillorna på, eller nå't … 🤪

Varmt tack, hur som haver, för detta ordningens återställande!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Larsa123
2015-10-10 18:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Äntligen en riktig sidavbitare,  Xuron - 90317 - 2175ET

petzon
2015-10-25 16:49
#4

Ännu en Dremel, Bauhaus sålde för 599:- behövde en att ha sittande i borrstativet för att slippa ta loss maskin hela tiden. Köpte även en chuck så att jag kan använda borr av valfri diameter och slipper köpa de dyra med 2,35 mm skaft

[Roftic]
2015-10-28 11:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det kom ett paket nu på morgonen med avsändare Hannants…

[Roftic]
2015-10-28 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

…Med lite gottigott till min C-47, bl.a. resinhjul från Aires, masker från Montex och Xtradecals Douglas C-47 International Liveries…

Annons:
[Roftic]
2015-10-28 11:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

…Till sist några verktyg från Trumpeter: Riveter Tool och Scribing Tool:

felle-j
2015-10-28 21:16
#8

#6 Fina inköp! Vad för DC-3:a ska det bli? En svensk möjligtvis? 😃

[Roftic]
2015-10-28 22:58
#9

#8 Bra fråga! ;-) Har faktisk inte riktigt bestämt mig men det lutar mest åt Nasa alternativet, tycker den versionen var frän. Nog för att jag skulle vilja bygga en "Svenne" men det som avskräcker mig är NMF och Dayglowfärgen. Tycker dessa är ganska svåra att få till. Dessutom så har jag börjat bygga modellen och har kommit så långt som till primer. Det finns många glipor och massor med problem med passformen, tyvärr. Då blir det nog svårt att få till en respektabel NMF med Alclad. Hade kanske inte väntat mig passform i klass med Tamiya men lite bättre hade det nog kunnat varit speciellt eftersom den i princip är helt ny (nåt år gammal). Skulle va fränt och bygga en till och göra den som Indv. 79001. Har varit o kikat på ditt bygge på den och den blev väldans snygg! :-)

felle-j
2015-10-29 00:23
#10

#9 Tack! Är sugen på att bygga en till Tp 79:a, kanske just en till 79001, för att få till den ännu bättre.

Den finns väldigt många fräna DC-3:or man kan bygga. Jag skulle vilja ha ett helt vitrinskåp med bara DC-3:or i olika märkningar. 😃 Men NASA blir nog riktigt snyggt! Vad för byggsats är det? Italeri?

[Roftic]
2015-10-29 00:35
#11

#10 Oops glömde säga det… Airfix! Funderar även på att förse den med fulla nitrader men har problem med att hitta npn ordentlig ritning, vet du var man kan få tag på sånt?

felle-j
2015-10-29 01:42
#12

#11 Jaha, är det deras nya? Den ska vara riktigt bra har jag hört. Nä, har tyvärr ingen aning men borde inte vara särskilt svårt att hitta.

petzon
2015-10-31 21:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Besöket på Hobbymässan idag berikade verktygslådan med en Xuron 2175 för 99 spänn, halva listpriset

Annons:
Banjoman
2015-11-01 16:24
#14

#13 Jag hade hoppats på att kunna köpa en 9100, men den hade de dessvärre sålt slut på när jag kom dit i dag på eftermiddagen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-11-02 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Passade under helgens Stockholmsbesök på att titta in hos Eskader, och gick därifrån med några block samt ett par meter 1,5 mm lyxsnöre …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2015-11-02 17:21
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Även söndagens besök på MJ Hobbymässan gav nyheter i verktygslådan … Inte nog med att Skalski visade mig sina modeller – som, det behöver knappast sägas men jag säger det ändå, var ännu mer imponerande i verkligheten än på bild, och det vill ju inte säga lite, det! – varföre stort tack; han gav mig helt sonika en hel ask nitrilhandskar! varföre ännu ett stort tack! 🙂

Som redan nämnts blev det ingen Xuron-avbitare, men däremot köpte jag en flaska alifat-lim av fabrikat Deluxe Materials, som jag länge varit nyfiken på och tänkt att jag borde prova …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-11-02 18:30
#17

# 16 Bästa vitlimmet enligt min mening, jag letade efter det på mässan men hittade inte det, det var rätt så tjockt med folk så att hitta en liten limflaska var som att leta efter en nål i en höstack.

Banjoman
2015-11-02 19:59
#18

#17 Se där ja! Jo, jag har hört riktigt bra saker om det, så det skall bli intressant att testa! De som sålde det på mässan var ett av dockskåpsstånden längs med långväggen mot matställena; de hade ett helt ställ med Deluxe Materials-produkter …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
2015-11-06 22:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 bland dockskåpen, det kan förklara varför jag inte hittade det.
Idag kom det paket från England med en rejäl laddning Perma-Grit verktyg (ett måste i varje lyckligt hem) Alla i grovlek coarse, (förutom klotsen den är en sida course och en sida fine) tror jag behöver en lika stor laddning i grovlek fine också, men det får nog vänta ett tag. Billigt var det inte.

Banjoman
2015-11-06 22:38
#20

#19 Intressant! Perma-Grit-grejor har jag funderat på ett bra tag, men aldrig kommit till skott med; du får sedan du tagit dem i bruk gärna rapportera om hur de är i praktiken, och hur mycket lyckligare de gjort ditt redan på ganska gott humör varandes hem …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
wooderson
2015-11-13 20:10
#21

På romantisk helg med frugan råkade vi bara som en händelse hamna i hobbyaffären, slutresultat=

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

wooderson
2015-11-13 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Å så bilden

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

m-guttor
2015-11-14 16:07
#23

#22 vallejo vatten, det har jag själv funderat på att köpa, så kom gärna med ett omdöme när du använder det!

wooderson
2015-11-14 18:25
#24

#23 ja det ska bli spännande, återkommer i ämnet

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Roftic]
2015-11-17 16:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#12 Nä nu har jagätligeb bestämt färgschema till 100%! Det blev den metallrena "svennen" till slut. Det som avskräckte mig med Nasaversionen var de storalånga stripsen på utsidan, insåg att det skulle bli svårt att få till dessa utan att det blrv snett och vint. Så idag kom dayglow färgen från Ministuff så snart borde bygget vara klart!

robban64
2015-12-04 16:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Ska försöka utveckla figurmåleriet. Vallejo face painting set. Ska sätta ihop några resingubbar och då kan en rakbladssåg vara bra att ha.

wooderson
2015-12-15 16:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Å så lite färg

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Annons:
kifobefa
2015-12-16 20:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Ordning på byggbordet med fiffiga hyllor och vertygshållare från Modellhuset Liden ;-)

mike gbg
2015-12-17 23:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

en begagnad Micro svets istället för lödpenna men måste tyvärr byta en packning

före användning

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Banjoman
2015-12-23 14:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Jag har varit mindre och mindre nöjd – i huvudsak på grund av otillräcklig sugförmåga i kombination med hög ljudnivå, men också på grund av filter som alltför snabbt kläggat igen och otillförlitligt verktygsurtag – med den verkstadsdammsugare från Proxxon som jag köpte för ett tag sedan, och när jag så i förra veckan fick syn på just den maskin jag alltid velat ha till ett verkligt attraktivt pris hos tyska Amazon kunde jag inte låta bli att slå till på en (inte så liten) julklapp till mig själv i form av en Bosch GAS 35 M Professional. 🤤

Lär, utöver ordinarie tjänstgöring i verksta'n/hobbyrummet, också komma till pass vid instundande vardagsrumsvidgörning … 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: