Projekt Derflinger
Spännande projekt! Vad är det för fabrikat, och i vilken skala?
Lycka till och mycket nöje! 🙂
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Kul med ännu ett fartygsbygge!!
Kul projekt, den enda Derflinger jag kände till innan denna var en tysk slagkryssare från första världskriget
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
längd 83 cm, bredd 32 cm, höjd 76 cm
I slutet av 17-talet den Flöjtskepp DERFFLINGER hörde flottan av Kurfuerstentum Brandenburg. I "triangeln handeln" på den tiden transporterade hon rom och andra saker till Afrika, för att köpa slavar, som sedan blev utbytta i Västindien för socker, som sedan fördes till Europa. Senare hon och andra Brandenburg fartyg användes i Spanska tronföljdskriget.
Fartyget var uppkallat kavallerigeneral Georg von Derfflinger, som 1675 vann Brandenburg seger i slaget vid Fehrbellin mot den svenska.
det är den infon som går att få fram
Aktern för lite grundform
#9 Att fejka/markera fästpunkterna på ett plankat däck kan bli mycket, mycket läckert om man får till det, men det finns ett par potentiellt ganska stora problem, som kan sammanfattas i orden skalariktighet och precision.
Enligt Peter Goodwins utmärkta referensverk "The Construction and Fitting of the Sailing Man of War 1650–1850" var däcksplankor så gott som alltid fästa med järnnaglar, dvs. fyrkantkoniska spik som i den grövre änden var ca 3/4" breda och djupa. De hade ingen egentlig skalle, utan drevs ned omkring en halv tum eller så i däcket, varpå hålet fylldes igen med en bit rundstav. Om man tänker sig att rundstavsbiten var omkring en tum i diameter skulle detta i exempelvis skala 1:64 motsvara ungefär 0,4 mm.
När jag lade däcket på Eilean Mòr använde jag 1 mm valnötsrundstav (vilket i 1:24 motsvarar nära nog en tum i verkligheten) nedtryckt i förborrade hål för att åstadkomma just en sådan effekt. Jag tvivlar dock på att det finns tillräckligt tunn trärundstav att få tag på för att passa den mindre skala (vad är det förresten för skala på henne?) som jag antar att du bygger i här.
Däremot skulle man kanske kunna hitta tillräckligt tunn t.ex. kolfiber eller något annat liknande material för att passa i den skala som gäller för Derflinger ?!? Eller kanske t.o.m. 0,5 mm blyertsstift, om man klarlackar däcken sedan?! Annars kan man ju prova att bara rita dit de behövliga punkterna, men risken med en sådan teknik är att prickarna inte blir så runda och/eller så små som krävs för att det skall se snyggt ut.
Med precision menar jag se'n att det är ganska nödvändigt att sätta markeringarna tillräckligt jämnt och snyggt fördelade, dvs. lika långt från respektive plankas kanter och tvärändor; annars riskerar man att det ser snett och dant ut, så ur den synpunkten hade det kanske varit bättre att fixa markeringarna innan varje planka limmades på plats – om man misslyckas med en plankbit medan den fortfarande är lös är det bara att kassera den och ta en ny; blir det fel när den redan är limmad på plats får man antingen leva med resultatet eller så blir man tvungen att riva upp den … Men tar du hjälp av en jigg av något slag bör det gå att åstadkomma även med däcken färdiglagda.
Lycka till!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Ett litet tillägg av mittåt-karaktär: när jag tittade en gång till i boken jag nämnde i #10 såg jag att den faktiskt anger diametern på däcknagellock till ca 1,5 tum ≈ 38 mm, vilket i t.ex. 1:64 skulle motsvara ungefär 0,6 mm. Fortfarande rejält klent, men ändå med lite mer marginal.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag använde en mycket smal tuschpenna och satte en prick på däcket med. 😇
Blev väl rätt OK om man inte är så noga så att säga 🤪
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
#10
tack för infon.
ska se om den boken finns på biblioteket här i GBG
#13 se där ja! I skala 1:76 motsvarar 0,5 mm ganska exakt en och en halv tum (1,49606299 för att vara noga 😉), så det borde ju fungera utmärkt!
En sak till som kan vara värd att tänka på är att däcksplankorna inte bara vara fästa i tvärändarna, utan också utmed plankans längd på varje ställe där den gick över en däcksbalk. I tvärändarna var plankorna fästa med två spik per tvärända; på övriga ställen längsmed med enbart en spik, placerad mitt i däcksplankan. Var plankorna lagda i treskift gavs tre enkelspikade balkpositioner per planka; var de lagda i fyrskift blev det förstås fyra enkelspikställen mellan respektive tvärändas dubbelspikning.
#14 Väl bekomme! 🙂 Min upplaga av boken har ISBN 0 85177326 5 (10 positioner) eller 9 780851 773261 (13 positioner) – det borde kunna hjälpa biblioteket att leta efter den.
Om de inte har den själva så kolla möjligheten till fjärrlån – det brukar kunna fungera förvånansvärt bra! Jag minns fortfarande hur jag för drygt 20 år sedan lyckades få låna hem den mycket rara avisan Arranging for the Modern Dance Orchestra av Arthur Lange, utgiven 1927. Det exemplar som dök upp efter några veckor kom från ett universitetsbibliotek i Oregon, och hade, enligt lånestickan baktill, bara varit utlånat två gånger tidigare – 1958 och 1972 … 🤓
Det kan samtidigt vara av intresse att be dem leta efter följande två böcker: The Masting and Rigging of English Ships of War 1625–1860 av James Lees (ISBN 10 = 0 85177 290 0; ISBN 13 = 9 780851 772905) samt Seamanship in the Age of Sail : An Account of the Shiphandling of the Sailing Man of War 1600–1860 av John Harland (ISBN 978 0 85177 179 3).
Tillsammans med ytterligare en fjärde bok, The Arming and Fitting of English Ships of War 1600–1825 av Brian Lavery (ISBN 9 780870 210099) bjuder de en mycket detaljerad och synnerligen intressant totalgenomgång av hur örlogsfartyg under perioden var konstruerade, fungerade och seglades. Rekommenderas varmt!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
The Masting and Rigging of English Ships of War 1625–1860 . Den har jag hittade på loppis ynka 25 kr tror jag det var
Man kan nog säga att Arturs Lange var i ganska gott skick då👍
I övrigt blir det nog mycket kvällsläsning verkar det som
Gjorde en test med trådspik 0,5 mm och 0,3 mm och tycker nog ser bäst ut
Tjusigt… börjar se ut som ett fartyg 👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
Håller helt med Skalski – nu börjar det likna ett skrov! 👍
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
👍
Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!
PÅ min modell av Mississippi imiterade jag spikarna med 0,5 mm mässingstråd, mycket billigare med tråd än med huvudlösa spik, Mässing funkar väl inte på din skuta, antar att pianotråd skulle bli för blankt.
Vackert med träfartyg…👍
Och mycket jobb…🥵
Men duktiga, det är ni…👍
Mvh / Janne
Jag använder anegre lister när jag lägger däcket jag tycker det blir snyggt