Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Ejdern -- del 3

2016-06-06 09:44 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.



petzon bygger vidare på sitt fartygsbygge.

Länkar till tidigare tråddelar:

Anmäl
2016-06-06 17:09 #1 av: Dioramabyggare

#48: Aha, elektronik "i den högre skolan"... fascinerande att elektronikkomponenter kan användas till så mycket tycker jag.

Anmäl
2016-06-06 19:58 #2 av: Jarl

Ajaj löda i hop ett kretskort är svårt men du har lyckats bra!

Anmäl
2016-06-06 20:59 #3 av: Banjoman

Som vanligt får du en annan stackare att känna sig fasligt enkel ... Förskräckt Mycket, mycket tjusigt, detta! Tummen upp


Anmäl
2016-06-18 22:25 #4 av: petzon

#2-3 Tack, har man bara en het lödkolv med tunn spets och tunnt lödtenn så är det inte så svårt att löda kretskort. Min lödstation som jag köpte för några år sedan är en av de bästa investeringarna i verktygslådan.

Idag har jag svarvat en laddadapter till gastanken, två mässingsbussningar hårdlödda på ett mässingsrör.

Anmäl
2016-06-18 22:28 #5 av: petzon

Ena bussningen var lite lurig att göra, gängad invändigt M8x0,75 med en ursvarvning dia 8 innanför gänga, jag fick alltså gå in med en klen ursvarvningsbom och svarva upp diametern innanför gängan. Det är även borrat två hål off-center dia 1 mm. I mitten ett hål dia 1,5 för ett mässingsstift

Anmäl
2016-06-18 22:28 #6 av: petzon

En lettrad mutter blev det också även denna med en dia 8 ursvarvning innanför en M8-gänga

Anmäl
2016-06-25 11:24 #7 av: petzon

Efter en vecka av både tjänsteresa och ohemult mycket övertid lyckades jag sno åt mig lite svarvtid på Midsommarafton.  Fortsatte med gaspåfyllningsventilen, två svarvade delar med invändiga säten för en kula och en fjäder, båda planfrästes med egentillverkade D-bitar av silverstål som härdades på det klassiska sättet (fritt översatt från engelsk verkstadslitteratur) Värm biten tills den får färgen av en kokad morot och doppa i vatten.

Anmäl
2016-06-25 11:25 #8 av: petzon

Ihopskurvat med locket från #6. Saknar dock en packning av 1,5 mm neopren

Anmäl
2016-06-25 11:27 #9 av: petzon

Sensorn till matarvattenpumpen tillverkades också, fyra delar som skruvas ihop. det vita är en isolator av polytetrafloureten, eller som det också kallas Teflon.

Anmäl
2016-06-26 20:21 #10 av: Inghans42

En sådan sensor började ja oxå tillverka ...men de sket sig när ja upptäckte att i min panna ligger eldrören 5 st i pannans längdriktning  så de gick inte att få ner sensorn.. Dampfkessel tillverkas av fa.. Regner köpt av Hobby Akuten Hbg

Anmäl
2016-06-28 22:07 #11 av: petzon

#10 går det inte att sätta sensorn horisontellt i pannan? Sensorns funktion är ju att jorda mot pannkroppen när det är tillräckligt med vatten i pannan. Det spelar ju då ingen roll om den sitter vertikalt eller horisontellt, bara den sitter lagom högt.

Under söndagen fortsatte jag att svarva en pumpcylinder, och diverse anslutningar

Anmäl
2016-06-28 22:28 #12 av: Inghans42

Jomensam de fattar ja nog att sensorn ska monteras vertikalt från pantoppen men i min panna låg rören i  vägen se de gick inte som planerat ..har du provtryckt pannan om så håll den tätt undrar styrman Hansson

Anmäl
2016-07-13 08:58 #13 av: petzon

#12 Det jag menade var att du borde kunna sätta sensorn horisontellt i den panna om det finns plats mellan rören. Provtryckning ännu inte gjord, skall köpa mig en lämplig manometer först. Bygget har stått still ett tag, det har varit lite mycket senaste tiden, min mamma gick bort i cancer i söndags. Bästa sättet att hantera sorg och bedrövelse är som bekant att svarva. Gav mig därför på stativet till pumpen igår kväll. Eftersom jag (ännu) inte har någon fräs fick jag fila fram formen på stativets huvuddel ur 6*15 mm mässing. En lagringsbussning och ett par hållare silverlöddes fast

Anmäl
2016-07-13 09:12 #14 av: ElLobo

Jag beklagar sorgen. Alltid tråkigt att höra sådant.

Anmäl
2016-07-13 11:10 #15 av: Skalski

Beklagar sorgen... :(

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-07-13 20:12 #16 av: Inghans42

Tråkigt att din mor gått bort ...svarva är inget dumt när man mår lite dåligt ..för fem år sedan fick ja reda på att ja hade cancer i vänstra njuren men de går bra att leva med en  ..så bara kämpa på med bygget av s/s ejdern ...på söndag kör vi in till vallensbäck m.b.k ..Åbet hus där visas många finna skeppsmodeller S/S Rogaland åker med  www.vmk-rc.dk

Anmäl
2016-07-13 21:00 #17 av: Jarl

Beklagar sorgen

Anmäl
2016-07-13 21:57 #18 av: Banjoman

Mitt uppriktiga deltagande i sorgen – det var verkligen ledsamt att höra att din mor gått bort!


Anmäl
2016-07-14 00:11 #19 av: mike gbg

beklagar sorgen Det var tråkiga nyheter

Anmäl
2016-07-16 22:38 #20 av: petzon

#14-19tack för ert deltagande.
Ikväll har jag gett mig på ett jobb som jag dragit mig för, att borra de 216 st 1,2 mm hålen i brännarröret. Riggade upp min hembyggda delningsapprat, det skall vara 13 rader med 16 hål i varje, hade inget kugghjul som var en multipel på 16, dock ett 40 kuggars som bekant är en multipel på 8, borrade därför med 8-delning först lossade biten ur chucken vred den och syfta mitt emellan de borrade hålen, drog åt chucken igen och borrade med 8-delning igen.

Anmäl
2016-07-16 22:39 #21 av: petzon

Borrning påbörjad men min hembyggda hållare för flexaxel till min ena Dremel. Som vanligt märkte jag ut genom att måla biten med en svart tuschpenna, ritsade i tuschen med mitt till ritsmått ombyggda skjutmått

Anmäl
2016-07-16 22:41 #22 av: petzon

Upptäckte att biten flexade lite så jag stöttade upp den med en hona i den rörliga centerhållaren

Anmäl
2016-07-16 22:43 #23 av: petzon

216 hål senare, den skarpögde ser att raderna kröker lite, det beror på att röret som sitter gängat i en hållare röde sig något  i gängan, men det har ingen som helst praktisk betydelse, gasen lär brinna ändå

Anmäl
2016-07-16 22:44 #24 av: petzon

Brännarröret försett med en glödkorg av 0,5 mm kanthaltråd som vävts ihop

Anmäl
2016-07-16 23:26 #25 av: Skalski

Mycket intressant brännarkonstruktionFår idé... hoppas på en demonstration Vinkar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-07-20 20:37 #26 av: Inghans42

Ser fint ut har dubbelkollat med Jan Gunarssons ritning helt ok nu väntar turbulatoren och sen är den delen färdig ..sen väntar tillverkning av gastryckregulator ...de går framåt Glad

Anmäl
2016-08-23 22:00 #27 av: petzon

Bygget går sakta framåt, har varit lite mycket annat och dessutom kan jag ju inte lägga upp en bild på varje gängad mojäng jag svarvar. I princip återstår gastanken, och gastrycksregulatorn, några småsaker till är det också som skall göras. Ikväll svarvade jag två bronslager som pressades i en filad vevstake av stål

Anmäl
2016-08-24 21:39 #28 av: petzon

Nu är överhettaren ihoplödd och förgasaren lödd till skorstenen med riktigt mycket dyrt silverlod för bra värmeöverföring. Lodkostnaden för denna panna har passerat 300 spänn

Anmäl
2016-08-24 22:18 #29 av: Banjoman

#28 Din ambitionsnivå och kapacitet att omsätta sagda ambition i resultat fortsätter att imponera mycket mycket stort! Tummen uppTummen uppTummen upp

Vad är det månne som skall förgasas i förgasaren?


Anmäl
2016-08-24 22:38 #30 av: petzon

#29Tackar.  Det är inte så svårt som man kan tro, men det tar tid. Gas skall förgasas i förgasaren.Skämtar
Ett problem med modellångbåtar är när man gasar så går det åt mycket värme för att förgasa gasen och det kan bli så att värmen inte räcker till då mantelytan på gastanken är rätt så liten och man får då ett tryckfall vilket gör att båten accelererar väldigt segt när man gasar på. Detta kommer man runt genom att ta ut gasen i vätskeform (längst ner i tanken) och förgasa den i en förgasarslinga som man lägger runt skorstenen, där finns ju som bekant alltid överskottsvärme

Anmäl
2016-08-25 19:37 #31 av: Skalski

#28 Snyggt... helt apropå kan jag säga att du har gett mig en föklaring till vad det var för rör som är lindat runt skorstenen till den panna jag köpte till Salama.

Jag har hela tiden trott att det var ett misslyckat försök till överhettare Får idé

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-08-28 22:07 #32 av: petzon

#31 kul att kunna sprida kunskap.
Idag var det dags för det stora testet. Provtryckning av pannan. Har äntligen fått tag på en 1/4" rörgängtapp så jag kunnat göra en adapter till manometern, köpte en tapp för några veckor sedan i tron att en rörgänga som är strax under 13 mm i ytterdiameter är en 1/2", men så är det ju inte, denna diameter är 1/4" rörgänga, förstår inte hur man kan måttsätta så. Kostade mig 250 spänn i onödan och det tog emot att lägga ut lika mycket igen så jag frågade på jobbet och där fanns en jag kunde låna. Monterade alla pluggar i pannan och fyllde på vatten, hittade omgående en läcka vid en nit som lätt bättringslöddes, nytt försök och det visade sig att pannan läcker vid en av tvärtuberna i flamröret, går inte att komma åt och bättringslöda, har börjat tillverka en ny pannan ikväll. Får se den första som läropengar, gissar att det gått åt en femhundring eller mer i material och ganska många timmar, men nu vet jag ju hur jag skall göra så det går garanterat fortare denna gång. Har kapat till och glödgat material till panna och gavlar, kapat till alla delarna till flamröret, allt ligger i betbad över natten. Modellbygge har en förmåga att träna upp tålamodet tillsamma nivå som en zenbuddists.Oskyldig

Anmäl
2016-08-28 22:15 #33 av: Banjoman

#32 Väldigt tråkigt att höra att din panna läcker, men det är förstås betydligt bättre att upptäcka en sådan svaghet nu än så småningom under drift.

Och som du säger: man lär sig och blir för varje försök lite bättre – och får ett ytterligare förbättrat tålamod! Cool

Lycka till med nästa pannbygge, och hoppas också (apropå vad du skrev i Silja 6-tråden nyss) att bygglusten snart återkommer för fullt!


Anmäl
2016-08-29 12:02 #34 av: Inghans42

Va säger du ...göra en ny panna går de inte att fixa till läckan på den första eller läker de så mycke lite över allt..kanske billigare köpa en färdig ,,allt anat du gjort har blitt bra va ja kan se

Anmäl
2016-08-30 21:41 #35 av: petzon

#34, läckan sitter mellan flamröret och en av vattentuber i detsamma, går inte att bättringslöda och atat försöka lossa flamörets båda lödningar i gavlarna är bara att glömma. Ja tror att jag har eldat på för mycket när jag lödde gavlarna så att en av lödningarna i flamröret gått upp, denna gång skall jag tvåstegslöda med lod med olika smälttemperatur, hög smälttemp på flamröret och låg på resten. Ny mantel är rullad och gavlarna halvvägs flänsade så det tar nog inte så lång tid att bygga ny panna, 8 bussningar skall svarvas också , men dem gör jag på två kvällar

Anmäl
2016-09-26 22:18 #36 av: petzon

Det har kommit lite annat emellan, jobb, gravsättning av min mamma, trafik med en fullskalig ångbåt........

Men ikväll kom jag en bit vidare på mitt bygge. För några veckor sedan tillverkade jag delarna till en ny panna. Beställde högtemperatursilverlod med tillhörande flux från England. Lödde ihop pannröret och flamröret. började med högtemp men gick över till mediumtemplod då högtemp krävde alldeles för mycket värme. Fick värma så länge att jag eldade bort flusset innan lodet smälte, med mediumlod gick det mycket bättre.  För att inte upprepa fiaskot med den första pannan bestämde jag mig för att provtrycka flamröret. Tennlödde fast två gavlar, den ena med en M6-bussning fastlödd i mitten. Fyllde flamröret med vatten, noga att inte få några luftblåsor och sedan skruvade jag dit min manometer. Värmde vattnet med gaslåga tills trycket steg, fick ett litet läck i gängan mellan min adapter mellan M6 och 1/4" rörgänga, hade tydligen varit för snål med gängtejpen, men i övrigt höll flamröret för 10 Bar utan problem, det är mer än dubbla arbetstrycket. Nu börjar bygget bli kul igen

Anmäl
2016-10-02 21:41 #37 av: petzon

Jag har haft en riktigt bra svarvhelg, bl.a. provade jag min nyinköpta tvärborrfixtur, nu gick det som en dans att tillverka det lilla blandarmunstycket till brännaren, vilket misslyckats två gånger tidigare.

Anmäl
2016-10-02 21:43 #38 av: petzon

Har även börjat att tillverka den självreglerande ångventilen, en hel del svarvning i rejäla mässingsbitar, högen med spån bara växer och växer. Mycket finlir med svåra mått gör att det tar tid

Anmäl
2016-10-02 21:47 #39 av: petzon

Sist men inte mist har jag lött ihop den nya pannan, den ligger nu i betbad över natten återstår att löda fast bussningar i toppen av pannan samt en bussning i främre gaveln

Anmäl
2016-10-02 21:52 #40 av: Skalski

Kul att se att det går framåt... hoppas på bättre lycka med denna panna Tummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-10-03 14:36 #41 av: Banjoman

#36--#39 Mycket imponerande! Tummen upp

En fråga, därtill, från en i sammanhanget fåkunnig: vad slags funktion fyller en tvärborrfixtur?


Anmäl
2016-10-03 20:57 #42 av: MarkusN

När byggloggen börjar med en bild på ett kretskort, då vet man att vi rör oss i den högre skolan! Härligt att se sådan kombo av kunskap och bygglädje! Tummen upp

Anmäl
2016-10-03 21:45 #43 av: Inghans42

Kanon att de går framåt med pannan ..när ja gör något brukar tredje exemplaret bli godkänt ....fyra veckor kvar till C4 Open är du sugen ?? läger ut en bild på Ingvar Malmborg bogserare med unikt maskineri kan berätta mer om slår en pling 

Anmäl
2016-10-03 22:15 #44 av: petzon

#40-43 tack för glada tillrop, det behövs.

#40 Har gott hopp, har lött flamröret med mediumtemplod och resterande lödningar med lågtemplod, Jag tror att problemet på den förra pannan var att senare lödningar smälte lödningarna i flamröret, flamröret är dessutom provtryckt separat.

#41En tvärborrfixtur är ett måste i varje lyckligt hem. Enkelt förklarat är det ett V-block som är fäst i en morsekona, i detta fall en MK2. Fixturen används när man behöver borra ett ämne diametralt, något som man gör förvånansvärt ofta när m,an bygger för ånga exempelvis T-rör. MEd Tvärborrfixcturen i dubbdockan och ett borr i svarvchucken är det en baggis att borra centrerat diametralt i valfri bit.

#42 Byggglädjen börjar återhämta sig efter att ha varit försvunnen ett bra tag.

#43 Det blir inget C4 open för mig i år, satsar på att åka till Älvsjö i början av November och till fåren blir det nog Liden, Mariestad. Det går åt för mycket tid och pengar att åka på allt. Jag slår en pling någon kväll.

Anmäl
2016-11-07 21:41 #45 av: petzon

Äntligen! Pannan är tät. Provtryckte för en vecka sedan hade en liten läcka på den främre av tvärtuberna i flamröret, bättringslödde denna. drog mig för att provtrycka igen, men vågade mig på det igår, då var det en annan läcka vid flamrörets infästning i främre gaveln, Bättringslödde denna ikväll och provtryckte ånyo. Det var tätt!!!!!!!! Pannan håller tätt vid 9kg vilket är dubbla arbetstrycket, nu kan jag gå vidare med att montera pannklädsel och amaturer. I stort sett alla amaturer är klara så det är bara några kvällars monterinsgjobb

Anmäl
2016-11-07 22:06 #46 av: Banjoman

Gratulerar! PartajarTummen upp

En fråga, bara, innan du klär in pannan och allt det där – krävs det inte en officiell inspektion och provtryckningscertifikat (vilket i sin tur kan kräva att pannan presenteras så att säga naken) också, eller är den så liten att det inte är nödvändigt?


Anmäl
2016-11-07 22:35 #47 av: petzon

#46 så vitt jag kan förstå finns inga krav på officiell provtryckning i Sverige av pannor i denna storlek, pannan klassas som klass C enligt AFS 2005:3, gränsen går vid 1000 bar för tryckkärlsvolym under 1 L och pV<200 för 1-500L jag är således långt under gränsen

Anmäl
2016-11-08 08:15 #48 av: Banjoman

#47 Det var hondan! En övre gräns på 1000 bar! Förskräckt Den enliterspannan skulle jag vilja se som har ett arbetstryck på 1000 bar ... Galen

Så enkelt kommer man inte undan här nere på kontinenten -- allting större och/eller kraftfullare än en leksakspanna, typ Wilesco, måste, precis som i England, testas av en godkänd instans, vilket vanligtvis innebär en certifierad medlem av någon modellångklubb.


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.