Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 3793 ggr
petzon
3/20/16, 11:33 AM

Ejdern

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Färjan 4 är snart färdig så det är dags att starta ett nytt fartygsbyge. S/S Ejdern i skala 1:30, radiostyrd och ångdriven. Maskin har jag redan visat upp i en annan byggtråd. Nu behövs en panna, brännare, amaturer mm. Tänkte bygga enligt Jan Gunnarssons ritningar i Allt om Hobby från 84.  Detta är den gegntliga anledningen till att jag nyligen köpte mig en svarv. Börjar med pannan, såga till råmaterialet. Två gavlar av 1,5 mm koppar och en mantel av 1 mm koppar, Gavlarna märkte jag ut genom att rita upp två cirklar 72 mm dia på etikettpapper som klipptes ut, limmades på plåten och sågades ut i bandsåg. Tvättade bort etiketterna med T-röd innan jag glödgade dem med gasolbrännaren. Nu ligger de i hinken med betbad (en stor påse citronsyra i 5 liter vatten), Vill inte ha glödskal kvar på plåten när jag skall flänsa dem eftersom jag då riskerar att hamra in glödskalet i plåten och sedan få stora problem när jag skall hårdlöda.

Annons:
Skalski
3/20/16, 11:48 AM
#1

Woohoo 🥳… vilket underbart bra båtval 👍!!

Hojta till om du behöver detaljbild på något så ska jag nog kunna lösa det 👋

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
3/20/16, 9:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag har en rätt omfattande fotodokumentation från min resa till Birka med Ejdern i höstas, men det är inte omöjligt att jag missat något när jag plåtat, det var fullsatt på turen. Gavlarna skall flänsas över en mall 60 mm i diameter. Det visade sig att det fanns en bit 60 mm automatstålsrundstång i garaget, men det var anstängande att kapa av den med bågvil

petzon
3/20/16, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Planade av stålbiten i svarven och rundade av kanten

petzon
3/20/16, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Flänsade i skruvstycket med en plasthammare, fick glödga plåten en gång då jag hamrade den hård

petzon
3/20/16, 9:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Två flänsade gavlar med kanterna tillsnyggade i svarven. Glödgad koppar var lite speciellt att svarva i, ungefär som tuggummi

JaguarMkVII
3/20/16, 10:23 PM
#6

Det är så vackert…

Annons:
Rone
3/20/16, 10:31 PM
#7

Snyggt jobbat, svarv är ett riktigt bra verktyg!

Puttejonsson
3/20/16, 11:19 PM
#8

Detta kommer att bli läckert att följa! 👍

Inghans42
3/21/16, 10:57 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Jag får väl önska lycka till med bygget av S/S Ejdern.. Sån tur att du fick grejerna och att de blir  byggt.. tror nästan att pannan är för liten du får kaske  installera en matarpump ..Nu närmar vi oss avresa till Aerosum har dubbelkollat grejerna så allt funkar.  tar med mig Thule . spica, delphin plus alla andra grejor ,golfen fylld skickar med en bild på S/S Bore

Banjoman
3/21/16, 6:19 PM
#10

Oj, oj, oj! Detta börjar verkligen bra, och kommer bli mycket mycket spännande att följa!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/21/16, 10:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

#9 det blir matarvattenpump med automatik, matarvattenförvärmare och överhettare så jag hoppas och tror att ångan räcker.
Idag har jag roat mig med att borra hål för flamrör och amaturer. Började med att märka ut genom att rit ut hålplaceringen på etikettpapper som klistrades på insidan av gavlarna. Det gäller att vara vaksam då ritningen visar hålbilden från olika håll på de båda gavlarna, en är utmärkt från insidan och en från utsidan

petzon
3/21/16, 10:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Borrade små hål (cirka 0,7) i körnslagen och borrade sedan upp med träborr (dessa är slipade till rätt skärvinkel för mässings och kopparplåt men är av kolstål så de slits fort).

petzon
3/21/16, 10:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hålen för flamröret skall vara 28 mm så dessa fick jag svarva upp. Spände upp gavlarna på planskivan. Planskivan är för stor för chuckskyddet så detta fick jag skruva av. Fick sedan slipa ett specialstål för att komma åt i ett så litet hål som 10 mm, slipade av ett 6 mm HSS-stål men då skruvarna stack ut från planskivans fästjärn fick jag låta det sticka ut alldeles för mycket ur stålhållaren så det vibrerade rejält, det räckte dock att svarvar upp cirka 5 mm innan jag fick frigång för mitt vanliga innersvarvstål som är 8 mm i fyrkant.  För att balansera planskivan skruvade jag fast ett extra spännjärn vid skivans pereferi. Hålet är inte centrerat i gaveln, men det var lätt att centrar gaveln kring hålet genoma tt sätta en dubb i dubbdockan och köra ihop så att dubben gick in i hålet , därefter kunde jag dra åt fästskruvarna till fästjärnen

Annons:
petzon
3/21/16, 10:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

En kort bit 28 mm kopparör provmonterat i hålet, "A nice close fit" som det hade stått om detta varit en en Engelsk verkstadshandbok. Resultatet av en kvälls arbete cirka 2,5 timmar är således sex hål…..

Dioramabyggare
3/22/16, 7:50 AM
#15

#13, #14: Tjusigt! 🏆

petzon
3/22/16, 9:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

#15 tackar. Idag har jag rullat mantelplåten till ett rör, nitat ihop densamma och hårdlött den.  Får ligga i betbadet över natten

petzon
3/22/16, 9:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Flamröreet kapades till av en bit 28*1,2 mm kopparör och borrades för sju tvärtuber 8*0,8 mm. Tvvärtuber och flamrör ligger också i betbad över natten

Inghans42
3/23/16, 7:46 PM
#18

De ser dj---ligt bra ut kan nästan tro att du flera pannor tidigare ..saknar du artiklar av Jan Gunarsson så har jag samlat alla artiklar i pärm

petzon
3/23/16, 10:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

#18 tackar, tar man det bara lugnt och är lite envis så är det inte speciellt svårt. Har scannat alla Gunnarssonartiklarna och har en utskrift i garaget, lätt att skriva ut nya om man spiller olja på papprena.

Idag har jag hårdlött flamrörets tvärtuber, eftersom jag vill slippa andas in allt för mycket flussångor löder jag utomhus, gatlampan och gasollågan ger tillräckligt ljus, men grannarna undrar nog vad jag håller på med .
Nu skall det betas över natten, måste säga att jag är väldigt nöjd med mitt citronsyrabetbad, mycket effektivare än Slöjddetaljers och dessutom kostar det nästan inget, Färgen på det har också blivit helt underbar, havsblått av alla kopparjoner.

petzon
3/23/16, 10:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Ett par bussningar har jag också svarvat till.

Annons:
Skalski
3/24/16, 7:26 AM
#21

Tjusigt… Får man fråga vad du använder för brännare att löda med?

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

petzon
3/24/16, 5:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21 tackar, Jag har ett brännarkit från Bauhaus, köpte det för fem år sedan så jag kommer inte ihåg vad det kostade, men det var förvånansvärt billigt. Kittet innehåller ett helt gäng brännare i olika storlekar och slang inklusive säkerhetsventil som jag kopplat till en 6 kg gasolflaska, för stora lödningar är det dock på gränsen till att vara i underkant effektmässigt, funderar på om jag kanske skulle skaffa mig en flaska med Rimacgas som ger lite bättre drag, men den är dyr.

petzon
3/24/16, 10:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Kvällen har gått åt till att glra ytterligare bussningar. Den T-formade bussningen är jag inte riktigt nöjd med, vinkeln blev inte riktigt 90 grader, lutar åt att göra en ny

Banjoman
3/24/16, 10:29 PM
#24

Dräggel, dräggel, dräggel. Flämt, flås, flämt. 🤤🤤🤤

Detta blir nå't så in i pipsvängen tjusigt!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/25/16, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

# 24 tack. Idag har jag lyckat lägga uppemot 8-9 timmar i garaget och svarvat till en hel hög med skruvar som jag skall plugga pannan med när jag provtrycker den. Gjorde även en ny T-formad bussning som är den övre anslutningen till vattenståndsglaset, den sneda från igår fick gå i skrotbingen

petzon
3/25/16, 9:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Har även byggt delar till överhettaren

petzon
3/25/16, 9:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

En skorsten som skall sitta mellan pannan och överhettaren blev det också

Annons:
petzon
3/25/16, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Har haft problem med att sätta upp gavlarna i svarven för att jämna till deras mantelsidor. Trebackckchucken är är bara 80 mm i diameter och klarar inte att spänna upp 60 mm utvändigt backarna. Fyrbackschucken är 100 mm i diameter men klarar inte så smått som 60 mm utvändigt backarna, helt klart behöver jag en trebackschuck på 100 mm, men en sådan går på 72£ och tar 1-2 veckor att få hem från England. Försökte komma på ett sätt att spänna upp på planskivan, men fästjärnen kommer ivägen för svarvstålet, Funderade lite till och kom på att bästa sättet var att fästa en bit trä på planskivan och svarva den till presspassning mot gavlarna och därefter fästa desamma med några träskruv, en något oortodox lösning som visade sig funka alldeles utmärkt. Fick dock borra tre skruvhål i planskivan så att jag kunde skruva fast träbiten från planskivans insida. Planskivans gjutjärn var dock lättborrat. sedan var det bara att svarva till träbiten samt runda av kanten med en fil till en passande radie

petzon
3/25/16, 9:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Med mycket skärolja gick det hyfsat att svarva i den mjuka kopparn.

petzon
3/25/16, 9:32 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Slutresultatet blev såhär. Imorgon blir det lödning av gavlar i pannan, en lite lurig hårdlödning som måste bli rätt på första försöket.

Banjoman
3/25/16, 10:10 PM
#31

Fascinerande! Svarvar du gängorna på dina skruvar m.m., eller skär du dem?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/25/16, 10:27 PM
#32

#31 jag skär dem med ett snitt/tapp, har byggt mig en tailstock die holder (vet inte vad det heter på svenska) för alla diametrar jag har på gängsnitt. Att svarva gängorna känns lite över min förmåga, jag är nybörjare på svarvandets ädla konst

Banjoman
3/25/16, 10:49 PM
#33

#32 Man fattar, man förstår!

Jag menade, nota bene, inte att fråga om huruvida du frihandssvarvade dem (något jag misstänker kräver bortåt en livstids övning, om det ens räcker), utan undrade om din svarv har inbyggd gängskärningsmatning?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/26/16, 9:48 AM
#34

#32 jodå, gängskärningsmatning finns på svarven, men det är ändå lite lurigt att få till bra gängor, min svarv har stor fördel och det är att man enkelt kan byta matnings (och rotationsriktning) därmed slipper man från problemet med att börja skära vid rätt ställe varje gång, man kan ha kvar stålet i gängan och bara backa, men fortfarande finns det några intressanta fällor, först skall man lyckas slipa ett stål till rätt vinkel för att få rätt flankvinkel på gängan och sedan skall man skära den till rätt djup. Gängor är rätt lurigt, håller på en del med gängtoleranser på jobbet .

Annons:
Kjell_R
3/26/16, 11:51 AM
#35

Nybörjare i svarvning jojo, vad är man innan nybörjare nyfiken vad jag ska kalla mig 😃

petzon
3/27/16, 9:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

#35 Det jag gjort än så länge är förhållandevis enkelt. Jag är övertygad om att vem som helst som bara har tillräckligt tålamod klarar detta.

Igår och idag har lött ihop pannan, dock inga bilder då den ligger i betbadet just nu. Återstår att löda in några bussningar. Att hårdlöda är svårare än att svarva, det är först när jag provtrycker som jag vet om jag gjort rätt, i värsta fall är det bara att skrota hela pannan och börja om, mindre missar går att fixa med lite mera lödning. Har även börjat med att svarva till ämnen till diverse amaturer som sedan skall lödas ihop innan vidare bearbetning.

petzon
3/27/16, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Ett problem är att träffa mitt på när man skall tvärborra mässingsstången, kom på att detta går att göra lite bättre genom att spänna upp mässingsbiten i en tom verktygshållare och sätta borren i svarvchucken.

petzon
3/27/16, 9:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Jag har även roat mig med att göra banden som skall hålla pannklädseln på plats. Dessa är klippta ur 0,3 mm mässing som glödgats och fått två små klotsar av 1,5 mm mässing tennlödda till ändarna. En klotsen skall gängas M2, den andra borras till frigång för M2. Lurigt att borra dessa, friktionsvärmen smälter lödtennet om man inte kyler i vatten flera gånger per borrhål.

Dioramabyggare
3/28/16, 12:33 AM
#39

#37: finurligt!👍

petzon
3/28/16, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Pannan upptagen ur betbadet, det återstår att löda tre bussningar på eldstadssidan av pannan, men en av dessa kommer med manometern som jag beställt från England 300 spänn billigare än att beställa från den anrika butiken på Östermalm i Stockholm.

petzon
3/28/16, 8:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Blev inte så mycket byggt idag då familjen hade annat än pannbygge i planerna, men jag fick i alla fall lött ihop ämnena till amaturerna, det är två typer; tre identiska av den ena och en av den andra

Annons:
Dioramabyggare
3/28/16, 8:42 PM
#42

#40, #41: snyggt! 🏆

Skalski
3/28/16, 10:05 PM
#43

Tjusigt!! Hoppas den är tät 😍👍

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Banjoman
3/28/16, 10:15 PM
#44

Snitsigt! Ser verkligen proffsigt åstadkommet ut! 👍

Skulle du möjligen vid tillfälle kunna lägga någonting bredvid pannan och ta ett foto som ger möjlighet att få en känsla för hur stor den är? 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

petzon
3/28/16, 10:40 PM
#45

#42-44 tack.
#43 den läcker, men jag vet var och jag vet hur jag skall fixa det, en fog öppnade sig av värmen vid lödninen och blev för vid för att lodet skulle fästa, men det är lätt fixat med några lätta slag med plastklubban så den sluter sig och sedan en liten bättringslödning.

 #44 Bild med storleksreferens kommer, tills dess kan jag meddela att den är 63 mm i ytterdiameter och 143 mm lång, låter inte så stort men jag har kollat och min maskin som är två ihopbyggda Stuart Junior har 1 mm mindre borrning och  1 mm kortare slag än den maskin  som Jan Gunnarsson konstruerade pannan för så ångan borde räcka.  Denna panna kommer att få såväl överhettare som matarförvärmare vilket höjer verkningsgraden rejält jämfört med pannor utan dessa finesser. Mig veterligen finns ingen kommersiell panna med matarvattenförvärmare och överhettare.

petzon
3/29/16, 8:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

#44 Här kommer den efterfrågade bilden

ElLobo
3/29/16, 10:22 PM
#47

Fortsättning i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: