Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Ejdern -- del 2

2016-03-29 22:25 #0 av: ElLobo

Bygget går vidare.




petzon bygger vidare på sitt fartygsbygge.

Länk till tidigare tråddel:

del 1 

Anmäl
2016-03-30 08:05 #1 av: Banjoman

Del 1, #46: Tusen tack -- det gav klart besked!


Anmäl
2016-03-30 08:36 #2 av: 91Karlsson

Otroligt välgjort! Du är grymt duktig:)) härligt att följa bygget!

Anmäl
2016-03-30 21:17 #3 av: Inghans42

Vackert... du får gärna ta med pannan till aerosum om du kommer dit..

Anmäl
2016-04-01 22:14 #4 av: petzon

#3 jag packar med pannan, förhoppningsvis finns det lite mer amaturer på den då, men idag har inte varit någon bra byggdag. Behövde en rejäl dos med terapisvarvning efter att ha varit på begravning för en bekant som gick bort blott 41 år ung i cancer. Men huvudet var inte riktigt med vid svarven så det slutade med att jag kvaddade tre av de fyra ämnen jag lödde ihop i början av veckan. Bara att göra nya, cirka fyra timmars jobb för att komma dit jag var innan jag satte upp dem i svarven.

Fick dock ett roligt paket från Simply bearings i England  idag, rostfria kulor och O-ringar, i England fick jag ge cirka 1,50 styck för de rostfria kulorna, i Sverige hade jag fått ge 7 spänn styck. Dessutom fick jag dem levererade till dörren med FedEx för mindre än vad den svenska firman tar i frakt.

Anmäl
2016-04-02 12:20 #5 av: Inghans42

Kul ..Trevligt.. att få träffa dig... ja är MYCKET imponerad av bygget tydligen kommer de flera  medlemmar från mmbk  plus en man som jobbat på bogser bolaget Röda han har gjort  militärtjänst på HMS Tuhle  kul..läger in en bild på Carsten ångslup han kommer från Vallensbäck MBK...www.vallensbaekmodelskibsklub.dk

Anmäl
2016-04-03 21:55 #6 av: petzon

Nya ämnen för synglaset tillverkade och denna gång gick svarvningen bättre. Egentligen inte så svår svarvning men många olika steg med omspänningar mellan och lite lurig måttsättning på ritningen.

Anmäl
2016-04-03 21:57 #7 av: petzon

Gängor utvändigt och invändigt, borrhål i olika diametrar och till olika djup, ett fel och det är bara att börja om ingen, men det gick felfritt denna gång

Anmäl
2016-04-03 21:58 #8 av: petzon

Amaturerna till synglaset är båda klara, skall bara putsas upp med lite stålull till full mässingsglans, men det kan göras en annan dag.

Anmäl
2016-04-03 22:00 #9 av: petzon

När synglashållarna är klara övergår jag till kikkranen, börjar med att göra en konad brotsch i silverstål som härdas.

Anmäl
2016-04-03 22:07 #10 av: petzon

Kiken är lite pillig att svarva, skall gängas M2 i ytteränden, men det visade sig att min sats med små gängsnitt och tappar som jag köpte hade ett M2-snitt som är defekt, vägrar att skära, bara att beställa nytt, Den grova änden är hela 3 mm i diameter och på mitten sitter en 8 graders kona med en toppdiameter på 4 mm. Problemet är inte att svarva smått, problemet är att man lätt blockerar sig själv med allt jox som krävs för att fixturera i svarven. Fria änden måste stöttas med en dubb, tog min halvdubb för att få bättre plats, men även mitt minsta dubborr (4 mm) ger så sort dubbhål att jag jag måste lämna en klump i änden som dubben kan greppa i och denna blockarar stålet, lite specialslipning och svarvning åt både höger och vänster löste till slut problemet. På denna bild är klumpen för dubben bortkapad med en Dremel

Anmäl
2016-04-03 23:40 #11 av: Puttejonsson

Jösses vad duktig du är, och jag som tyckte min båt var komplicerad. Detta fattar jag noll av, men jädrans vad snyggt och läckert det blir.

Anmäl
2016-04-04 12:28 #12 av: MarkusN

En hopplös massa begrepp jag inte fattar ett dyft av, men bilderna räcker för att lyfta på hatten än en gång! Skrattar

Anmäl
2016-04-04 19:16 #13 av: petzon

#11-12 tack, de begrepp som är oklara nu kommer att få sin förklaring när jag bygger ihop alltihop.
Idag kom ett litet paket från Stuarts i England, dryga tusenlappen gick en här lilla högen av prylar på; manometer, sifonrör, grafitgarn och 3/16 40 tpi gängtapp

Anmäl
2016-04-05 22:27 #14 av: petzon

Idag har det bara blivit två mä'ssingringar som skall täta mellan gavel och pannklädesel. Sågade till två remsor av 2 mm mässingsplåt som filades till för att passa mot pannskarven i botten , glödgades och därefter bockades till ringar (nåja, något som liknar ringar) slutliga formen får de när jag pressar dem på plats

Anmäl
2016-04-06 22:12 #15 av: petzon

Ikväll blev det två skruv och en bussning. Alltid trevligt att gänga en helt vanblig onsdagOskyldig.

Skaffade mig även en del ny erfarenhet (kodord för att svarva sönder något) två ventiler gick åt h-vete när jag tabbade mig vid svarven, bara att börja om, tar nog 2-3 timmar att göra om dessa från grunden

Anmäl
2016-04-07 12:49 #16 av: Banjoman

Ser som vanligt fantastiskt ut!

En liten fråga: svarvar du skruvarna ur sexkantstång, eller delar och fräser du sexkantskallarna?


Anmäl
2016-04-07 22:44 #17 av: petzon

#16  tackar. Jag börjar med att bryta min egen mässingsmalm som jag sedan smälter i en masugn av handlaget tegel till vilket jag själv grävt upp leran. Masugnen eldas med kol som jag själv har milat av virke som jag drivit upp från frö. Därefter valsar jag min egen mässingsstång som jag sedan fräser sexkanstskallarna med, frässkären har jag naturligtvis filat fram själv ur snabbstål som jag själv har tillverkat..... Har hört om att det finns folk som köper färdig mässingsstång i järnaffären, men det är ju fusk, detta är ju scratchbygge...

Nja, riktigt så går det nog inte till, jag har köpt sexkantstång som jag svarvar ur, går förbaskat smidigt, Sexkantstång passar som bekant väldigt bra i en trebackschuck, visserligen hävdar ju puritarianerna inom svarvning att en riktigt karl alltid använder den oberoende fyrbackchucken eftersom en trebacks aldrig blir riktigt centrerad, men ärligt talat vad spelar det för roll om en skruv kastar fem hundradelar.

jag har ingen fräspelare på min svarv, tycker inte riktigt om kombimaskiner, det blir alltid en kompromiss och alla vet ju att definitionen på en kompromiss är att alla inblandade parter blir lika missnöjda. Jag skall när ekonomin tillåter köpa mig en lagom stor fräs, men när det blir är oklart.

Idag har jag roat mig med att svarva en säkerhetsventil, den är lite mer komplex än den ser ut då den har ett planfräst ventilsäte inuti, till detta fick jag tillverka min egen D-bit i silverstål som jag härdade och brynte till skärpa. Det återstår att tillverka en plugg till ventilen, men det får bli en annan dag, nu är det kvällen och imorgon drar jag till Göteborg för modellmässan på aeroseum, ssom ajg skall besöka på lördagen.

Anmäl
2016-04-07 22:54 #18 av: Banjoman

#17 Det första stycket tycker jag nog låter lite oambitöst – en riktig scratchbyggare påbörjar givetvis varje nytt projekt med "varde ljus" ... SkämtarDjävlas

Nå, nä. Allvarligt talat: supersnitsigt och alldeles genomtjusfullt är bara förnamnen på det du är i färd med att åstadkomma! Tummen uppDreglarPartajar


Anmäl
2016-04-11 22:10 #19 av: petzon

#18 LOL och tack.

Dagens svarvövning blev den andra delen av säkerhetsventilen

Anmäl
2016-04-14 21:16 #20 av: Inghans42

Byggaren med sin panna besökte Aerosum på lördan

Anmäl
2016-04-16 22:46 #21 av: petzon

Idag har jag svarvat en flänsmutter och en kikkran. Denna gång lyckades kikkranen, förra gången bröt jag av mitt 1,2 mm borr i biten och med en bit avbrutet borr mitt i biten var det bara att börja om.  Ingen jättesvår svarvning, men många moment och några löjligt små delar. Stålmuttern skall jag byta ut mot mässing när jag får tag på en sådan, lyckas jag inte köpa en färdig så får jag svarva en, men jag har ingen 4 mm sexkanstång hemma.

Anmäl
2016-04-16 22:46 #22 av: petzon

Kikkranen isärtagen.

Anmäl
2016-04-17 22:47 #23 av: petzon

Idag har jag svarvat en halv backventil

Anmäl
2016-04-18 12:12 #24 av: GusLars

Väldigt imponerande bygge du tillverkar

Lars

Anmäl
2016-04-18 16:00 #25 av: Inghans42

Du frågade om elmotor från CO ..har katalogen 1983-1984 på sid 95 står om elmotor 22-2263 4,5volt 0,7 amp 9000 varv 40 gram st. 24*34 mm pris 7.95 där står om många bra att ha grejor som inte finns längre ..ring fråga om där finns några kvar ...man vet aldrig

Anmäl
2016-04-18 19:29 #26 av: petzon

#25, Tack Ingvar, ekvivalent hittade jag hos Technoboots i England

Anmäl
2016-04-20 22:16 #27 av: petzon

#24 tack.

Trots att jag även pysslat med ångbåt i skala 1:1 idag hos Norrköpings ångbåtsförening hann jag med en svarvstund i gragaet

Idag har jag gjort en flänsningsmall till brännargaveln. Avarvade till en bit automatstål till dia 28 och planade av i båda ändar. Sågade av en bit rundstav som mothåll. Med nytt blad i bandsågen gick det som en dans att såga ut en rondell av k1 mm kopparplåt som jag glödgade och som nu ligger i betbad över natten för att bli av med glödskalet innan jag flänsar den

Anmäl
2016-04-20 22:18 #28 av: petzon

Svarvade även ett brännarmunstycke, det moment som oroat mig mest i hela pannbygget. Munstycket skall borras med 0,3 mm borr, men det gick vägen på första försöket. M8 i ena änden och M5 i andra änden, 10 mm greppmått på sexkanten

Anmäl
2016-04-20 22:51 #29 av: Rone

Snyggt jobbat med svarven!Tummen upp

Anmäl
2016-04-21 22:41 #30 av: petzon

#29 tackar, det var verkligen en nagelbitar att borra 0,3 mm, när borret bröt igenom viste jag inte om jag borrat klart eller om det var borret som gick av.
Idag har jag flänsat en brännargavel, lurigt att flänsa så små prylar, den är bara 30 mm i diameter och 6 mm djup.

Anmäl
2016-04-21 23:06 #31 av: JaGa

Ja, jädrans vilket imponerande arbete! Modellbygge på hög nivå ...Tummen upp

Anmäl
2016-04-22 22:24 #32 av: petzon

#31 tackar, det är inte så svårt som det ser ut, men det har jag å andra sidan hört dig säga om figurmålning också,....

Idag blev det svarvat en blandare till brännaren. Den skall få sex stycken 5 mm lufthål borrade också, men för detta behöver jag en delningsapparat och en sådan har jag inte, skall bygga mig en enkel dito till svarven, material beställt från England, bör komma i slutet av nästa vecka

Anmäl
2016-04-24 22:32 #33 av: petzon

Tyvärr har allt för mycket annat konkurrerat med min svarvtid under helgen så det blev bara fem-sex timmar och då minner man inte mer än två nålventiler till gasen. Det var först tillverkning av sedvanliga ämnen där en bit 7 mm rundstång av mässing genomborrades 5 mm så att en bit 5 mm rundmässing kunde träs igenom och silverlödas fast. P.g.a klantighet kvaddade jag två ämnen, bara att göra om. Därefter gängning, vända biten, fästa i en invändigt gängad bit mässing, ånyo gängning och därefter genomborrning, spindelsidan borrades först 3 mm 6 mm djupt, 2,5 mm 17 mm djupt och 1 mm resterande djup, gängning M3 i 2, 5 mm hålet. Sedan fästes biten i ena 5mm-änden och gängades samt borrades igenom 2 mm varefter den lossades och resterande mässingsarm sågades av och filades i form med kroppen.

Spindeln tillverkades av 3 mm rostfritt, en spets svarvades och filades till varefter den gängades. Vredhuset började med att tvärborra en bit 5 mm mässing med 2 mm borr, ändborra 3 mm 4 mm djupt, dela av till 5 mm längd. Sedan kom det luriga att tvärborra spindeländen med 2 mm borr, det gick bara inte, borret vägrade ta i det rostfria, och då jag saknar en sänkgnist i mitt garage fick jag fuska och slitsa änden på spindeln med en kapskiva i Dremeln, pressade på vredhuset, i med en bit 2 mm mässingsgtråd som fått båda ändarna rundade med fil i svarven och en nätt lödoperation (mjuklödning).

Packboxen var en rättfram svarvning i 6 mm sexkantmässing, genomborrning 3 mm och därefter 4,6 till 4 mm djup varefter den gängades M5*0,5 invändigt och delades av

Anmäl
2016-04-27 22:25 #34 av: Inghans42

Inte nog att du bygger pannan med alla tillbehör som ser ut att ble bra ....så skriver du oxå om vad du gjort och hur du gör de ...kanon att följa dig här på forumet när man bor 50 mil söder ut

Anmäl
2016-04-28 18:29 #35 av: petzon

#34 Tack Ingvar.
Det börjar trilla in en hel del roliga paket. Igår kom detta från Technobots i England, diverse elektronikkomponenter till styrkortet för matarvattenpumpen samt en del bra att ha saker som jag passade på att beställa när jag ändå skulle betala frakt. Bl.a. M2 skruv i flera längder, M2 muttrar i mässing, stoppskruv och ett par adresserbara RGB-lysdioder som jag bara inte kunde motstå

Anmäl
2016-04-28 18:40 #36 av: petzon

Idag dök det upp kopparrör från MBS RC i Herrljunga. Både 3 och 4mm, inte helt lätt att få tag på mm-rör av koppar, mest tumdimensioner i de flesta butiker jag kollat

Anmäl
2016-04-28 20:37 #37 av: Skalski

Trevliga paket Tummen upp

Vill även tipsa om kopparrör i mm!

Maccmodel

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2016-04-28 22:31 #38 av: petzon

#37 Tack. Sidan är bokmärkt.

Anmäl
2016-04-29 14:24 #39 av: GusLars

Hej.

Du kan få en sida från mig också om du inte har den.

http://www.modelboatbits.com/

Lars

Anmäl
2016-05-02 21:23 #40 av: petzon

Dags för paket från England igen, denna gång snäcka och snäckhjul till matarvattenpumpen, inköpta hos Hobby's

Anmäl
2016-05-02 22:16 #41 av: Jarl

Oj vilket bygge du är mycket duktigTummen upp

Anmäl
2016-05-10 22:24 #42 av: petzon

#41 Tack.

Just nu är det mycket som konkurrerar med modellbyggandet, det härliga sommarvädret har fått mig att tillbringa en hel del tid med trädgårdsarbete. Dessutom hade barnen vuxit ur alla sina skor så det försvann mycket värdefull modellbyggestid i affärer, flera födelsedagar i familjen o.sv.  Har även lagt lite av den kvarvarande byggtiden på några andra pågående byggen så att de inte kallnar helt och hållet. Dock har jag hunnit med att beställa hem lite mer grejor, kretskortslaminat, etspulver, kretskortslådor och kantahltråd. Kretskortet skall styra matarvattenpumpen och kanthaltråden skall bli glödkorg till brännaren. Allt detta kom i ett paket från Elfa idag. Dessvärre har Elfa klantat sig igen och plockat fel, fick två paket etspulver när jag beställt ett paket framkallare för fotoresist och ett paket etspulver. Andra felplocket på tre ordrar till Elfa, kan bara konstatera att Elfa är ett företag på glid, långa leveranstider, minskande sortiment, och bristande lagerhållning, Känner inte alls igen Elfa som tidigare alltid stod på tå

Anmäl
2016-05-11 10:18 #43 av: Banjoman

#42 Tråkigt värre om en tidigare bra leverantör verkar tappa greppet ... Ledsen


Anmäl
2016-05-30 21:33 #44 av: petzon

Extremt mycket på jobbet just nu så det blir knappt något byggt, men igår tog jag mig i kragen och etsade kretskort till matarvattenpumpen, det är nog närmare 20 år sedan jag senast etsade kretskort så jag har tappat handlaget lite. Uppenbarligen belyste jag för nära med UV-lampan vilket gjorde att jag överexponerade ena kanten och underexponerade andra kanten. Men eftersom mitt laminat räckte till sex kort och jag bara behöver ett så gör det inte så mycket. Ett av korten går dessutom att rädda med en patchning, en bit kopplingstråd kan ersätta den sönderetsade ledaren

Anmäl
2016-06-02 19:50 #45 av: Inghans42

Du behärskar allt om modellbygge skulle man kunna önska sig ett kort om du får över  ... har planer på att montera in matarvatten pump i rogaland ...men först på  inköpslistan står lipo batt till Spican 4cel 14volt 6000 Mah dyrt 850kr +ladare

Anmäl
2016-06-05 22:27 #46 av: petzon

#45 Ingvar du har PM.

Ikväll har jag lött ihop kortet, bygganvisningen är lite motsägelsefull, det skiljer sig mellan komponentlistan och kopplingsschemat, men jag tycker 100k låter mer rimligt än 100ohm som förkopplingsmotstånd på transistorns bas så jag gissade på det alternativet. att det var 100nF och inte 100uF var det ingen tveksamhet om. Får se om kortet funkar när jag spänningssätter det, men det får bli en annan kväll, om jag tester ikväll och det inte funkar så ligger jag vaken hela natten.....

Anmäl
2016-06-06 01:33 #47 av: Dioramabyggare

#46: så många komponenter, och en IC dessutom, "bara" för att driva matarvattenpumpen... vad "gör" kretskortet "egentligen"?

Lycka till så mycket med testningen!

Anmäl
2016-06-06 09:39 #48 av: petzon

Det är inte så "bara" att känna av vattennivån i en marinångpanna, vattenytan rör sig .g.a. sjögång och p.g.a. att vattnet kokar. IC:n är en schmittrigger som ger en hystres (tröghet) i tillslaget, kontakten mellan sensorn och vattnet måste vara bruten en viss tid för att pumpen skall starta. Hystresen och hur länge pumpen går efter att kontakt uppnåtts bestäms av kondensatorerna och motstånden. Kretsen innehåller två transistorer som är seriekopplade för att styra motorströmmen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.