Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Eric Nordevall II -- del 9

2014-06-01 08:42 #0 av: ElLobo

Fartygsbygget av Eric Nordevall II fortsätter.


petzon fortsätter med bygget av Eric Nordevall II.

Länkar till tidigare delar:

Anmäl
2014-06-01 21:59 #1 av: petzon

Fortsätter med diverse småplock. Kvällens största utm,aning var i det lilla formatet: Montera kättingarna som utgör en del av relingen. Kättingens länkar vara lika små som diametern på tråden i öglorna de skulle träs upp på.

Anmäl
2014-06-01 21:59 #2 av: petzon

En närbild

Anmäl
2014-06-03 19:58 #3 av: petzon

Fick äntligen mitt paket från G scale online med figurer till skutan. Är det någon som blir förvånad när jag berättar att paketet skadats och fyra figurer har trillat ur någonstans mellan England och mig. Varje gång jag näthandlar strular det.

Anmäl
2014-06-03 22:16 #4 av: Banjoman

#1 & #2 Snyggt värre! Tummen upp

#3 Surt värre! Ledsen Hoppas innerligen att näthandelsnissen håller sig långt borta från ditt nyssens beställda AB-paket!


Anmäl
2014-06-04 22:29 #5 av: petzon

#4 tack.

Jag känner en viss rädsla inför AB leveransen, statistiken på de senaste månadernas näthandel är inget vidare. Cirka 50% reklamationer.

Ikväll har jag roat mig med att bygga färdigt flaggstången. Det syns nog inte så bra på bilden, men flaggstången är fyrkantig längst ner och blir sedan rund en liten bit upp för att smalna av mot toppen på sedvanligt sätt. Knoppen är en träpärla som limmats på en spik och sedan är övergången spacklad med CA-lim. Förgylld med äkta Humbrol.


Har även jobbat vidare med de falska fönsterna men det återstår ytterligare en eller två kvällars jobb med dessa innan de blir fotogena

Anmäl
2014-06-05 06:54 #6 av: Banjoman

#5 Mycket, mycket snyggt åstadkommet! De glidande övergångsformerna ser verkligen ut att vara perfekt återgivna – oerhört imponerande! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-06-06 10:12 #7 av: petzon

#6 tack Banjoman, med en borrmaskin och sandpapper kan man göra underverk.


Det ena av de två falska fönstrena är nu klart. En massa bitar av trälister som slipats och målats och sedan limmats ihop

Anmäl
2014-06-06 22:12 #8 av: petzon

Har monterat en ventil i överbyggnaden. Borde gjort detta tidigare, nu var det svårt att komma åt med borrmaskin

Anmäl
2014-06-06 22:13 #9 av: petzon

Är nu också nästan klar med ornamenten i fören, skall bara måla en gång till imorgon. Det är mässingstråd som glödgats och böjts till spiralform, löven är klippta av 0,1 mm mässing på fri hand och trälisterna är plasticcard eftersom jag behövde böja åt två håll samtidigt och då fungakr inte trä

Anmäl
2014-06-06 22:16 #10 av: petzon

Har även byggt på en liten ljuseffekt som skall simulera elden från pannan när eldningsluckan är öppen, väntar nu bara på transistorer från Elfa, trodde att jag hade dessa hemma men det var tomt i lådan. Lamporna har målats med Tamayas genomskinliga färg och står på tork.

Anmäl
2014-06-06 22:18 #11 av: Skalski

#7 - #9 Ruggigt snyggt "fönster" Tummen upp. Ventil och ornament skäms inte heller för sig Cool. Fantastikt snyggtTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-06-10 22:43 #12 av: petzon

#11 Tack Skalski. Ornamenten är något stiliserade mot orgilaet, det går bara inte att skala ner allt.


Håller nu på och ballastar, gjorde ett litet test i min skeppsprovningsanläggning . Mina barn tror att jag köpte en pool åt dem, men som ni ser finns det ett mycket viktigare skäl för att investera i en vattenyta i trädgården. Behöver lägga ytterligare ballast i fören och ta bort lite i aktern

Anmäl
2014-06-11 07:34 #13 av: Banjoman

#12 Ack, den troskyldiga ungdomen … Oskyldig

Verkligen en lysande testbassäng, det där! Tillräckligt stor för att ge rörelseutrymme, tillräckligt liten för att ge god överblick och framför allt möjlighet att komma ned med blicken i vattenytan. Tummen upp

Mycket tjusigt detaljeringsarbete, också, i #7#9! Ventilen är, om jag inte ser helt fel, från Eskader, eller?!

/Mattias


Anmäl
2014-06-11 21:57 #14 av: petzon

Skeppsprovningsanläggningar finns att köpa på Rusta för dryga tusenlappen min är 76 cm djup och 399 i diameter. Dessutom extrautrustad med sandfilter, skimmer och solvärmare, man vill ju inte bli kall om händerna när man sjösätter. Barnen är verkligen överlyckliga och säger dagligen, tack snälla pappa för att du köpte en så dyr och fin pool åt oss.

För en gång skull har du fel Banjoman, ventilen är från Cornwall model boats fabrikat Caldercraft £12.11 för tio stycken, "något" billigare än butiklen på Östermalm.


För övrigt tack för glada tillrop, det behövs, går lite sent nu på slutet och ikväll vart det inget byggt, chefen frågade mig vid lunch idag om jag hade bråttom hem, eftersom jag inte hade det vart det några timmars extra mötestid.......Pustar

Anmäl
2014-06-12 09:46 #15 av: Banjoman

#14 För min del figurerar vare sig barn eller trädgård i ekvationen, så det blir nog till att fortsätta prova skrov i badkaret … Storgråter Men det går ju det med! Glad

Vad gäller ventilen: man fattar, man förstår! Vilken slags "glas" är dessa försedda med? Ett tunnare i hårdplast/acetat à la Eskader, eller? Hur som helst en variant att lägga på minnet om det blir aktuellt att bygga något med många ventiler – Eskaders är rackarns snygga och ännu mer rackarns dyra, ju!

/Mattias


Anmäl
2014-06-15 22:34 #16 av: petzon

#14 det är tu8nn plast som ventilglas.


Nu har jag monterat namnskyltarna i fören, såg bättre ut när de kom på plats än när de var lösa.

Anmäl
2014-06-15 22:35 #17 av: petzon

Även de falska fönsterna är på plats., återstår lite spackling och bättringsmålning

Anmäl
2014-06-15 22:36 #18 av: petzon

Mer ballast är också på plats, skall göra ett nytt test imorgon i poolen för att se om det är lagom. jag öser ner mina blybitar och häller sedan PU-lim över, funkar kanon, bitarna sitter hårt fast men går att slita loss om man vill ändra på ballasten senare

Anmäl
2014-06-16 10:45 #19 av: Banjoman

#16 & #17 Verkligen mycket snyggt! Håller med om att namnskyltarna gör sig bättre på plats -- de passar liksom in i den allmänna lite mer grovhuggna "timmermanskänslan" som gamla träfartyg ofta har. Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-06-21 20:12 #20 av: petzon

Nu är hon sjösatt, gjorde ett prov min testbana i trädgården. För att travestera på en gammal boktitel: "Ångbåten flyter i skymningen".

  • Kan konstatera att jag har ballastat lite för mycket, vattenlinjen ligger för djupt främst i fören, men det är lätt fixat genom att spetta bort något halvkilo bly.
  • Det läcker in lite vatten kring skovelhjulen, men det hade jag nästan räknat med, skall limma in ett par bita plasticcard och täta med lite silikon.
  • Styrförmågan är väldigt skalalik, d.v.s uisel. Orginalet måste ha assistans för att klara svängarna på Östgötasidan av Göta kanal.
  • Styrinrättningens lagring tar i servolinkaget, men det är också lätt fixat.
  • Motorn är helt klart tillräcklig, var lite orolig att den skulle vara för klen, men det var obefogat, nedväxligen på 50:1 i växellådan och sedan ytterligare cirk a4:1 i kuggremsöverföringen gör att hon har ett sjuhelsikes moment
Anmäl
2014-06-21 20:12 #21 av: petzon

En närbild som visar att skovlarna för på sig

Anmäl
2014-06-21 22:21 #22 av: petzon

En närbild på styrinrättningen som kommit på plats

Anmäl
2014-06-21 22:25 #23 av: petzon

Har också börjat tillverka livflottebehållare. En 33 mm rundstav kapades till 55 mm, slipades konvex i båda ändar. 2*2 mm plasticcard lindades runt en rundstavsbit och fästes med tejp. En halvminut i kokande vatten och ett snabbt dopp i kalt vatten gav en spiral som kapades till ringar som limmades fast och kompletterades med några raka bitar plasticcard. Lite spackel på de glipor som uppstod. Skall sedan målas vita och placeras på ställningar som jag löder ihop av mässingstråd

Anmäl
2014-06-21 22:26 #24 av: petzon

Ankarna har också kommit på plats

Anmäl
2014-06-22 11:37 #25 av: Banjoman

#20 Härligt! Det måste vara inte så lite tillfredsställande att äntligen på allvar få testa ekipaget i sitt rätta element! Partajar

#22#24 Detaljeringen fortsätter vara snygg, snyggare, snyggast! Tummen upp

Särskilt styrinrättningen imponerar – lyckades du i din föresats att få den att röra sig i synk med rodret?

/Mattias


Anmäl
2014-06-22 22:15 #26 av: petzon

#25 Tack.

Styrinrättningen är rörlig, men ännu8 inte inkopplad mot rodret. Gick länge och funderade på hur jag skulle koppla in det mekaniskt till jag kom på att det enklaste sättet är att göra det elektriskt, ett extra servo och en Y-kabel. Både servo och kabel ligger i garaget, men jag har ännu inte kopplat in dem.

Eftersom det regnat större delen av dagen har det blivit en del byggt: Jag har bl.a. roat mig med att montera påkörningsskyddet för skovelhjulen. Det var en liten utmaning att komma på hur jag skulle måtta dem på plats. Borrade ett 1,5 mm hål i fästplattan och limmade dit en avklippt mässingsspik höll påkörningsskyddet på plats och tryckte till då fick jag ett litet märke som jag kunde borra i, först 1,5 mm så at jag kunde styra på mässingsspiken när jag markerade nästa platta. När fyra av sex fästplattor var markerade så nöjde jag mig och borrade upp hålen till 2,5 i fästplattan och gängade M3. En utmaning, fyrkantrören är 3 mm höga invändigt. Loctitade dit rostfri pinnbultar och borrade upp hålen i skrovet till 3, 2 mm för lite frigång. När loctiten har torkat skall jag dra fast med bricka och nylonringsmutter. Måste kunna ta loss påkörningsskydden om jag behöver ta av skovelhjulen vilket bl.a. krävs vid drivremsbyte.Sedan skall snedstagen också på plats. Två av dem var för långa så det var till att kapa och löda om, vilket innebar att färgen brändes bort så det blir omlackning av dessa.

Anmäl
2014-06-22 22:17 #27 av: petzon

Lejdaren mellan för och akterdäck har också kommit på plats likaså  dess räcke. Lejdaren är losstagbar för att inte knäckas när man tar loss fördäcket. Löst detta genom att borra in två avklippta mässingsspik i lejdarens botten som passar i två hål i däcket.

Anmäl
2014-06-22 22:35 #28 av: petzon

Maskinrumsljudet är också på plats det är ljud på burk som visades i tidigare tråddel, eftersom jag inte fick plats under skorstenen som jag tidigare tänkt så flyttade jag burken bakåt så den kom under maskinrumsluckorna som jag ställer på glänt som de ofta är på orginalet. Kapade till ett par listbitar som svartmålades och nu torkar.

Ångvisslan är hembyggd. Ett förstärkarkort med en bilstereoförstärkarkrets och en kort med visslan som består av sex mixade schmitttriggrar enligt kopplingsschema på nätet. Nu skall jag bara hitta en lagom stor plastlåda att bygga in korten i. Det är även eldskenssimulator på gång, men den behöver viss felsökning innan montering.

Anmäl
2014-06-23 22:21 #29 av: petzon

Ikväll har jag fått ordning på eldsimulatorn, det var fel i kopplingsschemat som ajg hittade i boken:  Mer elektronik för Modelljärnvägen. Om någon får för sig att bygga den elektroniska eldsvådan ur denna bok så kom ihåg att transistorerna skall anslutas Kollektor till  +, Bas till förkopplingsmotståndet (39k) och emitter till lamporna. Då funkar det, kopplar man som i boken lägger man spänningen 0V över lamporna och då blir det mörkrumsbelysningLedsen.

När skälva eldsimulatorn funkar så skall jag komplettera den med en VCO (Spänningsstyrd occilator) ju fortare man kör desto mer ånga går åt och desto oftare öppnar eldaren eldstadsluckan för att kasta in ved.  Kopplar jag VCO:n till motorpolerna så styrs frekvensen av motorspänningen= farten. Nu gäller det bara at hitta en smidig koppling på en lågfrekvenst VCO.

Anmäl
2014-06-23 23:24 #30 av: Rone

Riktigt snyggt detaljarbete du fått till på det hela! Dessutom gillar man ju alla elektronikprylar du fyller på med.Tummen upp

Anmäl
2014-06-29 21:46 #31 av: petzon

#30 tack.

Ikväll har jag roat mig med att kapa virke till bänkarna som skall stå på däck. Detta är inte allt virke, det går åt cirka 50% till,m en det måste kapas till mått när jag byggt ihop dessa bitar. Allt material är lindlist som jag skurit fram från lindflak jag hade liggandes.

Anmäl
2014-06-29 21:55 #32 av: petzon

Har även roat mig med att räkna ut vad skutan kostat mig. Jag räknar bara sådant som jag köpt till modellen, och räknar då hela förpackningen även om inte allt gått åt, jag har ju även använt en del saker som blivit över sedan tidigare byggen och deras kostnad är inte med. Säkert har jag glömt något, men alla större kostnader är med: Totalt har jag lagt ut 12665SEK. Bara limkostnaden är 1586:-. Eftersom allt virke är egensågat har jag inte haft någon kostnad för lister, annars hade det varit ytterligare några tusenlappar, det har gått några hundra meter.

Anmäl
2014-06-29 22:29 #33 av: Dan016

Men om man delar kostnaden på antal nerlagda timmar, så blir det nog inte så farligt..Skämtar

Anmäl
2014-06-30 06:37 #34 av: petzon

#33 exakt, bygget har kostat mig drygt 15 spänn i timmen, vilken fritidssysselsättning kan man ägna sig åt för 15 spänn i timmen?

Anmäl
2014-06-30 22:09 #35 av: Banjoman

#32 Wow! Jag undrar, jag, om den siffra som imponerar allra mest på mig inte är de 1 586:- du lagt på enbart lim! Huvva … Förskräckt Jag får väl se se'n, när jag blivit färdigare, om jag törs sätta mig ner och göra samma uträkning … Galen

/Mattias


Anmäl
2014-06-30 23:00 #36 av: MarkusN

Som Mattias säger, det var inte totalkostnaden jag reagerade på heller, utan 1500 i lim!Skrattar Fast du räknar all ballastlimning till det förstås, där går det åt en del kan jag tänka? 

Kul att se att bygget fortsätter med sådan stil - skovelhjul har stor charm tycker jag, hoppas också kunna bygga "ångskovlat" någon gång!

Anmäl
2014-07-01 20:58 #37 av: petzon

Bygget fortsätter med de pinnsoffor som skall stå på däck. Fyra på akterdäck och en på fördäck. Cirka 50 detaljer som limmas ihop till varje soffa.

Anmäl
2014-07-01 21:17 #38 av: Skalski

Tjusig soffa det där... Tummen upp. Ser ut att finnas plats för dynor eller flytvästar under sitsen Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-01 22:00 #39 av: petzon

#38 Jodå det skall på en skylt "Livbälten" så småningom, men först skall jag bygga fyra lika dana till, kom halvvägs ikväll med dem. Sedan skall jag lacka dem när betsen är ordentligt torr

Anmäl
2014-07-01 23:12 #40 av: Rone

Snyggt jobbat med sofforna, ser riktigt bra ut!

Anmäl
2014-07-03 20:47 #41 av: Banjoman

Håller till fullo med föregående talare – verkligen en schucker soffa! Ser precis ut som vad det ju också är, nämligen en kombinerad sittplats och livbältesförvaring. Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-07-03 21:15 #42 av: Skalski

#34   roade mig att kolla vad Salama kostat mig i timmen... det hamnade på ca 17:- Gapskrattar

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-07-10 22:00 #43 av: petzon

#42 och då skall man betänka att du lagt många fler timmar än vad jag gjort.....

På väg hem från en vecklas semester på västkusten förhandlade jag mig tille tt stopp i Forsvik för kompletterande fotografering. Det kostade mig ett armband till frun för 175 spänn och en fika på cafét till hela familjen: 168:- kan man lägga mutkostander på byggkostnaden?

Upptäckte att jag missat några detaljer, feltolkat några andra och att man lagt till en del nya detaljer sedan min förra fotografering. Nu har jag hittat sidolanternorna, de är så väl maskerade att jag inte såg dem ens när guiden pekade ut dem för mig.

Kan sommarsverige visas vackrare än denna bild?

Anmäl
2014-07-10 22:10 #44 av: Dan016

#43 Mycket trevlig sommarbild!

Ja, mutkostnader ingår absolut i byggkostnaden, dessvärre är storleken på kostnaden svår att budgetera i planeringen av bygget...Skämtar

/Dan

Anmäl
2014-07-11 18:41 #45 av: grDalMas

jag kan se denna farkost passera min brygga då och då och känna lukten av ångmaskin.

Anmäl
2014-07-12 21:55 #46 av: petzon

#45 Ångmaskinslukten är verkligen sommarparfume.

Har roat mig med att bygga färdigt bänkarna, skall nu låta betsen torka några dagar innan det blir lackning. Livflottarna är färdigmålade och väntar bara på stativ av mässingstråd. hjulhusen har tätats underifrån av plasticcard och silikon. Dessutom har jag byggt en tank för rökvätskan. 0,7 mm mässingsplåt och några bitar mässingsrör.Gängade påfyllningsröret M8 men hade ingen M8 skruv av mässing hemma så tillfälligt sitter en försinkad skruv monterad.

Anmäl
2014-07-13 18:44 #47 av: Banjoman

#46 Mycket tjusigt åstadkommet, som alltid när du lödar loss! Skall man förresten tolka detta som att det inte följde med någon tank till rökgeneratorn?

/Mattias


Anmäl
2014-07-13 21:55 #48 av: petzon

#47 tack., som vanligt har du rätt, det var ingen tank med, men det fixas lätt av den händige.  "Löda bör man annars dör man".

Semester ger mycket byggtid, speciellt när regnet hänger i luften. Har målat stöttorna till påkörningskydden igen efter att jag blev tvungen att korta av dem en andra gång och därmed sabbade den tidigare målningen. De skall monteras imorgon när färgen är torr. Stöden till livflottarna är klara till 3/4, mitt förråd av 1,5 mm mässingstråd tog slut. har beställt en ny rökgenerator eftersom jag lyckades slå sönder den första. Dessutom har jag byggt färdigt eldsimulatorn. Jag lyckades inte få till en tillräckligt lågfrekvent spänningsstyrd oscillator så nu kommer eldningsfrekvensen att bli oberoende av varvtalet på maskin, men det kan jag leva med.  Har nu en lågfrekvent oscillator med fast frekvens som ger cirka 30 sekunders eldning och en dryg minuts eldningsuppehåll. Den kompletta eldningssimulatorn ser ut såhär.

Anmäl
2014-07-13 21:57 #49 av: petzon

En mindre felkoppling under bygget förvandlade en BC547B småsignalstransistor till en engångs högeffektiv rökmaskin, som tur var är det en billig komponent som jag hade fler av hemma.

Anmäl
2014-07-13 22:17 #50 av: Banjoman

#48 Jag tvivlar i allra högsta grad på att någon någonsin kommer stå och tajma dina körningar med tidtagarur, och sedan klaga på bristande realism därför att du inte har simulerat en eldare som får jobba snäppet hårdare vid snabbare gång! Cool

En nyfiken fråga: var kommer återskenet från eldningen synas nå'nstans? I något av skylighten, eller? Och törs jag anta att du härvidlag låtit dig inspireras av något du sett/upplevt ombord?

/Mattias


Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.