Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Eric Nordevall II -- del 2

2013-09-27 23:47 #0 av: ElLobo

Bygget av Eric Nordevall II fortsätter.



petzon fortsätter med bygget av Eric Nordevall II.

Länk till del 1 hittar ni här.

Anmäl
2013-09-28 08:57 #1 av: petzon

#50 Tack, men det är verkligen synd att de vackra lönnlisterna skall målas svarta. Även andraplankningen är en rejäl utmaning, skrovet böjer åt alla håll samtidigt. Gör så gott jag kan, men felfritt blri det inte.


Som drivning kommer jag att ha en 12V MFA 919 D 50:1 elmotor, hoppas att den är tillräckligt stark.


Mässingsplåtenm skall användas till skovelhjulen, dessa är cirka 20 sm i diameter vilket gjorde att jag kunde välja på att köpa två plåtar om 500*200 mm för 223:-/st eller en 500*1000 för 694:-, Så det blev den sotra, mässingsplåt är ju alltid bra att ha hemma även om egenetsat inte är planerat på denna skuta.

Anmäl
2013-10-02 22:03 #2 av: petzon

Kvällen har gått åt till lite finlir med spackel samt att pressa i knappt 200 små spik. Jag menar riktigt små mässisngspik dia 0,5 längd 10mm i  aktersalongens bordläggningsplank. Ett riktigt stôlleprov.

Igår kom motor och fartkontroll med posten från England.

Anmäl
2013-10-02 22:31 #3 av: Banjoman

#2 Snyggt! Glad

Fyller spiken någon bordläggningsfästande funktion också, eller handlar det mest om att få det att se ut som det skall?

/Mattias


Anmäl
2013-10-03 19:11 #4 av: petzon

#3 tack, endast dekorativ funktion. Borden är limmade med polyuretan mot spanten, sedan glasfiber och polyester och ytterligare ett lager bord som är CA-limmade mot glasfibern. Lär hålla utan spik

Anmäl
2013-10-04 12:10 #5 av: JA_Viggen

Vilket enormt jobb du lägger ned på denna fina skuta Skrattar
Kommer att bli kalas.

Anmäl
2013-10-08 22:44 #6 av: petzon

#5 Många timmar blir det, men ju fler timmar desto lägre kostnad per timme. Ikväll har jag målat skrovets övre del mattsvart, men den behöver ytterligare några lager, sprayburken tog slut. Fortsatte med att tillverka roder, tredje försöket blev godkänt, första blev infästningen skev och andra borrade jag osymmetriskt. Tredje borrade jag försiktigare och rensågade efter borrning. Rodret lagras med en roderstock av 8 mm mässingsör som går genom ett 10 mm mässingsrör som är epoxylimmat i skrovet. Lite fett mellan rören så kommer den lagringen att bli kanon.

Anmäl
2013-10-09 22:20 #7 av: petzon

Ny burk sprayfärg inköpt och ytterligare 2 lager svart färg pålagt. Lite apelsinskal på några ställen, men det kan jag leva med. Några skarvar mellan borden lyser igenom, får gå in och kompletteringsmåla med pensel.

Anmäl
2013-10-09 22:21 #8 av: petzon

I närbild ser det ut såhär. Snart är det dags att börja klä med kopparplåt under vattenlinjen. Lär ta några veckor

Anmäl
2013-10-09 22:33 #9 av: Banjoman

#68 Som vanligt: verkligen snyggt! Tummen upp

Rodret har du t.ex. fått fantastisk form på, och spikraderna under den svarta färgen ger ett mycket realistiskt intryck! Som sagt var: snyggt! Glad

Och jo, att kopparförhyda tar onekligen sin rundliga tid, särskilt som jag antar att du tänker scratchtillverka även kopparplåtarna?!

/Mattias


Anmäl
2013-10-09 22:45 #10 av: petzon

#9 Tack,

Kopparplåtarna klippas ur 0,1 mm kopparfolie och i två kanter skall nitpräglas. Egentligen skulle jag spikat fast dem med miniatyrspik, men då hade jag slagit hål i min vattentäta försegling och byggt om båten till ett durkslag. Skall lägga plåtarna som fiskfjäll så två kanter överlappas av angränsande plåtar

Roderformen var lätt att få till, la in den skalskiss jag har av orginalet i CAD:en och ritade i konturerna, sedan var  det bara att släcka skisslagret och printa ut roderkonturen på papper, Limmade pappret på plywood med spraylim och sågade ut i bandsåg, en lätt puts och formen var klar. Det luriga var att borra rakt och centrerat i för tunt material, men på tredje försöket gick det.

Anmäl
2013-10-12 18:48 #11 av: petzon

Nu är plåtslageriet igång, klipper 0,1 mm kopparfolie i 40*40 fyrkanter och präglar nitar med sporre. Formar folien med fingrarna mot underlaget och limmar på plats. drygt 500 g koppar skall på.

Anmäl
2013-10-13 19:35 #12 av: Skalski

Jag bugar mig i beundran... otroligt vackert byggt. Tummen upp

Anmäl
2013-10-15 22:28 #13 av: petzon

All koppar är monterad på ena skrovhalvan återstår nu bara andra halvan, cirka 10 timmars jobb.. Har medvetet blandat kopparbitarna så att vissa har baksidan fram och några är monterade tvärs valsriktningen, allt för att få liv i kopparytan, hade alla monterats åt samma håll hade kopparytan blivit död. Limspill skall tvättas bort med aceton när kopparlimmningen är klar

Anmäl
2013-10-15 22:34 #14 av: Banjoman

#13 Ser verkligen redigt snyggt ut! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2013-10-16 10:53 #15 av: Skalski

Mycket vackert... får lust att testa själv på ett lämpligt objekt.

Anmäl
2013-10-22 21:19 #16 av: petzon

#14 & 15 Tack.


Nu är hela botten kopparklädd och båten är ett halvkilo tyngre. Ikväll har jag börjat att lacka skrovet. Vill inte att kopparn skall börja ärga. Lackar med ZAR Ultra sidenmatt 20 en golvlack av polyuretan. Använde den (fast då med glans 90) när jag lackade om hyvelbänken i somras. Helt underbar att jobba med. Lättstruken och gav ett toppresultat. Att lacka båtskrov visar sig vara svårare än hyvelbänkar. De krökta ytorna och kopparplåtarnas ojämnhet gör att det blev lite rinn. Får väl våtslipa lite när lacken är torr. Skall lägga på tre-fyra lager.

Anmäl
2013-10-22 21:27 #17 av: Skalski

Sxtan i gatan vad snyggt... Galen hur har du gjort "nitarna", jag får inte till det riktigt.

Anmäl
2013-10-22 22:32 #18 av: petzon

#17, tack, Nitarna är präglade från baksidan av plåten med en sporre som jag köpte på Cornwall model boats. Fick trycka ganska hårt så jag fick faktiskt träningsvärk i handleden av allt nitande

Anmäl
2013-10-22 22:42 #19 av: Banjoman

#16 Måste verkligen hålla med Skalski: kors i Kapernaum vad snyggt det har blivit! Otroligt fint arbete med kopparplåtarna Tummen upp

Just kopparplåtslageri förstår jag för övrigt också mer än väl om det leder till känslor av att bara stå och stampa: när jag själv har gjort sådant har det ganska snart känts som att komma just ingen vart, med i stort sett samma moment om och om igen. Sett utifrån är det emellertid en helt annan sak: i mina ögon går ditt bygge verkligen raskt framåt!

Bilden i #16 är för övrigt verkligen talande vad gäller den närmast perversa skrovformen på ENII: det ärju inte utan att man undrar vad som besjälade den som en gång i världen ritade det ursprungliga fartyget ... Galen

/Mattias


Anmäl
2013-10-26 18:43 #20 av: petzon

#19 tack, det behövs lite uppmuntran när progressen är långsam. Skrovformen tror jag man krånglat till bara för att försvåra för modellbyggareLer. Det kröker åt alla håll samtidigt, helt hopplöst att jobba med. 

Medan fjärde lacklagret torkar har jag roat mig med att CAD:a skovelhjul. Det tog en stund. Nu skall jag såga ut fyra lika skovelhjulssidor i 0,7 mm mässingsplåt och sedan fila dem.

Anmäl
2013-10-27 21:43 #21 av: petzon

Första paret skovelhjulssidor utsågade. Limmade fast ritningen på en plåt och nitade sedan ihop två plåtar genom att borra några 1,2 mm hål och knacka i mässingsspik som klipptes av och knackades med hammare till nitskalle. Borrade hål för sågbladet i varje ruta och provade sedan att såga med min elektriska kontursåg, dock har jag bara hittat träblad till den och dessa var för grova, bröt 3 st på några minuter. Gick därför över till att handsåga med lövsåga vilket toga hela kvällen. Nu har jag träningsvärk i högerermen och ögonen går i kors. Får vänta med att fila till imorgon

Anmäl
2013-10-27 21:58 #22 av: Banjoman

#21 Jösses jestanes! Om du har sågat det där för hand och fått det så jämnt och snyggt kan jag bara ta av mig hatten och buga djupt! Sanslöst imponerande! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2013-10-28 11:32 #23 av: Skalski

Håller med föregående talare FörskräcktTummen upp

Anmäl
2013-10-28 20:14 #24 av: petzon

#22 &23 Ibland glömmer man bort hur användbar lövsågen är. Handsågning är mycket lättare att styra än maskinsågning, det går långsammare så man har mer tid på sig att styra. Dock går det åt en del blad, totalt 8 gick åt för att såga ut dessa skovelhjul. Men det är bra att bladen går av ibland så att man inte sågar med slöa blad. Har haft semester idag och roat mig med att fila och såga ut utsidan av  skovelhjulen. Har präktig träningsvärk i högerarmen nu. Nu skall jag bara göra ett lika dant par till.....

Anmäl
2013-10-28 21:15 #25 av: Skalski

Då jag totalt missat Skäms att det var en hjulångare du byggde var jag tvungen att kolla upp vad det var för fartyg som är på väg att födas.

Mycket intressant läsning på google. Tänker du driva Eric med en ångmaskin eller blir det en elmotor?

Anmäl
2013-10-28 21:36 #26 av: petzon

#25 det blir elmotor, eventuellt blir det senare ombygge till ånga när maskinpark och plånbok så tillåter


Anmäl
2013-11-16 16:10 #27 av: petzon

Nu har jag haft bygguppehåll på nästan tre veckor. Brände sönder mina mödosamt utfilade skovelhjulssidor när jag skulle hårdlöda in ett rör för att koppla mot drivaxeln. Dessutom började mitt tak läcka så det blev en del oplanerat höghöjdsarbete.

När jag gav upp att direkt löda in axelröret i skovelhjulssidorna gick jag över till att tillverka ett nav i mässing. Filade ut två runda mässingsbitar som jag försökte hårdlöda mot ett rör. Det blev skevt. Kom fram till att det behövs någon form av fixtur för att hårdlöda ihop bitarna. Funderade en hel del innan jag kom på att jag kunde såga av ett tjockt aluminiumrör, slita det och sedan lämna kvar tre öron på navsidorna så att jag kunde spänna fast sidorna med tre långa M3-skruvar.

Anmäl
2013-11-16 16:25 #28 av: petzon

Ihopspännt  blev det såhär för lödning

Anmäl
2013-11-16 16:26 #29 av: petzon

Färdiglödd för avlägsnande av öron

Anmäl
2013-11-16 16:41 #30 av: Skalski

Tråkigt att höra att skovelhjulsidorna gick om intetGråter..., hoppas du lyckas bättre nästa gång.Glad Dina nya nav ser ut att vara en bra början.Tummen upp

Anmäl
2013-11-16 18:36 #31 av: Banjoman

#27 Verkligen trista nyheter, beträffande såväl skovelhjulen som taket Ledsen

Desto mer imponerande är din fiffiga lödningsjigg, som ser ut att ha givit ett riktugt schyrrans resultat! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2013-11-17 22:15 #32 av: petzon

#26&27 tack

#27 Taket är tätt igen och läckaget droppade ner på ett klinkersgolv så det ställde inte till med några skador annat än kostnaden för ny pappa och läkt. Eftersom jag tröttnat på att spika papp för hand så blev det förstärkning i verktygsförrådet med en kompressor och spikpistol. Det innebär ju att det nu inte är så långt bort att skaffa Airbrush. Inget ont som inte har något gott med sig. 

Efter att ha kikat lite mer på de trasiga skovelhjulssidorna har jag fått hopp om att de kan gå att fixa till. Får fundera lite mer.

I vilket fall som helst så behövs ju två ytterligare skovelhjulssidor. Efter fyra timmars sågande börjar träningsvärken i högerarmen göra sig påminnd och jag ficks lägga sågandet åt sidan.



Anmäl
2013-11-17 22:18 #33 av: petzon

Eftersom jag inte orkade såga mer och klockan bara var nio så började jag torrpassa drivlinan. Det blir en kullagrad 6 mm rostfri axel som skovelhjulsaxel. Trots att modellen är rejält stor så är kullagerna tämligen små. De är bara 10 mm utvändigt. Monteras mot skrovets insida med två plywoodbitar. Tändstickan är med som storleksreferens

Anmäl
2013-11-17 22:21 #34 av: petzon

Axeln kapad, det är inte ofta vinkelslipen kommer fram när man bygger modeller. Motorn skall sättas fast på ett motorfäste av trä och skruvas fast i detta med gummibussningar för att dämpa vibrationerna. Den mekaniska växellådan låter en hel del.

Anmäl
2013-11-17 22:57 #35 av: Dan016

Imponerande arbeten i både trä och metall! Jag som tycker att byggsatser som innehåller allt är knepiga att få ihop, att däremot tillverka allt själv och hitta egna lösningar måste ge en stor tillfredställelse. Tänk sen när fartyget är färdigbyggd och du kan säga att du tillverkat allting själv, vilken kick!

Vad är det för sågblad du har i lövsågen när du sågar i mässing och var köper du det?

Anmäl
2013-11-18 19:56 #36 av: petzon

#35 Tack. Fördelen med scratch är att man slipper reta upp sig på fel i byggsatserna, nackdelen är att det inte finns någon annan än sig själv att skylla på när det går fel.


Nordevall är mitt andra scratchbygge, tidigare har jag byggt Gallären Callmar från scratch, men där hade jag en färdig modellritning att utgå ifrån, på Nordevall är det klent ritningsunderlag på fullskalafartyget som jag får anpassa till modelll.


Jag sågar med vanliga lövsågblad för metall, inköpta på Bauhaus, de har flera grovlekar. Jag har lite problem med att jag sågar i två ihopsatta plåtar, även om plåtarna är nitade mot varandra så händer det att plåtarna "gäspar" och bladet hugger, ofta går bladet av när det hugger.

Anmäl
2013-11-18 20:43 #37 av: Dan016

#36: Tack för svaret ang. lövsågsbladen! Jag följde din Callmar tråd med stort intresse. Jag har varit lite sugen på att prova scratchbygga ångfartyget Ejdern efter Eskaders ritning, har för mig att dom även har ett passande skrov i glasfiberarmerad plast. I och med att jag bor Södertälje där Ejdern ligger ankrad gör ju att jag kan dokumentera detaljer på plats och kanske tillochmed får tillstånd att komma ombord och fota..

Men vi får se, det är så många projekt som man har på önskelistan...

Anmäl
2013-11-18 21:41 #38 av: Kemisten78

Kan även tipsa om en trevlig hemsida som visar originalet på Vätterns botten med bilder och 3D-bilder. Här har man lagt ner mycket tid på att dokumentera vraket, som det för närvarande råder dykförbud på.

http://www.ericnordevall.se

Anmäl
2013-11-23 10:52 #39 av: petzon

#38 jag känner till den hemsidan, brukar sitta och dregla över den ibland.

Det har varit mycket på jobbet denna vecka så så mycket byggt har det inte blivit. Dock är nu skovelhjulssidorna utsågade och renfilade. Har funderat en hel del på hur jag skall få till paddelbladen, i verkligheten är de av ek och fastsatt med bandjärnsklammor som är gängade i bakänden och paddelbladet kläms således fast mellan skovelhjulssidan och muttern. Detta går inte att bygga i en RC modell.


Anmäl
2013-11-23 11:01 #40 av: petzon

Min tanke att få till det i mdoell är att göra paddelbladen av mässing och mjuklöda dessa mot skovelhjulssidorna. Hårdlöda går inte, jag provade först och allt bara slår sig av värmen och dessutom hopplöst att fixurera så att paddelbladet inte för sig. Det är tryck i en gaslåga....

Gjorde ett litet försök på skrotbitar utan ordentlig fixturering, skovlarna är för tunna, tänkte göra dessa i 1,5 mm plåt, nu är det 0,7, det enda jag hade hemma. Provet utföll till belåtenhet även om det blev lite skevt. Men det går åt en hel del värme så det blir till att löda med låga, kolv ger inte tillräcklig värme såvida man inte tar till en väldigt stor kolv och då blir det trångt. Tänkte borra hål i skovelbladen och böja till "bandjärnsklämmor" av 1 mm hårddragen mässingstråd som träs igenom skovelbladen och så löder jag på en M1 mässingsmutter på skovelbladets framsida, bör ge tillräcklig visuell efterlikning av orginalet. Om det behövs bankar/filar jag tråden platt så att den blir mer bandjärnslik, men är inte säker på att det behövs

Anmäl
2013-11-23 12:00 #41 av: Banjoman

#39-40 Jag antar att du har övervägt och avfärdat möjligheten att faktiskt skära M1-gängor på mässingstråds-"bandjärnen" och på så vis få fungerande förband av samma typ som på originalet? Gängskär i den dimensionen är ju inte helt lätta att få tag i, och kostar dessutom åtskilliga hundralappar ... Dessutom skulle man nog riskera att förbanden bleve alltför klena ... ?!
Fördelen om det faktiskt ginge vore ju att det då vore möjligt att tillverka skovelbladen av trä i stället, och därmed slippa pillerojobbet med att måla mässingen så att den ser ut som trä ...
/Mattias


Anmäl
2013-11-23 12:29 #42 av: petzon

#41 tanken slog mig men avfärdades snabbt, jag tror påkänningarna blir rätt så rejäla på skovelhjulen, särskilt om man backar. Är till och med lite orolig för att mjuklödning inte håller tillräckligt bra. hade varit mycket tryggare med hårdlödning, men det går inte.


Anmäl
2013-11-23 18:37 #43 av: Dan016

Om du tar skovlar i trä och sågar ett grunt snitt där skoveln vilar mot skovelhjulet och limmar med tvåkomponentslim/epoxi?

Jag kan tänka mig att skovlarna roterar rätt så sakta i vattnet, blir det så stor belastning på skovlarna då?

Anmäl
2013-11-28 22:11 #44 av: petzon

#43, jag är mycket skeptisk till att få en limfog att hålla, limytorna är väldigt små, dessutom blir det påfrestning av svällande/krympande trä, väven om jag lackar väldigt noga flera gånger lär vatten leta sig in efter ett tag.


Idag fick jag ett litet paket från Polen, har köpt skruvar med sexkantskalle till skovelhjulen. Det är riktigt små pryttlar, de minsta är M1*3, nyckelvidden på dessa är 2 mm för skruven och 1,4 mm för muttern. Dessa små skönhjeter finns hos både Cornwall model boats och Model Dockyard, men ingen av dem hade tillräcklig kvantiteter i lager, jag behövde några hundra skruv. Googlade och hittade att tillverkaren RB model i Polen hade webshop, la en order i söndag soch fick leverans med REK idag. 3.45€ i frakt är riktigt humant.

Anmäl
2013-12-01 20:43 #45 av: petzon

Helgen har gått åt till att bygga skovelhjul. Lödde på utanpåliggande mässingsekrar och sedan skovelblad. Upptäcker dock att det är väldigt jobbigt att båg

fila i 1,5 mm mässingsplåt. Måste få tag på metallblad till bandsågen, provade med Julas metallblad i kontursågen, men de bladen höll inget vidare Tänderna för för grova och slits väldigt fort, 10 cm gick att såga innan bladet hade svår karies.


Jag har dock en udda storlek på bandsågen så jag lär inte hitta blad i någon butik, får beställa från någon som tillverkar, har lagt ett mail till stjärnsågar och hoppas på snabbt svar.

Nu ligger skovelhjulet i betbad för att tvättas rent från sot, oxider, flussmedel mm. Slöjd-detaljers betbad är riktigt trevligt, väldigt effektivt och inte lika otrevligt som de klassiska hemblandningarna av salt- eller svavelsyra.


Efter betning är det dags att borra hål för alla dekorativa bultar

Anmäl
2013-12-01 20:58 #46 av: Skalski

Vilket arbete Tummen upp, grymt imponerande... hatten av! Glad Jag brukar använda 24% ättiksprit att bada mina lödarbeten med... funkar bra tycker jag. Lite långsamt bara...Cool

Anmäl
2013-12-01 22:21 #47 av: Banjoman

#45 Otroligt imponerande! Tummen upp Som jag redan sagt upprepade gånger: det du åstadkommer får en annan stackare att känna sig fasligt enkel (bugar djupt till marken tre gånger tre gånger)!!!

/Mattias


Anmäl
2013-12-01 22:33 #48 av: Rone

#45 Verkligen imponerande hantverk, otroligt snyggt dessutom! Ser ut att bli en ordentligt hållbar lösning. Ska du ännu tillverka en till eller har du byggt den andra samtidigt?

 En fråga till, borde inte det sånt där betbad som du använder vara väldigt bra till fotoetsade delar för att få bättre fäste när man ska limma? 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.