Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Fartyg

Eric Nordevall II -- del 7

2014-03-27 23:33 #0 av: ElLobo

Bygget av fartyget Eric Nordevall II fortsätter.



petzon fortsätter med bygget av Eric Nordevall II.

Länkar till tidigare delar:

Anmäl
2014-03-29 22:22 #1 av: petzon

Nu har jag plankat relingens insida i fören, skall kompletteras med massor av spik och gångjärn och lite annat jox. Tvingen sitter där för att hålla en träklots på plats på däckets undersida. I klotsen skall masten förankras.

Anmäl
2014-03-29 22:25 #2 av: petzon

Masten är också klar. Tog en bit björk och hyvlade den avsmalnanade, sedan hyvlade jag den åttakantig och till sist 16-kantig innan det var dags för mycket sandpapprande. Det är en rejäl mast bottendia är 18 mm, se skjutmåttet för storleksreferems

Anmäl
2014-03-29 22:27 #3 av: petzon

Har även jobbat vidare med motorfästet, en ny gängtapp inköptes igår (vad gör man inte för att få gänga en fredagkvällSkämtar) Pinnbultarna är locktiteade till plattjärnet

Anmäl
2014-03-29 22:44 #4 av: Banjoman

#2 Snyggt, mycket snyggt! Tummen upp

Jag misstänker att jag kommer få tillgripa en liknande teknik för att smala av masten på Eilean Mòr … den utgår visserligen inte från ett så grovt ämne som 18 mm, utan nöjer sig med modesta 12 mm, men min mikroträsvarv har dessvärre 10 mm som maximimått för genomgående ämnen. Arg

/Mattias


Anmäl
2014-03-29 22:58 #5 av: petzon

#4 tack, har du ingen borrmaskin med 13 mm chuck, det brukar funka bra att dra fast pinnen i borrmaskinen och sedan slipa fram önskad konform. 18 var för grovt för min borrmaskin som tar max 13 mm så därför blev det handslipning

Anmäl
2014-03-29 23:31 #6 av: Banjoman

#5 Jo, stora borrmaskinen bör ta ett 12 mm-ämne, så det är en lösning jag har funderat på att ta till … Jag tör få fundera ut nå'n patentare för att fixera borrmaskinen i snickarbänken, men annars borde det funka.

/Mattias


Anmäl
2014-03-31 21:30 #7 av: petzon

Jag har drabbats av "Banjomaneffekten". Klarlacken släpper från färgen, (men sitter märkligt nog benfast på kopparplåten). har ägnat två kvällar åt att peta loss lacken i strimlor med en exactokniv med stämnärnsblad. Slipade lätt och har nu maskat kopparn och blåst på ny svart färg. Frågan är bara vad för lack jag skall använda som ny klarlack.

Anmäl
2014-03-31 22:04 #8 av: Banjoman

#7 Aj! Förskräckt Hårda papper!

En klarlack jag har hört väldigt gott om är Specialist Paints 2K-lack, som finns på sprayburk också, men jag har ingen som helst egen erfarenhet, och den är inte precis billig heller (Airbrush Services Almere tar t.ex. €19,95 för en burk), så kanske inte precis något man skickar efter på vinst och förlust … Funderar

Vad är det förresten för klarlack du har använt, och på vad slags färg?

/Mattias


Anmäl
2014-03-31 22:47 #9 av: Dan016

#7 Den enda klarlack som jag har lyckats med är penselmålad Humbrol..., på Humbrol färgLooser

Anmäl
2014-04-10 22:15 #10 av: petzon

#8 vbärgen är hagmans mattsvarta på sprayburk lacken är ZAR polyuretanlack sidenmatt. Nu har jag köpt Hagmans spraylack, men den finns bara som matt och blank så det fick bli blank som jag mattar ner med stålull. Har gjort ett prov på en spillbit och lacken fäster bar på färgen. Det märkliga är att ZAR-lacken sitter som berget på kopparn, men fäster inte alls på den den svarta färgen.

Skrovet är omlackat, skall se om jag kan lacka utomhuse i helgen, det luktar en hel del om lacken.

Tills dess så jobbar jeg med påkörningskydden för skovelhjulen, löder ihop mässingsprofiler. Tar sin tid eftersom allt måste passas in mot skrovet som buktar åt alla håll och kanter. Såhär långt har jag kommit hittills. Lödning i den högre skolan, det gäller att värma snabbt så att värmen inte hinner sprida sig till tidigare lödningar

Anmäl
2014-04-10 22:16 #11 av: petzon

En detaljbild på den rörliga gaffelinfästningen.Hålet i profilen skall spacklas igen med plastic padding, det finns inget smidigt sätt att kapa profilerna så att det inte blir hål någonstanns, det är lurigt nog med en vinkel

Anmäl
2014-04-10 22:20 #12 av: Banjoman

#11 Oj, oj, oj, oj vad snyggt åstadkommet! Otroligt fint hanterade vinklar och en mycket realistisk känsla i gaffelinfästningen – här lyftes hatt till din ära! Tummen uppTummen uppTummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-04-12 20:57 #13 av: Skalski

#7 Ajdå Förskräckt tråkigt värre... #10-11 TJUSIGT värre Skrattar... lätt att bli schizofren här Galen

Anmäl
2014-04-13 21:34 #14 av: petzon

#12-13Tack,

Att göra gaffelinfästningen var mycket lättare än det ser ut:

Jag tog två fyrkantrör som passade i varandra, i detta fall 3 & 4 mm. Borraqde ett hål i det grova röret, slipade änden snyggt rundad mot en roterande sliptrissa i Dremeln. Bytte till kaptrissa och slipade bort två av de fyra väggarna i änden så att det blev en gaffel, kapade av till lagom längd och lödde fast på det klenare röret.


Har fortsatt med att bygga räcke till bryggan, dessvärre tog min 2 mm mässingstråd slut så jag kunde bara göra ena sidan

Anmäl
2014-04-13 21:38 #15 av: petzon

Fick inte gjort så mycket idag, drabbades av en havererad badrumskran som upptog halva dagen att byta ut, upptäckte även att de fönster till aktersalongen jag lagt två kvällar på är i fel storlek och bara att slänga.
Fick dock till fönstrena till maskinrummet. Ramarna är gjorda av samma kopparfolie som kopparförhydringen.


Har även lagt några timmar på nätet med att beställa delar till rigg och radiostyrning. Det sluytade med att jag beställde från tre ställen för att få tag på allt, en hel del var slut hos Cornwall model boats.

Anmäl
2014-04-16 18:23 #16 av: petzon

Idag kom det paket från den välkända hobbyhandeln på Östermalm. 3mm lindflak till förliga relingstoppar, 2 mm mässingstråd till reling, trippelblock till lyftkran, dubbelblock (fungerande) till riggen, vantskruv till skorstenskättingarna och en burk med grundfiller.

Anmäl
2014-04-16 18:39 #17 av: MarkusN

#14 Jisses! Det är först med det fotot det går upp för mig vilken bjässe du bygger! Häftigt och snyggt!!! Tummen upp

Anmäl
2014-04-16 18:40 #18 av: petzon

#17 skutan är 5 cm kortare än min fru!

Anmäl
2014-04-16 19:19 #19 av: petzon

Vantspännarna verkar vara defekta, det går bara att gänga loss ena änden, den andra sitter som berget går inte att rubba ens med två tänger. Det är inte min dag idag, det kom även ett paket med färg från MJ -hobbyexperten idag och jag hade fått fel färg, skulle haft 174 och fick nr 74, där sprack det att få målat och monterat skrovlisterna under påsken.

Anmäl
2014-04-16 21:23 #20 av: Banjoman

#19 Vad alldeles osedvanligt genomsurt! Ledsen Eskader har ju annars bättre rykte än så, och givet deras kvalitetsambitioner (för att  inte tala om deras priser) finner jag det mycket förvånande att du fått hela fyra vantspännare som alla är defekta! Förskräckt

En mycket dum fråga: är du säker på att du drar åt rätt håll? Vantspännarskruvar är ju bakvänt gängade i ena änden för att det skall gå att öppna respektive dra samman dem jämnt från bägge håll med en och samma vridning av hylsan … Funderar Och drar man då åt fel håll i ena änden kommer man ingen vart alls, eftersom man i så fall försöker trycka skruvändan genom hylsan … 

/Mattias


Anmäl
2014-04-16 22:23 #21 av: petzon

#20, Eskader har riktiga Östermalmspriser, ibland tror jag att de multiplicerar momsen istället för att addera denFunderar


Jodå visst drog jag åt rätt håll, men jag gjorde ytterligare ett försök och helt plötsligt släppte en av dem vilket fick mig att våga dra ytterligare lite hårdare och vips släppte även de andra tre. Troligtvis har det suttit något litet spån i gängan.Så till slut känns kvällen lite bättre. 


har roat mig med att ägna kvällen åt att klä in ena hjulhuset med 0,25 mm plasticcard i remsor för att imitera originalets plåtinklädnad



Anmäl
2014-04-18 21:16 #22 av: petzon

Eftersom det regnat större delen av dagen har det blivit några timmar i garaget istället för i trädgården. Har sågat till relingstopparna av 3 mm lindflak. Gjorde pappmallar genom att lägga en bit papp på relingen och rita av ytterkonturen underifrån, klippte ut ytterkonturen och tog sedan en passare som jag ställde på 11 mm, lät ena skänkeln löpa längs med konturen och lät blyertsspetsen rita en parallellkontur. Efter putsning betsades jag bitarna med min blandning av Herdins betser "Antik ek" och "syrabetston".


Anmäl
2014-04-18 21:17 #23 av: petzon

Motorn har nu avstörts med kondensatorer enligt diskussion i separat tråd. Jag lyckades löda mot motorhuset, inte världens snyggaste lödning, men den duger.

Anmäl
2014-04-18 21:19 #24 av: petzon

Byggde även färdigt relingarna till bryggan, ett arbete som fick avbrytas i förra veckan eftersom mässingstråden tog slut, det kom ny med posten i onsdags. Borrade 0,55 genom tråden för att kunna löda fast öglorna som skall hålla tunn kätting

Anmäl
2014-04-19 22:01 #25 av: petzon

För att fästa flaggstången i aktern behövde jag ett fyrkantrör av mässing 8-9 mm i sida, det enda stället jag hiottat som har detta tog ungefär 200 spänn för en meter och jag behövde cirka 2 cm, tillverkade därför mitt eget fyrkantrör genom att bocka en mässingsremsa och silverlöda den till ett fyrkantrör. Snedkapade och mjuklödde på en plåtbit varefter jag borrade och filade bort plåten sim var inuti röret. På det sättet kan jag göra flaggstången losstagbar och kommat åt den skruv som sitter därunder som håller akterdäcket

Anmäl
2014-04-19 22:03 #26 av: petzon

Har roat mig med att göra "fönsterkarmarna" och montera dekorlisterna på akterskeppet. Som ni ser behöver jag flytta upp det aktersta fönstret något och även göra om den vertikala balken

Anmäl
2014-04-25 22:37 #27 av: petzon

Idag kom det ett paket från Cornwall Model boats med lite "godis", bl.a rökgenerator, block, kontakter, mässingsskivor och mycket annat

Anmäl
2014-04-26 22:16 #28 av: petzon

NU är rökgeneratorn på plats, den blir ganska varm under drift så jag drog fast den fritt monterad i en aluminiumvinkel

Anmäl
2014-04-26 22:17 #29 av: petzon

Jag var lite orolig att rökgeneratorn var för klen, jag skulle egentligen haft storleken större, men den är sedan länge slut hos Cornwall Model Boats så till slut orkade jag inte vänta längre, men det verkar inte som jag behöver oroa mig för kapaciteten

Anmäl
2014-04-27 20:04 #30 av: Dan016

Ujuj vad läckert!Tummen upp

Anmäl
2014-04-27 20:37 #31 av: Skalski

Puff, puff... ser ut som om brandlarmet skulle ha vissa invändningar Skämtar

Anmäl
2014-04-28 19:47 #32 av: petzon

Idag kom två efterlängtade paket, det ena från Hobbyborgen med radiostyrning, batterier 2st 12 V 7Ah, lär kunna driva båten en bra stund, Eftersom jag ändå behöver barlasta kan jag använda en del av barlaststyngden till något vettigt, blybatteriladdare, roderservo, förlängningssladd till servo, ferritkärna för avstörning och mekaniska säkringar för servokontakter.

Anmäl
2014-04-28 19:49 #33 av: petzon

Det andra kom från Model timbers och innehöll kaus och schackel. La in en blyertspenna som storleksreferens, det är inga stora saker det här.

Anmäl
2014-04-28 20:23 #34 av: Banjoman

#27#29 Häftigt värre! Jag gick länge och väl i rökgeneratorfunderingar apropå Eilean Mòr, men fegade till sist ur och bestämde mig för att låta bli. På EN II ser det dock verkligen illusoriskt ut måste jag säga! Tjusigt!

#33 Det bidde kauser, ser jag! GladTänker du dig dem till vanten, eller?

/Mattias


Anmäl
2014-04-29 22:35 #35 av: petzon

#34 tack, klart du skall ha rökgenerator på EM. De är förvånansvärt billiga och rökvätskan är förvånansvärt dyr, men jag har hört att det skall gå med babyolja, någon som testat?

Kauserna skall vara till främre vantet och de små för att fästa upp ett block i bommen. Schacklarna är jag lite orolig att de är för stora, men har inte provat än. De skall fästa upp vantskruven i skorstenskättingarna.

Ikvaäll har jag fortsatt med R/C installation, och provkört R/C, min första R/C installation någonsin och det fungerade på första försöket. Återstår lite pyssel med batteriistallation, knäckte en kontakt så jag måste ha en nya och jag behöver ha lite aluminiumprofiler från Bauhaus för att fästa batterierna i skrovet. Har även byggt klart bryggan och torrpassat densamma på hjulhusen. Ser dock att jag behöver rikta staketen något.

Anmäl
2014-04-30 10:42 #36 av: Banjoman

#35 Hmm ... Funderar Jag tror nog dessvärre att det är lite väl sent att försöka få in en rökgenerator i EM -- givet att de tar ett visst mått av plats samt (framförallt) att de genererar inte bara rök utan också en hel del värme så hade jag behövt disponera utrymmet under maskinrummet annorlunda för att få det att fungera på ett tillfredsställande vis. Så det får vara som det är med den bristen på finess i mitt bygge. Looser

/Mattias


Anmäl
2014-05-01 17:53 #37 av: petzon

#36 bygg i större skala nästa gång så får du säkert plats. Skämtar.

Idag har jag fortsatt med R/C-installation såhär blev det när det vart klart, skall dock komplettera med ytterligare en stötstång till rodretm hade diock inte tillräckligt med gaffellänkar hemma


Anmäl
2014-05-01 17:55 #38 av: petzon

Det båda batterierna är i längsled fasthållna av tre trälister som skruvats mot fästplattan. Sidledes hålls de på plats av två aluminiumvinklar som spänns på plats av fyra M4 pinnbultar som är epoxylimmade mot plattan. Batterierna sitter som berget. Den uppmärksamme ser också att jag flyttat rökgeneratorn, ville ha all el i skrovet så att jag inte riskerar att slita av någon kabel när jag lyfter av däcket. Fartreglaget är fäst med mattejp mot en aluminiumplatta som epoxylimmats mot en aluminium U-profil som är skruvad i ett spant.

Anmäl
2014-05-01 18:00 #39 av: Skalski

Tjusig installation... fattar vad du menar med gott om plats Gapskrattar.

Mitt nästa bygge kommer bli trängre än Salama då jag tänker gå ner i storlek Yrar

Anmäl
2014-05-01 18:00 #40 av: petzon

Strömbrytarna har gja dolt i trapphuset på akterdäcket, drog fast en aluminiumvinkel i skrovet. hade varit snyggare att byta ut fartreglagets brytare mot en ny så att alla ser lika ut, men det orkade jag inte, dessutom kommer knappast någon annan än jag själv att rota i däckshusen

Anmäl
2014-05-01 18:01 #41 av: petzon

kantlisten mellan hjulhus och däck har blivit betsad och lackad och har slutligen limmats på plats

Anmäl
2014-05-01 18:06 #42 av: petzon

Bommen är fäst i masten med en kulrem, hittade lagom stora träpärlor i låda, en bit riggtråd och några knutar gav detta resultat

Anmäl
2014-05-01 18:08 #43 av: petzon

Jungfrurna är fästa i skrovet med rejäla järnbeslag som jag filar till av mässing och förser med de utmärkta polska sexkantsbultarna

Anmäl
2014-05-01 20:36 #44 av: Banjoman

#37 Jo, det är ju onekligen en möjlighet … Skämtar Note bene: hade jag från början bestämt mig för rökgenerator hade jag nog kunnat klämma in en också, men det hade som sagt var krävt en annan disponering av drivlina och/eller radiostyrning, och nu har jag ingen som helst lust att börja göra om'at. Eilean Mòr stöder med andra ord En rökfri generation! Cool

#37#43 Nog snackat om mitt bygge, och dags att snacka om ditt (det är ju din tråd, det här!): Kors i Kapernaum vad det går framåt!!! Batteri- och r/c-installatioerna ser verkligen ut att vara minst lika stabila och gedigna ut som hur du beskriver dem, och gaffelracken har du fått till riktigt snyggt! Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-05-01 21:19 #45 av: Dan016

Imponerande maskinrum, rejäla grejor!Tummen upp

Anmäl
2014-05-02 18:18 #46 av: petzon

#39, 44 & 45 Tack. Gott om plats är det verkligen, under vattenlinjen är volymen drygt 20L och det finns ju plats ovan vattenlinjen också. Idag har jag varit hos Skrotemil och köpt ballast, fick tag på begagnade däckbalanseringsvikter för 7 spänn kilot, fick dessutom rabatt eftersom både jag och Emil är med i samma ångbåtsförening.


Gaffelrack, jag visste väl att det fanns ett snyggt namn på anordningen.

Anmäl
2014-05-02 20:31 #47 av: Banjoman

#46 Sju kronor kilot! Inte illa alls! Jag åkte nog på åtminstone det femdubbla för blyhaglen jag använde … Looser Å andra sidan ville jag ha just blyhagel ...

Jan Svartviks Engelska ord ombord är en högst användbar liten tvåspråkig ordbok, vari bl.a. står att läsa att rack är en "anordning som håller ett rundhult till ett annat". 

/Mattias


Anmäl
2014-05-02 21:19 #48 av: petzon

#47Sju spänn kilot var före rabatt, jag fick 20 kg för en hundring jämt, det går ju alltid att scratchbygga blyhagel, jag vill minnas att det klassiska sättet är att droppa smält bly ner i ett gruvschakt, under fallet blir dropparna runda och stelnar när de fallit en bit.

Anmäl
2014-05-02 22:55 #49 av: Banjoman

#48 Vanligare än gruvskakt var, tror jag, ett så kallat shot tower, men jo: principen är förvisso den du beskriver, dvs. att hälla smält bly genom en sil och låta dropparna falla fritt med tillräcklig fallhöjd för att de under fallet skall anta sfärisk form och stelna.

Givet de giftiga ångor som smält bly avger (liksom förvisso även bristen på tillgång till ett hageltorn) föredrar jag nog ändå att pynta upp för färdiga hagel … Skämtar Och genom att köpa mina hagel från en dykarbutik kom jag i alla fall undan med i runda slängar en tredjedel av vad Graupner tar för de ballasthagel de saluför i diverse modellbutiker … Cool

/Mattias





Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.