Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 898 ggr
[Ilmavoimat]
3/1/20, 6:42 PM

Idé Gruppbygge #130: 80 år Battle of Britain

Jag har en idé om Gruppbygge #130, nämligen 80 år sedan Battle of Britain.

Förslagsvis så kan gruppbygget börja den 15 september 2020 på Battle of Britain-Day och hålla på i exempelvis ett halvår?

Jag för min del har, efter att ha läst Christer Bergströms bok Slaget om England (2014) planer på att i såna fall att bygga en Messerschmitt Bf 109E av sent utförande.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Decaius
3/1/20, 6:51 PM
#1

Låter väl som en förträfflig idé!

[Hayabusa]
3/1/20, 7:21 PM
#2

Jajamen…👍

flyingdragon
3/1/20, 11:18 PM
#3

Låter som en alla tiders bra idé, då kanske jag äntligen kan få arslet ur vagnen och vara med i ett gruppbygge. Det skulle vara roligt som sjutton. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

PelleBlidberg
3/2/20, 8:27 AM
#4

Hur funkar detta med ”gruppbygge”? Nybörjare i det här forumet. Ses ni fysiskt, eller är det ”virtuellt”?

[Hayabusa]
3/2/20, 8:45 AM
#5

#4 Det är 100% digitalt.  En tråd startas där gruppbygget presenteras med förutsättningar osv. I denna tråd presenteras även respektive deltagare med det bygge som personen i fråga valt att delta med.  Varje deltagare skapar sedan en alldeles egen separat byggtråd, avskild från "Gruppbyggetråden".

PelleBlidberg
3/2/20, 12:43 PM
#6

Dum fråga antar jag, men modellen skall ha tydlig koppling till BoB? Exvis en modell som flugits med verklig pilot. Dvs en historisk koppling?

Annons:
[Hayabusa]
3/2/20, 12:47 PM
#7

#6 Det måste finnas någon form av koppling, men kanske inte ner på nördig detaljnivå:)

Lämpliga flygplan kan vara de typer/versioner som deltog just i detta slag. Men även något annat än flygplan men som har anknytning. 

Vi brukar lösa det - om det uppstår frågeställningar typ: "Är denna modell ok att delta med?"

[Ilmavoimat]
3/3/20, 8:19 PM
#8

Men vad roligt med så mycket gensvar!

Ska vi spika Battle of Britain som GB #130 då?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
6/9/20, 4:21 PM
#9

En idé som jag har fått av mitt pågående halvseriösa bygge (mest för att koppla av ifrån tankarna på det kommande figurmålandet och helt enkelt göra något annat) är att faktiskt bygga en slovakisk Bf 109E till det här gruppbygget. Dekaler finns ju att köpa och så har jag en dessutom toppenbyggsats ifrån Tamiya.

Skulle detta gå för sig tro, eller vad säger ni "domare" om saken?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

JaGa
6/9/20, 7:18 PM
#10

Gruppbygge på Battle of Britain låter väldigt trevligt…🤓 #9 Jag själv är lite skeptisk till att godkänna en Slovakiskt Me 109:a till ett gruppbygge med temat ”Battle of Britain” om jag får vara lite gnällig…😉 Mitt förslag är att vänta med det bygget till en mer passande gruppbygge, som t.ex. ”Barbarossa” Nästa år är det dessutom 80 år sedan som operation Barbarossa startade. Mvh / Janne

[Hayabusa]
6/10/20, 7:58 AM
#11

#10 Instämmer, en Bf109 E är en ikon från BoB och en kärra i annan skrud än den tyska känns inte rätt i detta GB.

JaGa
6/10/20, 8:50 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Om man vill bygga lite mer exotiska flygmaskiner på det här gruppbygget, varför inte köra med lite Italienskt…😃 Italien skickade en expeditionskår dit under Battle of Britain. Corpo Aereo Italiano flög med lite olika flygplan där. Bl.a. dom här: Fiat CR.42 Fiat G.50 Fiat BR.20 CANT Z.1007 Caproni Ca.133 Forza Italia!!!

[Hayabusa]
6/10/20, 9:08 AM
#13

#12 Se där! Undrar hur de klarade sig?

Annons:
[Ilmavoimat]
6/10/20, 12:52 PM
#14

Har faktiskt en Airfix Hawker Hurricane Mk. I, som jag köpte begagnad "bara för att ha något att pyssla med". Den skulle säkert kunna fungera, dekaler finns ju att köpa separat.

Som svar på frågan, italienarna klarade sig inte särskilt bra mot RAF… De var säkert skickliga flygare, men hopplöst utklassade teknikmässigt. Deras flygvapen hade varit modernt cirka 1937, men 1940 så hade tekniken utvecklats alltför mycket.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

JaGa
6/11/20, 9:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Lagom till det här gruppbygget så släpper Italeri den här kärran med märkning för BoB…😃 https://www.hannants.co.uk/product/IT1437?result-token=gGMTQ

Upp till toppen
Annons: