Nytt i referensbiblioteket - kv 1, 2014
Nytt år, nytt kvartal, ny tråd.
Och kom ihåg att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem.
#1 Aha .. åhå … Skall detta månne tolkas som att du står i beråd att göra allvar av dina funderingar kring ett svarv- och fräspaket för "knappt 25 papp"?!? 😇 Eller är det mer i Allmänt bildningssyfte?
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Om man inte har råd att köpa svarv och fräs kan man ialla fall köpa en bok. Har inga pengar till svarv och fräs just nu, men förr eller senare får man väl råd.
Idag hade brevbäraren med sig ett exemplar av "lim & klister". Jag beställde häftet via en bokbutik på nätet igår, och jag trodde inte det skulle komma förrän imorgon eller på måndag.
Tack, sponny, för "tipset" 👍🙂!
#9 åå dom där skulle jag gärna lägga beslag på, tyvärr tillåter inte ekonomin sådana inköp. 😭
Trevliga böcker!
#16: Ja, absolut!👍
#18 Finns landningen av Messerschmitt Bf109an med som nödlandade på Karlstads travbana med? Här är ett utdrag från en autentisk skildring av denna händelse samt dess efterhändelser… Det tyska jaktplan som nödlandade på travbanan i Karlstad 1940-10-24 var en Me Bf-109E3 (vit 3) tillhörande 4.Gruppe/JG 77 "As Hertz"(Jagtgeschwader). Planet skulle flyga från Vaernes utanför Trondheim till Sola vid Stavanger med mellanlandning på Fornebu i Oslo. Piloten tog emellertid fel på älvar vid färden söderut, och hamnade längs Trysilelva/Klarälven istället för Glomma. Efter att ha observerats av luftbevakningen i norra Värmland flög planet över Stöllet, svängde sedan åt väster till Torsby och följde sedan Frykensjöarna till Kil. Väl där cirkulerade det några gånger över Kils station, men blev ej beskjutet av därvarande grupperat svenskt luftvärn. Härefter sattes kursen österut. Efter några minuter kunde planet ses från Värmlands regemente (I2) i Karlstad då det flög in efter Nordvästra Stambanan, svängde sedan åt norr och landade på Färjestads travbana ca kl 16. Orsaken var bränslebrist. Vid landningen slog det runt och blev liggande upp och ned. Min far som sett planet från kaserngården på I2 cyklade i spetsen för en grupp av vakten ut till travbanan. Där hade emellertid piloten, Uffz Ludwig Fröba, redan omhändertagits av personal från det beredskapsförband från Göta ingenjörregemente (detachement Ing2K) som fanns på platsen. Min far genomsökte cockpit efter dokument, och tog som souvenir med en sidoruta som lossnat vid planets rundslagning. Den finns fortfarande bevarad! Planet blev sedan efter demontering av vingarna lastat på järnvägsvagn vid Karlstad Ö och sänt till SAAB i Trollhättan för teknisk granskning. Vid denna behölls ett sk Revi-sikte som ej återlämnades med planet då det per järnväg via Trelleborg återsändes till Tyskland vid jultiden 1940. Piloten Fröba sändes först till ett interneringsläger i Nässjö, för att därefter repatrieras till Tyskland i november. Han försvinner, troligen nedskjuten, på ostfronten hösten 1944. Det kan tilläggas att ovannämnda Ing2K var specialiserat på brobyggnad. Bla deltog man i förstärkningen av BJ-broarna över Klarälven vid Deje./HK
#19: Ja, på sidan 25.
#19,20: Intressant historia Sten, K-E!
Den finns även med i en senare, reviderad upplaga, Tyska nödlandare". Jag byggde en modell i skala 1/72 av denFröbas kärra, det var 2008 och modellen var Hasegawas Bf 109 E. En E-3 ja, från
4. Staffel, Jagdgeschwader 77, baserade på Herdla;
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
18# Kanske off-topic men jag måste bara fråga angående denna boken…jag har hört en historia om ett två-motorigt tyskt plan som flög in över Karlstad och Karlstad är relativt stort för tydligen hann planet först bli beskjutet av LV pjäser (möjligtvis Bofors) vid stadsdelen Rud för att senare bli beskjutet igen i centrala Karlstad vis Sandgrundsudden med 2-4 salvor innan det rykandes/brinnandes begav sig söderut över Vänern för att senare enligt gamla människor störta i Vänern…Det konstiga är att jag har inte hört något om att något luftvärn på Hammarö öppnat eld mot detta plan trots att det vid denna tidpunkt fanns flertalet LV-värn utplacerade..kan någon bekräfta detta?
#23: Kanske att det är det planet som de nu har hittat i Vänern. Det står mer om det i en tråd på antingen Militärhistoria eller på Flyg.
Plastmodellbygge – steg för steg av Tony Canfora – när jag ändå beställde ett ex. till min kamrat, så som diskuterats i en annan tråd, passade jag på att köpa ett ex. till mig själv också: mycket av vad som står däri är nog i sig redan mer eller mindre bekant, men en hel del matnyttigt står icke desto mindre att finna. 🙂
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#28: betyder detta att vi kan förvänta oss ett bygge i ovannämnda material från dig? :-)
#29 Kanske, kanske inte … 😇
Orsa kompani lovar ingenting bestämt, men som jag tror att jag nämnt i nå'n tidigare tråd nå'nstans så har jag funderat på att, när Eilean Mòr står färdig, sticka emellan med ett plastbygge av nå't slag, primärt i syfte att försöka mig på därtill hörande målnings- och inte minst vädringstekniker. Men vi får se: jag har en hel del jobb kvar på skutan först …
/Mattias
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"