Gruppbyggen är alltid kul, så här kommer ett nytt.
Dags för ett nytt gruppbygge! GB #10 är ju slut så här kommer GB #15. Det har temat Udda och annorlunda krigsmaskiner.
Gruppbygge #15: Udda och annorlunda krigsmaskiner
Startdatum: 1 juni 2009
Stoppdatum: 30 november 2009
Gruppbygget är öppet för alla slags modeller; flyg, fartyg, pansar, fordon och vad ni kan komma på.
Anmälda byggen ska naturligtvis ha en anknytning till gruppbyggets tema, och välmotiverade bidrag har som vanligt alltid möjlighet att vara med. Jag är enväldig domare till om bidragen platsar eller inte.
Modellen får vara påbörjad, men det skall redovisas i vilket stadium den är. Den får inte vara byggd till mer än hälften.
Alla slags tillbehör är tillåtna, liksom alla skalor.
Alla intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker presentationen av byggena i separata trådar.
Deltagare:
Alkett VsKfz 617 Minenräumer -- RPM 35100 - 1/35 -- pelleb
Bergepanther -- Italeri - 1/35 -- Tails
Dornier Do 335A-12 -- Frog F235 - 1/72 -- Tunnan
Fairey Gannet -- Novo 76024 - 1/72 -- Azgaron
Flettner Fl 282 Kolibri -- Huma Modell H6500 - 1/48 -- parat-klab
Kübelwagen gengasdriven -- Tamiya 213 + Aires 3011 - 1/35 -- Greenhorn
KV-2 -- Trumpeter - 1/35 -- Joppo
Lippisch P.13a, del 2 -- PM - 1/72 -- Roca
Lippisch P.13a -- Unicraft UN 7205 - 1/72 -- WildeSau
Martin B-10B -- Williams Bros 72-210 - 1/72 -- ElLobo
Mistel S1, Ju 88 A-4 + Bf 109 F -- Academy/Minicraft + Sweet - 1/144 -- Roca
NKL26-Petrovski -- scratch - 1/35 -- leo
RF8-Petrovski -- scratch - 1/24 -- leo
Stridsvagn S -- Trumpeter - 1/35 -- ooliwer
Sturmtiger -- Tamiya - 1/35 -- starhawk ** utgått **
Objekt saknas inte här heller.
Mitt val blir:
Roden 008 - PKZ-2 Beobachtungshubschrauber från 1918.
Skala 1/72
#8 Hehe, ska du bygga trehjuling?
Några tips på landfarkoster, bl.a Minenräumern.
Om vår enväldige domare godkänner mitt bidrag till gruppbygget så har jag tänkt att bidraga med en gengasdriven Kübelwagen.
Jag kommer använda mig av en Kübel från Tamiya som grund, och konverteringskitet i resin och fotoets kommer från Aires.
I love the smell of resin in the morning
Inlägget är borttaget
Flettner Fl 282 "Kolibri" HUMA Modell 1/48
Lars O
Crokodilen är grön men inte mer . Pantern har inte kommit längre än zimmeriten och bombaren ligger där den har legat ett bra tag
Det enda som är lite positivt är att jag hittat en bild på en Panther som kanske kan bli ett diorama.
Har för mycket annat att tänka på därför har det blivit såhär är bla arbetslös nåt som jag hoppas ska ändras snart och då kommer även inspirationen tillbaka
Det viktiga är att funderingarna snurrar i huvet just nu så det är inte helt nerlagt
Det bidde 2 st för jag inte kunde bestämma mig
sen får jag se om jag hinner klart
1. NKL26-Petrovski
2. RF8-Petrovski
båda propellerdrivna slädar som användes i Finland
Bilden föreställer den första och jag har precis installerat Firefox och det går inte just nu att lägga in bilder i inläggen men det kommer
lägger den här istället
en liten udda men ganska rolig finess på denna var att den hade en hopp pedal. När den hade stått ute på natten och frusit fast i underlaget så trampade dom på den pedalen och komprimerade högerfjädringen för att sedan släppa på den så maskinen tog ett skutt i sidled och bröt loss skidorna
Teknikens under
#39 Bättre att bygga från scratch direkt.
Eller ekologiskt i 1/25
RF-8 finns från Kirin i 1/35 men resin även den.
Här en fin 3-planskiss
Jag är med här också! Mitt bidrag blir en Bücker Bü 181, Luftwaffe - Panzerjagdstaffel, utrustad med Panzerfaust monterade på vingarna (!)
Modellen blir en Huma 1/72, mer info om originalet på:
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?f=69&t=138901
http://www.bueckerverein.de/index/presse/flugzeug_classic/fc_02_2006_start.htm
Jag provar, men förstår om det blir avslag:
Verlindens V150 Vietnam armoured car 1:35 - en halvkilos klump resinplast som jag tänkte försöka rädda, för den var så tung, att modellen bröt sönder sina egna hjulbalkar(?) när jag försökte montera den för 15 år sen eller så. Lutar nästan åt att försöka löda ihop nåt om det ska hålla.
Modellen är helt värdelös, resinskrovet är skevt, och det löstes i denna tidiga verlindenkit, genom att göra hjulen större på ena sidan! hehe
Hmm, jag har lagt fram lådan på byggbordet men inte kommit längre, just nu är det lite lågperiod, jag pular bara lite med TSR-2:an, landställ och luckor, passar inget vidare. Och imorgon kommer en skala 1:1 byggsats, hå hå ja ja!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
#61 Ska du bygga hus? Ja, det kan vara roligt - eller inte.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel och Psykologi
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
#62: Njae nåt hus är det inte frågan om, Snarare en recumbent trike eller en trehjulig cykel för att hålla sig till svenska benämningar, fast det finns ju inte på den här modellen, nåja det är en s.k. tadpole vilket innebär att det är två hjul därfram och ett där bak och man sitter bekvämt tillbakalutad innanför dom hjulen har bara satt ihop sätet än, mycket prylar att skruva ihop
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Tittade på history channel och där var det ett program om rysk flygplansutveckling, och där nämndea bla Borokov D som jag gjorde en sökning på.
Då hittade jag en sida med modeller av udda plan!
Såg väldigt intressant ut tycker jag!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#69 Ja visst är det en intressant sida
Kvalitén på modellerna är mellan hyfsad, hemsk och ännu värre. Nja, så illa är det egentligen inte, men de är något grova och endast det mest väsentliga medföljer.
T.ex en Golovin IVS/ISF som jag sålde till någon på något möte.
Buran eller Herr Hortlund kanske?
# 69 Kul länk Az Är ju inte så inne i flygfän, men här fanns det ju en del skoj iaf…
Gillade speciellt "batmobilen":Lippisch Sedan Aerodyne… Hittade dock inte så mycket info om den på Google… Nån som vet nåt om den? Kanske WildeSau? Om jag fattat rätt så är väl du mer eller mindre som ett levande Lexikon när det kommer till flygande saker?
#72 Javisst, vet allt, kan allt, näääää så illa är det inte, men lite har allt fastnat i hjärnbarken….
#70-71 Ser ju intressant ut! Antar att man får ta vad som erbjuds om det inte finns nån annan som tillverkar modeller av så här udda maskiner!
#72-73 Jo, Lippish hade ju en del intressanta konstruktioner, och Roca håller ju på med en av dem!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hmm…jag börjar sakta inse att jag är en ordentlig tidsoptimist
Jag tror knappast att jag hinner bygga färdigt tre projekt varav endast ett är påbörjat, så jag funderar på att möblera om lite om jag får för dig vargen , nämligen så här:
Bort med min Italeri Mistel 1 i 1/72 och min Huma 1/72 Bücker, in med den här istället, den är ju påbörjad men kan man nog säga inte mer än till 50%;
Vad sägs om det? Den lilla Lippischen får förstås vara kvar!
#82 Samma här, det kommer att få vänta.
Ja kära vänner, bara lite mer än fyra timmar kvar av gruppbyggets tidsperiod. Tänk vad tiden går fort egentligen!
Snart dags för er som är duktiga nog att hålla tidsramarna att så sakteliga avsluta och börja sammanfatta era byggen.
Vi som inte kan hålla tidsramarna står som vanligt i skamvrån och skäms …
#93 Jo, borttagning av lucka till tvättnedkast i köket.
Någon som vill ha en lucka ?
60-talsmodell av samma typ som till de gamla sopnedkasten.
Igensättning av ett stort hål och spackling, slipning i skala 1/1.
Vad roligare saker finns det än avfettning av kökstak t.ex ?
Jag kan komma på ganska många…
En presentationstråd med de färdiga bidragen finns nu sammanställd.
Och nu är omröstningen startad. Omröstningen pågår fram t o m den 21 december.
#2: Någon här som känner till vilken beteckning Martin B-10 hade under Flygvapnets utprovning? Jag antar den kallades Tp någonting…
Färgsättning och märkning? Hur många hade "vi"?
Var den i tjänst på någon av flottiljerna, eller var planet märkt "Fc", precis som Tp 80 Lancaster, som användes för utprovning av STAL Dovern-motorn?
Jag skulle vilja säga ingen beteckning alls. Man tittade väl på den som ett av alternativen till ett medeltungt bombplan men någon kom nog aldrig hit. Junkers Ju86 som man valde fick ju beteckningen B3 så hade man köpt Martinplanet istället kunde den kanske hetat så.
#99: Ja, det låter i och för sig rimligt. Och man kan ju undra vad killen "i baksits" hade för sig… signalist, kanske. Men varför han inte fick sitta framme hos piloten kan man ju undra…
#101: Akterskytt, ok. Men var satt den fjärde besättningsmedlemmen då? Boxartbilden är ganska dålig, så man ser ju inte om det sitter en eller två personer i förarutrymmet.
Länkar till recensioner av byggsatsen och lite mer fakta om planet finns i själva byggtråden.
Länk: Martin B-10B