Etikettergruppbyggenartiklar
Läst 11130 ggr
ElLobo
2011-02-04, 13:08

GB #41: Axelmakternas äss

Då var det dags att presentera ett nytt önskat gruppbygge.

banner GB <span class=#41" />

Gruppbygge #41: Axelmakternas äss

Startdatum:         1 april 2011

Stoppdatum:       31 december 2011

Gruppbyggets tema omfattar alltså alla slags byggen med temat Axelmakternas äss.

Anmälda byggen ska då naturligtvis ha en anknytning till gruppbyggets tema. Välmotiverade bidrag har som vanligt alltid möjlighet att vara med.

Modellen får vara påbörjad, men inte till mer än hälften.

Alla slags byggen och tillbehör är tillåtna, liksom alla skalor. Och alla material, det måste alltså inte bara handla om plastmodeller.

Alla intresserade anmäler sig här, men som vanligt sker presentationen av byggena i separata trådar. Anmälning är tillåten fram t o m 31 november 2011.

Deltagarlistan är flyttad till del 2.

StefanW
2011-02-04, 15:40
#1

Detta borde locka en del! Är det begränsat till 39-45?

Det var ju många nationer som var med på ett eller annat sätt (frivilligt och ofrivilligt!) se t.e.x. på Wikipedia: Axelmakterna

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
2011-02-04, 16:39
#2

Tja, egentligen fanns ju axelmakterna bara under tiden för andra världskriget, men åtminstone för min del kan vi räkna in Centralmakterna från första världskriget också.

Åsikter eller synpunkter från några?

WildeSau
2011-02-05, 13:51
#3

#2 Jag tycker vi håller oss till WW2 och att
trippelalliansen/centralmakterna får hamna i GB38 - WW1.

Med äss menar du inte bara flyg- utan även ubåts- och pansaräss?

starhawk
2011-02-05, 13:55
#4

Att enbart hålla sig till flygäss låter lite begränsat

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
2011-02-05, 18:49
#5

Tycker också att äss på land eller hav hör ihop med de i luften och tiden för WW2.

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
2011-02-05, 22:48
#6

Ja då kan de som känner för att bygga pansar bygga Wittmans Tiger eller nåt annat äss.

Jag har nåt liggandes som jag skulle kunna tänka mig att delta med.

Kanske Pips Prillers FW-190.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

 

ElLobo
2011-02-06, 01:26
#7

Jag är helt öppen även för äss i andra vapenslag än flyget.

IKV91
2011-02-06, 16:34
#8

Hej!

Alla pratar om Wittman och Carius men denna killen hade jag aldrig hört talas om. http://en.wikipedia.org/wiki/Kurt_Knispel

Enligt Wikipedia så slog han ut flera vagnar än de andra.

Roger

starhawk
2011-02-06, 16:58
#9

#8: ja det stämmer! Wittman och Carius känner man ju till men den här killen hade jag aldrig hört talas om förut

Liten fråga i sammanhanget räknas Georg Bose som äss? Han blev tilldelad "Knight's Cross of the Iron Cross" vilket visst är en av de högsta utmärkelser man kunde få, men gör det honom till ett äss?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2011-02-07, 09:56
#10

För den som inte har något äss än finns några alternativ här. Glad

Hayabusa
2011-02-07, 11:11
#11

Kanske lite hårklyveri, men vad är kriterierna för ett "Äss" i just detta GB?

En liten kommentar om M. Wittmann…när han den 22/6 1944 fick sin utmärkelse "Schwerter zum Eichenlaub mit Ritterkreuz" så hade han inte enbart 138 fiendepansar på sitt "CV" utan även 132 st fiende-PAK. Det finns de som menar på att en utslagen PAK borde värderas högre än en utslagen pansarvagn. Ligger väl något i det, tycker jag. Rent generellt, så är ju Wittmann & Carius de tyska "Panzers" som är absolut mest kända och omskrivna - dock fanns det ett flertal andra med hyggliga framgångar som inte är "kändisar" på samma sätt.

/S

ElLobo
2011-02-07, 11:21
#12

Tja, när det gäller pansar och fartyg vet jag inte alls vad som räknas, men Allmänt brukar det ju, när det gäller flyg, anses att vara att man ska ha minst fem segrar.

WildeSau
2011-02-07, 11:25
Hayabusa
2011-02-07, 11:42
#14

#12 Jo, men det var väl enbart USAAF som använde sig an den nivån? Med 5 segrar blev man ett "Ess", men jag tror knappast att 5 segrar hade gett en pilot i Luftwaffe titeln "Experten". I Japan hade/har man en helt annan syn & filosofi vilket innebar att individuella prestationer inte hyllades på samma vis. Det var först i slutet av konflikten (från 7/12-44) som kejsaren beslutade att man kunde dekorera piloter (fortfarande i livet) med den s.k. Bukosho. Anledningen var att man helt enkelt ville höja den sviktande moralen. Antalet segrar räknades sannolikt enbart av piloterna själva, vilket gör att siffrorna är minst sagt osäkra. Rätta mig gärna om jag har fel.

Som sagt - inget hårklyveri Glad. Ska vi gå på piloter med minst 5 segrar? Pansar vet jag inte alls hur det ska bedömas, mycket knepigare.

WildeSau
2011-02-07, 12:05
#15

Panzer Aces

Pansar - Skulle tro att det rör sig om 10 segrar eller fler.

U-Boot - den lägsta hade 7st, men tonnage över 30000 ton.

Flyg - 5 segrar för i stort sett alla länder.

Kanske man ska dra undre gränsen vid 100 när det gäller de tyska piloterna?

starhawk
2011-02-07, 12:30
#16

Knepigt med reglerna på det här GBt vi måste ju ha något klarare riktlinjer för vad som är ett ess, för närvarande har detta GB bara utmynnat i en diskussion i frågan, vilket är iofs intressant men det hjälper knappast oss som sitter med ett antal möjliga byggen och undrar "platsar han?"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

WildeSau
2011-02-07, 12:31
#17

Jag lägger till en 109a av Tiberiu Vinca - vid tidpunkten då han hade 5 segrar.

Hayabusa
2011-02-07, 12:38
#18

#15 Utom i Japan då..? Någon utmärkelse vid ett visst antal segrar förekom inte vad jag vet. Bukosho erhölls för typ hjältemod eller liknande (t ex insatser mot B-29). Men, oavsett det - drar man gränsen vid 5 st (förmodade) segrar så blir det ändå en rejäl lista.

Men inte fanns det en speciell utnämning till "Äss" bland pansarförbanden?

ElLobo
2011-02-07, 12:51
#19

#16: För mig så är ett flygaräss någon med fler än fem segrar.

Under första världskriget räknades ubåtsäss som de som sänkt mer än 100 000 ton.

De som vill bygga pansar- eller fartygsäss får väl själva ta reda på vad som räknas som äss inom dessa vapenslag. Glad

WildeSau
2011-02-07, 12:51
#20

#18 Ja, jo, enligt listan jag länkade började på 25 när det gäller de japanska.

Rumänen ovan slutade på 15st, men det ska gå att hitta tillförlitliga källor på flygplanindividen också.

Har t.ex inte "ässet" ett personligt flygplan blir det också svårt.

WildeSau
2011-02-07, 13:08
#21

Läggt till att på flygplanen bör segrarna synas i någon form av killmarks

Om man nu ska räkna luftsegrar. Är en rammning av ett annat flygplan en seger egentligen? Obestämd

Ex. Shinten detachment och Ki-61

Hayabusa
2011-02-07, 13:35
#22

#19 Ja, då fanns det nog inga "pansaräss" inom axelmakterna…

#20 Visst höll japanska piloter reda på sina personliga segrar, men officiellt fanns det ingen statistik. "Laget går för jaget". De flesta piloterna (i Japan) hade dessutom inget personligt flygplan så eventuella segersymboler kan vara bedrägliga. Japanska piloter flög de plan som fanns tillgängliga, helt enkelt. Vidare fanns det inga faställda kriterier (bland japanerna) för att avgöra vad som ränas som en seger. Förvisso förekom bruket av kamera, men den användes endast i träningssyfte. Eftersom det vanligtvis inte låg till grund för befodringar, utmärkelser eller publicitet så fanns det heller inget motiv att räkna enskilda segrar i form av ett nerskjutet flygplan. Inte från förbanden/myndigheterna i sig utan det var då, som sagt, piloterna själv som höll reda på siffrorna. Vilket då också ger en stor osäkerhet. Som kuriosa kan t ex Kenji Fujimoto nämnas. Han hade "bara" tre segrar på sitt CV, men det var tre st B-29:or (varav två medelst rammning!). För det fick han utmärkelsen Bukosho. Jodå, han överlevde båda rammningarna med lär ha blivit nedskjuten (med dödlig utgång) 24 timmar innan kriget tog slut.

Nu svävade jag kanske iväg lite, vilket jag ber om ursäkt för, men vad jag ville säga är att det råder stor osäkerhet om hur många segrar som respektive japansk pilot vann. Dessutom fanns det ur det japanska flygvapnets synvinkel inga "flygaräss".

Roca
2011-02-14, 22:50
#23

Jag anmäler en Academy 1/72 Messerschmitt Bf 109 G-6, pilot Horst Carganico, 60 segrar.

ElLobo
2011-02-15, 11:33
#24

Jag lägger till den.

WildeSau
2011-02-15, 13:11
#25

#23 Trevligt med en Lapplandsjägare… Blir det JG5 i Petsamo?

[Henke29]
2011-02-15, 16:42
#26

Ska gå igenom min lilla bygghög oh se om ja har något äss liggandes..Obestämd

WildeSau
2011-02-15, 17:29
#27

#26 Visst har du det Cool

t.ex

Academy FW 190A-8 Heinz Bär
Hasegawa Bf 109 G-6 Gerhard Barkhorn

Roca
2011-02-17, 01:31
#28

#25: Jajamen. Jag har planer i huvet att bygga så mycket jag kan av Bf 109:or från JG 27 och JG 5, två ytterligheter rent geografiskt.

TommiN
2011-02-17, 01:34
#29

Kan jag anmäla min Hasegawa Messerschmitt Bf109G-14 1:32 med Erich Hartmann bakom spakarna(352 nedskjutna plan)?

ElLobo
2011-02-17, 02:34
#30

Absolut! Jag lägger till den i listan.

TommiN
2011-02-17, 21:37
#31

Kanoners!någon som skulle ha lite ets-ark till min Bf109 G-14 till salu??Glad

Roca
2011-02-20, 01:19
#32

Då tar jag och anmäler min Messerschmitt Bf 109 F-4/Z Trop från GB 13 till detta GB, pilot Ernst Düllberg.

ElLobo
2011-02-20, 07:51
#33

Lägger till den!

Roca
2011-02-20, 13:14
#34

Tackar!

[Jarl]
2011-02-20, 14:23
#35

En intressant är ju av de allierade som man inte hört så mycket av Lafayette Pool

starhawk
2011-02-20, 17:22
#36

Bara en massa flygare hittills, skall man tolka det som om äss bara finns i flygvapnet? Om inte så slänger jag in en äkta lerfot, en Academy Tiger I (early) i skala 1:35 (halvbyggd) bland varianterna finns både Wittman och Otto Carius vagn så det är nära på dubbla äss här. Jag tänker bygga Otto Carius vagn, möjligen snor jag Wittmans ringar på kanonen, Otto hade ju en högre siffra på knackade fiender så det låter väl inte helt fel?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2011-02-20, 17:32
#37

Självklart får byggen från lerträsket vara med. Jag lägger till den i listan.

starhawk
2011-03-30, 09:00
#38

Eftersom jag nu har en Bf 110 G-4 och dekaler tillhörande den version som flugits av Heinz-Wolfgang Schnaufer så är det väl bara att sparka in den i det här gruppbygget Det är Pro Models tillverkning och skalan är 1:48

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Charlie82
2011-03-30, 09:07
#39

Anmäler Hasegawas Me 109F-2 1:48. Flögs av Major Hans "Assi" Hahn och vann 108 segrar.

Charlie82
2011-03-30, 09:16
#40

Kanske man skulle lägga till Me 262 A1-a "Röd 13" också om det är ok. Flögs av Oberstleutnant Heinz Bär vid EJG2, Lechfeld, mars 1945. Han hade 220 segrar. Nerskjuten 18 gånger och överlevde samtliga.

ElLobo
2011-03-30, 09:51
#41

#38, #39 och #40: Ja, men då lägger jag till dem.

Charlie82
2011-03-30, 11:24
#42

Härligt! Tackar!

ElLobo
2011-04-01, 20:50
#43

Från och med idag är det officiellt tillåtet att bygga för fullt på era projekt i gruppbygget.

Glad

Charlie82
2011-04-01, 23:15
#44

Ojdå! Då var man visst lite tidig. Så går det när man bara läser slutdatum och tänker: Oj vad gott om tid Glad Ber om ursäkt för detta.

ElLobo
2011-04-02, 19:03
#45

Ingen större fara, för inte hade du byggt mer än till hälften. Flört

starhawk
2011-04-18, 09:13
#46

Efter diverse sökande på internet kan jag konstatera att märkningen av min Kanonfågel är Hans Ulrich Rudels plan, detta framgår inte klart av själva modellen märkligt nog. Så! då är det dags att anmäla den, det är alltså Hasegawas Ju 87 G2 i skala 1:48 spakad av Hans Ulrich Rudel

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

ElLobo
2011-04-18, 09:28
#47

Trevligt! Den lägger jag till.

ElLobo
2011-04-18, 09:33
#48

Och då är det lika bra att köra igång del 2 av den här gruppbyggetråden.

Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen