Annons:
Etiketterartiklarallmäntgruppbyggen
Läst 224 ggr
Roca
5/17/21, 10:29 PM

Gratulerer med dagen, Norge!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Idag den 17 maj firas ju Norges nationaldag!
Ett i mitt tycke trevligt land som jag har bott en ganska lång period i, för många år sedan, på ett fjäll nära Lillehammer. Jag tänkte att jag firar dagen här med ett par bilder på mitt hittills enda norska bygge (från 2008): En klassisk Heller 1/72 SAAB Safir, med dekalerna ur byggsatsen för att avbilda en Safir B ur norska Luftforsvaret.

Har ni några norska byggen "på lut, eller redan avklarade sedan länge?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

  • Redigerat 7/2/21, 2:22 PM av Roca
Annons:
WildeSau
5/18/21, 12:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Bra nationaldagstema

Jag fyller på med lite äldre projekt

Supermarine Spitfire Mk IXe från Mastercraft (KP)
Dekaler från Norseman Decals


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
5/18/21, 12:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Northrop F-5A (i fel färg) från Airfix
HPD dekaler


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
5/18/21, 12:42 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

General Dynamics F-16A från Italeri
Dekaler från Modeldecal


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

[Hayabusa]
5/18/21, 9:18 AM
#4

Ingen byggmodell, men jag tror nog att de flesta kan uppskatta denna filmsnutt ändå :)

Roca
5/18/21, 2:30 PM
#5

#4: Oh ja! Tack Stefan. En mäktig maskin!!

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Roca
5/18/21, 2:33 PM
#6

#1: Tack, Janne! Kul att få se dina byggen. Fin Spitfire! Den är kanske inte så tokig, KP-byggsatsen? Mk IXe lär väl vara en variant som användes av många operatörer, så där skulle man kunna tänka sig en hel serie "Spittar" från olika flygvapen.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Annons:
Roca
5/20/21, 8:57 AM
#7

#2: Fin F-5! Den byggsatsen har jag också i bygghögen, den följde nog med i Hellers AUT Luftstreitkräfte-samlingsbox. Skulle den vara metallren egentligen eller, eftersom du nämner att det är fel färg?

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

WildeSau
5/21/21, 6:28 PM
#8

#6-7 Tack Peter!
Jag gissar på att den norska Spitfire LF Mk.IXe är byggd 2005 och då fanns det inte så många att välja på med en E-vinge. På denna kunde man flytta runt bulorna och kanonrören.
Det finns en Heller Spitfire HF Mk.IXe som byggdes samtidigt men den sparar vi till 5.jun så får du lista ut vilken nationalitet det är.

F-5an är en F-5A, fanns med Shah-iranska dekaler och den är lite sämre än F-5E som kom några år senare. Det är den du har i 50Jahre Bundesheer.

Min F-5A är byggd på 90-talet efter bilder från boken Vingar för norden (utg. 1993) av Jan Jørgensen.
Färgtonerna på bilderna går mellan grå aluminium till ADC grey så utan riktiga färgreferenser så blev det fel.
Om man kollar på en F-102A från 57th FIS i Keflavik så är de målade i ADC grey men ser mer ut som alu så där blir det tvärtom…


Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Upp till toppen
Annons: