Annons:
Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 1707 ggr
bolin
8/15/20, 8:06 PM

Rospigg "Lovisa"

Med mitt bygge av Will Everard nästan klart, men som väntar på en leverans Tjeckien av förtöjningslinor, och en liten Bohuseka vars bord behöver torka mellan varven efter blötläggning och böjning, har jag tjuvstartat på min nästa modell. Jag har läst på och samlat material en tid, så nu kunde jag inte hålla mig längre.

Detta blir ett bygge från ritning, inte en byggsats. För att inte göra det för svårt för mig vill jag bygga något som är lite mer komplicerat än en eka. Men samtidigt möjligt att genomföra utan tillgång till en större maskinpark och som inte tar flera år. Jag minns inte exakt varför jag fastnade för en roslagsskuta, men jag skaffade ett par böcker och sedermera en ritning från Eskader (eskader.se).

Ritningen är i skala 1:50 för en roslagsskuta av typ Storbåt (eller Sandkil som de också kallas). På ritningen ges namnet "Lovisa", vilket tilltalar mig eftersom jag har en syster som heter så. Men om det funnits någon verklig båt till underlag för modellritningen är mer osäkert.

Ritningen liknar denna båt, som är gjord efter en uppmätning av en verklig (namnlös) båt. Att döma av vissa detaljer är denna ritning (som finns i Sjöhistoriskas samlingar) troligen det huvudsakliga underlaget till modellritningen.

Med den utgångspunkten tror jag att det funnits en båt som har nära liknat modellritningen. Troligen var den byggd under senare delen av 1800-talet. Denna typ av båtar har annars varit vanliga i Stockholms skärgård sedan århundraden. Målningar från exempelvis 1700-talet visar liknande båtar med liknade rigg.

Dessa "rospiggar" eller roslagsskutor var en gång en vanlig syn vid Stockholms kajer. Roslagsbönderna fraktade fisk, jordbruksprodukter och andra varor till staden. Särskilt under andra halvan 1800-talet fick denna typ av båtar en guldålder och nyttjades även till frakt av allehanda skrymmande varor såsom hö, ved och sand till den växande staden.

Så till själva bygget. Roslagsskutor var (med få undantag) byggda på klink enligt traditionella metoder. Det vill säga köl och stävar restes först, sedan spändes borden in ett efter ett och skrovet fick sin form. Spanten passades in i det färdiga skrovet i efterhand.

Jag kommer att bygga modellen upp och ned över en ställning (på liknande sätt som mitt bygge av en Bohuseka ). Nedan har jag börjat såga ut "ryggåsen" i ställningen.

Första behöver jag dock tillverka kölen och stävarna. Så materialet till dessa har jag skurit ut ur lind (eller i för kölen obechi).

Kölen skall ha ett T-format tvärsnitt. Det finns nog olika sätt att göra det på, men jag testade med stämjärn och skalpell.

Resultatet hittills blev rätt bra.

Nästa steg är att gradvis fasa vinkeln på T-et via ett Y till ett I i stävarna så att sambordet kan få rätt form. Dessutom skall jag skära en spunning i både köl och stävar där plankorna skall kunna passas in i rätt vinkel. Plankorna kommer att bli 1mm tjocka så det kommer att bli en delikat uppgift.

  • Redigerat 1/13/21, 6:28 PM av Niklas
  • Redigerat 4/12/21, 5:38 PM av WildeSau
Annons:
bolin
8/17/20, 7:41 PM
#1

Idag fick jag ett paket från HiSModel (hismodel.com) i Tjeckien. Det innehöll diverse utstyrsel till rigg med mera (som det lär ta en stund innan jag behöver…)

Tidigare har jag köpt block från Vanguard models, och de är bra. Från HisModel kunde jag dock även få foto-etsade beslag med öglor och krokar. Blocken är snarast lite bättre i skalenlighet än de från Vanguard models, men kvalitén är mer ojämn. Dock kan det förklaras av att dessa är av bok medan Vanguards block är av päronträ.

ubjs
8/17/20, 9:32 PM
#2

Roslagsskutor är fina tycker jag. Jag tror att jag såg en i det lilla museet i Älmsta, men jag är inte säker. Intressant att få följa ett scratchbygge.

bolin
8/18/20, 4:26 PM
#3

Jag har inte varit på museet i Älmsta, men var tvungen att kolla deras hemsida när jag läste vad du skrev. Jag kunde inte hitta något omnämnande av roslagsskutor, men väl postroddsbåtar. Vad jag vet är/var sådana båtar spetsgattade och hade sprisegel. Roslagskutor har rak (eller möjligen lätt välvd) akterspegel och är gaffelriggade.

Scratchbygge blir en intressant ny utmaning. Jag ser fram emot den.

ubjs
8/18/20, 5:32 PM
#4

Ja, just det postroddsbåtar var det ju. En roslagsskuta vore nog för stor för det lilla museet. :)

Googlade och hittade detta: https://www.roslagen.se/112352/Segla-med-Helmi/

bolin
8/18/20, 8:46 PM
#5

Ja Helmi är ett intressant. Den sista roslagsskutan vars skrov byggdes under deras storhetstid. Det finns ett par rekonstruktioner också, som Sofia Linnea, men Helmi lär vara den enda bevarade.

Jag kommer att använda bilder från Helmis renovering på 80-talet för att rekonstruera spanten i min modell. Ritningen från Eskader saknar information om hur de skall se ut.

bolin
8/20/20, 8:38 PM
#6

Innan jag kommer vidare med kölen behöver jag få rätt vinkel för sambordet längs hela dess sträckning. Denna vinkel skulle jag kunna mäta från ritningen. Det blir nog bättre om jag först gör ställningen som jag kommer att bygga över, och ser till att vinklarna passar den istället. Den ställningen kommer ju bli "sanningen" för skrovets form, oavsett vad ritningen visar.

Alltså, först markerar jag en linje 1 mm innanför spantlinjen vid varje spantpostion. Bordläggningen kommer ju bli 1 mm tjock, och ritningen visar på ytterkonturen av skrovet.

Sedan limmas varje spant ritning på plywood. Skrovet kommer bli mindre än 30 cm. Med 12 spantramar blir det bara strax över 2 cm mellan varje. Det kommer finnas gott om stöd för bordläggningen.

Hej

Annons:
GusLars
8/20/20, 9:48 PM
#7

Mycket intressant bygge 
Lars

Lars

Banjoman
8/23/20, 4:01 PM
#8

Otroligt spännande och intressant bygge, detta! Blöt om fötterna blir man när man ser sådant … 🤤👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
8/29/20, 9:23 PM
#9

Hej alla, roligt med all uppmärksamhet.

Jag har nu börjat komma igång med bygget på riktigt, det vill säga jag har börjat sammanfoga delar!

Först lite fokus på byggställningen. Jag har inte tillgång till någon riktig verkstad eller elverktyg, så det mest får jag gör med handverktyg i min skrubb under trappan.

Centerdelen har jag slipat och avpassat mot köl och förstäv innan jag gav mig på att såga ned spåren för spantformarna. Det skulle ha varit svårt att få den passningen exakt efter att hela formen är sammanfogad.

Här är alla delarna ursågade. Jag kommer inte att fila ned passningen på spantformerna mer innan jag sammanfogat allt på byggplattan.

Här är byggställningen torrpassad. Notera att det återstår att såga ned skåror för knät mellan köl och akterstäv.

Och så till delarna.

Min grundprincip i detta läge är att lämna lite extra material på utsidan av delarna. Det materialet kan jag ta bort senare när allt är sammanfogat och man ser linjerna tydligare.

Akterspegeln förtjänar lite extra kommentarer. Den är enligt modellritningen helt plan. Det är vad jag vet en ganska ovanlig form på liknande klinkbyggda båtar. De flesta verkar ha en spetsig akter i den nedersta delen. I detta avseende har även modellritningens konstruktör gjort ett avsteg ifrån den uppmätning från Sjöhistoriska som jag visade i första inlägget på tråden. Spantrutan för den uppmätta båten visar en spetsig akter.

Jag tog till och med en tur till Eskader och tittade på en uppbyggd modell de har i butiken för att bekräfta att jag förstått ritningen rätt. Det hade jag, aktern på Eskaders modell är platt.

På vissa sätt gör en platt akter det dock lättare att bygga modellen. Borden behöver bara passas in i en spunning i fören. I aktern kan de göras överlånga kapas i linje med akterspegeln i efterhand.

Efter att jag kommit fram till hur det skulle se ut var frågan hur det skulle åstadkommas. Hur konstruerades egentligen akterspegeln i roslagsskutor? Modellritning innehåller som jag tidigare nämnt inga detaljer om den inre konstruktionen.

På digitaltmuseum.se hittade jag dock bilder från renoveringen av roslagsskutan Helmi på 80-talet. Helmis akter har en lite annat utseende, men jag har lånat idéer därifrån.

På de nya plankorna i Helmis akter kan man se en rad med spikskallar som visar att det måste finnas ett snedställt spant i hörnet mot bordläggningen. Det syns också att det finns två trästycken monterade på vardera sidan av akterstävens insida som akterspegelns plankor kan spikas emot.

Min tolkning av detta blir en akterspegel som denna (sedd från insidan).

Slasktratt
8/30/20, 7:17 AM
#10

Intressant och lärorikt att följa din mycket detaljerade byggtråd . Mycket underhållande.

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

ubjs
8/31/20, 8:35 AM
#11

Om du vill forska vidare så har Sjöhistoriska museet ett bibliotek, vet inte hur det är med öppettider nu med Covid-19.

bolin
8/31/20, 4:32 PM
#12

Efterforskningarna är för mig en del av nöjet med modellbyggandet. Till just denna modell har jag inte sökt på Sjöhistoriskas bibliotek, men jag känner till det och har varit där. Inför ett annat planerat bygge kopierade ritningar ur en forskningsrapport där. Det var dock i den fjärran forntiden före coronan, så hur det är att komma in där nu vet jag inte.

Mina viktigaste källor för detta bygge är i första hand dessa böcker som jag köpt antikvariskt.

Den vänstra boken "Roslagens skutor" är en bok om både skutorna, dess skeppare, laster m.m. Framförallt innehåller den ett mycket gediget bildmaterial.

Ur "Roslagens skutor"

Den högra boken är utgiven av Sjöhistoriska museet och dokumenterar bygget av den sista roslagsskutan Greta Linnea 1921. Den skutan byggdes det en rekonstruktion av i slutet av 80-talet med namn Sofia Linnea.

bolin
10/10/20, 8:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Med min Bohuseka färdig kan jag återvända till detta bygge.

Lite har jag gjort i mellantiden, bland annat limmat ihop byggformen på en stadig MDF-skiva. Kanterna behöver fasas av för att plankningen skall kunna ligga slätt. Det vill jag dock inte göra förrän akterspegeln är klar eftersom plankorna skall landa på hörnen av den.

Annons:
bolin
10/10/20, 8:21 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

När jag skulle passa in akterspegeln visade det sig att den blivit för bred. Jag fick mäta igen från ritningen. Jag slapp bygga en ny, det räckte att smalna av den. Här har jag fortsatt med att montera den översta delen.

[Nalle1976]
10/10/20, 5:47 PM
#15

Imponerande, så grundligt och välgjorda delar.

Banjoman
10/10/20, 10:35 PM
#16

Ett synnerligen spännande bygge, detta, och något jag verkligen ser fram emot att få följa!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
10/11/20, 8:10 PM
#17

#15: Tack, jag gör vad jag kan med den kunskap och de verktyg jag har.

#16: Jag hoppas kunna fortsätta hålla det intressant.

bolin
10/11/20, 8:17 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Nu har akterspegeln fått sina inre knän och spantförlängningar ditsatta. Det kan tänkas att några av dessa detaljer inte kommer att vara synliga på den färdiga modellen. Då får jag glädja mig med att jag konstruerat den så likt en riktig båt som jag vet hur.

Eftersom min byggritning inte innehåller några detaljer om den inre konstruktionen, är dessa delar en gissning baserat på de få foton jag hittat av andra roslagskutor (exempelvis Helmi) och mina egna funderingar.

bolin
10/12/20, 9:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Ibland går det framåt, ibland går det bakåt.

Jag började bli rätt nöjd med köldelarna och började fila på byggformen för att fasa av kanterna. Då upptäckte jag ett bekymrande misstag. Spant 9 på babords sida hade samma form som spant 10. På styrbordssida såg det rätt ut. Nu måste jag hitta på något sätt att fylla ut spantet och sedan fila det till rätt form. På bilden ser man tydligt att spant 9 är alldeles för smalt.

bolin
10/18/20, 6:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Nu ha jag fixat till byggformen genom att böja och limma lister för att bygga ut spant 9 på babordssidan.

Sedan har jag fasat av kanterna på varje spant för att följa skrovets kontur. Till sist har jag lagt shellack och sedan målat på kanterna. Dels behövde kanterna får en lite hårdare yta som också är lite motståndskraftig mot fukt. Dessutom behöver jag ett vitt underlag för att markera var bordgångarna skall gå.

Annons:
bolin
10/24/20, 8:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#21

Med mitt nyinförskaffade dragstål har jag tillverkat några tunna träpluggar så att jag kan förstärka skarven mellan köl och förstäv.

När den blivit stark nog (utan pluggar så gick skarven upp) kan jag limma även akterspegeln till kölen. Den kommer också att pluggas när limmet torkat.

Notera att kölen skurits överlång och kommer att kapas nu när den exakta längden är känd.

GusLars
10/25/20, 2:09 PM
#22

Hej ett verkligt fint bygge du håller på med nu.

Lars

Lars

bolin
10/25/20, 7:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22: Tack Lars.

Idag har jag pluggat även akterspegeln och skeppets ryggrad är klar.

Nu känns det som det verkliga bygget kan börja. Nästa steg är bordläggningen, och med den kommer formen att stegvis växa fram.

bolin
10/29/20, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Den första plankan (sambordet på styrbord sida) tillpassad, limmad och satt i press.

Att måtta in plankorna gör jag en efter en, jag har ingen ritning på dem. Det är i stort samma process som ett bygge i full skala (fast jag gör det upp och ned över en form och inte på fri hand).

Varje sida skall enligt tradition ha 11 bord. Jag har mätt längs varje spant och markerat var de borde hamna.

I förstäven har jag skurit in en så kallad spunning där borden skall passas in.

bolin
11/4/20, 5:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#25

Två bordgångar på var sida tillpassade och limmade.

Den andra omgången har jag inte basat i varmt vatten först, utan vred borden på plats i torrt tillstånd. Det innebär ett steg mindre i det att jag inte behöver vänta på att plankan torkar innan de limmas, men det skulle också kunna bygga in spänningar i skrovet. Jag tror jag återgår till basning på nästa bordgång.

För att få formen på bordet tejpar jag maskeringstejp där den skall ligga och markerar dess form med drygt 1 mm överlapp mot förra plankan och enligt de markeringar som jag ritat på formen.

[Nalle1976]
11/4/20, 7:07 PM
#26

Mäktigt, otroligt vilka många moment det ligger bakom dessa fina båtar.

Banjoman
11/4/20, 8:15 PM
#27

#25: Verkligen snyggt! Och jo: jag tror du har helt rätt i att det är värt det extra besväret att basa plankorna – det vore redigt trist om en planka sprucke eller annars deformerades!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
bolin
11/4/20, 8:54 PM
#28

#26: Tack, jo man skall inte vara så benägen på snabb belöning när man håller på med detta. Det tar sin tid…

bolin
11/7/20, 7:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Ytterligare några bordgångar på plats. Jag känns som att jag börjar få koll på processen. Nu skall den bara repeteras ytterligare några gånger.

Idag vill jag bara visa på en detalj i fören och aktern. Här skall inte borden ligga över varandra, utan gå samman till en jämn anslutning till spunningen i fören och till akterspegeln. Därför skall det vara en avfasad försänkning ned till halva plankans tjocklek. Dessa är rätt pilliga att få till.

bolin
11/9/20, 9:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Jag lyfte av skrovet från formen idag och skrapade bort lite lim spill och kontrollerade formen. Man börjar verkligen inse hur bred och flat skrovformen är. Väl anpassad som lastfartyg för den grunda skärgården.

Jag kollade även formen mot ritningen och insåg att jag överdrivit hur högt bordgångarna skall gå i fören. Jag hade ritat in den omkring 6 mm för högt. Nu får jag lov att justera det genom att göra plankorna mot fören smalare för de kvarvarande borden.

bolin
11/21/20, 9:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#31

Nu är den sista, elfte, bordgången nästan klar. Den sitter nu i press efter att ha mätts ut med tejp, skurits ut ur faner, tillpassats, blötts och sats i press på skrovformen. Nu skall den bara torka, så kan den sedan limmas fast.

När det är gjort har byggformen gjort sitt. Då är det dags att lyfta av skrovet och flytta det till en annan byggställning där jag kan jobba rättvänt. Där blir det första steget att ta ut formen för och passa in spanten.

Banjoman
11/21/20, 9:56 PM
#32

#31: Mycket, mycket, mycket vackert, detta!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Micke R.
11/22/20, 12:17 PM
#33

Håller med Mattias blir en riktig skönhet

bolin
11/22/20, 4:01 PM
#34

Jag tackar för uppskattningen!

För nästa steg, inpassning av spanten finns det en del efterforskningar att göra.

Som jag nämnt tidigare innehåller ritningen jag utgår ifrån inga detaljer om skrovet inre konstruktion. Det finns inte heller, vad jag vet, några originalritningar på hur dessa fartyg har byggts. De byggdes ju hantverksmässigt i nedärvd tradition, och inte på varv. Det jag har är ett antal foton, samt ritningen till rekonstruktionen av Sofia Linnea (som utgår från Greta Linnea från 1921). I några följande inlägg kommer jag att redogöra för materialet jag har.

Annons:
bolin
11/22/20, 4:15 PM
#35

Som jag nämnde ovan är Greta Linnea och rekonstruktionen av henne tämligen väl dokumenterade.

Det finns en modell av Greta Linnea på Sjöhistorsika museet som byggdes 1931. Byggaren har haft tillgång till det riktiga fartyget, och man får anta att den är så trogen originalet som varit möjligt. Modellen har plankningen på en del av babord sida bortskuren så att spanten kan ses. Av det kan man förstå spantens relativa tjocklek och antal. Däremot är det svårt att avgöra hur de är uppbyggda.

Ett foto från rekonstruktionens byggnad visar hur spanten är konstruerade i det bygget. Det går dock inte att bortse från möjligheten att båtbyggaren använde vissa modernare principer vid bygget av rekonstruktionen för att få den mer säker enligt moderna regler. I modellen kan man tydligt se att spanten sitter ojämnt fördelade, i ritningen till rekonstruktionen står det tydligt att spanten sitter med 450 mm avstånd från varandra. (Ritningen finns på Digitalt museum https://digitaltmuseum.se/011024754947/ritning)

Hur relevant är informationen om Greta/Sofia Linnea för min modell? Min modell är ett mindre fartyg (15 m mot 20), men den skillnaden borde inte betyda så mycket.

bolin
11/22/20, 4:30 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#36

Det finns även ett annat väl dokumenterat fartyg, Helmi, mer i samma storlek som min modell. Dock har jag ingen ritning till det.

Vid restaureringen av detta på 1980-talet togs dock en hel del bilder.

Vad jag kan bedöma är spanten betydligt kraftigare. Om man räknar antalet spant och dividerar med fartygets längd (15,77 m) får man ett avstånd på omkring 600 mm mellan spanten.

Om man tittar noga på bilderna ser det ut som att spanten är "dubbelspant" dvs sammanfogade av två hela delar. Även på Helmi kan man ana att spanten sitter tätare midskepps än i exempelvis aktern.

För mig är Helmi är en bättre utgångspunkt för min modell. Det är närmare i storlek. Helmi är inte en rekonstruktion utan ett orginal, om än med många (alla?) delar bytta. Det är också mindre jobb att göra färre grova spant en många tunnare :-)

bolin
11/22/20, 4:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#37

Till slut har jag även några andra bilder från en roslagsskuta i orginalskick. Dessa bilder togs 1950 av ett fartyg som hette Adalia. Hon var då avriggad, men spanten bör rimligen ha varit orginal.

I mina ögon påminner denna konstruktion mer om Helmis grövre och glesare spant än om Sofia Linneas klenare. Dock kan jag inte urskilja några tecken på att dessa spant är "dubbla". Men det är svårt att avgöra under allt slitage.

bolin
11/28/20, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Mina efterforskningar har lett till att jag bestämt mig för att göra spanten 5mm breda (vilket motsvarar 25 cm). Jag kommer att sätt dem var 12 mm (motsvarande 60 cm). Det innebär att det blir 14 fulla spant samt tre sneda spant i för och akter.

Hittills har jag gjort ett spant för att testa en metod att tillverka dem. Den tycks fungera. Spanten är gjorda i två delar som skarvas med en sned lask vilken förstärks med pluggar.

bolin
12/7/20, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#39

Nu har jag kommit en bit på väg med resten av spanten.

Först har jag skurit ur mallar och passat in dessa. Sedan har jag sågat ut delarna i två stycken. Genom att göra dem i två stycken kan fiberriktningen gå mer rakt i bägge delarna, och på så sätt blir spanten starkare än om de hade sågats i ett stycke. I verkligheten skulle spanten antagligen ha gjorts ut krokvuxet virke.

De bägge delarna limmas sedan ihop och förstärks med 1mm träplugg.

GusLars
12/7/20, 9:49 PM
#40

Verkligen smart gjort med träpluggen och delade spant, kommer bli en fin modell när den blir färdig
Lars

Lars

bolin
12/23/20, 6:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Det har gått lite långsamt med bygget, men det är dags för en uppdatering. En del har trots allt hänt.

Alla spant är sammanfogade och jag har limmat in även det förligaste.

Resten av de mellanliggande spanten kommer jag passa in innan jag limmar fast dem. Då kan jag se till att de hamnar jämt fördelade över hela längden med hjälp av distansklossar mellan dem.

Annons:
bolin
1/10/21, 8:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Det har int gått så fort med det här bygget den senaste tiden, men idag fick jag lite inspiration till att fortsätta.

Nu är mer än hälften av de fulla spanten inpassade, men ännu ej limmade. Det planerar jag göra när alla är klara och jag kan kolla att de hamnar jämt.

bolin
1/19/21, 9:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Nu är alla hela spant nästan helt tillpassade. Några behöver ytterligare lite filande och provande innan jag kan limma fast dem.

Jag har inte använt någon mer avancerad metod än att prova om spantet passar, fila lite där det tar emot, prova igen, och fila lite mer. Det är svårt att få en helt perfekt passform på det sättet. Med övning förbättras ögonmåttet bättre, och när jag lyckats lite bättre med ett spant känner jag att jag kan bättra på något av de andra lite. Men till slut kommer jag att ge upp och bedöma det som tillräckligt bra.

ubjs
1/20/21, 11:44 AM
#44

Vilket jobb! Den kommer säkert se bra ut när du är färdig.

Men jag kan inte låta bli att fundera på om du kunde gjort det på något annat sätt. Kanske finns någon metod att gjuta mallar som du kunde slipat efter?
Kanske göra mallar i plasticcard?
Det som du gjort här är otroligt svårt, speciellt som det är invändigt och krökta ytor.
Själv har jag problem med att slipa massiva skrov till rätt form och då är det ändå bara en slät yta utifrån. Tänker på Bluejackets modell av Smuggler. Enligt bygginstruktionen där så tillverkar man ca 20 mallar i papp och provar sig fram till rätt form. Men som dom skriver där, man får vara nöjd om man når en hyfsat rätt form.

bolin
1/20/21, 6:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#45

Jag känner till en annan metod som fungerar bra när plankorna är lite bredare. Se bilden från min Bohuseka.

I detta fall, med 11 plankor på omkring 5 mm, är det betydligt svårare att hålla reda på alla pappersmallar. Jag kom inte på något bättre än att skapa pappmallar för varje spantposition och markera plankskarvarna längs kanten.

Sedan jag valde min metod har jag blivit lärt mig en annan som verkar betydligt exaktare:

https://modelshipworld.com/topic/17534-k%C3%A5gen-cog-kaeg-by-wintergreen-130-swedish-clinker-built-work-boat-small/?do=findComment&comment=784026

rocc1
1/20/21, 8:40 PM
#46

Alla tummar upp, verkligen ett intressant bygge att följa, kul att läsa om alla efterforskningar du gör.

Rolf

bolin
1/20/21, 9:25 PM
#47

Efterforskningarna är definitivt en del av behållningen. Att lära sig nya saker är skoj, och varje ny modell ger ytterligare en anledning att gräva djupare.

ubjs
1/21/21, 11:12 AM
#48

#45: Tackar för länken, missat den tråden, modelshipworld är bra men det är nästan för stort.

Annons:
bolin
1/24/21, 8:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

En liten uppdatering. Alla hela spant är nu inpassade och limmade. Några små glipor blev det kvar, men till slut fick jag lov att bestämma mig för att det fick duga.

Jag har nu fortsatt med de snedställda spanten i för och akter. Dessa är enklare att få till eftersom de är delade över förstäven och knät i akterna, och man kan jobba med halva spantet åt gången. Dessutom börjar jag få in en känsla för hur mycket jag skall fila för att få till en vinkel som passar.

rocc1
1/25/21, 5:47 PM
#50

Ser mycket bra ut, jag försöker själv tillämpa "bra nog" på det mesta jag gör, annars blir det aldrig färdigt och risken att man tröttnar är överhängande.
Rolf

bolin
1/26/21, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#51

Å nu är alla spanten på plats. Nästa steg är att sätta dit brädgångsstöttor och sedan planka brädgången. Stöttorna skall sitta på ungefär vartannat spant och vara höga nog för tre plankor.

Nu har jag kommit så långt i bygget att ritningen jag utgår ifrån faktiskt innehåller en del detaljer. Dock är en av dessa detaljer lite mystisk, röstjärnen går in mellan brodläggningen och brädgången så att vantjungfruna sitter på insidan av brädgången. På så gott som samtliga bilder jag hittat av roslagsskutor sitter röstjärnen på utsidan av brädgången och vantjungfruna fästs ovanpå handlisten. Denna märkliga detalj kan man dock se även på ritningen som jag visade i det allra första inlägget i denna tråd, och som skall vara gjord efter en verklig uppmätning. Men är den ritningen korrekt?

Åter igen något att sova på…

rocc1
1/27/21, 12:35 PM
#52

Snyggt, angående röstjärnens placering är det kanske troligt att olika varv byggde på olika sätt samt att en viss utveckling av fartygen skedde över tid. Eller är det så att ritningen är fel?
Hur som helst, snyggt blir det

bolin
1/27/21, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#53

Jag hittade en bild som visar att vanten slutar på insidan av brädgången. Detta är dock ett undantag bland alla bilder jag hittat.

Min spekulation är att eftersom dessa fartyg byggdes "hantverksmässigt" av olika skeppsbyggmästare som följde sina eget huvud och erfarenhet så kunde detaljerna skilja en del. Det finns inget enkelt mönster av att äldre fartyg har det ena och yngre det andra.

Mot slutet av 1800-talet började fartygen växa, fick toppsegel och flera försegel på ett bogspröt m.m. Samtidigt började de användas för transport av byggvaror och annat skrymmande, snarare än fisk i tunnor. Med stora skrymmande laster var vant på insidan av brädgången i vägen, se bilden ovan av en överlastad vedjakt. Efter det verkar de flesta fartyg ha haft vanten ovanpå brädgången, och denna blev även förstärkt med fler stöttor där vanten sitter fast för att klara påfrestningen.

Bilden jag hittade på ett fartyg med vanten innanför måste vara från ett mindre, troligen äldre, fartyg. Det framgår av den låga kajutan. Dessa blev större med tiden.

Forts. i del 2:

  • Redigerat 4/12/21, 5:43 PM av WildeSau
Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: