Etikettfartyg
Läst 448 ggr
bolin
2020-08-15, 20:06

Rospigg "Lovisa"

Med mitt bygge av Will Everard nästan klart, men som väntar på en leverans Tjeckien av förtöjningslinor, och en liten Bohuseka vars bord behöver torka mellan varven efter blötläggning och böjning, har jag tjuvstartat på min nästa modell. Jag har läst på och samlat material en tid, så nu kunde jag inte hålla mig längre.

Detta blir ett bygge från ritning, inte en byggsats. För att inte göra det för svårt för mig vill jag bygga något som är lite mer komplicerat än en eka. Men samtidigt möjligt att genomföra utan tillgång till en större maskinpark och som inte tar flera år. Jag minns inte exakt varför jag fastnade för en roslagsskuta, men jag skaffade ett par böcker och sedermera en ritning från Eskader (eskader.se).

Ritningen är i skala 1:50 för en roslagsskuta av typ Storbåt (eller Sandkil som de också kallas). På ritningen ges namnet "Lovisa", vilket tilltalar mig eftersom jag har en syster som heter så. Men om det funnits någon verklig båt till underlag för modellritningen är mer osäkert.

Ritningen liknar denna båt, som är gjord efter en uppmätning av en verklig (namnlös) båt. Att döma av vissa detaljer är denna ritning (som finns i Sjöhistoriskas samlingar) troligen det huvudsakliga underlaget till modellritningen.

Med den utgångspunkten tror jag att det funnits en båt som har nära liknat modellritningen. Troligen var den byggd under senare delen av 1800-talet. Denna typ av båtar har annars varit vanliga i Stockholms skärgård sedan århundraden. Målningar från exempelvis 1700-talet visar liknande båtar med liknade rigg.

Dessa "rospiggar" eller roslagsskutor var en gång en vanlig syn vid Stockholms kajer. Roslagsbönderna fraktade fisk, jordbruksprodukter och andra varor till staden. Särskilt under andra halvan 1800-talet fick denna typ av båtar en guldålder och nyttjades även till frakt av allehanda skrymmande varor såsom hö, ved och sand till den växande staden.

Så till själva bygget. Roslagsskutor var (med få undantag) byggda på klink enligt traditionella metoder. Det vill säga köl och stävar restes först, sedan spändes borden in ett efter ett och skrovet fick sin form. Spanten passades in i det färdiga skrovet i efterhand.

Jag kommer att bygga modellen upp och ned över en ställning (på liknande sätt som mitt bygge av en Bohuseka ). Nedan har jag börjat såga ut "ryggåsen" i ställningen.

Första behöver jag dock tillverka kölen och stävarna. Så materialet till dessa har jag skurit ut ur lind (eller i för kölen obechi).

Kölen skall ha ett T-format tvärsnitt. Det finns nog olika sätt att göra det på, men jag testade med stämjärn och skalpell.

Resultatet hittills blev rätt bra.

Nästa steg är att gradvis fasa vinkeln på T-et via ett Y till ett I i stävarna så att sambordet kan få rätt form. Dessutom skall jag skära en spunning i både köl och stävar där plankorna skall kunna passas in i rätt vinkel. Plankorna kommer att bli 1mm tjocka så det kommer att bli en delikat uppgift.

bolin
2020-08-17, 19:41

Idag fick jag ett paket från HiSModel (hismodel.com) i Tjeckien. Det innehöll diverse utstyrsel till rigg med mera (som det lär ta en stund innan jag behöver…)

Tidigare har jag köpt block från Vanguard models, och de är bra. Från HisModel kunde jag dock även få foto-etsade beslag med öglor och krokar. Blocken är snarast lite bättre i skalenlighet än de från Vanguard models, men kvalitén är mer ojämn. Dock kan det förklaras av att dessa är av bok medan Vanguards block är av päronträ.

ubjs
2020-08-17, 21:32

Roslagsskutor är fina tycker jag. Jag tror att jag såg en i det lilla museet i Älmsta, men jag är inte säker. Intressant att få följa ett scratchbygge.

bolin
2020-08-18, 16:26

Jag har inte varit på museet i Älmsta, men var tvungen att kolla deras hemsida när jag läste vad du skrev. Jag kunde inte hitta något omnämnande av roslagsskutor, men väl postroddsbåtar. Vad jag vet är/var sådana båtar spetsgattade och hade sprisegel. Roslagskutor har rak (eller möjligen lätt välvd) akterspegel och är gaffelriggade.

Scratchbygge blir en intressant ny utmaning. Jag ser fram emot den.

ubjs
2020-08-18, 17:32

Ja, just det postroddsbåtar var det ju. En roslagsskuta vore nog för stor för det lilla museet. :)

Googlade och hittade detta: https://www.roslagen.se/112352/Segla-med-Helmi/

bolin
2020-08-18, 20:46

Ja Helmi är ett intressant. Den sista roslagsskutan vars skrov byggdes under deras storhetstid. Det finns ett par rekonstruktioner också, som Sofia Linnea, men Helmi lär vara den enda bevarade.

Jag kommer att använda bilder från Helmis renovering på 80-talet för att rekonstruera spanten i min modell. Ritningen från Eskader saknar information om hur de skall se ut.

bolin
2020-08-20, 20:38

Innan jag kommer vidare med kölen behöver jag få rätt vinkel för sambordet längs hela dess sträckning. Denna vinkel skulle jag kunna mäta från ritningen. Det blir nog bättre om jag först gör ställningen som jag kommer att bygga över, och ser till att vinklarna passar den istället. Den ställningen kommer ju bli "sanningen" för skrovets form, oavsett vad ritningen visar.

Alltså, först markerar jag en linje 1 mm innanför spantlinjen vid varje spantpostion. Bordläggningen kommer ju bli 1 mm tjock, och ritningen visar på ytterkonturen av skrovet.

Sedan limmas varje spant ritning på plywood. Skrovet kommer bli mindre än 30 cm. Med 12 spantramar blir det bara strax över 2 cm mellan varje. Det kommer finnas gott om stöd för bordläggningen.

Hej

GusLars
2020-08-20, 21:48

Mycket intressant bygge 
Lars

Lars
Banjoman
2020-08-23, 16:01

Otroligt spännande och intressant bygge, detta! Blöt om fötterna blir man när man ser sådant … 🤤👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
bolin
2020-08-29, 21:23

Hej alla, roligt med all uppmärksamhet.

Jag har nu börjat komma igång med bygget på riktigt, det vill säga jag har börjat sammanfoga delar!

Först lite fokus på byggställningen. Jag har inte tillgång till någon riktig verkstad eller elverktyg, så det mest får jag gör med handverktyg i min skrubb under trappan.

Centerdelen har jag slipat och avpassat mot köl och förstäv innan jag gav mig på att såga ned spåren för spantformarna. Det skulle ha varit svårt att få den passningen exakt efter att hela formen är sammanfogad.

Här är alla delarna ursågade. Jag kommer inte att fila ned passningen på spantformerna mer innan jag sammanfogat allt på byggplattan.

Här är byggställningen torrpassad. Notera att det återstår att såga ned skåror för knät mellan köl och akterstäv.

Och så till delarna.

Min grundprincip i detta läge är att lämna lite extra material på utsidan av delarna. Det materialet kan jag ta bort senare när allt är sammanfogat och man ser linjerna tydligare.

Akterspegeln förtjänar lite extra kommentarer. Den är enligt modellritningen helt plan. Det är vad jag vet en ganska ovanlig form på liknande klinkbyggda båtar. De flesta verkar ha en spetsig akter i den nedersta delen. I detta avseende har även modellritningens konstruktör gjort ett avsteg ifrån den uppmätning från Sjöhistoriska som jag visade i första inlägget på tråden. Spantrutan för den uppmätta båten visar en spetsig akter.

Jag tog till och med en tur till Eskader och tittade på en uppbyggd modell de har i butiken för att bekräfta att jag förstått ritningen rätt. Det hade jag, aktern på Eskaders modell är platt.

På vissa sätt gör en platt akter det dock lättare att bygga modellen. Borden behöver bara passas in i en spunning i fören. I aktern kan de göras överlånga kapas i linje med akterspegeln i efterhand.

Efter att jag kommit fram till hur det skulle se ut var frågan hur det skulle åstadkommas. Hur konstruerades egentligen akterspegeln i roslagsskutor? Modellritning innehåller som jag tidigare nämnt inga detaljer om den inre konstruktionen.

På digitaltmuseum.se hittade jag dock bilder från renoveringen av roslagsskutan Helmi på 80-talet. Helmis akter har en lite annat utseende, men jag har lånat idéer därifrån.

På de nya plankorna i Helmis akter kan man se en rad med spikskallar som visar att det måste finnas ett snedställt spant i hörnet mot bordläggningen. Det syns också att det finns två trästycken monterade på vardera sidan av akterstävens insida som akterspegelns plankor kan spikas emot.

Min tolkning av detta blir en akterspegel som denna (sedd från insidan).

Slasktratt
2020-08-30, 07:17

Intressant och lärorikt att följa din mycket detaljerade byggtråd . Mycket underhållande.

ubjs
2020-08-31, 08:35

Om du vill forska vidare så har Sjöhistoriska museet ett bibliotek, vet inte hur det är med öppettider nu med Covid-19.

bolin
2020-08-31, 16:32

Efterforskningarna är för mig en del av nöjet med modellbyggandet. Till just denna modell har jag inte sökt på Sjöhistoriskas bibliotek, men jag känner till det och har varit där. Inför ett annat planerat bygge kopierade ritningar ur en forskningsrapport där. Det var dock i den fjärran forntiden före coronan, så hur det är att komma in där nu vet jag inte.

Mina viktigaste källor för detta bygge är i första hand dessa böcker som jag köpt antikvariskt.

Den vänstra boken "Roslagens skutor" är en bok om både skutorna, dess skeppare, laster m.m. Framförallt innehåller den ett mycket gediget bildmaterial.

Ur "Roslagens skutor"

Den högra boken är utgiven av Sjöhistoriska museet och dokumenterar bygget av den sista roslagsskutan Greta Linnea 1921. Den skutan byggdes det en rekonstruktion av i slutet av 80-talet med namn Sofia Linnea.

Upp till toppen