Etikettflyg
Läst 280 ggr
Ilmavoimat
2020-06-21, 13:59

1:72 AZ Models Bf 109G-6 "Vit 1" Slovakien 1944

Min experimentella ommålning av nattjakt-Bf 109:an fick mig att köpa den här byggsatsen av märket AZ Models . Den andra orsaken var det huv- och hjulmaskeringsset, som följde med och ska användas till det min framtida "Emil".

Jag bestämde mig redan från början för att skippa innehållet under kabinhuven och koncentrerade mig på att limma ihop flygplanskroppen samt propellerenheten, fälltanken och landningsställsbenen i moduler, som senare skulle limmas på plats. Efter flera försök att tillverka ännu en presenning efter fullskaliga förebilder så lyckades det till slut. Det enda frågetecknet var färgen, men jag valde till slut den klassiska mörkgröna nyansen.

Dekalalternativen var "Vit 2", "Vit 7", "Vit 10" och "Vit 9", men jag valde att bygga "Vit 1". Just den här flygplansindividen deltag inte i ingripandet mot en amerikansk bombräd den 26 juni 1944, vilken slutade i en total katastrop för slovakerna. Endast ett tungt bombflygplan blev nedskjutet medan fem värdefulla Bf 109:0r gick förlorade. "Vit 1" gavs till Slovakien i januari 1944 och skickades som brådskande förstärkning till 13:e divisionen efter det ovan nämnda bombangreppet och gick slutgiltigt förlorad i början av augusti 1944, strax innan den slovakiska revolten mot Tyskland.

Medan de slovakiska dekalerna var mycket lättarbetade så var dekalarket med stencilerna för Bf 109G lite svårare att arbeta med. Dessutom fanns det inga instruktioner exakt hur och var dessa skulle appliceras, så där var jag tvungen att använda andra källor.

På grund av den lilla skalan så fokuserade jag endast på de dekaler som syns. Alla andra, så som numreringen av de olika flygkroppssegmenten, struntade jag fullständigt i. Dessutom så var vissa dekaler, så som de röda streckade markeringarna för skevrodrens justeringsyta, på tok för stora, vilket bara hade sett dumt ut. Så jag lämnade flygplanet som det var och kommer inte heller att lägga till dessa i efterhand.

Överlag så var det en bra byggsats, och hade jag valt att detaljera förarkabinen så hade jag inte blivit besviken, för denna var mycket väl detaljerad. Däremot så var bygginstruktionen lite för otydlig tycker jag.

Hoppas att ni gillar min slovakiska "Gustav". Det var i alla fall kul att bygga den och att återigen använda mina egenmixade tyska kamouflagefärger.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

ÄVEN EXPERTER HAR VARIT NYBÖRJARE
Slasktratt
2020-06-21, 18:57

Det är kul att få lite historik till modellen du bygger. Ni verkar väldigt kunniga i historiken om de modeller ni så skickligt bygger och lackerar. Är en fröjd att se era färdiga alster.

JaGa
2020-06-21, 22:54

Klart man gillar din Slovakiska ”Gustav”…😃 Extra plus för en intressant historia också!!! Tack för titten…🙂

Mvh / Janne http://ipmsuppsala.se/
Upp till toppen