GB 64: Svensk Arado Ar 196 i 1:72
Den här byggtråden ska visa ett bygge av en speciell Arado Ar 196, vars förebild hade flera olika, intressanta skepnader.
Modellen kommer från Airfix och är i skala 1:72. Jag hade den anmäld till GB 64 Civilflyg [Länk: GB #64//ElLobo], men då fick jag tyvärr inget alls gjort med detta projekt. Så dags nu då!!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Lite bakgrundshistoria:
Ar 196 A-3 med tillverkningsnummer 1006:
tillverkades 1942 av SNCASO i St Nazaire, en fransktillverkad tysk kärra alltså. Den kom att hamna i Sverige vid en misstänkt spaningsfotoflygning mot svenska kusten i februari 1943 och nödlandade vid Sund, nordväst om Hanö.
De två tyska flygarna i besättningen som tillhörde 1. Staffel/Flieger-Ergänzungsgruppe (See) baserad i Köpenhamn, fick återvända till sitt förband. Men Aradon blev kvar i Sverige och har en intressant historia därefter.
Dess märkning i tysk tjänst var DH + ZF. Aradon såldes i januari 1945 till AB Industridiesel och i april vidare till AB Continentagentur. Planet fick den svenska civila registreringen SE-AOU och hyrdes ut till Skandinaviska Aero AB i maj.
Aradon flögs då till Norge, illegalt, för att delta i hemliga operationer mot tyskarna i Nordnorge. Men det blev inte något av detta i och med den tyska kapitulationen, utan flygplanet hamnade hos 330 (eller 333?) Squadron RAF, med norsk militär märkning.
Under sommaren/hösten 1946 säljs Aradon tillbaka till Sverige, till AB Ahrenbergsflyg. Den får den temporära märkningen SE-ADU som är rent felaktig, och måste sedan registreras om i Sverige på grund av att SE-AOU inte längre är giltigt och har övertagits av annat flygplan. Ny registrering blir SE-AWY. med denna märkning slarvigt påmålad gör Aradon inledningsvis tjänst som målflygplan/dragare hos Ahrenbergsflyg. Snart får den en översyn, avlutas och blir metallren och får en snygg blå märkning med SE-AWY.
Flygplanet havererar vid Karlskrona i april 1947 och ligger fortfarande kvar på botten där.
Man skulle alltså kunna bygga Aradon (samma individ!) med följande märkningar färgsättningar:
DH + ZF
SE-AOU
SE-ADU
SE-AWY målad
SE-AWY metallren (för denna finns det till och med dekaler från Kagero!)
Lite länkar:
Litteratur:
Wildfeldt, Bo: Tyska Nödlandare 1939-1945 (2007)
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Det ska finnas ett svartvitt foto på den i uppmålade norska färger också.
http://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?202552
http://www.wrecksite.eu/img/wrecks/m_0060_arado_ar_196_0.jpg
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tack för länkarna Sau! Jo i Widfeldts bok finns ett foto med norska kokarder - där ser den nymålad, mörkt enfärgad ut. Jag funderar på denna märkning eller metallren -AWY, ja eller båda! Kan ju skaffa flera byggsatser :-)
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Två himla fina profiler på bilden på länken ovan, Sau! Verkar vara enfärgad på ovansidan, den norska versionen?
Roligt att du la till GB 64 i titeln här ElLobo 😉hoppas det går bra med en något senkommen deltagare, utom tävlan då förstås!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#4 Antingen ommålad enfärgad eller det vanliga problemet med kontraster mellan gröna och blå färger på svartvita bilder.
Ska fixa ett utdrag ur Flugzeug Classic till dig.
Kanske ett diorama?
http://www.dykarna.nu/dyklogg/238759.html
http://www.dykarna.nu/fotoalbum/21612.html
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tack för det! Ja vilket coolt dio va :-)
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus