Annons:
Etikettallmänt
Läst 4062 ggr
mrpacecar
7/16/16, 7:40 PM

Produkter från en 3D-skrivare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hi Ladies and Gents.

Då var det dags att gör ett inlägg om mina vapen detaljer till min 1/18 AV8B Harrier.

Först lite bakgrund fakta. Harrien levererades med Sidewinders och Maverik robotar, men under min research så upptäckte jag att som oftast var Harrier bestyckade med en laser enhet och laserstyrda bomber. Efter lite surfande på nätet så fann jag en intressesida för de som håller på med skala 1/18. "Small Scale Military Headquarters".

Jag gick med som medlem och frågade om någon visste hur man kom över en laser enhet till AV8B 1/18. Det kom ett snabbt svar från en medlem att det fanns en medlem Anyuta 3D som höll på att designa olika produkter som sedan kunde skrivas ut i en 3D skrivare. Jag fick kontakt med honom och frågade om han kunde designa laser pekar enhet AN/AAQ28V från Northrop Grumman (Dessa finns även på JAS 39 Gripen). En dag senare så kom det ett svar att laserpekarenheten var designad och klar. Han hänvisade till ett företag som håller på med 3D printing, Shapeways 3D printing, där produkten fanns. Till min stora glädje så hade han också designat GBU-12 500lb Laserbomb. Jag beställde båda produkterna och fick hem dem välpackade. Produkterna är tillverkade i matt transparent plast som framhäver detaljer. Jag har tagit lite när bilder på produkterna så ni kan se detaljerna.

Man kan konstatera följande: 3D printing har öppnat en värld av möjligheter för våran hobby. Nackdelen är att man får i dagsläget hosta upp en slant för att få produkten tillverkad och levererad.

Annons:
mrpacecar
7/16/16, 7:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här kan ma se luck fästena på sidan av AN/AAQ28

mrpacecar
7/16/16, 7:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här är en bil på baksidan där det finns galler

mrpacecar
7/16/16, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

AN/AAQ 28 kom i 2 delar, så här är själva belysningsdelen med lucka

mrpacecar
7/16/16, 7:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Och så här ser den ut ihop satt

mrpacecar
7/16/16, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

och här har vi GBU 12 laser bomb

mrpacecar
7/16/16, 7:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

här är fenan

Annons:
mrpacecar
7/16/16, 7:50 PM
#7

Det skall bli rolig att på börja målandet och se hur detaljerna kommer fram. Jag vet att bilderna kanske inte är de bästa men jag gjorde så gott jag kunde👍. Jag återkommer när målandet är på börjat. Det skall tilläggas att AN/AAQ28 även finns i skala 1/32.

Mecthegreat
7/16/16, 8:02 PM
#8

Riktigt fräckt , en hel värld öppnar sig typ

[Jarl]
7/16/16, 9:47 PM
#9

Bilderna blir inte rättvisas när det är genomskinlig plast men det tycks ha bra med små detaljer!

mrpacecar
7/16/16, 10:43 PM
#10

Hej, du har helt rätt. Det finns gått om detaljer. Jag hoppas att målandet får fram detaljerna på rätt sätt.

Rone
7/17/16, 9:24 PM
#11

 Klart spännande med denna teknik, jag tror det kommer bli riktigt stort i hobbyn.

mrpacecar
7/18/16, 7:24 PM
#12

Hej Rone, det är helt klart att 3D skrivare företagen poppar upp som svampar i jorden. Men snart kommer väl en "hemma" 3D skrivare till vettigt pris. Så brukar ju utvecklingen gå.

Rone
7/18/16, 9:36 PM
#13

#12 Ja med en egen 3D skrivare behöver man ju bara bara köpa eller dela självaste ritningen över nätet, vilket kommer spara massor av fraktkostnader!

Annons:
mrpacecar
7/19/16, 4:10 PM
#14

Blev lite nyfiken av denna diskussion☝️, undrar vad en 3D skrivare kostar? Måste nog kolla upp detta. Inte för att jag skall skaffa en men ändå lite intressant

[Jarl]
7/20/16, 4:25 PM
#15

Passar på att länka till sidan du handlade från det finns mycket för oss modellbyggare!

http://www.shapeways.com

[Jarl]
7/20/16, 5:20 PM
#16

Har beställt några saker till mitt diorama men hur är plasten är det som resign eller går det att karva i och borra?

mrpacecar
7/21/16, 8:24 PM
#17

Hej, plasten är väldigt tunn. och man får vara väldigt försiktig, ja nu menar jag inte att det går att ta i denn😉. Själv skall jag borra hål i dessa 2 vapensystem då de skall sitta på Harrien. Plasten är millimeter tunn, så lite föriktighet varning är det, men antagligen så är kanske plasten olika tjock beroende på vad man beställt för typ av produkt. Vad har du beställt?

JaGa
7/22/16, 12:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Mattias Linde i vår förening (IPMS Uppsala) har en 3D-skrivare. Han hade en föreläsning på förförra 08 Open om den. Han har även haft med den på vårt byggmöte för lite demonstration, som här på bilden tillsammans med Max (Mr Rebell Hobby). Jag har för mig att Mattias använde sig av en växtbaserad "ekologisk" tråd som maskinen skriver med. Jag får kolla upp med honom hur det var. Hur som helst, helt fantastiska maskiner. Och dom blir bara bättre och bättre, billigare och billigare…

mrpacecar
7/22/16, 3:40 PM
#19

Hej, jag var ute och surfade på 3D skrivare och de är inte så dyra, allt är ju relativt vad dyrt är, men det finns en uppsjö av hemma 3D skrivare. Den stora frågan är hur mycket detaljer de klarar gentemot de företagsskrivare som finns?

mrpacecar
7/24/16, 2:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Då så är AN/AAQ 28 grundad med Tamiya färg. Nu kan man se detaljerna bättre. så håll till godo👍

Annons:
mrpacecar
7/24/16, 2:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

nästa bild

mrpacecar
7/24/16, 2:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Då så till själv kroppen

mrpacecar
7/24/16, 2:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

nästa bild

mrpacecar
7/24/16, 2:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

och sista bilden. I skrivande stund så har jag skuggmålat och vänta nu på att den svarta färgen skall torka så att jag kan lägga på huvudfärgen

[Jarl]
7/27/16, 3:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Köpte jersey barriers och beer bottles för 400kr med frakt

Barriärerna ser ut att vara av cement men dem är ihåliga!

Cola flaskorna är köpta på ebey. Men detta öppnar upp en hel ny värld det gick smidigt att beställa och fick levererad fram till dörren👍

mrpacecar
7/27/16, 9:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Hej, visst är det fantastiskt👍. Första vapen systemet är målat. skall kompletteras med lite detaljer och hemma gjorda dekaler. Målad med Vallejo medium gunship gray. skall snart borra upp hålen😮

mrpacecar
7/27/16, 9:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

nästa bild

Annons:
mrpacecar
7/27/16, 9:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

nästa bild

Rone
7/28/16, 12:04 AM
#29

Nu med färg på syns det att utskriftskvalitén ser riktigt bra ut!

[Jarl]
7/28/16, 4:47 PM
#30

#29

Fast det är ju ändå i stor skala? Fast grymma detaljer i alla fall!

Man vet ju inte om det är modellen eller om det är skrivaren som saknar detaljering när man köper från shapeways!

mrpacecar
7/28/16, 6:42 PM
#31

Hej, jag tror att det hänger på den som designar produkten då skrivaren "bara" utför produktionen.

mrpacecar
8/2/16, 5:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Hej, då är detaljmålningen klar och de hemma gjorda dekalerna. Dags att påbörja borrning för att få systemet under harrien´s vinge🙂

mrpacecar
8/2/16, 5:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

också nästa sida

[Jarl]
8/2/16, 6:20 PM
#34

Snyggt hur har du gjort dekalerna?

Annons:
mrpacecar
8/2/16, 10:35 PM
#35

Hej. Jag har kopierat dem på nätet, och sedan redigerat dem i ett rit och skriv program. Därefter har jag skrivit ut dem på min laser skrivare med dekalpapper.

Anyuta3D
8/14/16, 1:57 PM
#36

Hej, trevligt att hitta dig här. Låt mig lägga till några kommentarer skrivna på engelska. Jag är ledsen, men jag talar inte svenska - Jag hoppas att detta inte är ett stort problem

First of all, we’d like to thank fellow modeler mrpacecar for uploading all these data and these nice pictures here, informing fellow modelers about our Anyuta 3D products. We also thank you all for your confidence to have a look on our Anyuta 3D products catalog and we appreciate your interest on our scale model designs produced with special plastic material. For people who are not familiar with CAD design and model kit 3D printing production, please allow us to give some details that might be usefull to know - if you have more questions, please feel free to ask.

We (as Anyuta 3D scale models) are a multinational team of experienced scale modelers, dedicated hobbyists and CAD designers. We design highly detailed 3D printed scale model kits, scale figures & diorama accessories for discerning collectors, scale modelers & hobbyists seeking best results. Although Anyuta 3D founded back on 2012 originally operated solely on digital projects for use in industrial construction, later expanded into the scale modeling hobby too by designing & manufacturing complete scale models, after market kits and accessories for the modeller who seeks something different. Nowdays, Anyuta 3D apart from it’s own retail scale modeling related products, also creates complete 3D printed model kits or partial 3D digital designs on behalf of international scale model companies or custom work for individual customers such as museums & collectors. For example, have a look on the following PZL P.11c pictures, a project CAD designed by Anyuta 3D as a commision work for an international scale model company, in order to be mass produced as an injection molded kit, now available for sale into your local hobby shop.

CAD%20PZL%2011c%200001_zpsesuv9ksf.jpg
CAD%20PZL%2011c%200002_zpsnxlio0jq.jpg
CAD%20PZL%2011c%200003_zpsl4zopjib.jpg
CAD%20PZL%2011c%200004_zpsrwjyxgca.jpg

To produce these products for the average scale modeler, we use services from Shapeways 3D printing lab, under a special agreement. Shapeways is NOT a scale model company - it is a Dutch founded, New York based 3D printing marketplace and service company. They do the kit production, the packaging and the shipping for us. Depending customer’s location, the 3D printed parts are produced at one of two Shapeways production lines based at NYC Long Island, USA or Eindhoven, Netherlands and shipped Worldwide, right at modeler's doorstep by USPS, UPS and DHL (24hrs to 48hrs delivery time) with most reasonable prices. Shipping charges for Sweden are $11.88 for 48hrs standard shipping and $25.00 for the super fast UPS Express shipping.

As soon as we digitally design under scale a model kit, we forward the binary format file to the 3D printer to start generating the individual parts of the actual scale model. To do so, we use the best available tools & plastic material to get best results. Shapeways digital fabrication lab,is equipped with a high-precision & high-cost “ProJet HD 3000” machine for creating custom made-to-order products, to 3D print it. The 3D printing material used was a special plastic called “VisiJet SR 200”, a UV light cured acrylic polymer plastic material for 3D printing with ± 0.025 mm accuracy for every 25.40 mm. It’s actually an organic mixture, consists of 55% triethylene glycol dimethacrylate ester and 45% urethane acrylate polymer. It is printed using the “MJM” aka Multi Jet Modeling process. During this MJM process, cartridges of acrylate and/or wax material are heated and the plastic material is fired in ballistic micro droplets from a multi-chambered print head containing hundreds of Piezo jets. Molten plastic is deposited onto an aluminum build platform in layers using several nozzles, essentially like a large print that sweeps across the build layer. As the heated material jets onto the build plate, it solidifies instantly. After each layer is deposited, it is cured & polymerized by a wide area UV lamp. The next layer then applied, and through this repeated process layers of thermoplastic build up into a model. This method can print durable plastic parts with a high level of detail and accuracy as well as burnout materials and real wax parts for casting. Layers can be as thin as 16 microns, so MJM produces fantastic surface finish with minimal “stepping”.

IMAGE_0128_zpsxij04rfg.jpg
IMAGE_0129_zpstobbr9pb.jpg

IMAGE_0130_zps3q3mtp2o.jpg
IMAGE_0131_zpshtlkwcqn.jpg

When 3D printing is finished, all the model kit parts are removed from the machine tray and placed into an oven that melts away the wax support material. Next, the models are placed into an a ultrasonic oil bath to remove any remaining wax residues, and then a ultrasonic water bath to remove any oil on the model. Final inspection and dry by hand follows for every single model part. Although the ProJet HD 3000 prints in high resolution (16 microns per layer) and can easily produce high detailed parts as small as 0.1 mm, it is better to avoid printing such small parts because they could easily get lost while washed into ultrasonic bath later, for wax residues removing. Keep in mind that due to increased 3D printed items manufacturing demand and workload in Shapeways factory, a complete model kit takes about 5 to 7 days to get produced after order.

IMAGE_0132_zpsubohhkaj.jpg
IMAGE_0133_zpss09am0r9.jpgIMAGE_0298_zpsox2e0m6c.jpg
IMAGE_0299_zpsgzb4icik.jpg

As soon as 3D printing process completed, the produced parts were cleaned & checked for broken parts or imperfections by Shapeways 3D printing lab specialized personnel. Later, everything carefully packed and shipped to customer's home address using fast delivery service. Cool stuff, isn’t it?

IMAGE_0134_zpsstp6hdxw.jpg
IMAGE_0135_zpspr9vbdb6.jpg
IMAGE_0136_zpsch2yzw7z.jpg
IMAGE_0137_zpsf7oetaei.jpg
IMAGE_0138_zpsj29scexk.jpg
IMAGE_0145_zps3wd4cu6m.jpg

IMAGE_0146_zpse6zr1l5h.jpg
IMAGE_0147_zpsgom7xpkd.jpg
IMAGE_0148_zps7xsvnqeq.jpg
IMAGE_0305_zpsvpxrxlr4.jpgIMAGE_0310_zpsylkmwlf3.jpgIMAGE_0308_zps9qw9pyra.jpgIMAGE_0311_zpslsdrxo3s.jpgIMAGE_0312_zpsnnejwjib.jpg

To answer in previous question sent by member JaGa about how expensive are the 3D printers and if it worths to buy a home-printer to produce our own scale models: Yes, you can buy a home-printer (prices start from approx $1500 ) to produce your own items, but these home printers are completely useless to print with accurancy and detail. You see, there is a reason that we produce our products with Shapeways who is equiped with high-tec and very expensive machines. IMHO, any printer cost less than $200K nowdays is useless for detail scale modeling work - that means that for the moment, only big companies can be equiped with such machines. Maybe in 10, or in 15 years we 'll be able to have accurate machines in our homes, but untill that moment, we need to wait.

As we said before, we use ONLY the best (unfortunatelly most expensive also) plastic matterial to produce our scale models. You see, we hate to use cheap shit-quality nylon based plastic because the result is not good. Have a look into following two pictures. This is the most cheap shit-quality plastic mostly produced with home low-quality and low-cost 3D printers:

Image
Image

On the other hand, as said before, we use ONLY the best available plastic matterials (the "FUD/FXD" Frosted Ultra Detail / Frosted Xtreme Detail) to produce our models. Here is a picture showing two parts with curvy cylilndrical shape. The cylindrical shape chosen because it is ideal to represent how smooth (or not) the final 3D printed item looks like and if the printing process layers are visible or not. Both of them are produced with FUD/FXD plastic. The translucent part is pictured without any cleaning after received from factory. The white cylinder is washed (to remove oil & wax residues from MJM process during production) and later airbrushed with white waterborne polymer primer. As a size comparison, there is a EUR cent coin (16mm Ø) next to them:

FUD%20sample%20001_zps9iwclpx0.jpg
FUD%20sample%20002_zpsx5gdr0q4.jpg
FUD%20sample%20003_zpsmtoevv7a.jpg

I hope the above (long) answer, gives you the info you asked about the 3D printed parts resolution. If all the above were not enough about matterial quality and machine resolution, I am sure that following pictures will be.

Image
Image

Finally, feel free to have a look into our scale models presented into most known scale modeling forums. If you have more questions, we'll be happy to answer.

ImageImageIMAGE_0224_zpsdb63fxto.jpgIMAGE_0234_zpsv4q3780f.jpgIMAGE_0264_zpsy2wolsyw.jpgImage

Regards,

Nick

Anyuta 3D

[Hayabusa]
8/15/16, 10:27 PM
#37

#36 Pretty amazing, to say the least :)

mrpacecar
9/11/16, 7:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Hej, efter en tids frånvaro så var det dags att uppdatera tråden. Dags att bygga laser bomben till AV8B (GBU12) Håll till godo! De lösa fenorna är på limmade!

mrpacecar
9/11/16, 7:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Här är den grundmålade bomben

mrpacecar
9/11/16, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Och nästa bild

Anyuta3D
9/20/16, 7:21 AM
#41

@ mrpacecar,

Thank you for presenting our 1/18 scale Raytheon GBU-12 Paveway II bomb model product (also available under 1/24 scale) and the 1/18 scale AN/AAQ-28 LITENING targeting pod model (also available under 1/32 scale). We hope to see this GBU-12 and the targeting pod models under your 1/18 scale AV-8 Harrier II model wings soon.

We also would like to share with you a picture sent from our customer who recently received his 1/24 scale WWII Wehrmacht M30 bicycle model kit (available in 1/15, 1/16 & 1/18 scales too) and he seems very happy. As he said, the needle is placed to make the bicycle stand for the photo and as a size comparison too.

Regards,

Anyuta 3D

http://s12.postimg.org/g7tre1kct/Bike.jpg

Annons:
Halfman
9/23/16, 12:39 PM
#42

Hej hoj, som total amatör och nybörjare här på forumet, tänkte jag som 3d-skrivar-sugen dela med mig lite av det jag uppfattat inom ämnet.

Om det är värt det att köpa en egen skrivare beror ju på flera faktorer, varav den ekonomiska bara är en. Nöjet det kan ge är svårt att sätta pris på.
Men… En konkret och väldigt viktig faktor är hur pass fina detaljer man vill ha. Som redan tagits upp i tråden, sticker priset på maskinen iväg med högre upplösning. En skrivare för hemmabruk, kapabel att skriva med en lagertjocklek på 20-25 microner, man enligt en snabb titt få för under 15 000kr (varierar med tanke på märke/andra finesser/m.m.). För att bara skriva ut enklare delar som man kan slipa till en aning för att få bra ytor, finns det skrivare med ned till 100 microners lagertjocklek för strax under 3000kr.

De allra flesta skrivare kan använda flera olika plaster, och även i budgetsortimentet finns de som kan skriva ut i plaster som imiterar andra material som metall eller trä, och även strömledande plaster. Det finns mycket roligt man kan göra och det lätt bli en helt "separat" hobby. Att laga/tillverka diverse hushållsprylar blir lättare det med. Allt detta förutsätter givetvis att man lär sig en del 3d-modellering och annan nödvändig mjukvara.

Om det är värt det är som sagt svårt att säga. För att bara skriva ut enstaka, detaljerade bitar till modeller lite då och då? Nej, inte ett dugg, om man inte har mycket fritid och mer pengar än vad man kan göra sig av med.
Anammar man 3d-skrivande mer helhjärtat och lägger tid på det, blir det självklart mycket mer som man kan känna är värt högre kostnader. Som med allt annat, med andra ord. Värdet i tid och pengar för något är högst subjektivt.

Ingen blev väl så mycket klokare av mitt svamlande, men förhoppningsvis inte dummare. 🤔

Anyuta3D
9/23/16, 10:54 PM
#43

@ Halfman,

As already said in my previous #36 answer, a home-printer (prices start from approx $1500 ) can produce some basic objects but these home printers are completely useless to print with accurancy and detail (for scale modeling). Plus, I am not sure if these home printers can print 20-25 microns layers as you said (are you sure about that?).

As far as I know, a high-tec and 16 microns layers (or less) capable 3D printer cost very expensive. IMHO, any printer cost less than $200K nowdays is useless for detail scale modeling work - that means that for the moment, only big companies can be equiped with such machines. Maybe in 10, or in 15 years we 'll be able to have accurate machines in our homes, but untill that moment, we need to wait (or use an industrial hi-tech 3D printer or buy from people who produce these kinds of scale model kits)… unless you are a billionaire and willing to pay a fortune just to produce your own 3D printed spare parts for your scale models.

At last, I would be surprised if a home 3D printer could produce items like the following screenshots, with 16 microns layers and detail level less than 0.05 to 0.10mm. If you show me a 3D printer capable of producing such items today, I 'll buy it with no hesitation.

Regards,

Anyuta 3D

Image

Image

http://s12.postimg.org/g7tre1kct/Bike.jpg

Halfman
9/25/16, 9:56 PM
#44

Jodå, jag verkar ha fått priserna relativt rätt. Jag tog en till koll och såg till exempel en CEL Robomax RBX01 (minsta lagertjocklek på 20 microner enligt spec) för 12 990 SEK (1521 USD) på Clas Ohlson. Jag vet inte var man drar gränser för att kalla något hemma-skrivare, men den billigaste på prisjämförelse-sidan Prisjakt, visar en ZYX Da Vinci Mini (minsta lagertjocklek på 100 microner) för 2990 SEK (350 USD) inklusive frakt.
En skrivare med just 16 microners lagertjocklek har jag inte sett. Det lilla letandet jag gjorde, ledde mig i alla fall till en Leapfrog Xeed som enligt tillverkaren klarar 10 microner. Den kostade 8469 EUR (9508 USD) på deras sida.

Nu har jag ju inte testat eller sett utskrifter från några av dessa skrivare som visar hur bra upplösning de VERKLIGEN klarar, men angivna siffror tyder på att utvecklingen har gått riktigt snabbt samtidigt som priserna sjunkit mycket. 200K USD är åtminstone alldeles för mycket i dagsläget, som det ser ut.

Anyuta3D
9/26/16, 11:21 PM
#45

@ Halfman,

Scale models and figures with high detail and printing quality (like pictures above), need industrial high-tec and high cost 3D printing machines. You cannot get same result with a cheap home 3D printer that costs only few thousand EUR. The 16 microns (or less) layers and use of high detailed resin based plastics that can follow details up to 0.05mm, is only available to high high high cost machines - not home printers. If someone promised you high detail results and printing quality (like pictures above) with a low cost (few thousand EUR) home 3D printers, is simply a big lie. So simple.

Regards,

Anyuta 3D

Halfman
9/27/16, 10:31 AM
#46

För så fina detaljer hoppar kostnaden upp rejält. Helt klart. Men i dagsläget kostar inte skrivare med samma kvalitet som ProJet HD 3000 alls lika mycket. Det är bara att titta på ProJet:s hemsida, så ser man att priserna ligger mycket lägre än så. BILLIGT är det ju inte, men mycket billigare än 200 000 USD. Det gör visserligen ingen större skillnad för gemene hemanvändaren om den kostar 200 000 USD eller en fjärdedel av det, det är oöverkomliga summor likaså. Om utvecklingen fortsätter i samma takt som tidigare, dröjer det nog inte många år innan man kan få en relativt billig skrivare för hemmabruk med lika bra kvalitet.

mrpacecar
9/27/16, 7:15 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

Då är Bomben målad och klar. nu saknas bara dekaler och matt klarlack. Sedan skall de 2 vapensystemen fästas på AV8B

mrpacecar
9/27/16, 7:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

och nästa

Annons:
ElLobo
9/28/16, 12:07 PM
#49

Tråden fortsätter i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: