Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 15004 ggr
zander
10/4/10, 5:34 PM

S/S Bohuslän

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu e den här. Äntligen.

Kunde inte låta bli att köpa den trots att den var påbörjad. Så nu varvar jag upp igen.

Annons:
Jonssonligan
10/4/10, 9:38 PM
#1

Hmm, undrar om inte min morbror jobbade på den båten en gång i tiden…

Hur som helst, kul att se att du är igång igen. Helt klart spännande båt.

petzon
10/4/10, 10:28 PM
#2

Grattis till inköpet. En läcker båt. Önskar dig ett trevligt bygge

PonCar
10/4/10, 11:45 PM
#3

Oj jisses vilket stiligt fartyg! Påminner ju mycket om Vaxholmsbolagets äldre dito. Vad är skalan på den där modellen?

pentti01
10/5/10, 11:27 AM
#4

Instämmer med de andra; en vacker båt och intressant bygge!

Vilken skala och vilka mått?

zander
10/5/10, 8:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Först svar på frågor: Längd 88 cm, bredd16 cm, höjd 40 cm o skala 1:50.

Så den blir ganska maffig. 20 cm för lång enligt min smak men det får vara som det är.

Nu har jag scannat in flaken till datorn o har därmed råd med misstag med sågen framöver. För ujujuj va sågen ska jobba. Foto på flaket till livbåtarna o bänkstöttorna.

Flaken är i förvånansvärt gott skick efter att ha legat o torkat ett tjugotal år eller mer. Inga sprickor. Platta o fina.

Jag vet inte när modellen slutade saluföras, men har hört att det skulle va på 80- talet. Nån som vet?

yvonnel
10/7/10, 3:18 PM
#6

Hallå eller skepp ohoj!

Den kära båten i orginal har jag givit några somrar  - varit med och jobbat för att ge intäkter till underhåll och fortlevnad.

Där har jag stekt många ångbåtsbiffar på turist-turer upp till Bohuslän/Marstrand.

Jag var även med på ett ångbåtsmöte i Karlstad i mitten/slutet på 80-talet, det var en upplevelse för sig det-att gå upp genom slussarna in på Vänern och mötas av en formidabel mässingsorkester på kajen framför Löfbergs Lila och det vimlade av båtar i olika storlekar alla drivna med ånga, bl.a en typ roddbåt med tvättgryta som producerade ångan.

Kanske hör det till saken att jag även jobbat lite "på sjön" för att ta mig runt i världen och hemåt ibland.

Annons:
zander
10/8/10, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det e tur att det finns eldsjälar som tar hand om klenoderna.

Du e en lyckost som fått trampa däck på en eller flera av dessa skönheter där fernissan skiner ikapp med solen 

Vi kanske rentav har seglat på samma båt en gång i tiden. jag har varit på några transare bl.a. Det var på 60 o halva 70- talet. så det e ganska längesen.

Ångbåtar jag seglat på e "Araton" o "Monark" . "Monark" var den siste ångbåten i svenska handelsflottan o jag den siste mönstrade kollämparen. jag mönstrade av på Malmö redd o "Monark" fortsatte till Stockholm för upphuggning.

Araton o Monark har jag haft funderingar att bygga modeller av men minnesbilderna av hur dom va byggda har förbleknat.

Bild på en annan skönhet:

zander
10/8/10, 5:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Nu har jag övat lite med lövsågen. Alla fönster e utsågade o ska filas jämna. Sen ska det kläs med mahogny på linjerna som det stod i arbetsbeskrivningen. Hur det ska gå till e det bara billingboats som vet (tror jag).

Men det löser sig säkert efter ett antal modifieringar. Kanske blir det till att slipa ner vissa linjer, betsa o sen klä med mahogny o se glad ut. Linjerna e tjocka o smala om varandra. Inte tryckta med nån större precision eller måttnogrannhet. Obestämd

yvonnel
10/9/10, 5:02 AM
#9

Hej Zander!

….Nu har jag övat lite med lövsågen. Alla fönster e utsågade o ska filas jämna…..

Måste berätta att Bohuslän fick nya "ögonbryn" = dekoration över ventilerna, då när jag var med. Det grejas ju hela tiden och hon hålles alltid väldigt fin, jag har inte varit ombord på bra länge nu men tittar efter henne varje år från utsidan.

Tidsmässigt så stämmer det med möjligheten att vi har setts någonstans/gång, jag tog hyra med utgångspunkt San Francisco där jag bodde då, Wilhelmsen line Ms Citadel, var den första 1967 som jag på lite omvägar på ca 3 mån så småningom kom hem till europa med  och Ms Thor 1 till söderhavsöarna 1969, då när Apollo 11 landade där och hela den cirkusen, men det är ju kul nu på gamla dar att ha lite ovanliga minnen.

zander
10/18/10, 5:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#9.

Så´na där ögonbryn har det nog suttit på bohuslän från början. Hittade en bild men vet inte om det är orginalornamenten.

Jag får nog använda ögonskugga om jag inte hittar nå´t sätt att tillverka dylika.

zander
10/18/10, 6:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Nu har jag gjort två livbåtar. De skulle byggas med 1 mm tjocka brädor men det funkade dåligt så jag fick hyvla ner till ca 0,6 o då gick det lättare. Dock återstår översta brädan, avbärare o fånglinor. hur det ska göras får jag ta en funderare på för att slippa göra det två gångerObestämd.

yvonnel
10/18/10, 7:18 PM
#12

Hej!

Pyssel och knåp, du är duktig du. Ögonbrynsbilden var ju helt underbar!

Hoppas du publicerar bilder på det färdiga exemplaret av Bohuslän.

MVH

Yvonne

petzon
10/18/10, 8:20 PM
#13

#10 Mitt förslag är att du gör ett orginal i plast eller annat lättarbetat material och sedan gör en siliconform som du sedan gör avgjutningar i epoxylim. Slilicon finns att köpa från bla Slöjddetaljer På så sätt får du egna resindelar. Går även att gjuta i vitmetall. Ett annat alternativ skulle vara att fräsa fram dem ur plast om du kan få tag på en datorstyrd fräs någonstans. De borde gå att 3D-CADa ögonbrynen so underlag för fräsningen

Annons:
PonCar
10/18/10, 11:24 PM
#14

Beundransvärt hantverk detta båtmodellbygge! Det är som att kika in på ett riktigt varv. Eftersom jag tillbringade i stort sett hela min barn- och ungdoms somrar i Stockholms skärgård (hos mormor o morfar) har det genom åren blivit många turer med Storskär, Västan och Norrskär… När man ser din modell växa fram kan jag nästan känna dofterna och höra ljuden från maskinrummet!

zander
10/20/10, 3:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#12.

Jo, bilder kommer efterhand som pinalerna blir färdiga.

Bilden här föreställer väl "Bohuslän" , eller?

zander
10/20/10, 3:43 PM
#16

#13.

Nu har jag försökt göra "pluggar" av trä men inte lyckats alls så nu blir det lera istället, eller epoxykitt.

Lyckas det så blir det blir det silikon från slöjddetaljer.

Jag installerade auto- cad men det var överkurs för mig.

Nu får jag väl ut o jaga en datorstyrd fräsFlört.

zander
10/20/10, 3:51 PM
#17

Ja, det e härliga ljud o dofter.

Egentligen konstigt att man kan minnas alla dessa dofter o intryck från alla platser man besökt.

yvonnel
10/22/10, 2:32 AM
#18

#14

Om du kommer till Göteborg nästa sommar så kan du ta dig en åktur uppigenom öarna norrut eller till Marstrand med den fina gamla ångaren Bohuslän som fortfarande är i full tjänst för turistnäringen.

StefanW
10/22/10, 2:55 AM
#19

Stefan - Modellbyggare

zander
10/22/10, 4:54 PM
#20

#18. Jag passerar Göteborg fyra- fem gånger om somrarna på väg till Orust. Så det blir att köra in om o ta mig en tur till sommaren med kameran i högsta hugg.

#19. Tack för länken.

Nu har jag gjort otaliga försök att tillverka gjutform till "ögonbrynen" med bl.a cernit men inte lyckats, men skam den som ger sig. Det blir kanske att kompromissa o göra lite enklare ornament.

Annons:
yvonnel
10/22/10, 6:15 PM
#21

Hur stora i cm-mm ska dem vara? och vad sorts material till det färdiga ögonbrynet? Kanske kan du skära (=pilla ut) formen med pytteliten kniv/redskap i en potatis eller liknande. Eller i en platta av linoleum typ golvplatta. Det kanske räcker med en form om materialet är hanterligt, lätt att ta bort från formen så den kan användas igen. MEN som ni nog förstår, så vet jag inte så mkt om detta.

zander
10/23/10, 1:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21.

Ventilerna e 8 mm breda o 13 mm höga. Så ornamenten bör väl ligga på måtten 12x 3 mm.

Materialet bör va nåt lättarbetat. Tackar Petzon som tipsade mig om silicon så det kan va värt att prova när pluggen e färdig. Det e 30 ex som ska göras så det vill till att formar o släppmedel funkar bra.

Tackar för linoliumtipset. Värt att prova för om jag minns rätt så e det ett material som man kan göra fina snitt i. 

 Bild på en enklare icke godkänd plugg gjord med cernitlera. För klumpig.

zander
11/3/10, 3:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Ornament lagda på is.

Nu kunde livbåtarna varit färdiga men det e dom inte för jag har ingen riggtråd som duger till fånglinorna. Bara "Bill- inga- boats" luddiga linor för raggsocks-stickning.

Men öglorna e gjorda o monterade så i väntan på linor blir det lite bättringsmålning där jag kladdat.

När jag monterade fungerade varken peang eller pincett så det blev till att köra med världens enklaste o billigaste verktyg, tandpetaren. Då gick det som en dans.

zander
11/3/10, 3:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

I kategorin "Tips & råd"  "öglebultar" la jag in hur tillverkningen gick till.

Lägger in bilden här också, för det e väl här den hör hemma.

yvonnel
11/4/10, 4:06 AM
#25

Nu säger jag nåt förnuftigt typ : nöden är uppfinningens moder.

Dessutom tycker jag att det är fint jobb du gör, och det är kul att läsa om din framgång.

zander
11/5/10, 11:22 AM
#26

Tack.

Min önskan e att bygget skulle gå lite fortare, Men funderingar o experiment om material, färg o tillvägagångssätt tar alldeles för mycken tid.

Till det kommer stunderna man bara sitter o antagligen ser ut som "en vingklippt fisk utan gälar".

Men hursomhelst så har jag börjat med bordläggning av skrovet o bild kommer när jag får hem mitt usb- minne där bilderna för tillfället e lagrade.

yvonnel
11/5/10, 4:43 PM
#27

En sak som jag aldrig har lyckats begripa det är hur man bygger en båt inuti en flaska……

Hela konjakspäron på flaska är ju lätt att förstå i sammanhanget.

Annons:
petzon
11/7/10, 9:25 PM
#28

Kikade lite i Eskaders Katalog igår och hittade då dessa ornament, men de kanske är för stora för dig? Har du funderat på att slipa fram en plugg m.h.a. Dremel? Knap till Oseberg sliapde jag fram med Dremel.

Färdiga ögletrådar finns också hos Eskader, men de var DYRA

starhawk
11/8/10, 8:40 AM
#29

#27: Å det är lätt man bara trycker på trollspiken och säger: Tjillevippen, så blir man så liten att man kan krypa in i flaskan och bygga båten Glad

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

yvonnel
11/8/10, 2:38 PM
#30

#29

Innehållsförteckningar saknas.

Vad ska man ha alla dessa små pinnar till?

Tjillewipp!!

zander
11/8/10, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

#27.

Så här gjorde jag men det gick inte så bra: Skruvade av korken på flaskan o drack upp innehållet. Sen sjönk jag glad i hågen ner i soffan o planerade inför bygget. Efter en stund stod allt klart hur det skulle gå till o jag byggde o allt gick som en dans…………….sen hände det ofrånkomliga. Jag vaknade, skeppet var borta men flaskan var kvar, Zander Akterseglad;-)

Man gör visst som på bilden.

zander
11/8/10, 5:49 PM
#32

Tack för länkarna.

Tyvärr var ornament.n där för stora. Mina ska va högst 12mm breda o do 3mm höga. Öglorna var nåt som kanske behövs vid nästa bygge.

Knapen, e det den där grejen som ser ut som en klyka?

zander
11/8/10, 6:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Nej det tycker jag inte, snarare en ljusning för nu e plankläggningen igång. Fick riva loss ett par plankor o rätta till det som blivit fel.

petzon
11/8/10, 11:20 PM
#34

#32 Misstänkte att ornamenten var för stora.

Knap är såna där mollijoxer som man lägger rep i en åtta kring för att låsa dem. Brukar även sitta på flaggstänger. En bild säger mer än tusen ord

Annons:
zander
11/9/10, 5:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

I sträckbänken.

Eftersom plankorna har torkat munder många år o blivit mer eller mindre halvmåneformade blötlade jag o spände upp dom på plant underlag där dom får ligga i spänn tills dom torkat ordentligt. jag vill ha dom helt raka för att underlätta hyvlingen. Har gjort så med plywood tidigare med gott resultat.

JaguarMkVII
11/9/10, 6:08 PM
#36

#33: Jag undrar om formuleringen på tidningen i bakgrunden var medveten eller om den bara råkade slinka förbi tidningens korrektur…

zander
11/9/10, 6:37 PM
#37

#33. Nja, det e nog en Cameruneffekt.

zander
11/10/10, 3:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

Bordläggningen fortskrider. Synd bara att det e sågskador på alla brädorna. Jag vet inte vad det e för träslag men furuträ hade nog varit att föredra trots att det e något vresigare att jobba med. Eller något mellanting fur/ o det som följer med byggsatsen.

petzon
11/10/10, 8:05 PM
#39

Troligtvis abacchi, ett lätt träslag som påminner en del om balsa men är hårdare. Går bra att böja, men är alldeles för poröst för min smak. Lind är ett betydligt bättre träslag för båtar. Segt och tätare, men jag tycker att det tar skärpan ur verktyen väldigt snabbt.

Billing Boats lister går att köpa lösa i välsorterade hobbyhandlare ifall du behöver komplettera. Dessvärre blir allt färre välsorterde på trä i denna plastålder. Såg dock någon på nätet som hade Billing boats lösträ, kommer dock inte ihåg vem.

Abacchi i grövre dimensioner går att köpa i närmaste brädgård, populärt att bygga bastu av.

zander
11/23/10, 2:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Abacchi eller Ayous som det också heter. Ja så e det nog o det finns säkert olika kvalitet också. Till "Bandirma" användes just ayos o där var brädorna släta o fina med mindre behov av efterarbete.

I väntan på mahognylister har jag byggt en något modifierad bänk o försökt att få till lite 3D effekt. Likadant har jag gjort på salongen som inte ens e halvfärdig.

yvonnel
11/24/10, 2:32 PM
#41

Zander!

Kul att se hur det fortskrider, ditt fina arbete.

MVH

Annons:
zander
11/24/10, 3:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Tack.

Om man ändå visste hur grejorna ser ut i orginal.

"Bohuslän" ligger väl i "malpåse" över vintern annars kunde man dit o kika o fotografera. Tja, kanske skulle man varva ner o bygga i MYCKET makligare takt än nu om det e möjligt, gissa sig fram o kika till våren istället:-)

petzon
11/24/10, 9:49 PM
#43

Zander, medens du leter efter bilder så kan du lyssna på Bohusläns ångvissla

Även om bygget går långsamt så finns det alltid andra som bygger ännu långsammare

yvonnel
11/25/10, 1:10 AM
#44

Zander, jag vet fakrtiskt inte hur det är nuförtiden men jag tror att det finns någon/några ombord någon viss dag som reparationsgänget träffas. Säkert är hon täckt av presenningar men inte så att man inte kan komma ombord om man kan få kontakt med någon ansvarig. Men det förstås, kanske inte är någon hjälp om det är utsidan du mest behöver se.

zander
11/25/10, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

#43

Den var bra. Han slog mig med en hästlängd. He He.

Jag började på Cutty Sark 1980. Den har varit några rundor på vindar o i källare o skador har den fått mellan varven. Jag har inte kört fast men det är s.a.s. uppförsbacke med den ännu så länge. Så småningom kanske det planar ut med den också.

#44

Jag får försöka få kontakt med någon via deras hemsida o har jag tur kanske det e nån som t.o.m har foto på grejorna på däck.

Flaskskepp ska jag försöka mig på nån gång. Det på bildern hittade jag på loppis o gav en femma för det.

yvonnel
11/26/10, 2:34 PM
#46

Den glasbubblan var ju tjusig!

MVH

Yvonne

ElLobo
11/26/10, 3:30 PM
#47

Fartygsbygget fortsätter i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: