Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (3) Senaste inläggen

1. Airbrush och färg Allmänt Dekaler Die-Cast (färdiga modeller) Diorama Evenemang / Tävlingar / Utställningar Fartyg Figurer Figurspel, Warhammer, Flames Of War, The Lord... Flyg Fordon Fotogalleri Föreningar i Sverige Gissa vad...?! Gruppbyggen Köp / Sälj och Byt MJ - Modelljärnväg Månadens bygge Nyheter OT - Off Topic Om sajten och iFokus Pansar Pågående projekt RC - radiostyrt Recensioner Reseskildringar Rymd Science Fiction Tidskrifter / Referenslitteratur Tips & Råd Veckans bild What if
Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Gruppbyggen

GB 78: HMAV Bounty (1:45) -- del 3

2014-07-09 22:13 #0 av: ElLobo

Bygget av Bounty fortskrider.



MarkusN fortsätter med bygget av sin Bounty.

Länkar till tidigare trådar

Anmäl
2014-07-19 14:21 #1 av: MarkusN

Idag är det faktiskt lite för varmt för mig att vara ute och steka mig som en bratwürst, så jag har småpysslat lite i behagligare temperaturer. På åtgärdslistan är att göra en mera skalenlig ratt och ett nytt något mera inspirerande nakterhus.

Ratten först, diametern har ökats från 20 till 30 mm vilket är mera skalenligt. Själva ställningen har jag inte haft mod att göra om, så den har fått "klackar" för att komma upp i matchande höjd. 

Anmäl
2014-07-19 14:22 #2 av: MarkusN

Nakterhuset som även skymtade ovan. Byggsatsens till höger och mitt nya till vänster. Någon historisk korrekthet kommer det tyvärr inte bli, men målet är en något större variant, med lite mera karaktär. 

Anmäl
2014-07-19 17:27 #3 av: MarkusN

Idén tar form!

Anmäl
2014-07-19 23:05 #4 av: petzon

#3 snyggt

Anmäl
2014-07-19 23:15 #5 av: Banjoman

#3 Tjusigt! Som du säger: inte historiskt korrekt, men livfulla former som lär komma att göra sig på däck!

Den nya ratten ser också betydligt bättre ut, och bvlir med 30 mm diameter så nära exakt skalenlig som man kan begära … Tummen upp

/Mattias


Anmäl
2014-07-21 10:34 #6 av: MarkusN

#4 tack!

#5 tack för både uppmuntran och tidigare påpekanden, jag får oftast en liten mental uppförsbacke när jag inser att jag borde göra om något, men denna gång tycker jag verkligen det betalade sig att hugga in på nytt Tummen upp

När någon kommer på besök gömmer jag helt sonika exemplaret av Anatomy of the ship och låtsas inte om eventuella självförvållade avvikelser! Min fru däremot har falköga för alla avvikelser mot Occres lådbilder, trots att hon kan noll om båtar. Både hjälpsamt - och smått irriterande vid "fel" timing Skämtar

Anmäl
2014-07-28 21:03 #7 av: MarkusN

Dags för en liten uppdatering, tyvärr på temat ett steg fram och två tillbaka!

Vi tar det dåliga först. Det lät som en klok idé att hålla sig undan den värsta värmen och vara inne och bygga. Det var det inte.. hettan, svettiga händer och hjärna och reaktionsförmåga på halvfart resulterade i ett ögonblick då skrovet gled ur handen med stäven rakt in i bordskanten! Med resultatet en lös bit stäv, som tog med sig lite vällimmad list och än värre, en rejäl bit balsaträ från "stävfyllningen"... 20 minuters eder och avsmak för hela skiten... en kall dusch över huvudet och sedan försök till tålmodig upprensning, slipning, tillpassning och mer spackel, så kanske... 

Bilden visar skrovet spacklat men oslipat. Väntar att hantera detta i några dygn tills lim och spackel verkligen är helt härdat. Lite bättringsmålning efter det så tror jag att jag är tillbaka där jag började. Pustar

Anmäl
2014-07-28 21:08 #8 av: MarkusN

Det egentliga byggmomentet då nämnda stävkollision inträffade - passning av lister och reling akteröver. Ska målas svarta. Det var på håret att dessa 7 mm breda och 2 mm tjocka lindlister ville anpassa sig till relingens böjda form, men efter ett ordentligt vattenbad och lite övertalande klämmor  under torkning, så föll det väl ut. 

Minus till Occre dock som stoppat ner 8 mm breda lister för detta, trots att de laserskurna delarna framme vid den rundade stäven  är 7 mm. Hobbycenter i Helsingborg to the rescue! Tummen upp

Anmäl
2014-07-28 21:13 #9 av: MarkusN

Och så veckans småpill och övning i tålamod. Sidogallerier! (ursäkta min svengelska direktöversättning) 

6 delar per sida låter inte mycket, men det var en match att få 3 tunga vitmetalldelar (bakstycke, underkupol och överkupol) att räta upp sig tillsammans med tre photoetsade fönsterdelar! Att lyckas återskapa torrpassningens positioner för limning. Ärligt talat tappade jag räkningen på antalet försök! 

Men nu är jag nöjd. Måla för hand med utspädd akrylfärg för att få en jämn yta. Kräver ett antal lager dock... Ser fram emot att montera dem men är lite orolig för tygden.. 

Extra hållbara limtips för tung vitmetall mot trä mottages tacksamt! 

En annan idé jag fick just nu när jag skrev detta är att kanske våga mig på att borra upp två små hål för nubb i blomman i toppen och botten av bakstycket och trycka spik genom skrovet för att låta de bära den mesta tyngden? 

Anmäl
2014-07-28 21:13 #10 av: petzon

#7 attans otur, men lagningen ser väldigt bra ut, det kommer inte att synas ett spår av detta när du är klar.

Anmäl
2014-07-28 21:50 #11 av: Banjoman

#7 Som petzon säger: mycket snyggt lagat! Kommer inte märkas när det väl är klart! Tummen upp

#9 Synnerligen tjusfullt åstadkommet! Vad gäller lim hade jag för min del funderat på antingen epoxy, tjock-CA eller tunn-CA. Samtliga limmar vitmetall mot trä utan nämnvärda problem, men vilken/vilka av deras olika egenskaper man premierar är det som bör styra valet.

  1. Epoxy: ger normalt sett en mycket stark och bra fog även om man stryker på ganska tunt med lim (vilket ju är ett måste, så att man inte får ett överskott som trycks ut under kanterna på delen som limmas dit). Man får starkare fog med 30 minuters-epoxy än med 5 minuters, men det tar å andra sidan bortåt en halvtimme innan delen sitter fast och 24 timmar innan det härdat fullt ut; med 5 minuters-varianten har man en fog på 5 minuter och full härdning efter ca 8 timmar. Största fördel: lång tid att justera in delen exakt där man vill ha den; du bör dock om du väljer epoxy lägga fartyget på sidan och limma babordsdelen ena da'n och styrbordsdelen nästa, eftersom de annars riskerar att börja glida runt under egen tyngd. Låt med andra ord tyngdkraften jobba för dig genom att verka lodrätt mot limfogen!
  2. Tjock-CA: ger även det en stark fog, men betydligt mindre tid att justera in delen (mellan 2 och 30 sekunder, beroende på hur snabbt och hårt limmet "hugger"). Kräver liksom epoxy att limmet appliceras medan delen fortfarande är lös, och att den sedan förs till rätt läge, vilket fordrar stadig hand och likaledes stadiga nerver, givet den relativt korta tid man har på sig för att finjustera inpassningen.
  3. Tunn-CA: skiljer sig från de bägge andra framför allt genom att det tillåter kapillärkraftslimning. Delen läggs/hålls stadigt på plats, så tätt inpå underlaget som bara går, och en mindre dos tunn-CA appliceras i kanten av delen. Kapillärkraften suger då in limmet under delen, och ger en så gott som omedelbar fog. För pricksäker applikation rekommenderas mikrorör ("microtubing") eller flexitip på CA-flaskan å det allra varmaste – annars kan det bli limöversvämning kring delen, givet hur snabbrinnande tunn-CA är.

Både epoxy och tjock-CA fungerar bra även om vitmetalldelen inte ligger perfekt dikt an mot underlaget; det gör däremot inte tunn-CA (för då blir det ingen eller dålig kapilläreffekt). Det ser vidare ut som att åtminstone undre halvan av delen kommer limmas mot betsat men omålat trä, vilket är bra; hade du limmat mot enbart färg hade det spelat mindre roll hur stark limfogen bleve, eftersom den springande punkten då snarare skolat bli hur väl färgskiktet fäst vid underlaget …

Det låter slutligen som en mycket god idé att säkra infästningen med ett par diskreta nubb i över- respektive underkant av respektive galleri …

/Mattias


Anmäl
2014-07-28 22:47 #12 av: MarkusN

Tack för stöd, tro och hopp! Glad

#11 Har varit mest inne på tjock CA. Är inte orolig för passningen, den är så att säga förberedd genom att de två gula sidolisternas något tvära och tidiga avslut i bild #8 är anpassande för att ta emot gallerierna dikt an Skrattar

Det som frammanade frågan är att jag (vid få tillfällen) har varit om (vid figurbygge i vitmetall) att CA-lim inte härdat ordentligt mot vitmetallen utan mest kladdat utan att som sagt varken torka eller bita. Löses ju förvisso snabbt med ett test, men oron finns kvar att det som fungerade ok med mindre delar med mycket luft omkring sig sig, inte garanterar samma effekt med en stor tung klump...

Jag svamlar mest hör jag, men oron finns där. Några diskreta nubb är nog på sin plats oavsett! Samt ta god hjälp av tyngdlagen och inte ha för bråttom att vända tillbaka skrovet "för att se hur det blev"... ska ju glo på den i åratal sen ändå är det ju tänkt! 

Anmäl
2014-07-28 23:07 #13 av: petzon

Jag hade valt 5-mi epoxy, skillnaden i hållfasthet spelar ingen roll mellan 5 och 24 timmars i detta fall. 5 minuters klarar att lyfta en elefant ( en liten en i alla fall) och 24 timmars två elefanter medans du skall lyfta något som är mindre än ett marsvin.

Går det att spika inifrån? Då slipper du märken på utsidan. På bilderna ser det ut att vara rätt så rejäl godstjocklek i vitmetallen. Mitt förslag är att torrpassa och borra två styrhål från skorvets insida in i vitmetallen. Använd sedan bitar av rakdragen mässingstråd som knackas in med en urmakarhammare.

CA härdar bäst i smala spalter och behöver inte syre för härdningen tjocka limlager härdar dåligt eller inte alls. Dessutom åldras CA så en gamma limflaska härdar sämre. Enligt Wikipedia skall en öppnad flaska CA användas inom en månad, men det tycker jag verkar väl krävande. Mina flaskor med ZAP håller betydligt längre än så

Anmäl
2014-07-28 23:23 #14 av: Dan016

#13 Instämmer med föregående talare ang. bitar av mässingstråd. Brukar använda det till de flesta detaljer t. ex på däck och skrov tillsammans med en liten droppe CA.

Skönt att reparationen verkade gå bra, inte kul när det händer.. Förövrigt ser ditt bygge väldigt bra ut hittills!Tummen upp

Anmäl
2014-08-05 20:09 #15 av: MarkusN

Tack för alla tips och råd!

#13 Kommer inte alls åt från insidan. Kommer att provborra försiktig i metallplattans baksida för att se om mina finaste borrar ens biter. Om inte så blir det (bara) 5 min epoxy.  Det du skriver om CA, menar du med "härdar bäst i smala spalter) att lite lim biter bättre än mycket? För jag skulle definitivt kunna vara en sån som använder för mycket, när vitmetallgubbar ska limmas ihop, för jag tror jag ska vara på säkra sidan... Limmet har säkerligen varit mer än en månad gammalt också, stämmer det så fattar jag varför förpackningarna är så små... Får idé

#14 Tackar! Bygget 99% återställt nu - och går inte att göra mycket mer. Är nöjd och inte så lite lättad att det gick så bra.

En liten update - mest för att få smyga in en fråga längre ner Skrattar

Först, nästan färdigt nytt nakterhus. Funderar på att sätta in "glasfönster" också. 

Anmäl
2014-08-05 20:11 #16 av: MarkusN

Inte jättestor skillnad mot tidigare, men de aktre relingarna går in i slutskede. Utplaceringen av de lodräta stagen (?) är enligt Occres beskrivning. Reagerade inte när jag monterade, men nu undrar jag om det inte borde ha varit några till precis i kant med kanonportarna?  

Anmäl
2014-08-05 20:13 #17 av: MarkusN

Rodertillverkning. Sista stora hanteringen, innan skeppet kan ligga lugnt i sin byggvagga och jag fortsätta byggandet utan att riskera tappa hela härligheten igen! 
(den miserabla målningen var bara för att tömma en pensel på färg som använts på skrovet...) 

Anmäl
2014-08-05 20:18 #18 av: MarkusN

Och så en fråga till sakkunskap såväl som rent tyckande! 

Jag har ju målat betydligt frikostigare än jag brukar. Mycket att däcksinredningen kommer ju att vara rödmålad också. Vad tycker ni jag ska göra med trallarna, luckor och nedgångar, ska dessa också målas röda? Och vad gäller trallarna, ska bara ramarna målas röda eller även själva trallen? 

Jag lutar lite åt det sistnämnda, jag har gott om trall att prova på, men vill gärna höra vad ni säger och tycker? 

(Byggsatsen håller ju inte direkt 100% autenticitet, så det behöver målningen inte heller vara, men om trallen i princip aldrig målades på fartyg generellt, så behöver jag ju inte vara den första...) 

Anmäl
2014-08-05 20:51 #19 av: Skalski

Jag personligen hade nog målat ramen röd och trallen mörkbrun eller svart...Cool

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-08-05 21:10 #20 av: MarkusN

#19 Ah! ett alternativ jag inte ens tänkt på, men ett bra sådant! Röd ram och lite valnötsbets på trallen kanske? Hmmm, bra att Occre skickat med trall nog för tre byggen! Skrattar

Anmäl
2014-08-05 21:29 #21 av: Banjoman

#18–#20 Håller helt och hållet med – om du inte kan hitta någorlunda trovärdiga uppgifter om hur trallen var målade (eller ej) misstänker även jag att det blir snyggare att måla bara karmarna röda och betsa själva trallen.

Jag har ingen aning om hur noggranna deras efterforskningar varit, men tittar man på bilderna av JoTiKas Bounty-modell har de ett delvis annorlunda färgschema, som synes på t.ex. den här bilden av akterdäcket.

/Mattias


Anmäl
2014-08-05 22:09 #22 av: Dan016

Håller med ang. betsa trallen och måla ramen röd (eller svart...).

Anmäl
2014-08-05 22:23 #23 av: petzon

#15 Bra passform och snålt med lim. Accelerator är inte så dumt om man ändå drabbas av tjockare limskikt.

För övrigt håller jag med de övriga om att trallen bör betsas, men jag hade nog betsat även kanten, kanske i en något avvikande nyans.

Anmäl
2014-08-05 22:58 #24 av: MarkusN

#23 Tack! Jag tror jag har hittat min felkälla - jag! LooserMen, limmet kan också mycket väl varit uppemot ett år gammalt...

#21-23, tack för synpunkter. Jag tror jag måste ha tittat på 1000 bilder av olika Bounty och det är svårt att hitta samstämmighet i målning. Till och med skeppets sidor varierar från bart trä med små dekorlister, till hela skeppssidan målad i gult, svart eller blått! Att börja jämföra dekor och lister är inte att tänka på...

Detta är en av de mest målade Bountymodeller jag hittat (bild 1 och bild 2), men just trallen går på undantag även här. Blir ju nyfiken på varför. 

För en gång skull får jag nog försöka anstränga mig vara duktig, tålmodig och metodisk och prova flera varianter Oskyldig

Anmäl
2014-08-27 22:33 #25 av: MarkusN

Dags för update! Har småpysslat lite sedan sist med däcksdetaljer. Kom ganska snabbt fram till att röda målade ramar med valnötsbetsad  trall ser riktigt bra ut. Och handlat lite epoxy och fått sidogallerierna på plats.

Det har även byggts däckshus-vad-det-nu-kallas-när det-bara-är-en-öppning-för en trappa Skämtar, work in progress med mycket limmande och målande av trälist: 

Anmäl
2014-08-27 22:34 #26 av: MarkusN

Här syns det mesta jag pysslat med i nära nog färdigt skick:

Anmäl
2014-08-27 22:35 #27 av: MarkusN

och en liten närbild på trall och vad-den-nu-heter-luckan. Den valnötsbestsade trallen lockade mig att välja valnöt till skjutluckorna och inte måla rött. Riktigt nöjd med dem!

Anmäl
2014-08-27 22:36 #28 av: MarkusN

och en översikt av bygget så här långt:

Anmäl
2014-08-28 05:47 #29 av: Skalski

Det är så snyggt att man blir tårögd =-O

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-08-28 08:48 #30 av: JaGa

Ser riktigt fint ut så här långt! Ska bli spännande att följa fortsättningen...Tummen upp

Anmäl
2014-08-28 09:12 #31 av: Dan016

Väldigt snygga och välgjorda detaljer, gillar verkligen ditt bygge hittills!

Anmäl
2014-08-28 18:17 #32 av: MarkusN

#29 Tack så hjärtligt! Själv blir jag mest tårögd över mina missar Skämtar

#30-31 Tack så mycket! Fortsättnings utlovas, men i samma sävliga takt som nu är jag rädd, september är en månad med en massa "måsten" i min familj...  Hyschar

Anmäl
2014-08-28 21:23 #33 av: Banjoman

Ser verkligen mycket snyggt ut! Alla tummar i vädret!

#25 Det som på engelska heter "companion way" brukar på svenska kallas nedgångskapp.


Anmäl
2014-08-28 22:11 #34 av: petzon

Tjusigt

Anmäl
2014-08-29 15:10 #35 av: MarkusN

#33-34 Tackar så mycket! 

(companion way kände jag ju t o m igen! =) 

Anmäl
2014-09-28 21:21 #36 av: MarkusN

Bomber och granater! Helgen kan väl nästan sammanfattas så, efter en stor (och pågående) utmaning att montera listerna som utgör stävdekorationen! 

Fotona som illustrerar byggmomentet ser ni här nedan... delarna är ju lätta att identifiera i bildruta 146, men att i detalj reda ut deras placering och inbördes montering i bildruta 147 blev en utmaning. Textinstruktionen, som är ett separat häfte ger en "hjälpande hand" genom att berätta "blötlägg listerna och forma dem efter skrovet"! 

Det hela blev inte lättare av att materialet är billigast möjliga plywood... Så detta blev en stor övning i trial and error... och ett utbrott som skrämde upp övriga familjemedlemmar en del... de tror ju det är en avkopplande hobby jag har... Tyst

Här den sparsamma instruktionen 

Anmäl
2014-09-28 21:27 #37 av: MarkusN

Men efter otaliga försök, två brott på ena sidan och fem (!) på den andra, så finns det någon som kan passera för halvt trovärdigt. Forcerat med spik och CA-lim så ska det förhoppningsvis bli kvar också. 

Kvar är nu den översta biten på båda sidor, den kommer att behöva en hel del tillpassning för att gå samman längst fram i stäven, dessutom utan att ställa till det för galjonsfiguren. Med lite färg så kanske byggmodet återkommer?

Anmäl
2014-09-28 21:32 #38 av: MarkusN

På denna bild ser ni status just nu. Förutom misären i stäven, så har jag haft större glädje att bygga relingen midskepps och påbörjat den lätta beväpningen akteröver. 

Falkonetterna är från bra-att-ha-lådan,  mer precist från Corels byggsats av "hitte-på-Amphion", som jag byggde utan denna beväpning en gång i tiden. Dessa är mycket snyggare än medföljande i Bountybyggsatsen (har tyvärr ingen jämförande bild redo). 

Även maststumparna är på plats. Kan det bli målgång inom GB't tidsram? Oskyldig

Anmäl
2014-09-28 22:34 #39 av: petzon

Funderat på att byta ut de hopplösa plywooddetaljerna mot plasticcard? Plasticcard har egentligen inte på ett träskepp att göra, men har fördelen att det går att böja i omöjliga former (d.v.s. åt två håll samtidigt) Värm plasticcarden i kokande vatten, spänn den mot en i förväg iordningställd träbit som du format i rätt form och kyl i kallt vatten. När det ändå skall målas kommer man inte att kunna se på den färdiga modellen om det är trä eller plast.

Anmäl
2014-09-29 11:33 #40 av: MarkusN

#39  Åhh! vad jag önskar att jag hade lyft detta problem innan jag gav mig i kast med plywooden!

Jag har egentligen svårt att förstå varför plastdetaljer är sådant no no på träskepp. Oftast är de ju bättre gjutna än en del av de "fina" metalldekorationer jag har stött på, dessutom lättare att forma och modifiera, som du poängterar. Och ska de målas så är det än mindre skillnad. 

Men nu har jag kommit så pass långt i mitt minikrig med plywooden att jag ogärna retirerar Djävlas Men definitivt ett värdefullt tips för kommande utmaningar, tack! 

Anmäl
2014-10-06 21:57 #41 av: MarkusN

Statusuppdatering! För att skona era scrollande fingrar så har jag satt ihop bilderna fyra och fyra i små kollage. I gengäld har jag gjort bilderna större (om ni klickar upp dem). 

Vi börjar längst akteröver där den lilla överbyggnaden äntligen är på plats! Denna har det skurits i, filats på och svurits över under en längre tid, då delarna till denna rimmat dåligt med resten av skrovet. Om det hänger på Occre eller på byggaren låter jag vara osagt... I kväll gick det i mål med block och lindragning av styrinrättningen också:

Anmäl
2014-10-06 22:00 #42 av: MarkusN

Vid sidan om pillas det med artilleriet. Nya eldrör i mässing(från RB Models)  har anlänt, istället för de tämligen taffliga dito som medföljde (vitmetall i kass gjutning, utan uppborrning ens). En en nyinhandlad enkel färgspruta gör ytfinishen en klass bättre och även de nya falkonetterna (från Corel) har fått sig en "dusch":

Anmäl
2014-10-06 22:05 #43 av: MarkusN

och många små "vid-sidan-av-byggen" har kommit på plats på däcket permanent. Galjonsdamen är på plats med lite stöd av gummiband. Fritt tolkat färgschema på henne. Foton av Bountys moderna replik visar på en väldigt mörk blå dräkt, Anatomy of the ship har på framsidan en röd. Jag har provmålat i dessa kulörer med blev inte nöjd. Ljusblå blev en liten livlig färgklick som "känns rätt" - och eftersom referenslitteraturen inne i texten konstaterar att man inte vet vilken färg hon hade, så är den inte heller fel Skämtar

Anmäl
2014-10-06 22:05 #44 av: MarkusN

och så rundar vi av ikväll med en översikt: 

Anmäl
2014-10-06 22:16 #45 av: Banjoman

Ser verkligen mycket mycket trevligt ut! Även om det på sitt sätt är lite synd att det inte blir någon rigg är det onekligen så att kombinationen av skrov i genomskärning och "stumpade" master skapar en väldigt trevlig och, ja helt enkelt rätt helhet! Jag gillar också skarpt det att du valt att kapa masterna i vinkel – det ger en känsla som liknar den man brukar se på t.ex. ritningar, när ett långsmalt föremål inte återges i sin helhet.

Sammanfattningsvis: jättesnyggt! Tummen uppPartajarPokal


Anmäl
2014-10-06 22:16 #46 av: Skalski

Attans tjusigt måste jag säga, klart intressant det där med öppet skrov... får se om man vågar sig på det själv någon gång i framtiden om jag får för mig att göra ett fartyg som ska stå på torra land GalenTummen uppTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-10-06 22:18 #47 av: Banjoman

Jag ser för övrigt att du till sist, och med lyckat resultat därtill, fick bukt med plywoodformerna i fören … Tummen upp


Anmäl
2014-10-06 22:26 #48 av: MarkusN

#45 Tackar och bugar! Och jag håller med, lite synd är det att inte rigga, det är som att beröva modellen en bit själ nästan! Men det är platsbrist som tvingar fram detta - och som du säger, med en öppen skrovsida, så känns det någorlunda "naturligt". 

#46 Ännu en omgång tack och bock! Det tycker jag du ska - och vill du inte ha den på land så kan du ju göra ena skrovsidan i plexiglas... GapskrattarOskyldig

Anmäl
2014-10-06 22:27 #49 av: MarkusN

#47 tack! men jag har de två värsta bitarna kvar... har förträngt dem tills vidare...

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.