Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Gruppbyggen

GB 78: HMAV Bounty (1:45) -- del 2

2014-03-31 22:26 #0 av: ElLobo

Bygget av Bounty fortskrider.



MarkusN fortsätter med bygget av sin Bounty.

Tidigare länkar

Anmäl
2014-04-13 04:40 #1 av: Per's Nirvana

Markus,

jag sitter på en tidig model av AL HMAV Bounty )full täckt skrov,

följer ditt bygge med intresse.

För ytterligare hjälp om du kör fast,
så är www.modelshipworld.com en plats att bli fri medlem med många erfarna medlemmar som är villiga att hjälpa till.

Du kan också hitta mig där.

Anmäl
2014-04-21 19:14 #2 av: MarkusN

Hej Per! Model ship world är jag bekant med, var aktiv när den var 1.0 men har aldrig riktigt hittat hem igen i den nya siten. Men den är en guldgruva!

Under påsken blev det inte så mycket gjort, jag hade ambitioner på mer... men men..Somnar

Idag har jag i all fall börjat med plankningen! Innan påskhelgen fick jag dit några bitar skrovsida i plywood. Var väldigt bekymrad över den skarpa böjningen i fören, men det gick över förväntan.  Jag skar lite skåror på insidan av plywooden, vilket gjorde den mycket mera samarbetsvillig. 

Anmäl
2014-04-21 19:19 #3 av: MarkusN

I bilden ovan kanske ni undrar varför jag inte plankar ända fram till stäven? Här är det så att denna bit ska fyllas med balsaträ och slipas till rätt runda form. Det låter enkelt (i alla fall är det enklare att planka nu) men de tär en teknik jag inte provat tidigare, vi får se hur det går.

På bilden nedan en översikt över plankningen så här långt. Jag har börjat "dela upp" listerna nu i och med att det kommer att krävas rätt så hårda vinklingar av träet för att följa akterstäven. Jag hoppas kunna minska stressen i träet genom att inte envisas med en enda planka längs hela längden. Det känns också som jag har mera kontroll med lite kortare bitar list. 

Anmäl
2014-05-04 14:04 #4 av: MarkusN

I helgen har det blivit lite byggtid, trots det fina vädret, mycket beroende på min djupa osämja med pollen...

Plankning tycker jag är ett ganska trist moment, men i detta bygge har jag vågat prova plankning utan att blötlägga träet. Istället har jag stor hjälp av en handhållen "plank bender" för att få till rätt kurvor på listerna. Har också investerat i en liten men mycket vettig handhållen borr. 

Visan är att mäta ut listen, böja till den, torrpassa, mäta ut var spiknubben ska sitta, borra hål, dutta lite lim, på med listen och sedan förstärka med nubb. Än så länge inga större utmaningar med detta förfarandet.

Anmäl
2014-05-04 14:05 #5 av: MarkusN

Barbordssidans främre del klar! Skrattar

Anmäl
2014-05-04 14:08 #6 av: MarkusN

Som ett avbrott i den monotona barbordssidan har jag pysslat lite på styrbordssidan också. Tittskåpseffekten växer fram! Skrattar

Grundregeln är ju annars att planka parallellt på båda sidor för att undvika att skrovet skevar när träet sätter sig. Men jag måste säga att grundkonstruktionen här med konstruktionen av rejäla spant och flertalet däck och däcksbalkar har eliminerat den risken. Så tumme upp till Occre för stabil och genomtänkt konstruktion! Tummen upp

Anmäl
2014-05-04 14:14 #7 av: MarkusN

Största nackdelen med konstruktionen - och detta är en nyttig erfarenhet till alla som tänkt prova något liknande - det mesta av interiören måste monteras innan plankning (eftersom däcken ska på innan). Tyvärr har jag inte varit tillräckligt noggrann i fästning av allt, så snålheet med lim i kombination med spikande i skrovet har fått saker att lossna Looser

Än så länge inte värre än en tunna och en dörr. Dörren kommer dock att bli varig att få tillbaka, men inte omöjligt. Nån som känner till en pincett som vrider sig typ 120 grader? Galen

Anmäl
2014-05-11 20:48 #8 av: MarkusN

Första plankningen barbord "klar". Ska nu "bara" slipa, spackla och lipa lite till. 

Anmäl
2014-05-11 20:50 #9 av: MarkusN

Det ser grovt ut, men med ihärdig slipning så ska det här nog bli bra. Har nog aldrig haft ett så okomplicerat plankningsmoment förr...ta i trä...Skämtar

Anmäl
2014-05-11 20:55 #10 av: MarkusN

Status styrbord. Här har det inte hänt så mycket. Jag funderar en hel del på hur innanmätet inte ska fyllas med slipdamm. Kommer att försöka maska av så mycket det bara går med s.k frystejp "innaför" plankorna och hoppas att skotten ger tillräcklig fästyta för att hålla tejpen kvar. Om det funkar kan jag slipa även styrbordssidan utan att få allt för mycket skit in, som kommer att vara "omöjligt" att helt bli av med. Kan ju inte direkt sätta till en industridammsugare...

Någon av er som har andra tips på att stänga dammet ute?

Anmäl
2014-05-31 15:04 #11 av: MarkusN

Ett stort mentalt kliv idag i byggprocessen - första lagret plank klart och fram med slipen! För er som inte bygger trä, så kommer det stora klivet och känslan av nöjdhet över att gå igenom följande steg:

  1. Du är såå trött på att planka planka planka planka och planka...
  2. Du börjar slarva och skrovet ser mer och mer taggigt ut
  3. Du undrar hur du någonsin ska få några mjuka löpande linjer i det här skrovet
  4. Du sitter och slipar och slipar, svetten lackar och dammet letar sig in överallt
  5. Du har slipat klart och skrovet ser plötsligt ut som det ska! Hurra!

Så bildmässigt kanske inte nedanstående bilder bjuder på någon större resa, men här firas det!

Ska också tillägga att det var en ny erfarenhet och oro att behöva slipa en öppen och inredd skrovsida. Har inte tagit av tejpen en och ska försöka låta bli att pilla tills alla moment är klara.  

Anmäl
2014-05-31 15:05 #12 av: MarkusN

Bild från steg 2 och 3, ovan Skämtar

Anmäl
2014-05-31 15:07 #13 av: MarkusN

Men efter idogt slipande så tar det form. Det kommer krävas spackel här och där, men det var jag beredd på. Alla ytor ska ju ändå få ett andra lager, trä eller färg. 

Anmäl
2014-05-31 15:09 #14 av: MarkusN

Ni får också en känsla för hyr mycket "öppet" det blir. Jag har gjort lite på måfå, då jag tyckte att bygginstruktionen ledde till allt för rät och "box"liknande öppning.

Anmäl
2014-05-31 15:11 #15 av: MarkusN

Len som en baby, nästan i alla fall. 

Anmäl
2014-05-31 15:13 #16 av: MarkusN

Nu vidtar spackling på sina ställen och så ska balsablocken passas in som den rundade stäven - också ett helt nytt byggmoment för mig. Sen blir det mer spackling runt dem gissar jag, innan det blir ytterligare en omgång slipning.

Inte ett jättekul moment det heller, men med byggen som Eric Nordevall II, Eilean Mòr och Salama i trådarna, så är det lätt att bli motiverad och inspirerad!

Anmäl
2014-05-31 15:15 #17 av: Skalski

Snyggt så det förslår Cool... två tummar upp Tummen uppTummen upp

Inget är omöjligt, bara mer eller mindre svårt!

Anmäl
2014-05-31 16:08 #18 av: Banjoman

Ser verkligen bra ut! Tummen upp Jag gillar inte minst din idé att låta öppningarna i skrovet vara lite oregelbundna, så att det känns att det är öppnat för insyn i vad som egentligen är en plankklädd struktur!

/Mattias


Anmäl
2014-05-31 16:23 #19 av: Dan016

Snyggt jobbat/slipat, ser riktigt bra ut!!Tummen upp

Anmäl
2014-06-01 13:16 #20 av: MarkusN

#17-19 Tackar för tillropen! 

I går kväll letade sig en hel del spackel ner mellan planken... Inte minst på den öppna sidan, det var ganska svårt att få till medgörliga plank på en så kort sträcka med få fästpunkter, jämfört med ett längre plank som löper längs större delen av skrovet. De får så att säga helt olika viljor! 

Anmäl
2014-06-01 13:17 #21 av: MarkusN

Även balsablocken kom på i fören. Behöver minst sagt optimeras Skrattar

Anmäl
2014-06-01 13:19 #22 av: MarkusN

Och det gick lättare än väntat. Det blir dock minus i protokollet för Occre, eftersom de två förutbestämda balsablocken (2x2st på var sida) faktiskt inte räckte ändra fram! Mer spackel längst ram i stäven alltså...

Anmäl
2014-06-01 13:20 #23 av: MarkusN

Profil barbord, inte så pjåkigt trots allt slip 

Anmäl
2014-06-01 13:21 #24 av: MarkusN

Profil styrbord. Hur jag än och vad jag än slipar med så blir det "fluff" på det främre balsastycket! Några tips? 

Anmäl
2014-06-01 13:25 #25 av: MarkusN

Också avslutar vi denna stinten med en översikt. Tejpen av (efter att noga ha tänkte över kommande byggmoment ett par gånger...) Det såg inte så tokigt ut där inne, gick att städa ut ok  med manuell munblås mk I. Skämtar

Anmäl
2014-06-29 18:57 #26 av: MarkusN

Bygget går framåt trots två stora irritationsmoment i form av 

1) luddiga balsablock, tröttnade på att slipa och spacklade över skiten innan yt-träet kom på. 

2) Bygginstruktion kontra bygginstruktionens bilder, kontra faktabok (Anatomy of) kontra anndra bilder och inspiration. Aldrig skola de mötas! 

Här är Occre riktigt röriga i hur de ska ha det. Det gäller inte minst de jag på engelska känner som "wale" vet inte ordet på svenska, men det är alltså de bredare svarta plankorna längs vattenlinjen.  Det är olika bud på hur dessa tar form längs aktern (jag misstänker nästan att Occre photoshopat lite i  instruktionens bilder ibland, för en bild stämmer inte med en annan senare i instruktionerna...

Faktaboken har ju säkert rätt, men det får jag inte till i rätt skrovhöjd. Här kan faktiskt modellens skrovform avvika från originalet, jag vet inte men något är det som inte synkar.  Jag körde på enligt en målning som inspirerar mig mycket i bygget och ger mig rätt känsla, nämligen (och då stämmer även mina wales): 

Anmäl
2014-06-29 18:57 #27 av: MarkusN

I praktiken blir det då 

Anmäl
2014-06-29 18:58 #28 av: MarkusN

och 

Anmäl
2014-06-29 18:59 #29 av: MarkusN

Det är så klart en del puts i detta (syns inte minst i #27) Men jag går vidare med att få skrovets ytskikt någorlunda på plats innan finputs. Så här har valnöten kommit på.

Anmäl
2014-06-29 19:03 #30 av: MarkusN

Oslipad än så länge ska tilläggas. Är inte helt nöjd med den svarta linjen runt själva stäven. Den är rak, men ser inte rak ut, vilket beror på att plankorna längs sidorna själva gör en böj uppåt. Eventuellt målar jag hela stäven svart, vi får se. 

Nu vidtar slipning av valnöten och sedan är det dags att bestämma målningsschema, framförallt det blåa. Här blir det inspirationsmålningen och faktaboken som vägleder och de synkar bra. Occre däremot går lite väl generöst fram med blå skrovfärg och gula dekorlister.  

Anmäl
2014-06-29 21:42 #31 av: felle-j

Vilket snyggt bygge! Det där har du fått till mycket bra! 

Felix                                                                                               
Medarbetare på MusikDatorspel och Minecraft.

Anmäl
2014-06-29 22:18 #32 av: Banjoman

Wow! Det här bygget artar sig verkligen genomtjusigt, med inte minst en mycket snyggt genomförd valnötsplankning!Tummen upp

Engelskans "wale" heter sudband, avvisare eller avvisarlist på svenska och kallas ibland också avbärarlist. Se här ett utdrag ur SAOB, som dessbättre redan hunnit till TYNA, och därmed har en post för sudband:

SUD-BAND . sjöt. på båts l. fartygs bordläggning: vid l. något under relingen anbragt list l. skoning till skydd o. förstärkning, avvisare, avvisarlist; jfrsugband. SkeppsgR 1543 . RYDHOLM (1967 ). -- ( 1, 1 a )

/Mattias


Anmäl
2014-06-29 22:57 #33 av: MarkusN

#31 & #32, tack och kul att ni gillar det! Istället för att ta så lång valnötslist som möjligt (dvs längden som medföljer i lådan) så började jag plankningen med att på måfå dela av listen i olika (bräd)längder. Allt för att få mera liv och variation i valnöten. Kul om det gick hem! :-)

Huruvida jag har skalenlig korrekt längd å mina plank är jag lyckligt ovetande om Skämtar Oskyldig

Anmäl
2014-06-30 08:33 #34 av: Banjoman

Jag har fortsatt mina terminologiska efterforskningar något litet, och funnit att det som på engelska vanligen kallas "main wale" förmodligen bör kallas berghult (eller, med äldre stavning, bärghult) på svenska. Återigen har man glädje av SAOB:

– (8) BÄRG-HULT. ( bär- 1730–1876. bar- 1749)

[jfr ä. d. bergholt, bargholt; efter nt. bargholt]

sjöt. tjock bordläggningsgång som på träfartyg är anbragt i lastvattenlinjen o. på järn- l. stålfartyg midtför öfversta däcket l. hufvuddäcket. Tullordn. 31/7 1648, s. A 4 a. Strandade fartyg .. blifva inbäddade i sanden jemns med bärhulten. TROLLE Duvall 1: 264 (1875). WRANGEL SvFlBok 436 (1898).

/Mattias


Anmäl
2014-06-30 12:09 #35 av: MarkusN

#34 Tackar! Bä(e)rghult är en term jag aldrig hört förut! Men låter väldigt korrekt för vad jag menar. Hoppas bara min lösning av bärghult hafva blifvit korrekt anbragda! Skrattar

Anmäl
2014-06-30 18:51 #36 av: petzon

#24 Ser att jag varit lite lat med att följa din tråd, missade uppenbarligen ditt inlägg 1/6 Troligtvis slipar du mot ådringen, ungefär som att klappa en katt åt fel håll, du river upp ytan, Om du hade provat att slipa från andra hållet  hade det  säkert blivit slätare. Men balsa är ett skitträslag att hålla på med. Enda anledningen att bygga i balsa är om man skall flyga med modellen.

Anmäl
2014-06-30 22:53 #37 av: MarkusN

#36 tack för rådet. Tyckte jag provade olika håll, men kanske inte ihärdigt nog - och har det väl börjat jävlas... Men eftersom de två bitarna/lagren betedde sig så olika så har jag säkert satt dem på "motsatt" håll i relation till varandra = du har säkert rätt!

Bygget i stort går dock med sådan fröjd att luftfärd sannolikt ska kunna undvikas! Oskyldig

Anmäl
2014-07-01 06:52 #38 av: JohanRydberg

En annan variant (om man inte skall flyga med båten) är att dopa den med utspätt lack eller lim innan man slipar. 

/johan

Anmäl
2014-07-08 22:28 #39 av: MarkusN

Dags för en liten update från bygghörnan, eller snarare målarhörnan! Väldigt många olika moment och delmoment att måla nu. Blått, rött och lite ljust gult.

Det ser lite väl färgglatt och galet ut var för sig, men har gott hopp om att det kommer att falla på plats när det är dags för slutfinish. 

Den ##%¤#¤ airbrushen lade av lägligt nog just nu, tillsammans med en sedan länge opålitlig kompressor... en högtidigt (och kraftfull) misstroendevotering senare är båda avmönstrade och allt sker med pensel. Inte så farligt på det ni ser här, men värre med all ets-dekor i akterna. Men med flera, väl utspädda lager Vallejo Model Color ser det ut att finnas hopp även här, även med den otacksamma gula kulören. 

Det är det jag håller på med just nu, samtidigt som jag  funderar på  ett hemmabyggt nakterhus istället. Medföljande saknar.. karaktär? 

Anmäl
2014-07-08 22:29 #40 av: MarkusN

femtioelva lister och ribbor återstår... så det ser ganska grovt och sparsmakat ut än så länge

Anmäl
2014-07-08 22:31 #41 av: MarkusN

Målning pågår av däcksdetaljer... har försökt få till bilden i rättvisande röd nyans med det vill inte riktigt. Den röda nyansen i bild #39 och #40 är närmare verkligheten. I alla fall på min skärm...

Anmäl
2014-07-08 22:33 #42 av: MarkusN

Så var jag tvungen att applicera en liten detalj med det gula - och tycker nog det direkt hände något positivt med helhetsintrycket. Glad

Anmäl
2014-07-08 23:01 #43 av: Dan016

Vilket vackert skrov!Tummen uppDen gula linjen blir perfekt!

Anmäl
2014-07-09 09:29 #44 av: lanm65

Snyggt byggt och målat! Skrattar Gillar också att ena sidan är öppen så att däcken med inredning syns.

Anmäl
2014-07-09 15:21 #45 av: Banjoman

Verkligen mycket, mycket snyggt! Det ser inte minst väldigt trevligt ut, tycker jag, med kontrasten mellan de målade och de omålade delarna av skrovet! Tummen upp

Jag förstår också vad du menar med nakterhuset (för jag antar att det är det man ser strax bakom ratten, i #41?!), liksom jag får tillstå att såväl ratten som nakterhuset känns väldigt små i förhållande till både ankarspelet och kanonlavetterna ... fast det är kanske som jag inbillar mig?! Funderar

/Mattias


Anmäl
2014-07-09 15:58 #46 av: MarkusN

#43 t 45 Tackar! Uppmuntran behövs! Glad För det är lite rörigt med delarna på däcket, precis som Mattias är inne på!

De olika däcksdetaljerna rimmar inte helt är min känsla också. Jag har inte tänkt så mycket på just ratten, men nu när du nämnder det så blir det rätt uppenbart... Vet inte riktigt vad jag ska göra... jag göder ju redan Eskader rätt bra med kompletteringsinköp... Skrattar Men jag vill verkligen ha en snygg och stor ratt.... hmmmm...

Jag tyckte först att kanonerna också var i minsta laget, men sen insåg jag att det är små 4-pundare, långt från linjeskeppens 32-pundare  Oskyldig

Gångspelet på bilden är för övrigt redan en utbytt version. Det medföljande var på tok för klent även det.

Blir väl att scanna av webshoppar igen för ratt och eventuellt nakterhus också. Jag har inte så hög tilltro till min förmåga till scratchbygge. Looser

Anmäl
2014-07-09 20:38 #47 av: Banjoman

#46 Du har ju skalaritningar i Anatomy Of The Ship-boken, för t.ex. ratt och nakterhus i 1/48 på s. 77, av kanonlavetterna i 1/32 på s. 83, osv. Med ledning av dem borde det ju inte vara särskilt svårt att räkna ut ungefär vilka mått dina däcksdetaljer bör ha för att vara +/- skalenliga … Åtminstone verkar det av de 1/96-ritningar i boken som har mått angivna (t.ex. s. 38 f.) som om de faktiskt är tryckta i rätt skala.

Jag ser också när jag tittar i boken att ankarspelet (det var inte gångspelet jag menade, utan det stora ankarspelet på fördäck) faktiskt var rejält stort, så min första reaktion var inte nödvändigtvis riktig. Men det skadar ju inte att mäta och räkna lite … Nörd

/Mattias


Anmäl
2014-07-09 21:50 #48 av: Rone

Riktigt snyggt! Både färgsättning och själva målningsarbetet ser riktigt bra utTummen upp

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.