Tiger I Ausf H 1/72 (WIP)
Den här byggsatsen ropade jag in på tradera för ett tag sedan och den är enligt dom papper som följde med i kartongen ca 22 år gammal. Denna tiger togs i tjänst för första gången på östfronten 1942 vid slaget om Leningrad, den vägde ca 54 ton och hade en toppfart på 38 km/h men i terräng ca 20 km/h, den hade en räckvidd på 14 mil på en full tank, eldröret var på 88 mm, själva H:ett i modellbeteckningen står för Henschel som var vagnens tillverkare.
Jag har tagit några bilder på Tiger I-vagnen i Munster, men denna är av senare tillverkning än din. Bland annat med stålhjul á la Tiger II samt den modernare vagnchefskupolen, där luckan öppnades åt sidan och inte uppåt.
Men vill du ha bilderna till ditt bygge så är det bara att säga till. Skicka bara ett PM i såna fall.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#4 Tack Morgan för ditt erbjudande, jag har googlat en del och fått fram en hel del bra referenser men jag tar ändå gärna en titt på dina foton, jag pm:ar dig.
Vill man grota ner sig finns ju: http://tiger1.info/vehicle.html
Vad står E för i Ausf.E?
Enligt Wikipedia så byttes beteckning ifrån Sd.Kfz. 182 Tiger I Ausf. H till Sd.Kfz. 181 Tiger I Ausf. E i mars 1943.
Kanske bokstaven E bara var ett sätt att skilja mellan de olika beteckningarna.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
Jag är inte säker, men…jag undrar om inte Ausf. H är fel, vad det gäller just denna byggsats. Min teori är att då Tiger I togs fram så fanns det två prototyper - en från Henschel och en från Porsche. De kallades VK4501 (H) respektive VK4501(P). Det var Henschels vagn som vann kontraktet och så snart det var faktum, så blev beteckningen Sd.Kfz 181. Tiger I Ausf. E. (även Pz.Kpfw. VI). Det lär ha skett redan 1941.
En egen fundering:
Varför just "E"? E är den 5:e bokstaven i alfabetet och det kan ju vara så att det slutgiltiga utförandet var nr. 5 i hela kedjan av utveckling, från prototyp till slutgiltig vagn.
Intressant diskussion, din fundering Hayabusa i inlägg #9 låter logisk. #6 Tack för länken Björn.
Betydligt behagligare byggsats att jobba med än Airfix gamla surdeg, som jag brottades med som liten…😉 Ser fint ut så här långt…😊
Mvh / Janne
Tjusigt :) Revells 1:72 pansar är i regel bra byggsatser, det är min erfarenhet. Bland de bättre, enligt min mening. Bra passform och hygglig detaljnivå.
#16 Tack ska du ha Janne, surdegar är inte trevliga att tampas med, jag har en airfix tiger I i stashen också faktiskt men den är nog kanske lite nyare än den du byggde som barn, den har dock nästan inga detaljer alls. #17 Tack Hayabusa, jag har också bra erfarenheter av Revells byggsatser, jag har ännu inte byggt allt för många modeller från dom men några iallafall. Detaljnivån på denna tiger är faktiskt ganska bra, det är väl i stort sett bara lite mer framträdande bultar jag saknar. För övrigt så är det skönt att ha ett hobbyrum i en källare som är sval nu när värmen ligger på, det hade jag inte tidigare.
Bygget rullar på utan problem, kulsprutan, tittgluggen, framskärmar och dragöglor på sina platser. Jag borrade också ett hål i mitten på delen som kulsprutan och tittgluggen sitter, detta efter jag tittat på referensbilder på vart framlyktan ska sitta och det vanligaste stället var i mitten. Enligt beskrivningen så har man två andra alternativ, som ni kan se på fotot under det här inlägget.
Om jag minns rätt så var det faktiskt pansarglas bakom siktgluggen för föraren. Det kanske du kan imitera med en ditlimmad genomskinlig plastbit?
Ser jättebra ut hittills!
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#27 Tackar Morgan, jag tror jag hoppar att imitera pansarglaset men tack för tipset 🙂
Jag håller just nu som bäst på att testa göra egna vajrar av tunn koppartråd, om det blir bra så kanske jag byter ut dessa vajrar som följde med i byggsatsen. Men om så blir fallet så behåller jag öglorna och skär bort dom befintliga vajrarna.
Panzer vor! 👍
#34 Danken! 🙂
#35 Keine Ursache :)
Här har jag lagt dit lite spackel på några ställen, när jag lade på spacklet så tog jag hjälp av en tandpetare och efter det penslade jag försiktigt spacklet till en mer lättarbetad yta att slipa på sedan, det är dåligt med utrymme att jobba på där jag ska slipa, för jag vill ju inte komma åt detaljerna med sandpappret och penseln doppades i aceton först innan jag penslade spacklets yta, jo jag vet att det luktar starkt 🤪 men det här tycker jag för min egen del är en bra metod.
Jag använder Tamiyas spackel och ibland när det är för trångt att slipa så tar jag bort överflödigt spackel med Topz som blötts med aceton efter att spacklet härdat. Gnuggar man inte för länge så klarar sig plasten från att lösas upp av acetonet.
#38 Bra tips där, då ska jag testa det senare ikväll.
Snyggt pillat, alltid trevligt med en tiger
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
#40 Stort tack 🙂 Jag har förstått att tigern är en av dina favoriter 👍
Nu har jag grundat alla delar med Vallejo air ghost grey, här är tornet och själva chassit. När grundningen kom på så ser vagnen redan trevligare ut och det tycker även min kamera också, starkare kontraster ger bättre skärpa på fotonen.
Glömde skriva att Björns aceton och topz tips fungerade bra.
Trevligt :)
#45 Tackar 🙂Ja mycket då jag just nu tycker att målning och vädring är riktigt roligt 🙂
High lights gjorda, nu är jag ingen mästare på detta men övning ger färdighet sägs det, förut har jag torrborstat high lights på några modeller men nu testade jag att göra dom med airbrush, tidigare så var jag ytterst försiktig med att testa nya metoder som jag kände att jag inte behärskade över, det gjorde i sin tur att jag bara stampade på samma ställe i min utveckling som modellbyggare. Nu mer tycker jag att det är riktigt kul att göra moment som är helt främmande för mig och jag känner att jag lär mig hela tiden något nytt och att jag utvecklas 👍 Näst på tur är kamouflaget på vagnen och då en grön färg, färgen till vagnens high light så mixade jag Vallejo air white med vagnens huvudfärg.
Jag tänkte tipsa om att sätta hjulen på tandpetare för att underlätta målningen av gummiytan, men detta visste du ju redan om. Jag läste om det tipset i ModelFan, testade det på min Jeep och det fungerade perfekt.
Har du någon bestämd förebild för ditt Tiger-bygge?
Det där ser ut som ett Östfront-kamouflage.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#51 Tandpetare är riktigt bra att använda till det här ändamålet bland annat, som du skriver så är förebilden en Tiger som användes på östfronten och varför inte i slaget om Leningrad som var tigerns första stora slag, Tiger ettan började ju att tillverkas i stor skala 1942 och det är ett år efter just detta slag började och som slutade 1944. Men jag har ingen specifik individ som förebild mer än att jag har kollat på foton på nätet av just den här tidiga tigern.
Du fick dit dekalerna snyggt tycker jag! Problem är till för att lösas, och du har den rätta andan.
Det kommer att bli en finemang liten Tiger I.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#57 Tack så mycket Morgan.
Banden var ingen lek att få dit, den andra sidan är klar men ju fler bärhjul en modell har desto svårare är det att få banden att sitta bra, iaf om ni frågar mig. Man hade tydligen två typer av band till tigern, när det gäller transportering och vagnen skulle åka längre sträckor så hade man band som var 520mm breda och i strid hade man band som var 720mm breda.
Ett lästips: Otto Carius - Med Tigern på slagfältet (Tiger im Schlamm).
Mycket intressant kuriosa om Tiger I mellan raderna som den numera avlidna vagnchefen berättar, jag kan skarpt rekommendera boken för dig!
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
#60 Det är en bra bok, instämmer.
Väldigt snyggt bygge. Det har fått mig till att plocka fram min byggsats ur stashen. Blir sugen på att börja på den men jag har en bunt Rolls Royce som behöver bli klara förutom alla rombformade brittiska pansarvagnar som tar plats på byggbordet.
#60 Den boken ska jag ta och skaffa mig👍, Michael Wittmann är väl den jag vet mest om när det gäller dessa två herrar, Wittmann för övrigt dog i sin vagn när en brittisk Firefly vagn fick in en fullträff.
#62 Tack så mycket Björn🙂 Det gör mig riktigt glad att kunna inspirera andra modellbyggare, låter som du behöver ett större byggbord😉
Nu efter två kvällars sittningar är till slut dom båda banden på plats, nu blir det detaljmålning av vajrar, verktyg mm och jag ska även lägga till lite fler detaljer och sen wash och chippning. Stort tack till alla ni som följt min byggtråd, slutresultatet kommer i en separat tråd.
Blir faktiskt också riktigt sugen på att bygga min sons T-80 i samma skala om han skulle tillåta det, för just nu så är tyvärr telefonen viktigare än det påbörjade T-60-bygget i 1:35 som ligger på hans byggbord.
Tålamodet saknas ännu hos honom, men det kommer väl…
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
Blir ju supersnyggt
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
👍
#64 Det är aldrig fel med lite pansar Morgan ☺ #65-#66 Stort tack ☺
Hatten av! Riktigt snyggt bygge…😃
Mvh / Janne
#68 Tack så mycket Janne, riktigt kul att du gillar den 🙂
Kanonsnyggt bygge,tycker jag.
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#70 Tack så mycket!