Annons:
Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 1158 ggr
ubjs
2020-08-10 17:45

Polotsk båtbyggsats från Master Korabel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad gör man när man har ca 20 båtbyggsatser och har påbörjat ca 10 och inte byggt någon färdig?

Rätt gissat, köper förstås en till och påbörjar den omedelbums.

Blev väldigt nyfiken på hur Master Korabels byggsatser är efter att ha läst en del om dom. Valde skonaren Polotsk eftersom jag tycker att det är en av deras byggsatser där skrovformen liknar några andra byggsatser som jag har på hyllan eller påbörjat. Tänkte att jag kanske kan få ihop det här skrovet och lära mig något om hur det bör se ut.

Så här långt tycker jag att byggsatsen är det bästa jag provat på. Precisionen på laserskärningen är hög, visst behöver man slipa lite grann men det är ungefär lika mycket överallt och handlar mest om att slipa bort det brända.

Jag gillar dom ¨hjälplinjer¨ som finns lasermärkta? där man ska slipa till spant och andra skrovdelar. Tanken är att man slipar en vinkel mot hjälplinjen. Så långt som jag kommit med skrovet så verkar det funka.

Har inte tagit så många bilder ännu men här är en.

  • Redigerat 2021-01-13 18:35 av Niklas
Annons:
ubjs
2020-08-10 17:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här syns hjälplinjen som jag surrade om i första inlägget och hur jag slipat efter den. Jag fyllde i den med en penna så att den skulle synas tydligare på bilden.

ubjs
2020-08-10 17:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

En bild från byggbeskrivningen, förutom bilderna så finns det en detaljerad textbeskrivning på såväl engelska som ryska. Om man kollar noga så kan man se att dom på vissa ställen ritat en röd ring, det är där man ska fasa av mot hjälplinjer. Här kan ni också se var jag befinner mig i bygget. Jag har slipat till spantens överdelar och ska nu limma fast dom. I beskrivningen så står det att man ska trycka dit däcket men inte limma det i det här steget, hjälper till att få alla små spantdelar på rätt plats.

ubjs
2020-08-10 17:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det här ¨verktyget¨ gillar jag och använder en hel del. Gör det enkelt att hålla mindre delar när man ska bearbeta dom.

bommen99
2020-08-10 20:10
#4

Verkar vara en bra byggsats och detta med "hjälplinjer" är ju inte helt fel. Jag har sådana på min byggsats också. Spanterna verkar vara breda vilket är bra, i synnerhet om man som jag  borrar ett hål i dom och använder tandpetare så bordläggningen går lättare.

Följer givetvis ditt bygge, lycka till 👍

//håkan

MarkusN
2020-08-11 15:28
#5

Ser synnerligen trevligt ut! Jag har varit när att lägga Master Korabel i kundvagnen flera gånger nu, för jag är också nyfiken på deras metod, känns definitivt som lite nytänk i branschen. Även Vanguard Models med Cris Watton i Storbritannien har börjat producera byggsatser av lite moderna konstruktionssnitt som hjälper byggaren på vägen utan att göra avkall på kvaliteten). 

Kul att få följa med på ditt bygge!

bolin
2020-08-11 18:53
#6

Det skall bli intressant att följa ditt bygge. Jag hoppas du når målet med denna och får en färdig modell att visa för alla dina mödor.

Jag har bara byggt en lite roddbåt från MK men måste hålla med om att de gör byggsatser av hög klass.

Det kanske säger något att just Vanguard models är återförsäljare av MK.

Annons:
ubjs
2020-08-17 17:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Limmade dit alla dom små spantdelarna som sitter mellan mdf-däcket och plywooddäcket (som sedan ska täckas med ännu ett däck). Hittade inga lämpliga tvingar så jag försökte tillverka ett gäng av klädnypor, hade nog varit smartare att använda tillsåga bitar av trälist, det blev inte så mycket att fästa skruvarna i men funkade till detta i alla fall.

ubjs
2020-08-17 17:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Jag lät det hela torka ett dygn och limmade sedan plywooddäcket. Här föreslog byggbeskrivning småspik för att klämma det på plats men ovan som jag är vid dessa små spikar så hade nog limmet hunnit torka innan jag fått dit dom. Det gick fortare med mina tvingar och så tryckte jag ändå dit spikar därefter. Såg ut som jag fick ned däcket överallt, men jag har inte tagit bort tvingar och spikar ännu.

bolin
2020-08-17 19:27
#9

Intressant variant på tvingar. Kanske man skall konstruera något liknande…

Banjoman
2020-08-23 15:53
#10

Intressant bygge, detta, som jag ser fram emot att få följa!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Micke R.
2020-08-25 17:10
#11

Ska bli intressant att följa

ubjs
2020-09-08 16:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11: Bygger vidare på aktern, här är ett gäng delar som behövs för att få till det hela. Det tar en stund att slipa bort det laserbrända.

ubjs
2020-09-08 16:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

#12: Man limmar ihop en sorts jigg som man ska använda för att hålla fast akterdelen och dom längsgående delarna med kanonportarna medans man limmar fast dom. Det finns en liknande jigg i fören.

Annons:
ubjs
2020-09-08 16:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Jiggen ovan går förstås att ta bort när dom andra delarna har limmats dit.
Här har jag klätt in delen med tejp.

ubjs
2020-09-08 16:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14: Det blev förstås fel bild i inlägget ovan. Här är jiggen med tejp och bilden ovan visar hur det ser ut när jag limmat dit delarna i inlägg nr 12.

  • Redigerat 2020-09-08 16:28 av ubjs
ubjs
2020-09-08 16:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Här har jag nålat dit sidorna med kanonportarna efter att ha lagt dom i blöt och försiktigt böjt dom till rätt form. Det blev en och annan spricka i plywooden vid dom laserskurna portarna och lite ojämna böjningar men jag tror jag ska kunna fixa till det. Sidorna ska kläs med andra delar både utvändigt och invändigt.

ubjs
2020-09-08 16:37
#17

Så här långt tycker jag att byggsatsen är bra. Det har tagit längre tid än vanligt att komma till stadiet när man ska börja limma dit bordläggningen men jag tycker att jag har bättre koll på att spantdelarna har rätt form än i en ¨vanlig¨ byggsats.
Jag tror att jag ska blötlägga alla bordläggningsdelarna och nåla fast dom innan jag börjar limma så att jag ser att det blir någorlunda rätt, ska prova med det på en sida i alla fall.

bommen99
2020-09-08 22:02
#18

Bygget ser bra ut och bra ide att blötlägga. Du gör naturligtvis plankorna lite smalare i fören o aktern. Plankningen kommer att bli bra!'
//håkan

ubjs
2020-09-09 08:51
#19

Jag behöver inte forma några plankor. Bordläggningen är laserskuren i rätt form. Varje ¨planka¨ har ett nummer och ska sitta på en bestämd plats.
Det är dubbel plankning, där det första lagret görs av lite bredare ¨plankor¨.

bommen99
2020-09-10 05:33
#20

Aha, det var ju en bra lösning och det underlättar ju bordningen väsentligt
//håkan

Annons:
ubjs
2020-09-14 13:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

#20: Fått en del gjort, på den nedre delen av aktern har jag limmat 10 delar som ska stödja en större del som limmas dit senare (alla delar inte på plats på bilden). Har bara slipat försiktigt på dom här, enligt byggbeskrivningen så ska man slipa den här delen till rätt form när man limmat dom små delarna. På bilden ser man att den övre delen inte blev perfekt, lite justeringar blir nödvändigt här.
Jag har också limmat dom långa längsgående delarna med uttag för kanonportar.

  • Redigerat 2020-09-14 13:44 av ubjs
ubjs
2020-09-16 11:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

#21: Här är en bild på hur plankorna till första plankningen av skrovet ser ut.
Dom två som jag börjat med ska sitta närmast kölen och jag har fasat av dom. Kommer att blötlägga dom en kort stund och sedan nåla fast dom och låta dom torka innan jag limmar dom.

ubjs
2020-09-21 13:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22: Börjat med första plankningsvarvet. Lägger dom i blöt 4-5 minuter och så får dom torka lite i 2-3 minuter efter tips i byggbeskrivningen. Jag nålar bara fast dom och låter dom torka. Tänkte fästa upp alla plank innan jag limmar så att jag ser hur det passar. Hittills ser passformen ut att vara mycket bra.

ubjs
2020-10-06 10:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Nu har jag limmat nästan alla planken i första omgången. En planka återstår och den ska man fila till så att den passar. Funderar på om jag ska böja till den och fila eller om jag ska göra en mall i papper och fila efter den.

ubjs
2020-10-06 10:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

En bild till, det hela passar bra tycker jag, en del slipande blir det förstås.

bolin
2020-10-06 20:19
#26

Snygg plankning. Det verkar som att MKs färdigformade plankor verkligen underlättar. Är det skala 1:72? Skrovet ser väldigt hanterligt ut i storlek.

Banjoman
2020-10-06 20:43
#27

Instämmer med föregående talare – det ser mycket bra ut! Som bolin säger verkar de färdigformade plankorna vara ett schysst grepp från tillverkarens sida.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Micke R.
2020-10-06 21:43
#28

#27:
//26 Har byggt ett par kinesiska och en roddbåt just från Master Korabel och det hjälper destu mera om det är enkelplankning och visst till dubbelplankning också

Slasktratt
2020-10-06 22:01
#29

👍👍👍👏👏👏

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

[Nalle1976]
2020-10-10 17:51
#30

Ser riktigt bra ut, ni båtbyggare imponerar mig med era fina byggen.

ubjs
2020-10-12 09:37
#31

Tackar för dom uppskattande kommentarerna. Att slipa till dom två sista planken tog en stund. Slipa och testa, slipa och testa, typ 100 gånger. :)
Ägnade gårdagen till träbearbetning i lite större skala, sisådär 15 meter.
Fällde en asp som börjat släppa vid roten och hotade att falla.
Den la sig dock perfekt efter riktskäret, så jag kunde andas ut.

Upp till toppen
Annons: