Diorama

diorama 1944 Deutsche Kampfgruppe Ost

2020-07-12 13:52 #0 av: PiffeDajken

Tjena!

Jag har precis börjat med ett stort diorama som skall föreställa spridda delar av  tysk truppkontingent under vintern i Sovjetunionen 1944. Dioramat skall innehålla 1/35 scale Königs Tiger, Panter G (late) samt Tiger I Ausf E då med tillhörande fotoets ark. Några ruiner från Miniart skall också tillföras samt "döda träd" och trupp. Har aldrig tidigare gjort ett så stort diorama och jag hoppas att man klarar av att dra samman prylarna så att det ser hyfsat ut.

Har lyckats med konststycket att svepa samman friultracken till Tigern I (Mid) samt gummisnoddarna från Tamiya och då också stänkt färgkulörer och pigmentat och washat en massa grejor. Skall senare idag stänka dit en massa snö och "rysk lera". 

Anmäl
2020-07-13 01:37 #1 av: DIOWORK

Hej, wow det låter som ett jättediorama:) Spännande, hoppas du uppdaterar här så vi får följa bygget! Själv älskar jag dioramabyggen så jag följer med intresse.
Hur stort kommer bygget bli?
/Erik

https://diowork.se/

Anmäl
2020-07-13 09:55 #2 av: Slasktratt

Det ska bli väldigt spännande att följa ditt bygge . Lycka till .

Anmäl
2020-07-13 12:12 #3 av: Janne Nilsson

Om du ska ha med en Kungstiger så måste väl vintern 44/45 avses?

Lite besserwisser varning, men då hade väl frontlinjen redan lämnat Sovjetiskt territorium och var inne i Polen respektive Ungern? Eller tänker jag fel?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.

Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,

Er frist die kleine Kinder gern."

Anmäl
2020-07-13 13:52 #4 av: PiffeDajken

Tjena modellknåpare!

Jaa det blir ett jäkligt stort diorama. Jag kommer senare med exakta mått. Har igår kväll pillat på de tyska plåtburkarna och det ser bra ut (kors i taket) samt tidigare  idag vräkt ännu mer snö & rysk lera på plattan. Sedan ikväll hade jag tänkt montera ruinerna och lite "träd" och vägskyltar (se bild 2).

Janne...hade tänkt mig tidigt 1944. Har för mig att det fanns ett relativt stort antal fickor kvar inom sovjetiskt territorium.

Mvh

Anmäl
2020-07-13 14:12 #5 av: Janne Nilsson

Men inga Kungstigrar.

Kungstigern sattes in i juli 1944, även om vissa källor hävdar maj 1944.
Och de första 50st hade Porsche tornet. 2st av dessa användes för testning.

Man behöver inte vara historiskt korrekt men det är ju trevligare om det är ett medvetet beslut. :)

Janne Nilsson

Anmäl
2020-07-13 15:45 #6 av: PiffeDajken

Janne!

Alltid är det något...jaaa då får man väl använda sig av den ungerska/bulgariska eller rumänska frontavsnitten i dioramat.

Tack för infot!

Anmäl
2020-07-13 18:45 #7 av: Janne Nilsson

Inga problem, med det är lätt att låta som en messerschmidter, men jag tänkte att när du satsar så stort kan det ändå vara bra att nämna.

Kör hårt!

Janne Nilsson

Anmäl
2020-07-13 19:26 #8 av: JaGa

Ostfronten likväl...😉

Ska bli trevligt att få följa bygget ditt...😃

Anmäl
2020-07-14 10:54 #9 av: DIOWORK

Det är bra att Janne påpekar detta så du har chans att få så mycket som möjligt korrekt.
När jag byggde mina första diorama missade jag att kolla upp en massa saker.
Nu för tiden när jag bygger ett diorama känns det nästa tråkigt att göra research eftersom det är så mycket man får stryka av de fordon/figurer man har liggande. De stämmer helt enkelt inte med datum och platser.
Trist men det är roligare i slutändan så man slipper att folk påpekar felen man har gjort istället för att glädjas över dioramat:)
Kul att du är igång och kör hårt!
/Erik

https://diowork.se/

Anmäl
2020-07-18 21:49 #10 av: wooderson

Verkar asgrymt

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Anmäl
2020-07-18 22:38 #11 av: IKV91

Det blir kul att följa! Ser fram emot byggbilder på alla delprojekt och sedan helheten.

Anmäl
2020-07-19 11:51 #12 av: PiffeDajken

Tjena!

Har sedan tidigt i morse tittat på IJN Kagero kanoten och vart tvingad att dra samman tio plastdelar. Allt passade perfekt!

1/35 figurerna är snart ihopsamlade och skall senare ikväll så sakteliga börja klina på färg på dessa samt Miniart ruinerna. Dioramat börjar smått att ta form.

Mvh

Anmäl
2020-07-19 15:35 #13 av: Ilmavoimat

Är det den vita träplattan som du har som dioramabas?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.