Annons:
Etiketterallmäntverktyg-och-utrustning
Läst 1819 ggr
Banjoman
2020-07-04 14:02

Nytt i verktygslådan kv 3 2020

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juli–september 2020

Dags igen för en ny verktygstråd! Nörd

Det är som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem! Cool

Föregående tråd i ämnet var kv 2 2020.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2020-10-07 11:20 av Niklas
Annons:
Banjoman
2020-07-04 15:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

De senaste dagarna har det ånyo rasslat till i verktygslådan av såväl större som mindre nyförvärv. 

Till den senare kategorin hör denna moderna form av snickarpenna, inköpt vid ett besök hos Baptist i Arnhem i torsdags …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag passade dessutom på att fylla på lagret av Titebond III-lim.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

I går kom det sedan ett paket från Classic Hand Tools i England, med däri dels en liten spaltkniv …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

… dels ett par kant- och nothyvlar av Lie-Nielsens förnämliga tillverkning.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:55
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Till dessa köpte jag sedan hos Baptist ett par hyvelstål att ha i reserv. Inte för att jag per se räknar med att slita ut de medföljande stålen så till den milda grad kvickt, men därför att just dessa kant- och nothyvlar hör till de produkter som Lie-Nielsen har lagt i träda på grund av minskad produktionskapacitet till följd av Covid-19, och där det inte går att veta när eller ens om tillverkningen kommer återupptas.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Jag slog dessutom till på passande käftar med 30° vinkel till min slipjigg.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2020-07-04 15:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Hos Baptist köpte jag dessutom ytterligare tre hyvlar, närmare bestämt en liten stöthyvel i brons …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:58
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

… samt en större (centrerad på 3/4") …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 15:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… och en mindre (centrerad på 1/2") spont- och nothyvel.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 16:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Än om det alltid är synnerligen trivsamt (om än vanligtvis en smula smärtsamt för plånboken) att titta inom hos Baptist (bättre järnaffär får man leta efter!) var dock den egentliga orsaken för mitt besök i Arnhem i torsdags att köpa virke från den fantastiskt välsorterade brädgården Arnhemse Fijnhouthandel!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 16:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Mer specifikt var jag ute efter amerikansk sockerlönn (Acer saccharum), och jag släpptes således lös på lagret med min virkeslista och mina mätverktyg …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 16:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

… där jag sedan vände upp och ner på staplarna med lönn i lagoma längder (2,5 à 3 meter) till dess jag efter unegfär fem timmars letande samlat ihop totalt 0,45 m3 ≈ 325 kilo gott virke! 🥵

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

I dag sågade jag så till lagoma bitar vanlig, billig byggmarknadsfuru till såväl underliggare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2020-07-04 16:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

… som sammanlagt 116 stycken strön …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-04 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

… å vilka jag sedan med hustruns hjälp (tre meter långa 25-kilos plankor är mycket lättare att hantera om man är två!) strölade lönnvirket för att låta det acklimatisera sig till min verkstad.

När hela stapeln så småningom nått jämviktsfuktighet kommer det vara dags att börja förvandla den till en hyvelbänk … men det  blir en senare historia, det.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-11 12:54
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Fick ytterligare ett paket (nähä!?! 😮🤔) häromdagen från Classic Hand Tools, med däri ett hårdvaru-kit, framtaget av Bad Axe Toolworks, i form av två färdigskränkta och -slipade sågblad samt de beslag som behövs för att själv tillverka en delningssåg och en snitthyvel, vilket i sin tur är redskap ämnade att för hand delningssåga virke.

Det handlar alltså om att klyva en planka på längden, men med snittet lagt inte tvärs tjockleken utan tvärs bredden. Har man till exempel en planka som är 150 cm lång, 20 cm bred och 4 cm tjock handlar om att dela den så att man får två nya som (om vi bortser från det som försvinner i form av sågspån) bägge är 150 x 20 x 2 cm.

Snitthyveln använder man för att först etablera ett ca 5 mm djupt snitt runt hela ämnet, vilket via minsta motståndets lag sedan hjälper till att styra delningssågen och förhindra att den drar snett.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
2020-07-11 14:54
#17

Jag är imponerad av din kunskap vad det gäller verktyg och material. Det är lärorikt och roligt att följa dina inlägg. / Roland

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

GusLars
2020-07-11 15:40
#18

Enormt excellenta verktyg du införskaffat Banjoman
Lars

Lars

bommen99
2020-07-11 18:28
#19

Jag blir mest imponerad/förvånad över att du köpt nya verktyg Banjoman 🤪

ps, jag har bara klyvt brädor på den ledden, lite vingligt och risk att det blir en stor kil av det hela..

//håkan

bommen99
2020-07-12 06:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Småskruv. Vet inte om jag någon större användning av dessa, men någon gång kanske. Denna samling kostade ca 35 kr och de är det nog värda.

//h

Annons:
bommen99
2020-07-12 06:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

Jäkligt pillrigt att sätta dit muttern på skruven

//

GusLars
2020-07-12 12:03
#22

Använde du förstorings glas för att få dit den lilla muttern
Lars

Lars

bommen99
2020-07-12 13:34
#23

Hej Lars. Nix, men det borde jag ha använt. 

Minsta peangen till skruven och sedan ett medföljande verktyg i form av en lång hylsa  till muttern (som också innehåller Philips kryss samt spår -mejsel). Tog mig säkert 30 min minst och i detta ingick också letande efter muttern..😮

//håkan

bolin
2020-07-15 14:55
#24

I förrförra veckan fick jag ett paket med mitt första elverktyg avsett för modellbygge. En handhållen proxxon borr/fräs.

GusLars
2020-07-15 15:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

Har införskaffat 3 wire 1,0mm 1,2mm samt 1,5mm till riggningen
Lars

Lars

GusLars
2020-07-15 15:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Samt pytte små schackel för testning kanske lite stora ville ha 7x4 men tillfällig slut blev 7,6x4,6 kanske lite för stora få se hur det ser ut
Lars

Lars

bolin
2020-07-15 15:09
#27

Igår fick jag ett paket från Tyskland med diverse trävaror för kommande projekt.

Mest valnöt och europeisk lind. men även en fyrkantslist i obechi och rundstav av bok.

Inköpet gjordes från Elde-Modellbau. Sortimentet och priserna är bra. Paketet kom väl inslaget på drygt en vecka, vilket jag tycker är acceptabelt. Tyvärr saknades två lindflak i beställningen och en av valnötslisterna är, som synes, mer än lovligt krokig.

Finns det någon här som har erfarenhet från denna firma sedan tidigare?

Annons:
Banjoman
2020-07-17 09:08
#28

#17 & #18 Tusen tack skall ni ha! 🙂

#19 Ja, jätteförvånad är nog just vad du blir … 😉 😇

#20 –#21 Så små grejor får man för eller senare alltid användning av! Jag brukar köpa mina från Knupfer i Tyskland, som har ner till M0,6, men så prisvärda är ju aldrig hans grejor …

#24 Ett mycket användbart redskap, och numera är Proxxon också, tror jag bestämt, ett betydligt bättre alternativ än Dremel, som tappat ganska mycket i precision och kvalitet det senaste decenniet.

#26 Skillnaden är så minimal att det knappast gör någon större skillnad. Fungerande schackel har ju dessutom den fördelen att de går att demontera och byta ut om man i längden inte är nöjd … ☝️

#27 Nej, just den firman har jag aldrig handlat från, och just trä har jag mest köpt från Storbritannien. Att en och annan list inte är helt spikrak får man nog räkna med, men det där var ju i häftigaste laget, och om det dessutom fattas saker i leveransen skulle jag i ditt ställe höra av mig till dem och klaga! Det är ju trist när man måste dithän, men å andra sidan ger det en också tillfälle att på riktigt testa deras kundvård och kvalitetsambitioner. Kommer de tillkorta på den punkten är det bara att notera, och framdeles handla på annat håll!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-17 09:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Alla nyheter i min verktygslåda når inte riktigt samma niva vad gäller snitsighet och/eller pris, men kan vara användbara för det; t.ex. spenderade jag en hel euro i samband ett besök (i annat ärende) på Ikea i tisdags, och köpte ett par färgglada trattar till verksta'n … Cool

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-17 09:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

I samband med en annan beställning därstädes (en pastamaskin till köket, för att vara noga) passade jag också på att från tyska Amazon köpa något jag funderat på ett tag, nämligen en magnetomrörare! I första hand tänkt som hjälpmedel när jag blandar min egen shellack, för att skynda på flingornas upplösande i spriten. ☝️

Bilden visar förstås en bringare fylld med vatten, bara vanligt vatten, i test- och demonstrationssyfte. 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Sabud
2020-07-17 12:04
#31

27# till 31#

Jag har handlat från Elde Modellbau för ett par år sedan,  bogseraren Max med delar av den gigantiska tillbehörssatsen.  Även kompletterat vid senare tillfälle.

Mina erfarenheter är odelat goda .  Fattas det något tycker jag att du skall säga till.

bolin
2020-07-18 13:18
#32

#27, #28 och #31.

Jag hörde av mig till Elde Modellbau och de svarade artigt och tydligt angående de saknade lindflaken. Tydligen hade någon (kanske sommarjobbare) glömt meddela att dessa var slut på lager. De erbjöd sig att återbetala eller sända ett till paket. Jag är nöjd med det.

Banjoman
2020-07-18 13:58
#33

#32 Det  låter ju helt i sin ordning, och fullt förståeligt. Misstag kan ske – det viktiga är att man är redo att  rätta till dem! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-20 16:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

Fick häromdagen ännu ett litet tillskott i form av hundra stycken återförslutningsbara påsar i storlek 100x150 mm; sådana använder jag gärna för att sortera det ena med det tredje i verksta'n eller för olika modell- m.fl. projekt.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2020-07-20 16:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

I dag kom det sedan ett paket från Workshop Heaven, med däri bl.a. ett komplett set Alfie Shine poleringsvax med tillbehör. I blandningen av bivax och karnaubavax ingår dessutom hartser i form av kopal, olibanum och myrra, så det ger inte bara en vacker yta – det doftar gott, också!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-20 16:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Från Workshop Heaven köpte jag också ett lim jag länge velat prova, efter att ha läst mycket gott om det, nämligen Old Brown Glue – ett flytande hudlim!

Efter vad jag har förstått skall detta ha de flesta av de fördelar som traditionellt varmlim har, men inte det senares huvudsakliga nackdelar: att behöva värmas före användning och att dofta mindre gott.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-25 12:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Fick häromdagen ett paket från SLEC, med däri först och främst sju stycken bitar 9 mm plywood, var och en 300x600 mm stor …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-25 12:28
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

… och därtill tvenne tuber balsalim …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-25 12:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

… samt en bit lättvikts (34g/m2) glasfiberväv.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-25 12:32
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

Hack i häl på föregående paket anlände sedan ett från Timber Framing Tools, med ytterligare en Pica Dry snickarpenna – jag blev nämligen mycket förtjust i den dylika jag köpte i Arnhem för några veckor sedan, och vill kunna ha en liggande redo på ett par olika ställen i verksta'n …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-07-25 12:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

🤓.. och så till sist ett 5/8" borrstål från japanska Wood Owl. Utan några som helst tvivel de oslagbart bästa borrstål jag någonsin prövat för att ta upp hål med lite större diameter och i mer robust tilltagna ämnen! ☝️

Dyra som pocker är de, men värda vartenda öre! 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
bommen99
2020-07-25 20:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Ett verktyg att skära ut lister från div trä-sjok . Funkar ganska bra och är ett komplement till en såg (och det blir inte sågspån som far överallt..)

Köpt från AliExpress, men finns nog på närmare håll

bommen99
2020-07-25 20:03
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Linjalen är mycket stadig och är 80  cm.

Enkelt och stadigt, man trycker ner det lila "handtaget" och bladet sänks ner mot underlaget. Som linjalen ligger nu skall man dra skäret åt vänster

//håkan

Banjoman
2020-07-31 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Har tillverkat en ny distansjigg för enkel och repeterbar inställning av slip- och vässningsvinkel för eggverktyg i slipjiggen från Lie-Nielsen. Mitt föregående hemmabygge av en dylik fungerade visserligen hyfsat, men dels hade jag gjort mothållen lite för låga när det kom till de största lockbettlarna, dels var det svårt att riktigt se om jiggen låg an ordentligt mot kanten, och eggen mot mothållen, då dessa var i plywood respektive trä.

På den nya har jag istället använt spillbitar av akrylsten (samma material, för övrigt, som bordsskivan och hyllplanet på slipstationen), som dels är ljusare i färgen, dels har en betydligt slätare yta, vilket avsevärt underlättar övningen. Och så har jag gjort mothållen höga nog att kunna hålla emot alla relevanta redskap utan att behöva syfta i luften eller ta till ögonmått. 🤓

Siffran till vänster på varje mothåll anger slipvinkeln med någon av de låga käftarna som hör till slipjiggen, medan siffran till höger gäller för de särskilda, högre käftarna avsedda för lockbettel.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
2020-08-01 08:07
#45

Min mormors far var möbelsnickare. Jag har nu lyckats övertyga min mamma om att några av hans kvarvarande verktyg passar bättre hos mig, som faktiskt kan tänkas använda dem, än liggande i hennes källare.

Här ett sickelstål.

Slasktratt
2020-08-15 15:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#46

Efter tre månaders väntan har den äntligen kommit. Min nya Figursåg Pegas SC16CE. Jag har i alla år hållet mig till Hegner-sågarna först hade jag Multicut-1 där efter Multicut-2s . Har alltid varit nöjd med sågarna . Det ska bli otroligt kul att testa Pegas-sågen och jämföra med de andra sågarna . Pegas har lite nytänk i sin konstruktion tex. Vipparmarna är väldigt korta c:a 10 cm och istället för att vinkla bordet som på Hegner-sågen vinklar man hos Pegas själva sågen , bordet förblir plant om man ska såga vinklar , och vibrationerna är obefintliga . Det här ska bli kul .

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bolin
2020-08-15 18:37
#47

#46 Den ser trevlig ut. Jag ser fram emot att se några prov på dina alster med hjälp av den.

Banjoman
2020-08-23 15:52
#48

#46 Mycket spännande! J ust en dylik står (om än ganska långt ner) på min shoppinglista – jag har för närvarande en Dremel, som jag inte är mer än måttligt nöjd med, men så mycket lövsågning har inte varit aktuell ännu att det blivit läga för en uppgradering.

En recension när ni hunnit bli närmare bekanta med varandra vore mycket intressant!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2020-08-23 17:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Shopping har det som vanligt blivit, även för min del! Först ut något som strictu senso inte kommer hamna i  verktygslådan, men åtminstone i verksta'n, nämligen en ofodrad arbetsrock i kraftigt bomullstyg från Lost Art Press i Amerkat …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-08-23 17:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

… i en midjekort modell som ger god rörlighet. Så här års är det i varmaste laget (24 à 25 grader) i verksta'n, men framåt senhösten och sedan hela vintern igenom brukar temperaturen ligga kring en 18–19 grader, och då är det skönt med något utanpå skjortan!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-08-23 17:18
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Från USA och Barr Specialty Tools kommer även detta stora och extra kraftiga handsmidda stämjärn – 2" brett över eggen och cirka 35 cm långt inklusive handtaget.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-08-23 17:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

På brädgården två byar bort köpte jag sedan häromdagen en skiva 12 mm MDF, sågad av dem så att jag (bland annat) fick två bitar på 2400 x 350 respektive 1200 x 500 mm för att förnya mitt improviserade hyvlingsstopp på den väggfasta arbetsbänken i verksta'n. Nå'n gång kring månadsskiftet september/oktober räknar jag nämligen med att börja tillverka min hyvelbänk, och för att kunna hyvla laminat-ämnena till bänkskivan behövs ett mothåll på längden som är längre än sagda ämnen, vilka före bearbetning kommer mäta +/- 2250 x 115 x 52 mm.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
2020-08-23 19:56
#53

#12: jag trodde först att du köpt en  "lagertruck" när jag såg bilden…😉

Banjoman
2020-08-24 10:07
#54

#53 Jo, det hade varit nå't, det … 🥳 Men nä – riktigt så verktygstokig är inte ens jag, än om jag förstår att det kan vara svårt att tro … 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Micke R.
2020-09-15 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#55

Hittade Osmos Hårdvaxolja och dekorvax i 5ml påsar, så behöver man inte köpa det i stora förpackningar och att priser var runt 25 kr. Ska ta och testa vit och bärnstens Hårdvaxolja och körsbär och gul samt ljus ek dekorvax. Så får se hur det tar sig på någon modell skuta

Annons:
Banjoman
2020-09-15 17:43
#56

#55 Har ännu inte provat Osmos produkter själv, men har hört mycket gott om dem! Låt gärna veta vad du tycker sedan du testat …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-09-22 17:34
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#57

Efter en (kortare, men dock) period utan verktysleveranser anlände i går hela tvenne rejält långväga sådana!

Först ut var ett paket från Chris Vesper i Australien, med däri en 4" smygvinkel …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2020-09-22 17:43 av Banjoman
Banjoman
2020-09-22 17:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

… som komplement till den 7" dito jag köpte i början av året; för att ge en uppfattning om hur mycket mindre den mindre faktiskt är visar jag den här bredvid den större.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-09-22 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

Med i försändelsen var också en 150 mm linjal som komplement till den lilla vinkelhake från Vesper Tools som jag likaledes köpte i vintras …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-09-22 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

… och så till sist en pryl.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-09-22 17:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

Från Pepin i Wisconsin i USA, och den där verksamme smeden Thomas Latané kom sedan paket nummer 2, vari låg ett handsmitt hyvlingsmothåll till vinterns kommande hyvelbänksbygge.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-09-22 17:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

Ett dylikt mothåll fungerar på så sätt att dess skaft sätts fast i ett träblock, som i sin tur kan justeras upp och ned genom ett urtag i bänkskivan. Arbetsstycket skjuts sedan mot mothållets tänder, och hålls på så vis tillräckligt fast för att kunna hyvlas.

Här har jag dock bara släppt ner mothållsskaftet i ett av hålen i min lilla hyvelbänk för att visa ungefär hur det hela ser ut och fungerar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
2020-09-23 17:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Även i dag kom det paket (hurra!) – denna gång från Derek Jones i England, med däri tvenne av honom för hand tillverkade strykmått med kniv- snarare än nålskär. Det ena har ett blad med eggens fas vänd bort från anhållet, det andra med samma fas vänd mot anhållet; vilket av dem man väljer att använda beror förstås på på vilken sida av bladet man har utskottsmaterialet.

Själva strykmåtten är tillverkade i castelo (Calycophyllum multiflorum) med anhållsytor av pockenholt (Bulnesia arborea) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

  • Redigerat 2020-09-23 17:14 av Banjoman
Banjoman
2020-09-26 22:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

Och si – brevbäraren fortsätter att slita och gno för min skull, och bar såldes häromdagen ut ännu ett trevligt paket till mig, denna gång från Feine Werkzeuge i Berlin, med en cirkelspetspassare av Veritas tillverkning. Basmodulen ger cirklar med upp till 29 cm radius, och med de bägge medföljande förlängningarna kan man komma upp i strax under 90 cm. Ena spetsen kan därtill bytas ut mot en blyertshållare, för den händelse man vill rita snarare än rista cirkeln i fråga …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
2020-09-26 22:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Och skulle 90 cm radie visa sig vara otillräckligt köpte jag även till två lösa passarspetser vilka kan fästas vid vilken linjal eller annan tunnare träribba som helst, och således rita upp i princip hur stora cirklar som helst (även om det när radien blivit stor nog förmodligen blir enklare att köra med en lina i stället). Även på dessa kan spetsarna skruvas loss, och bytas ut mot blyertshållaren.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Upp till toppen
Annons: