Annons:
Etikettgruppbyggen
Läst 752 ggr
[Ilmavoimat]
2020-06-28 10:05

Ej avslutade gruppbyggen

Jag noterade att det finns en hel del ej avslutade gruppbyggen i det här forumet.

https://modellbygge.ifokus.se/articles/4d715439b9cb46222d064f43-gruppbyggen-sammanstallning

Förutom en hel drös som ännu inte har fått någon vinnare så är det fyra stycken som är On Hold:

GB #120: Helikoptrar del 2

GB #122 Fredsbevarande insatser

GB #123 I filmens värld

GB #127 Ilmavoimat 100 år

Sedan så har vi ju också det just nu pågående gruppbygget GB #128 D-Dagen 75 år (avslutades officiellt vid årsskiftet 2019/2020, men har ännu inte fått någon vinnare) samt GB #129 Ardenneroffensiven 75 år (som avslutas officiellt den 1 augusti).

De (förhoppningsvis) kommande GB #130 Battle of Britain 80 år och GB #131 Svenskt Pansar 100 år skulle också vara kul om de gick av stapeln och fick in många tävlingsbidrag.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Orso
2020-06-28 10:34
#1

Jag varnade tidigare för att det var för många gruppbyggen på gång samtidigt. Är det här kanske resultatet av överkonsumtionen.  Kan ju inte påstå att gruppbyggen har varit så populära här. Har två modeller blivit färdiga i ett GB så har det varit många.

JaGa
2020-06-28 11:22
#2

Jo du har nog lite rätt i det du skriver, Björn! Sedan har jag fått känslan av att det minskat stadigt med antal besökare och inlägg här på forumet dom senaste åren. Tyckte det var betydligt mer inlägg m.m. förut här. Det gäller även på IPMS Stockholms forum (vet ej något om hur det är på deras facebook sida…). Hur många gruppbyggen vi kan ha igång som är ”lagom” vet jag ej. Kanske ca fyra stycken per år är lagom? Allt behöver oavsett styras upp av någon admin. här på forumet så det blir någon ordning på våra gruppbyggen! Det styrdes upp jättebra tidigare av våra duktiga admin…😃 Nu är det ju sommartid, så mycket av den här hobbyn går på sparlåga för många av oss just nu, så vi får väl hålla oss till tåls lite…😎 Dessutom kanske det behövs fler administratörer för att avlasta & hjälpa till våra kära admin. här på vårt forumet! Trevlig sommar…😎🇸🇪🌞 Mvh / Janne http://ipmsuppsala.se/

[Hayabusa]
2020-06-30 11:52
#3

Det är inte enkelt att hålla liv i ett forum, det krävs stort engagemang, tid & arbete på den del av dygnet som är "fritid". Dessutom i konkurrens med en uppsjö olika kanaler/media/etc.

Janne Nilsson
2020-06-30 13:39
#4

Det är som sagt var en nedgående trend för forum. Alla har sin egen blogg, youtubekanal eller facebook?

Men jag tycker mig också se att det går i vågor?

Kanske mindre antal gruppbyggen, och inte särskilt nichade ger större uppslutning?

Har själv varit dålig på att avsluta de jag har anmält mig till. :/

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2020-06-30 19:16
#5

Det var inte min avsikt att klanka ner på moderatorerna, som jag förstår gör en stor mängd forumjobb på sin fritid. Jag har full förståelse för att man inte hinner med allt.

Kanske det är en bra idé, så som det har föreslagits, att minska antalet gruppbyggen och ge deltagarna längre tid på sig för att få dem klara?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Hayabusa]
2020-06-30 23:24
#6

#5 Morgan, jag uppfattade inte ditt inlägg som kritik. Som jag själv konstaterade, så är det mer att vi måste inse att det är svårt att "hålla glöden uppe".  Ett forum är dess medlemmar och det är allas "ansvar" (kom inte på ett bättre ord) att upprätthålla liv & rörelse. Dock inte enkelt med tanke på alla distraktioner.

Annons:
Roca
2020-07-20 19:17
#7

Intressanta funderingar!
Jag har varit med här på forumet sedan 2008 och det har för min del funnits olika perioder vad gäller gruppbyggen. Ett tag deltog jag intensivt och blev klar med ganska många byggen, andra perioder gick det inte alls lika bra, det fanns en tendens till att "gapa över för mycket". 
Generellt tror jag också det kan vara bra med färre gruppbyggen och längre byggtid. Samt att det är fler som delar på ansvaret att vara admin.
Nu på sommaren går det lite långsamt med byggandet för mig och jag laddade även ur mig rejält när jag skulle färdigställa mina byggen till utställningen på Rydals museum.  Men snart så bör jag kunna vara igång igen, ska fundera mera på hur jag kunde bli mera aktiv här igen, för det är ett väldigt trevligt forum att vara med i!
//Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

TobbeA
2020-07-24 15:28
#8

Gruppbyggen är en kul idé som man borde försöka fortsätta med. Har själv inte varit speciellt aktiv med hobbyn eller på forumet sista tiden, anledningen är som vanligt tidsbrist. Men att försöka ha gruppbyggen som inte är så nischade som någon nämnde tror jag är ett bra förslag, försöka få så många deltagare som möjligt och inte köra för många gruppbyggen samtidigt. Sen har medlemmarna fått rösta fram gruppbyggen tidigare, vilket också är bra.

Upp till toppen
Annons: