Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1074 ggr
bolin
6/12/20, 9:13 PM

Trä till nytt båtbygge

Jag har ett par båtar jag skulle vilja bygga direkt från ritning. Jag har börjat samla information och funderar på hur själva byggena skall gå till. Snart är det dags att köpa trä till dem. Då undrar jag om någon har tips om pålitliga försäljare som håller bra kvalitet.

Det första bygget är en Bohuseka. Den har jag redan påbörjat under en kurs i modellbygge, men måste nu fullfölja själv eftersom kursen ställts in pga corona. Till den behöver jag mer av samma virke som jag redan har, vilket är (europeisk) lind.

Nästa bygge blir troligen en roslagsskuta. Även till den tror jag att lind borde fungera bra.

Det sista bygget är lite mer krävande och jag tror jag kommer satsa på päronträ.

Jag har inte hittat någon försäljare i Sverige som jag är nöjd med. (Jag hade hoppats på Eskader, men de lister jag köpt därifrån för att komplettera byggsatser har tyvärr varit alltför dyra i förhållande till den kvaliteten.)

Jag har kollat på Cornwall Model Boats sortiment, och det ser bra ut. Jag såg även att Banjoman här på forumet hade handlat från SLEC i England. Känner någon till några andra? Vad finns i Tyskland och längre ned på kontinenten?

Annons:
kristian_ma
6/13/20, 9:33 AM
#1

Beror kanske på var du bor, men för mig som bor i Stockholm är ju Eskader ovärderligt,  jag tycker de har hög kvalitet på lind. Kanske dyra, vet inte så noga, men viktigt förstås att i butik få kolla. Jag har även köpt från Svensk modellproduktion i Märsta, men jag tror inte de säljer material längre, men företaget finns kvar, så kanske värt att prova.. Från dem köpte jag en gång ett lindflak 180 x700 mm 1 mm tjockt, fantastiskt fint.

Banjoman
6/13/20, 11:01 AM
#2

Det mest förstklassiga modellvirke jag köpt från en Europeisk leverantör kom från The Woodrack i östra England – det var t.e.x där jag köpte det päronträ med jag lade däcket på Moonbeam.

De är inte billiga, de heller – för päronlister på 1 x 5 x 750 mm betalade jag £1.15 styck för fyra år sedan 😮 – men det var 1ma vara!

Cornwall Model Boats har jag också köpt en hel del från genom åren, och för det mesta varit nöjd med. SLEC har jag bara köpt skivmaterial (plejfa och lättplejfa) och balsa från, och inte i några större mängder, men nöjd har jag varit även med dem.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
6/14/20, 2:28 AM
#3

jag har handlat mycket trälister från AliExpress, mest päronträ och abischi (felstavat??). Päronträet blev jag mycket nöjd över, köpte i 1x3, 1 x 4 samt 2x4 och 2 x 5 mm. Abischi har jag köpt mycket av. En trälist som är lätt att jobba med och den har liksom ett lite mönster som jag tycker passar bra till exempelvis däck. Ett parti blev krokiga då dom förvarades stående, så jag lade alla lister liggande (egentligen borde alla lister förvaras liggande.🤓

Betr abisch då. Jag tror att den är en högväxande  "buske" eller dito, finns bl.a. i Tyskland. Men detta är bara lite hörsägen 🤔

Jag har det mesta fraktfritt från AliExpress och det kanske är dyrare att köpa från Sverige..

//håkan

bommen99
6/14/20, 2:41 AM
#4

Tillägg till ovanstående.

Det var inte abachi jag menade utan  red beech, länk :

https://www.aliexpress.com/item/32829821746.html?spm=2114.12010612.8148356.49.620e3b4bzjjKDn 

//håkan

bolin
6/15/20, 7:28 PM
#5

Tack för tipsen. Jag skall kolla upp dem.

Obechi har jag testat, det ingick som bordläggning i mitt pågående bygge av Will Everard. Trevligt att jobba med, men den stora mönstringen gör att det nog passar bäst när det täcks med färg.

/Tobias

Ikaros53
8/13/20, 8:01 AM
#6

Handlade lite plywood 2mm, mahognyflak, furu och mahognylister från MBS RC Models Björkvägen 1 54232 Herrljunga Allt av hög kvalité, låga priser och snabb leverans! Rekommenderas varmt!

Annons:
Micke R.
9/2/20, 12:05 AM
#7

#4 red beech är väl röd Lind? Har också varit nöjd med virket från ZJ CN Models både svart valnöt och Amerikansk körsbärsträd //Micke

bommen99
9/2/20, 6:16 AM
#8

#7, Nja Micke R, tror att beech och lind är två olika träsorter (kanske ngn form av ympning..😃)

//håkan

Micke R.
9/2/20, 10:04 AM
#9

#8 Jo Håkan det var jag som var ute och cyklade skulle ha varit röd bok //Micke

Upp till toppen
Annons: