Annons:
Etikettallmänt
Läst 732 ggr
MikeThePike
2020-05-28 14:55

Bästa lim?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har precis köpt denna modellen av Enterprise B från Star Trek: generations och ser fram emot att få bygga den! 

Jag har inte byggt modeller sedan jag var i tonåren, så jag undrar vad för sorts lim är bäst att använda? 

Det fanns en artikel här från 2007 men det har gått 13 år så vet inte om det kanske kommit bättre lim? 

Mvh

Michael

Annons:
Proosen
2020-05-28 18:55
#1

Välkommen tillbaka i styrenträsket! Ett bra allroundlim är Revell Contacta, en blå plastflaska med en smal metallpip. Sen vet jag att många är förtjusta i Tamiya extra thin cement, en glasflaska med inbyggd pensel i locket. Själv kör jag med nämnda piplim och etylacetat, det funkar som pensellimmet men med snabbare effekt och inte lika otrevlig lukt. Etylacetat är svårt att få tag på idag, men du kan köpa t ex Gripens nagellacksborttagning. Det är mestadels etylacetat i den flaskan och den finns i livsmedelsbutikerna. Till genomskinliga delar funkar vitlim som t ex skollim eller trälim bra då det inte sabbar plasten. Superlim är också bra till en del fogar och material som inte smälter av modellimmet. /Niclas

[Hayabusa]
2020-05-29 07:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Använder, som oftast, Tamiyas Extra Thin Cement (grön kork). Mr. Cement SP (till vänster i bild) är också bra, tycker jag. Behållaren med orange kork är ett s.k. Limonene lim som har en inte lika frän lukt som andra lim. Dock inte lika bra "bett" mot styreneplasten. Behållaren som ser ut att ha ett svart innehåll (vilket det också är dvs svart) är även det ett lim, faktiskt samma som Mr. Cement SP fast färgat svart. Anledningen till att det är färgat svart kan jag inte svara på, möjligen att det blir lite enklare att se mer exakt var man limmar? Som lim funkar det utmärkt.

Janne Nilsson
2020-05-29 09:49
#3

Jag använder själv mest Etylacetat. Som tidigare nämnts kan det vara svårt att få tag på i mindre mängder. Tamiyas flytande varianter verkar vara fullgott alternativ.
I stort sett all styreneplast limmas med det.

Superlim, aka cyanakrylat. För fotoets och resin. Finns i olika viskositeter,  Jag gillar gel-varianten från Clas Ohlson.

Trälim för vissa delar som klarplast eller lätt utspätt där fotoets behöver förstärkas.

Expoxilim till större resin/fotoetsdelar och metal. Använd ett med relativt kort härdningstid, man orkar bara sitta och hålla ihop delarna en begränsad tid.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

MikeThePike
2020-05-31 08:16
#4

Tacl för alla tipsen! Tyvärr var min lokala butik slut på Tamiyas för tillfället så det blev Revell Contacta! Den funkar bra än så länge så är nöjd ändå.

Janne Nilsson
2020-05-31 10:08
#5

Det händer att pipen kloggar igen. Bra att ha något tunt att rensa den med, typ tunn pianotråd. Försök inte pressa ut stoppet. ;)

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Hayabusa]
2020-05-31 10:37
#6

Ett annat tips är att värma pipen med en tändare, då släpper eventuellt stopp.

Annons:
jockeiskogen
2020-06-04 07:46
#7

Vilket lim rekommenderas till "glasdelar" på t.ex flygplan.

Vet hur många fina modeller man sabbade som ung för att glasen blev dåliga.

Proosen
2020-06-04 08:25
#8

Jag limmar glas med Kristal klear, det är en typ av vitlim/trälim. Funkar kanonbra och ingen risk att sabba glasdelarna. /Niclas

jockeiskogen
2020-06-04 08:28
#9

Tack Niclas!

Vart köper man detnågonstans?är det typ hobbybutiker eller bygghandel?

[Hayabusa]
2020-06-04 08:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#7 Vanligt vitlim/skollim som detta fungerar bra.

[Hayabusa]
2020-06-04 08:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Vill du ha ett lim med lite bättre "bett" så är dessa två inte så dumma.

Proosen
2020-06-04 11:27
#12

Kristal klear köper du i hobbybutiken. /Niclas

Upp till toppen
Annons: