Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 539 ggr
ubjs
2020-05-25 10:53

Tankar om plankning

Jag tycker fortfarande att det här med plankning är svårt, trots att jag nu byggt några skrov. Jag tycker att dom som tillverkar modellerna kommer lite väl enkelt undan när det gäller plankningen. Det vore rimligt att det till alla modeller medföljde en plan över plankningen. Planen borde ha alla plankor inritade med mått och vara exempel på den bästa plankningen för just den modellen. Den som vill kan förstås planka med en egen metod men för alla, och det är många, som inte har lätt för plankning så skulle det vara värdefullt. Visst, man kanske ändå inte lyckas men man skulle kunna korrigera misstag i god tid innan man hamnar helt fel.

Annons:
bolin
2020-05-25 19:01
#1

Jag har inte så mycket erfarenhet, bara två plankade skrov, så jag vet inte vad mina funderingar är värda. Det jag dock kan konstatera efter att ha läst åtskilliga byggloggar är att det verkar vara oerhört stor skillnad på hur väldesignade byggsatserna är.

Min första byggsats var en enkel eka (Swampscott Dory från amerikanska BlueJacket). Den hade förformade laserskurna plankor, så det borde varit enkelt. Men små avvikelser i fråga om vinklar och avstånd på hur jag placerade spanten gjorde att det ändå var lite pyssligt att få plankorna att passa. För att det skulle blivit bättre hade det krävts att modellen innehöll fler jiggar och andra smarta lösningar från tillverkaren så att allt hamnade på rätt ställen.

Sådana byggsatser verkar finnas. Jag tänker särskilt på Master Korabel och Vanguard som bägge verkar ha (baserat på de byggloggar jag läst) mycket väldesignade byggsatser. Jag tänker att det är en fråga om marknadens dom, nya leverantörer som använder modern 3D-CAD för att skapa sina mer lättbyggda byggsatser mot etablerade leverantörer som säljer samma byggsatser (om än något moderniserade) i årtionden.

Banjoman
2020-05-25 22:52
#2

#0 Med modern datateknik till hjälp borde det förvisso inte vara helt ogörligt för tillverkarna att åstadkomma fungerande plankningsmönster, så varför de inte gör så vet jag inte. Kostnadsskäl, skulle man kunna tänka sig, eller gammal ohejdad vana, eller bristande medvetande om efterfrågan?

Har du provat att skriva till några av dem för att fråga?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2020-05-27 05:39
#3

När det gäller plankning/bordläggning finns det mängder med information och beskrivningar här på forumet.  Det finns många metoder/tillvägagångssätt men oavsett vilken man väljer så måste man planera väldigt noga och ha mycket stort tålamod.

Vissa mindre modeller har laserskurna plankor, men det gäller att hålla ordning på dom då se sitter lite löst på ett ark .

Som Banjoman skriver, det borde inte vara så avancerat att laserskära plankorna så de får rätt passform (och numrera dom). Det handlar om att ändra på ritningar som är underlaget för laserskärning. Det kanske rör sig om upphovsrätter som kanske försvårar ändringar på ritningar ?

MEN, det kanske skall vara någon form av "tjusning" att man klarar av att göra fina plankningar, vad vet jag 😎

//håkan

MarkusN
2020-05-27 16:41
#4

Ojojoj… ni kan inte ge mig så här öppna trådar! 😃Nu har jag också tankar - som jag har skrivit av mig, mycket - enjoy! 🤐

Jag kan dela din upplevelse av plankning. Nu är det turligt nog för min egen del att jag är bekväm med mina egna sätt att planka (så länge skrovet blir bra i formen) – och kan släppa det där med ”korrekt” plankning, spilning och planklängd.

Jag skriver ”mina sätt” för det blir ändå så att jag kan gå lite olika till väga efter det att jag har fått hem och fram byggsatsen och ser vad den går för och hur precist materialet är framtaget.

Mitt grundtips för att lägga en bra grund för att planka ”korrekt” på en normal byggsats är att göra sig själv tjänsten att fylla ut mellan spanten med balsa, så att jag skapar ett ”solitt” skrov att planka på. Då är det mycket lättare att fästa, beräkna, böja och justera än att bara balansera på de smala spantkanterna. Med ”normal byggsats” menar jag här laserskurna spant och köl och stäv, men bara en näve trälist till plankning).

Detta löser dock bara förutsättningarna för en jämn plankning. Jag är precis lika värdelös och i avsaknad av tålamod att för den skull beräkna varje plankas individuella avsmalning. Jag kör på betydligt mera grovhugget än så, mitt mål är som sagt bara att kunna producera ett jämnt och slätt skrov. I takt med att ajg bygger mera moderna båtar och skepp, tillika civila, så är det också allt vanligare att skrovet (ska) målas, vilket hjälper mig i slutförandet :- )

Vad gäller varför tillverkarna gör som de gör så tror jag också, som nämns ovan, att mycket stor del av svaret ligger i att majoriteten tillverkare fortfarande går runt på designer som skapades för 30-40 år sedan. Tekniken med laserskurning av delar har man tagit in där det har varit enkelt (och billigt) att justera och korporera in i byggsatsen (såsom spant, köl och överbyggnader tex).

Laserskuret i sig betyder heller inte ”kvalitet”. Jag har byggt en liten fiskeskuta från Artesania Latina som hade laserskurna plank. Kanske underlättade de lite, men det var långt ifrån en precisionsdesign. Du kan ju ha hur fina plankor som helst - om du har helt andra felmarginaler på skärningen av spanten hjälper ju inte det dig ett dugg – och vise versa L

Du nämner Vanguard och Master Korabel som två undantag och det har du helt rätt i. Det är två nya aktörer på marknaden. De har heller då ingen stor ryggsäck med gamla synder (teknik) i bagaget, utan att har startat från ett läge där de kunnat tänka in ny teknik och produktionsmöjligheter från start.

Mycket handlar nog också om vilja och kompetens att ta fram nya designlösningar. Vanguard Models är inte så nytänkande för att de är stora och har enorma resurser. Tvärt om, Vanguard är en enda person i form av Chris Watton (och hans fru erkänner han ofta). Hans personliga ekonomiska risktagande för sitt lilla företag är betydande, varje investering i maskiner, teknik och råvara är viktigt. Han har dock ett enormt kunnande av att designa byggsatser, tillsammans med ett genuint intresse för förebilderna OCH en vilja och nyfikenhet att maximera sina produkter till att verkligen vara modeller av sina verkliga förlagor, som folk dessutom har en ärlig chans att få ihop. En annan viktig faktor är att han resonerar och lyssnar på sina potentiella kunder via det stora forumet Model Ship World och är snabb på att interagera med förslag och tester. Han har väl inte ens varit igång med Vanguard Models i ett år än och han har redan gjort designändringar i sin första byggsats, efter feedback och frågor från kunder/byggare.

Även Master Korabel finns aktiva på forumet för att interagera, likaså en annan hyffsat ny aktör på marknaden, Dusek.  Jag har aldrig sett röken av någon från de äldre traditionella tillverkarna som Corel, Mantua, Caldercraft eller Amati (eller de numera avvecklade Mamoli och Artesania) på detta forum eller för den delen något annat, för att interagera med sin kundbas.

Jag kommer inte ifrån känslan att de jag nyss räknade upp som ”traditionella” är ovilliga eller oförmögna (ekonomiskt eller kompetensmässigt) att nysatsa stort. Utan de kör på med i stort sett samma upplägg som alltid så länge det går att får marginal på befintliga produkter och tekniker. Jag tror med andra ord på att de håller på att tyna bort. Men tack och lov då för de nya spelarna på marknaden!

PS. En byggsats som jag fick ihop riktigt bra, redan för sisådär 10 år sedan är Amatis New Bedford whaleboat. Den var långt före sin tid kan vi säga, med tanke på laserskuren plankning, då den faktiskt har det och dessutom låter sig byggas till en mycket realistisk modell. Rekommenderas! Finns bla här.

Upp till toppen
Annons: