1968 Dodge Charger
Har grejat från och till med Revells Charger och idag fick den lite färg. Svart bas sedan tidigare och på det en lätt dusch med vit pearl följt av lila candy. Ser nästan svart ut tills ljuset träffar, då blir den lila. Hoppas att det går vägen med klarlacken också, lägger väl den inom några dagar tror jag. Sen får vi se om det blir bra eller skämslådan nästa. /Niclas
'68 Dodge Charger…en klassisk muskelbil. Tycker att den förenar precis allt vad som en muskelbil står för.
Tycker det ser ut att vara fin finish redan nu.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Där syns det verkligen. Vad polerar du med?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Kör först med micro mesh-dukar 2400 - 12000 och avslutar med Novus polish. /Niclas
Apelsinskal brukar oftast vara s.k."fegsprutning", d.v.s. att man inte lägger tillräckligt med färg på objektet för att slippa rinningar (gardiner). Naturligtvis finns det andra orsaker som för tunn färg, fel tryck i sprutan, för långt avstånd mellan sprutan och objektet samt en kombination av allt detta.
Lackering av ex bilar (stora som små) är ett otacksamt jobb, gör man fel så är det oftast bara att lackera om (efter en viss torktid och slipning).
Jag själv får sällan apelsinskal, däremot en o annan rinning ibland och de kan ju vara lika irriterande som apelsinskal, en massa oönskat merjobb. Rinningar är svåra/omöjliga att slipa bort om dom är stora/tjocka. Rakblad, skalpell eller liten hyvel brukat vara användbart. 🤓
Med allt detta menar jag att då man betraktar en superfin lack skall man nog beundra modet (eller dumdristigheten) hos lackeraren och då man ser en lack med apelsinskal kan man ana att det är en försiktig eller betänksam person som sprutat.
MEN, din ´68 Charger kommer ju att bli så jäkla läcker att det spelar mindre roll hur f..n lacken ser ut 👍
//håkan