Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 728 ggr
[Ilmavoimat]
5/20/20, 4:23 PM

Åsikt om Revell 1:700 containerfartyg

Jag hittade den här hos Lekia, men då priset var 700:- och jag har alldeles för många saker i hobbyrummet som det är så slog jag inte till och köpte den.

https://www.scalemates.com/kits/revell-05152-container-ship-colombo-express--1086352

Hur är den att bygga, någon som har erfarenhet av den eller liknande byggsatser?

Krigsfartyg vill jag nog inte bygga, så kanske den skulle kunna vara något för mig.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
Decaius
5/22/20, 9:36 AM
#1

Fartyg i 1:700 kan vara lite detaljfattiga/grova i detaljerna. Men den ser rätt fin ut tycker jag. 700 spänn låter dock aningen överprisat.

MarkusN
5/22/20, 11:47 AM
#2

Priset var mer än lite svårsmällt tycker jag!  Och som Decaius nämner så är 1:700 en väldigt liten skala där nästan alla plastgjutna detaljer känns för klumpiga. Alternativ finns i form av detaljeringsset i ets - men då är det så små delar att du i bästa fall får svår ångest och huvudvärk och i värsta fall en vit jacka med massa fina spännen 😃😉

Trots att den majoriteten plastbyggsatser av skepp är örlogsfartyg  (plus en och annan Titanic) så finns det en hel del intressanta och lite udda civila byggsatser också. Väldigt charmiga tycker jag, med brasklappen att jag inte alls byggt så många av dem. 

Några exempel jag kommer att tänka på är Liberty fraktfartyg, Nantucket fyrskepp, kryssningsfartyg, fisketrålare, bogserbåtar och forskningsfartyg.

Ett alternativt spår kanske är att kika på några av Billing boats byggsatser med färdiga skrov i plast (istället för att planka med trälister)? Tex fiskebåten Dana? Brasklappen här är att Billing Boats instruktioner för de flesta upplevs som något bristfälliga.

[Hayabusa]
5/22/20, 1:09 PM
#3

Har inte själv byggt denna modell. Inte heller sett den byggd irl eller ens tittat på delarna i lådan. Dock ser den ut att ha fått bra kritik och den blir trots allt c:a 45 cm lång i färdigbyggt skick. 700:- SEK är för högt, den går att hitta till ett bättre pris på nätet.

[Ilmavoimat]
5/22/20, 1:10 PM
#4

Jo, tyckte också att 700:- lät lite väl dyrt, så jag tittade hos en tysk hobbybutik, där jag har handlat i åratal ifrån online. De tar strax under 34 Euro för samma byggsats!

Så gissa tre gånger var ifrån jag kommer att köpa den?

Jag har också hört ifrån ett annat forum att just den här containerfartyg-byggsatsen är bra och i princip borde "falla ihop av sig själv". Mycket god passform och en genomtänkt byggsats.

Måste ju också prova att bygga fartyg…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Hayabusa]
5/22/20, 1:13 PM
#5

*

PiffeDajken
7/11/20, 8:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#6

Hej!

Jag köpte denna Revell produkt i Hamburg sent 2010 och till detta inhandla jag också resin containers samt dekaler. Om jag inte minns helt fel så betalade jag ca 25 Euro och ungefär lika mycket för de andra två produkterna. Fotoets produkterna kom från GMM (Gold Medal Models).

Som slutkläm kan jag bara säga att det var hyfsad passform.

Mvh

Es ist nichts Schrecklicher als eine tätige Unwissenheit!

Annons:
[Ilmavoimat]
7/12/20, 5:32 PM
#7

Jag har fått hem den nu ifrån Tyskland. Priset var bara cirka 350:- jämfört med 700:- hos Lekia…

Då har jag hört ifrån tre ställen att just den här byggsatsen har haft en bra passform.

Krigsfartyg i samma skala innehåller så många fotoetsdelar och linor som måste dras. Den här modellen verkar vara mycket enkel i jämförelse, och något annat än ett krigsfartyg.

Är faktiskt sugen på att bygga en ubåt också någon gång i framtiden…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Orso
7/13/20, 12:30 AM
#8

Skulle vilja ha den i 1/350 då jag lagt ner 700 skalan men jag hoppas du lägger upp en byggtråd om den.

[Ilmavoimat]
7/13/20, 10:17 AM
#9

Jo, jag har tänkt det…

Problemet är att jag också har två andra planerade långtidsprojekt på gång. Men självklart så har redan mitt containerfartyg en paxad plats i vitrinskåpet.

Vi ska först bara köpa två eller tre vitriner, som man kan hänga upp på väggen, så att min son får visa upp sina saker i sitt rum.

Men så är det ju också saken med att få honom att städa rummet…

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: