Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 363 ggr
ubjs
5/19/20, 12:32 PM

Däckläggning kommer detta funka?

Däckslisterna till Danmark är sneda. Dom är 3 mm i ena änden och 3,5 mm i den andra, ca. Listerna är 550 mm långa och varje däcksplanka är ca 78 mm lång enligt ritningen, skalan är 1/75. Jag kommer få ut 7 st plank ur varje list. Om jag kan sortera upp dom i 7 högar och sedan lägger en rad med plank som är ca 3,0 breda och sedan en rad med ca 3,3 breda plank tex osv, kan det funka eller borde jag skaffa nya lister? Jag tänker att måttdifferenserna på varje individuellt plank bli mindre än en tiondels mm och att det kanske inte märks? Vet inte hur konstigt det kommer se ut med lite olika bredder på planken i dom olika raderna?

Annons:
Janne Nilsson
5/19/20, 1:23 PM
#1

Håller inte på med den typen av båtbygge så jag kanske missar något här.

Men varför inte lägga omlott?
Sen kan det ju bli visuellt synligt i alla fall och störa.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

GusLars
5/19/20, 2:42 PM
#2

Du får skaffa en sort jigg som är 3 mm då lägger dessa lister som är olika breda i den och slipar bort det som är fel så blir alla 3 mm, har själv haft samma problem med lister på Ymer som jag bygger, och fick då göra en jigg det går fort att slipa dessa jämna tar inte såå himla lång tid men retfullt att de inte håller samma mått i hela längden.
Hälsningar
Lars

Lars

GusLars
5/19/20, 2:49 PM
#3

Här kommer en bild på jiggen som jag själv fixade lite liten för dina lister men den går att göra längre.
Lars

Lars

bommen99
5/19/20, 6:30 PM
#4

Lars #2. har en bra lösning som absolut bli bäst.

Visst det går att "trixa" och vända varannan list 180 grader vilket borde innebära att de 2 listerna är lika breda i vardera ände. Sedan är ju inte en båt exakt rektangulär, den böjer sig ganska rejält, så man kan med lite tålamod lägga listerna så de harmoniserar med båtdäckets yta liksom. MEN, förslaget från Lars att bygga en enkel jigg och justera listen så den blir 3 mm är nog det som ger bästa och jämnaste resultat. Det handlar ju bra om 0,3 mm som skall bort.

Glömde en sorts träslag då du frågade för ett tag sedan. Jag använder ABISCHI (antagligen felstavat) Är något mellan höga buskar och mindre träd. Jag använder det väldigt ofta till däck (undrar om det inte ligger sådant på ASTRAAL) Det ger, enligt mig ett lite levande intryck. 

//håkan

Upp till toppen
Annons: