Annons:
Annons:
bommen99
2020-05-12 07:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Det skall ju dit en massa saker kring och på däcket. Master, vinschar, rep och massa annat.

Allt som finns på plats nu är i alla fall fastlimmat

//håkan

bommen99
2020-05-12 07:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Livbåtarna på plast. Det skall till lite rep och block samt kanske några "tillbehör" i livbåtarna. Jag har försökt "slita ner" (försök att vädra) dom .

Jat kommer nog att ta bort räcket till den aktra nedgången (längst höger på bild). Blev lite för mycket räcken tycker jag.

Liksom föregående bild skall det till lite pryttlar även här innan allt är klart, men nu är det inte sååå långt kvar

//håkan

bommen99
2020-05-12 10:01
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lite ingående detaljer till ankarspel/vinsch. För säkerhets skull så har jag provmonterat allt och de stämmer någotsånär. Glömde lägga till axeln som utgör längden på hela mackapären, men den syns inte så då fick den vara utan färg (men det är en alu- stång)

Inget svårt jobb precis, men ett jäkla rengörande av AB mellan de olika kulörerna, lösningsmedelsbaserade givetvis, så inget enkelt blaskande under vattenkran 😃

GusLars
2020-05-12 11:28
#4

Inte ett öga är torrt, såå snygg modellen blev, många tummar upp👍👍
Lars

Lars

bommen99
2020-05-12 17:30
#5

Nämen tack å de allra ödmjukaste Lars

//håkan

bommen99
2020-05-15 04:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Försökt att hänga upp livbåtarna i rep och block. Jäkla piller och tyvärr så fanns det bara block i plast i lagret. De måste vara något som följt med byggsatser för block i plast skulle jag nog inte vilja köpa.

Nåväl, nu finns bara dom och de får duga.

OBS, livbåtarna inte riktigt klara, åror, segel/mast samt lite rep skall till. 

Blev ju för plottrigt med alltför många vita staket tyckte jag och därför har jag tagit bort stängslet för den aktersta nedgången.

Annons:
bommen99
2020-05-15 04:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Ankarspelet/vinschen  på plats, dock bara torrpassat. Den främre byggnaden är också ett ankarspel. Den bruna dörren är till toaletten

//håkan

GusLars
2020-05-15 10:38
#8

Fantastiskt fin modell och detaljer du åstadkommit Håkan.
Själv håller jag på med dessa mini teak lister tycks aldrig bli klart och är lite orolig att de inte ska räcka till allt, funderar på att göra ett break som du gjorde med Titanic och börja på någon annan modell för att få lite omväxling.
Lars

Lars

bommen99
2020-05-15 18:20
#9

Tack Lars, du är alltför vänlig.Man har ju många detaljer i huvudet som tyvärr aldrig blir av. Jag skall dock försöka åstadkomma vissa av dom, har med ankaret att göra…

Ingen dum ide att bygga en mindre och enklare båt emellan stora byggen som exempelvis ditt bygge och Titanic. Viktigt att man städar undan o märker allt till huvudprojektet och gör ordentlig plats för det mindre "hopp emellan bygget" så att det inte blir onödigt rörigt. Jag tror att "huvudprojektet" verkligen kommer att må bra av en paus. Många tankar och lösningar kommer det att bli (men man får inte hoppa emellan!!)

Efter min Astraal blir det byggstopp ett tag. Jag skall färdigställa det jag smygstartat med, att göra om i min byggavdelning. Alla bänkskivor skall slipas och en skak och snurrmaskin som tar 5" papper och är av fabrikat DeWalt med dammuppsamlare har köpts in. Den är provad och till stor belåtenhet.. Lite småplock med sortering i sortiment-skåp där det absolut ligger lite fel och ibland helt onödiga (hopplösa) saker

Den stora delen blir att "tuna up" (som det numera heter) lackskåpet. En till överskåps-modul för kök hade jag liggande utan att veta om det. Blev mycket enklare. 

Alla tre sätts ihop med nuvarande fläkt i mitten (i överkant mot taket) som ju är till spis egentligen. I dag sitter ju 2 ihop o fläkten längst in mot taket) Allt kopplas till 3" rör som går till en större fläkt på utsidan. Från den skall det gå 4" utblås-rör ca 10 m. OK, jag kör systemet i dag med det är utan rör från fläkten o ett jäkla oväsen samt färgdamm på väggen

Således en förbättring av systemet på utsidan samt en lite expansion på insidan.

Planerad byggstart senast 1/7, helst tidigare. Beror alltså på när Astraal utan stress blir klar

//håkan

Christos1974
2020-05-15 19:28
#10

Fantastisk vackert. Detta är verkligen modellbygge i högsta nivå.!!!!!!!

bommen99
2020-05-16 01:41
#11

Tack för de vänliga orden Christos 👋

((håkan

bommen99
2020-05-19 17:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Lite mer "plotter" då. 

Ankarspelet/vinschen  har trixat till det så ankarkedjan går under däck. Från ankarboxen upp till Ankarspelet, ner under däck till ankaret. Bra att man slipper ha massa kättingar på däck.😃

Givetvis skall det se likadant ut på BB sida 🤓

bommen99
2020-05-19 17:52
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Här ser man ett av de tre som ligger i en "rostfri "hållare. Ankaret skall förresten också föreställa rostfritt, detta är ungefär hur mycket man orkar fila-slipa-polera vitmetall (🥵)så att det vid en mycket hastig blick och från ett hyfsat långt avstånd skulle kunna gälla för ett rostfritt ankare 🤫

Annons:
bommen99
2020-05-19 17:57
#14

här bidde det fel 😞

bommen99
2020-05-19 18:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Här är närbild på ett av de två ankarna som liksom sticker ut från fartygssidan, alltså ett från SB sida och ett från BB sida om nu någon missuppfattat detta.

Jodå, dessa ankare är givetvis också "rostfria".

Var denna skuta skall ha 3 ankare (dessutom väldans dyra rostfria!!) till är för mig en gåta 🤔

ps Bilden är egentligen en översiktsbild på alla ankare men den uppmärksamme kanske ser att jag höjt vattenlinjen något. Kanske det skall bärga tyngre fångster som bergs-tunga, ton-fisk eller vad vet jag 🤪

//håkan

GusLars
2020-05-19 20:03
#16

Alldeles lysande Håkan visst går det att se det rostfria på avstånd.
Lars

Lars

bommen99
2020-05-20 04:04
#17

Tack Lars. Jodå och vitmetallen var inte så dåligt gjuten som den ibland kan vara..

//håkan

bommen99
2020-05-20 06:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

BB sida. Tänkte visa hur jag sätter fast den längsgående listen. Svårt att fästa med hjälp av tvingar eller liknande. Gummiband eller veka spännband över hela skrovet skulle kanske funka. 🤔

Jag väljer dock tandpetare. Borra ett hål i listen någon cm från änden, håll listen sedan vid märket för höjden. Borra genom hålet i listen genom skrovet och dit med en tandpetare. Knacka inte så hårt på tandpetaren, listen skall ju tas lös o limmas på baksidan. Håll fast listen så den ligger på höjd-markeringarna, borra nytt hål genom list och skrov. Fortsätt med några hål med tandpetare.

Ta lös listen och limma (trälim), sätt tillbaka tandpetarna i hålen (i rätt hål alltså) och knacka in tandpetarna 😃

//håkan

ps. Det är tre lister 1,5 x 5 mm på vardera sida.Längre lister blir svårare

Banjoman
2020-05-20 12:20
#19

#18 Fiffigt! 👍

Och snyggt blir det därtill! 👍👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
2020-05-20 17:43
#20

Tack Matthias. Jo detta är en "fiffighet" som jag mer o mer anammar i alla möjliga och omöjliga lägen, läs där det behövs och där det bara är prydnad. 

Det är väldans lämplig vid exempelvis bordning/plankning då det dels efterliknar hur det verkligen går till, dels slipper man kröka nålar eller spika små j..a spikar o slå sig på tummen. Skall man måla så är det ju bara o slipa o grunda uppanpå. Skall det inte målas så ser man till att tandpetarna klappas in i ett snyggt mönster 

Bara synd att alla tandpetare verkar komma från Asien och bambuträd då det är som små kanaler i tandpetaren. Kolla hur det är hos dig..

//håkan

Annons:
bommen99
2020-05-30 09:22
#21

OK, följande bilder blir det sista på denna båt. Inte för att den är alldeles klar, det fattas någon lite pryl här o var, inte mycket men ändå.

Skälet till stoppet är att jag måste börja bygga klart min nya anläggning för måleriet, mitt nya lack-skåp. En hel del jobb utvändigt med rör från utvändiga fläkten längst väggen, ca 12 meter. Dessutom lite snickerier  för själva skåpet.

Allt utomhus och regnet börjar nu komma allt intensivare (några månader tidigt för regnperioden) så för att slippa göra uppehåll eller blir dyngsur så är det dags att börja nu.

Nu blir det alltså 5 bilder på Astraal

//håkan

OBS, uppladdningen verkar inte fungera, bilder kommer förhoppningsvis inom kort

bommen99
2020-06-02 09:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

1

bommen99
2020-06-02 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

2

bommen99
2020-06-02 09:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

3

bommen99
2020-06-02 09:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

4

bommen99
2020-06-02 09:42
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

5

Sista bilden alltså. Blev tvungen att använda Expl webbläsare för att kunna lägga in bilder. 😡

Banjoman
2020-06-02 10:26
#27

Gratulerar till ett avslutat och mycket stiligt bygge! 👍🥳🏆

Som alltid har det varit roligt att få följa med på färden! 🙂

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
bommen99
2020-06-02 12:16
#28

Tack ar och bockar tusen ggr Mattias, även om det nu inte riktigt är helt avslutat. Men i det stora hela så…

Arbetet med renovering/uppfräschning  av arbetsbänkar med nedslipning av klarlack och kludda dit träolja. Lack-boxen är också påbörjad

//håkan

GusLars
2020-06-02 13:10
#29

Man blir stum av beundran för din fina modell
Lars

Lars

bommen99
2020-06-02 19:34
#30

Tack för ditt beröm Lars,.

Vi får se vad det blir för nåt sedan. Skall dock försöka undvika fiskebåt  😃

//håkan

SE5
2020-06-03 15:08
#31

Grattis till det fina bygget. Jag följer dina trådar med stort nöje. Sven

SE5

bommen99
2020-06-03 16:44
#32

Tack Sven. Som du kanske läst så blev det stopp i bygget, de allra sista pytte-sakerna kom inte på plats.

Före hösten, typ aug senast sept, blir det ett nytt fartygsbygge.

Hur går det med ditt bygge??

//håkan

Slasktratt
2020-06-03 19:58
#33

Grattis till ett otroligt fantastiskt snyggt bygge är stum av beundran . Jag kommer med glädje följa ditt nästa bygge .

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bommen99
2020-06-04 02:43
#34

#33. Tack för din uppskattning, som jag tidigare skrivit, vi får se vad det blir för båt, skall dock försöka undvika fiskebåt 🤔  (har blivit lite för många under senaste tiden) 

//håkan

Annons:
SE5
2020-06-05 15:08
#35

#32 Mitt bygge har avstannat pga. trädgårdsarbete och alltför fint väder.

Återupptar senare vid sämre väder.

Sven

SE5

bommen99
2020-06-05 17:36
#36

Ok Sven, ser fram emot att läsa och se lite mer av ditt bygge. Hoppas trädgården blir till belåtenhet och att vädret står sig. Här är ju alltid vädret fint, i alla fall sol nästan jämt. Ha en trevlig helg 🙂

//håkan

Upp till toppen
Annons: