Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 575 ggr
ubjs
2020-04-27 09:14

Bygglogg Danmark sökes!

Hej

Körde fast i bygget av Spray, håller på och rymmer upp hål i däcket och jag får ont i händerna av det jobbet och det är ett drygt arbete så att för att få lite omväxling så tog jag fram en annan båt, Danmark från Billing boats.

Ett rejält fartyg på dryga metern, skala 1:75 och med varningstexten 3 stjärnor och expert.

Är långt ifrån någon expert så jag skulle vilja hitta byggloggar med lite tips om svårigheter och hur folk har löst dom. Har hittat två st på Modelshipworld men dom var av typen, fantastisk byggsats inga problem och så bilder på en jättesnyggt byggd modell. Ger liksom ingenting eftersom man inte fattar hur hen har gjort för att förvandla brädhögen till ett fantastiskt skepp.

Det borde finnas fler forum med byggloggar, önskar tips på sådana som jag kan leta i.

Annons:
Sotlund
2020-04-27 10:38
#1

Kolla på youtube finns en del byggloggar där

bommen99
2020-04-27 15:00
#2

Om du går in på Billings hemsida och letar upp "Danmark" så kan du ladda hem fullständig byggbeskrivning i PDF.

Jag snabbkollade och tycker att bilderna/ritningarna är pedagogiskt bra (en bild säger mer än…..)

//håkan

ubjs
2020-04-27 15:48
#3

Jo, ritningarna är helt ok, men jag skulle gärna hitta en bra bygglogg. En sån som du skriver där du delar med dig av såväl byggsatsens svagheter som egna misstag och förbättringar. På tuben hittar jag en logg som cigarr-rökaren gjort, får väl lyssna igenom den. Han bygger dock den äldre versionen av Billings byggsats. Jag har den lite nyare. Numrerad upplaga, mitt nr 101 av 500. Undrar om dom någonsin gör mer än 500 av ett skepp. :)

Ett rätt häftigt skepp tycker jag det är i alla fall. Apropå Youtube så finns det många videos från förebilden om man söker på Danmark training ship, tex denna https://www.youtube.com/watch?v=VbyDEBWZ81o  (jag stänger av ljudet).

Jag har börjat sätta upp spanten så egen bygglogg och bilder kommer så småningom.

Sotlund
2020-04-27 19:16
#4

Kommer att följa ditt bygge med intresse,är en väldigt fin båt, var själv inne på att börja bygga den.

Banjoman
2020-04-28 11:06
#5

Jag ber på förhand om ursäkt – det är ju dessvärre inte till någon hjälp i ärendet – men kunde bara inte låta bli ett litet citat: 

"Hansson körde raka spåret hem,
Tog på sin pyjamas och plockade ned,
Skolskeppet "Danmark", modell nummer fem,
Och rätade riggen som föreföll sned"

Hett Krut i Hollywood, Torsson 1989

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

ubjs
2020-04-28 19:24
#6

Ja, man kanske ska kolla igenom alla gamla Beck-filmer och se om Danmark finns med där. Torsson var väl dom som körde Amazon med ratt av bakelit eller nått sånt.

Annons:
Upp till toppen
Annons: