Annons:
Etikettallmänt
Läst 5423 ggr
Banjoman
4/10/20, 7:55 PM

Nytt i verktygslådan kv 2 2020

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

April–Juni 2020

Det kan kanske vara dags att börja på en ny verktygstråd, för rätt år och kvartal och allt det där?! 🤓

Säger också som det brukas också att det som vanligt är när ni får hem grejorna som räknas, inte när ni beställer dem! 😎

Föregående tråd i ämnet var kv 4 2019.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
4/10/20, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Fick i dag ett paket från Slec UK, med däri en hel drös virke för renodlade modelländamål: björkplejfa (0,8, 1,5, 2,0 och 3,0 mm) samt lättplejfa (2,0 samt 3,0 mm) och så ett par längder balsa …

Det är nämligen dags för ett nytt modellbygge – och en tråd därom dyker upp när man minst det anar! 😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

GusLars
4/10/20, 11:29 PM
#2

Aha detta ska bli spännande
Lars

Lars

bommen99
4/11/20, 8:53 AM
#3

Aha, antar att "Amerika-sågen" får arbeta med trä-sjoken. Skall som vanligt bli intressant att följa ditt bygge

//håkan

bolin
4/13/20, 8:02 PM
#4

I veckan före påsk fick jag ett litet paket med nödvändiga delar för att bygga en repklädnadsmaskin, dvs en anordning för att vira en tråd runt ett rep. Jag kom fram till att jag behöver en sådan för att klä "stålvajrarna" till mitt pågående bygge av Will Everard (se separat tråd).

Det jag köpt är kugghjulen och mässingsröret (som skall bli axel). Resten bygger jag av material jag redan har hemma.

Banjoman
4/16/20, 2:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Först ut är något som inte är helt nytt – det ramlade in från USA för ungefär en månad sedan – men som jag missade att nämna då, nämligen ett par beslag till något jag inte vet vad det kan tänkas heta på svenska.

På engelska kallas redskapet pinch rods, och består av två lagom långa trälattor, dimensionerade för att tillsammans passa precis inuti beslagen men samtidigt kunna glida över varandra Ett beslag skruvas fast i den ena latten, det andra i den andra. Lattornas ytterändar vinkelsågas sedan så att det hela får två spetsiga ändar. 

Genom att skjuta de bägge lattorna till önskad sammanlagd längd, och sedan låsa dem i läge med hjälp av låsskruven, får man ett redskap som enkelt tillåter jämförelse av två diagonaler, vilket i sin tur är ett smidigt sätt att kolla om en fyrkantig ramkonstruktion är rätvinklig.

Trälattor tillkommer så småningom – dessa får man nämligen åstadkomma själv!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/16/20, 2:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

I dag fick jag så den första av fyra beställningar av diverse matnyttigt inför det kommande båtbygget. Lustigt nog var det det sist beställda som anlände först, men under rådande omständigheter har posten och kurirfirmorna så mycket att göra att de inte riktigt hinner med.

I alla fall kom detta paket från Albatros Modelbouw utanför Mechelen, där jag vanligtvis annars skulle ha handlat över disk; nu fick det alltså bli postorder.

Först ut ur paketet var en förlängning till balanseringssladden på min LiPo-laddare …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
4/16/20, 2:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

… och därtill en laddning skyddshöljen till hankontakten på denna slags sladdar; bägge avsedda för 3S.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/16/20, 2:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Med i paketet låg också en roderarm i aluminium …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/16/20, 2:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

… samt tvenne stötstångsfästen (stötstången hade jag redan liggande).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/16/20, 5:47 PM
#10

#5.  Rätvinklig ramkonstruktion. Kanske ett för enkel sätt att kolla, men jag brukar använda en s.k. "snickarvinkel".

Mäta 60 cm (mm eller meter) på ena "benet"

Mäta 80 cm (mm eller meter) på set andra "benet".

Då, om vinkeln är rät, d.v.s. 90 grader så skall det vara 100 cm mellan de andra mätpunkterna. Kanske inte användbar iför ditt ändamål, men kanske bra formel att kunna ta till vid rätt tillfälle 🤓

//håkan

ps roderarmen ser ju jäkligt fin ut

bolin
4/16/20, 8:27 PM
#11

Så nu har jag i väntan på att få block och vantjungfrur levererade från England byggt ihop min repklädnadsanordning. Jag har inte testat att använda den för något riktigt än, utan har bara spänt upp lite tråd för att testa.

Banjoman
4/17/20, 7:53 AM
#12

#10 Det finns naturligtvis många sätt att kolla, och det du föreslår fungerar absolut. Vitsen med att testa diagonaler är att man bara behöver kolla två avstånd, och vitsen med att kolla dem med pinch rods (jag har, hur jag än letat, inte lyckats finna något svenskt namn för dem) är att man inte behöver läsa av några mått på en graderad skala (med ty åtföljande risk för avläsningsfel). Men som sagt: sätten är legio, och man väljer givetvis det man är van vid/tycker fungerar!

#11 Tjusigt! Vad  är det för tågvirke du hade tänkt klä? 

Tillägger gärna, apropå tågvirke, att även om det kostar lite att ta hem dem från USAmerikat, så är det handslagna modelltågvirke som tillverkas och säljes av Syren Ship Models det oslagbart bästa jag har hittat på marknaden. Det som tidigare såldes av Eskader var visserligen ännu bättre, men också många gånger dyrare, och sedan deras repslagare dog för några år sedan har de långsamt men säkert fått tomt på reploftet.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
4/17/20, 9:51 AM
#13

#12 Det jag i första steget tänker klä är vanten på mitt pågående bygge av Will Everard. Eftersom dessa skall vara klädda i hela sin längd tänker jag att det inte spelar så stor roll vilket tågvirke jag använder. Jag får se vad jag tycker om utseendet när jag kommer dit, kanske jag beställde från Syren.

Annons:
Banjoman
4/17/20, 10:44 AM
#14

#13 Man fattar, man förstår! ☝️

#5, #10 & #12 En måhända något tydligare förklaring än min (inklusive bilder) hittar man för övrigt på tillverkarens i fråga webbplats … ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/21/20, 1:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

I går dök det så upp ett paket från ComponentShop i Storbritannien, med däri bland annat en LiPo-ack …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/21/20, 1:27 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

… med tillhörande (brandsäkra) laddnings- och förvaringspåse.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/21/20, 1:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Då jag tar de risker som vidlåter LiPo-tekniken (även om de vid korrekt hantering egentligen är mycket små) på allvar har jag dessutom införskaffat en laddning eldfasta tegelstenar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/21/20, 1:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

… några av vilka jag avser använda som underlag vid laddning, medan jag av de övriga skapat en liten "hylla" i ett hörn av garaget, och på vilken jag planerar att förvara ack:en i fråga. När Ikea nå'n gång framöver öppnar igen kommer den ersättas av ett mindre plåtskåp ur deras sortiment, invändigt "klätt" med samma eldfasta tegel.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/21/20, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Utöver LiPo-ack:en innehöll försändelsen även ett spänningsnivålarm …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/21/20, 1:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

… en drös kontaktdon av Deans-typ …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
4/21/20, 1:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#21

… samt till sist ett programmeringskort för det elektroniska fartreglaget.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Sabud
4/21/20, 3:18 PM
#22

Intressant om LiPo-förvaring. Ett enkelt, billigt men effektivt sätt lösa problemet speciellt om man har många batterier är att göra en låda av vanlig gipsskiva. Med dubbel skiva erhålles B30-klassning. Som information kan även nämnas att denna teknik med gips ( gips-board-gips)  använts som isolation i 70kV ställverk.

Banjoman
4/22/20, 7:30 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

#22 Tack för tipset! (Eller borde man säga "tack för gipset"?! 🤪😉)

Det skall jag defintivt ha i åtanke för framtiden! Här och nu har jag dock löst det hela sedan ytterligare en leverans ramlat in, denna gång från Albatros  Modelbouw, med däri bl.a. en säkerhetslåda av Robbes tillverkning, speciellt framtagen för LiPo-laddning och förvaring.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#24

Lådan är godkänd för samtidg laddning och/eller förvaring av upp till två stycken 6S-ackar på 5000 mAh var, så min (jämförelsevis) lilla 3S:are har gott om plats alldeles för sig själv som den är. Jag räknar inte heller med någon stor framtida anskaffning av LiPo-ackar, så den här lösningen borde hålla ett bra tag.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:34 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

I paketet från Albatro låg också två förpackningar Z-Poxy ytbehandlingsharts …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

… en Spektrum AR620 mottagre till min r/c-anläggning …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:35 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

… ett  Hitec HS81 servo …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
4/22/20, 7:36 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

… ett par flaskor CA-lim …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:37 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

… samt glasfiberduk i tvenne vikter, 25 respektive 100 gram/m2.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:38 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Kvällen ägnades sedan åt först laddning av LiPo-acken …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:39 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

… och sedan inställning av mottagare och fartreglage samt test av det hela tillsammans med motorn; allt gick geschwindt och fungerade alldeles utmärkt (för att  härma maskinisten slog jag fram och back och stopp 🤪) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/22/20, 7:41 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

… varefter ack:en lade s i sin låda igen, och laddades ur ner till förvaringsspänning, ity jag inte lär komma att använda den särskilt mycket de kommande månaderna.

Som synes valde jag att för säkerhets skull sköta all laddning ute på terrassen. 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
4/22/20, 10:06 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

Inga nya verktyg men en hel del nytt för verktyg och maskinförvaring.

"Stal" ytterligare några meter från frugans o mitt gemensamma "vardagsrum". Nu avdelade jag med en hemsnickrad spaljé i 3 delar. Först en rak bit från väggen, sedan en 45 graders från den och sist ytterligare en 45 graders så jag har i princip inhägnat mitt område.

Alla maskiner står på verktygsvagnar med jul så om jag behöver en maskin så är det bara att rulla ut den.

Det är ju praktiskt då många (den mesta enligt frugan) används mer sällan

//håkan

OBS, kan meddela att tillverkning av spaljén ute var ganska jobbig. Det skulle ju kapas, giras, hyvlas samt putsas lite. Visserligen i skuggan, men där var tempen mellan 38 och 40. 🥵😮

Sabud
4/22/20, 2:12 PM
#34

LiPo-hantering enligt skolboken ;) Att Robbe-boxen är riktigt fräsig  gör inte saken sämre.

Annons:
Banjoman
4/23/20, 3:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

#34 En gör så gott en kan … 😉

Glömde för övrigt nämna att paketet från ComponentShop dessutom innehöll elsladd med silikonhölje i 12, 14 respektive 16AWG.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/28/20, 9:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Fick i fredags hem ett paket från Knupfer, med däri en flaska skärolja …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/28/20, 9:17 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

… Kricks kemsvärta (som jag är intresserad av att jämföra med det svårare att få tag i Blacken-It som jag annars brukat använda) för mässing etc. …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/28/20, 9:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#38

… samt huvudorsaken till beställningen, nämligen några längder 4 mm rundprofil i mässing.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/28/20, 9:19 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#39

Från annat håll (MCM i Huizingen för att vara noga) har jag sedan kompletterat min LiPo-säkerhetsutrustning med en temperatursond …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
4/28/20, 9:20 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#40

… som passar till den laddare jag redan hade.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 7:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Fick i dag ett stort och välmatat paket från Baptist i Arnhem …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/14/20, 7:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

… med däri en lövsåg från Knew Concepts …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 7:55 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

… samt ett mindre urval lövsågsblad tillverkade av schweiziska Pègas.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 7:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#44

Vidare gavs en handhuggen rasp av det grövre (grad 3) slaget …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 7:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#45

… samt en betydligt mera finhuggen (grad 9), bägge från franska Auriou.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 7:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#46

Största pjäs i lådan var ett rejält skruvstycke – 120 mm backbredd – från tyska Heuer

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 7:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#47

… till vilket jag även köpte en uppsättning lösa skyddsbackar med tillhörande förvaringsetui.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 8:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#48

Två stycken 50 mm G-klämmor blev det också.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/14/20, 8:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Och så till sist några godsaker från ett av mina absoluta favoritfabrikat, Lie-Nielsen. Först ut en 5/16" lockbettel …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 8:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#50

… följd av ett matchande stämjärn.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 8:03 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#51

Det bidde därtill en spockskäva …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/14/20, 8:04 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#52

… och så, till sist, den minsta av Lie-Nielsen trenne simshyvlar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
5/15/20, 12:22 PM
#53

#49:50: Liten detaljfråga, vad är det för skillnad mellan en lockbettel och ett stämjärn?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
5/15/20, 1:29 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#54

#53 Aha! Med en lockbettel bettlar man förstås lock; med den andra stämmer man ju järn, ju! ☝️🤪😉

Nå nä. Mera allvarligt talat, och allt det där. 🤓

Lockbettel är ett ganska osvenskt klingande låneord från tyskan, där samma redskap kallas lochbeitel, dvs. hålmejsel eller urtagsmejsel. Det kan också kallas huggstämjärn eller hålbettel på svenska.

På engelska är namnet ännu mera talande, ty där heter verktyget i fråga mortise chisel. Och en mortice är det som på svenska hetter tapphål, dvs. den urtagna delen av ett tappförband, som ju består av tapphål och tapp, på engelska mortise and tenon.

Så långt etymologin. I praktiken är skillnaden att en lockbettel är mycket kraftigare, och har ett helt eller nästan fyrkantigt tvärsnitt, allt för att den skall tåla de ganska stora krafter som krävs för att med dess hjälp stämma tapphål, ett jobb som innebär att man rätt hårt driver lockbetteln ner i ämnet och sedan bänder loss spånen. Dess form gör också att man, om tillräcklig omsorg utövas, kan hugga ett tapphål till ganska exakta dimensioner, med jämna och vinkelräta väggar, så att tappen passar med minimalt justeringsbesvär.

På bilden ser du ett antal tapphål, stämda med just lockbettel, liksom också tappar i ändarna av vissa ämnen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
5/17/20, 4:53 PM
#55

#54: Jo, jag känner till vad man använder den till, har dock inte sett någon i verkliga livet, jag har bara använt stämjärn till att ta upp tapphål. Har hört lockbettel nämnas men bara sett den på bild och då som hastigast (rörlig bild eller video). 

Själv tänker jag i framtiden ta upp tapphålen med en fräs, det blir betydligt enklare och ett mycket renare tapphål.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Annons:
Banjoman
5/17/20, 5:57 PM
#56

#55 Man fattar, man förstår! ☝️

Jo, men då är alltså skillnaden mellan lockbettel och vanligt stämjärn helt enkelt att lockbetteln är betydligt stadigare byggd, för att bättre tåla de påfrestningar det för med sig att stämma tapphål.

Tapphål kan man mycket riktigt fräsa också eller, ännu bättre, ta upp med en borrstämmaskin! Det förutsätter dock att man äger en fräs (eller borrstämmaskin), vilket jag inte gör; inköp av dylik(a) står dessutom ganska långt ner på min shoppinglista.

Missförstå mig rätt: jag är inte vare sig handredskapsfanatiker eller maskinmotståndare. Alla sätt som ger (tillräckligt) rätt resultat är bra i mina ögon, och så småningom kommer jag vilja skaffa både det och det andra med elsladd, liksom jag redan äger ett antal maskiner (dock mer ämnade för modellbygge än för fullskalesnickeri). Just fräs är dock inget jag ser något behov av i just min verkstad inom överskådlig tid. Men det är som sagt bara vad som gäller för mig och min verkstad, det.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

starhawk
5/18/20, 3:41 PM
#57

#56: Jo vi har alla våra preferenser, själv har jag två fräsar och funderar på att köpa en tredje.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Banjoman
5/19/20, 4:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#58

Förra veckan öppnade Ikea på nytt, så i går förmiddag for jag dit och ställde mig i corona-kö för att få komma in …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/20, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#59

… och väl inne slog jag till på ett litet plåtskåp …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/20, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#60

… i syfte att som tidigare nämnts, ytterligare något förbättra mitt brandsäkra LiPo-förvaringsutrymme. 🤓

Utöver att ack:en förvaras i den speciella LiPo-lådan, är det hela också omgivet av ett antal kilogram eldfast tegel; i den mån lådan inte förmår hålla inne all hetta från en eventuell brand bör teglet vara fullt kapabelt att absorbera överskottsvärmen.

Givetvis både hoppas och förutsätter jag att alla dess hängslen och livremmar är och kommer visa sig vara alldeles överflödiga, men om olyckan skulle vara framme känner jag mig nu tillräckligt säker för att sova lugnt, på att en brinnande LiPo-ack inte kommer kunna ställa till någon annan skada i huset än att röken behöver vädras ut (vilket kommer vara relativt enkelt, ity skåpet står kanske fyra meter eller så från garageporten). 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/20, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#61

På Ikea köpte jag samtidigt ytterligare två moduler av samma slags skåp, fast i den högre varianten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/20, 4:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#62

… i vilka jag tänker förvara diverse modell- och hushållskemiska ämnen, typ lim, spackel, färg, lösningsmedel, etc.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/19/20, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#63

Jag fick i dag också ett litet pket från Classic Hand Tools i England, med däri ytterligare ett par handhuggna raspar från Auriou, men denna gång av den variant som kallas modellbyggarrasp; dels en 150 mm lång i grad 15 (den allra finaste huggningen) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/20, 4:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#64

… dels en 175 mm lång i grad 13.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/19/20, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#65

Till sist fanns i paketet också en justerhammare, tillverkad av Sterling Tool Works. Mässingsändan lämpar sig synnerligen väl för att finjustera hyvelstål i sidled, medan den bruna träknoppen är avsedd för att lossa respektive kila fast hyvelstål i hyvlar med träkropp. Den svarta plastknoppen, slutligen, är perfekt för att finjustera sågryggar! 🤓

Det är som sagt var fråga om en renodlad justerhammare, så den tör vara i det närmaste helt värdelös (för lätt och för mjuk) till att slå i spik – men det har jag andra hammare till, ju! 😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/20/20, 12:21 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#66

Tog nyss emot ett paket med däri en vridplatta …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/20/20, 12:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#67

… som passar till mitt nyligen införskaffade skruvstäd.

Nu skall jag bara fixa till en flyttbar infästning av det hela – jag har nämligen ingen bänkyta som lämpar sig för permanent montering … 🤔

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

GusLars
5/20/20, 2:51 PM
#68

Hej å hå vad du köper på Banjomanen, finns det plats med mer nu eller du har någon tom yta för fler kanon verktyg.
Lars

Lars

Banjoman
5/20/20, 5:34 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#69

#68 Hå och hej, Lars – det klart att det finns plats för några (läs: många!) verktyg till; jag har ju trots allt 68 m2 verkstad att leka med och i … 😇

Så kom till exempel UPS-mannen förbi i dag, han också, och lämnade av ett litet (ja, faktiskt!) paket från Feine Werkzeuge i Berlin, med däri en märkblyerts av typen "skriver på allt" …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/20/20, 5:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#70

… men framförallt en snickarpassare av Starretts lika förnämliga som ohemult dyra (119 €! och då är detta bara 6-tummaren) tillverkning. Den här har jag gått och glott snett på på i flera år nu, men skjutit upp inköpet av, just på grund av priset. 

Har dock redan kunnat konstatera att jag kommr bli ännu fattigare, ity den ger så mycket mersmak att det (förr eller senare) blir att köpa 9-tummaren också … 🤓😮🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/20/20, 5:52 PM
#71

#66. Tyckte vid första anblicken att det var en mina du höll på att aptera,,😉

Fat en vridplatta till skruvstädet är ju en väldans bra grej. Hur skall du lösa fastsättning av det hela utan att den blir permanent? 🤔

//håkan

Banjoman
5/21/20, 3:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#72

#71 Jo, si, likt Baldrick har jag en listig plan, jag … ☝️😎

I högen med överblivet virke från gamla projekt (vilket jag givetvis alltid noga sparar! 🤓) hittade jag en schyrrans och precis lagom stor bit 42 mm tjock bok …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#73

Efter att ha snyggat till dess sidor och gjort dem rätvinkliga med hjälp av kanthyveln …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#74

… och rundat av hörnen med hjälp av mina nya raspar …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:02 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#75

… var det i går kväll dags att njuta av det vackra vädret, och för första gången i år tända grillen. 🤤😃

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#76

I dag var det dock på'at igen som gällde! Efter att ha markerat önskade linjer på undersidan med markeringskniv fördjupade jag de bägge linjerna med hjälp av ett stämjärn …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/21/20, 4:05 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#77

… och gick sedan med stämjärnet in och skapade grunda, v-formade diken …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:06 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#78

… till stöd och hjälp för att lägga långa sågsnitt rakt ned i klossen.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#79

Det mesta av det som skulle tas bort var det sedan nog så enkelt att avlägsna med hjälp av stämjärnet …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#80

… varefter det hela togs sista biten med hjälp av grundklossen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:09 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#81

… till önskat djup (11 mm) och slät och fin botten …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

… vilket gav ett spår i vilket en annan bit överblivet virke (ask, i det här fallet), lagom passade in.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:11 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#83

Askstycket kapades sedan till lagom längd …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/21/20, 4:12 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#84

… och efter finputsning av ändträet med kanthyveln hade jag de bägge ämnena klara att passas samman.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:13 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#85

Det återstår förstås att borra för bultar och skruv, liksom att limma samman de bägge ämnena …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#86

… liksom att ytbehandla det hela (med shellack, hade jag tänkt mig) …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 4:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#87

… men som synes kommer det med hjälp av den här lilla himpagimpan vara  både möjligt och enkelt att säkra skruvstycket i käftarna på min lilla arbetsbänk, och lika enkelt att, när bänkytan behövs tilll annat, lossa och lyfta bort hela paketet! ☝️😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Slasktratt
5/21/20, 4:17 PM
#88

Prata om hantverks-kunnande och konsten att hantera verktyg ,Snyggt.

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Banjoman
5/21/20, 7:34 PM
#89

#88 Tusen tack för de vänliga orden – än om du är på tok för snäll! Glad amatör som gör så gott han kan är en mer passande beskrivning av undertecknad! Glömde annars att nämna att det förstås är tanken och meningen att såväl tyngden av skruvstycket som eventuella krafter vid dess användande hamnar mer eller mindre rakt ovanför ett av arbetsbänkens ben …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/21/20, 7:34 PM
#90

#88 Tusen tack för de vänliga orden – än om du är på tok för snäll! Glad amatör som gör så gott han kan är en mer passande beskrivning av undertecknad! Glömde annars att nämna att det förstås är tanken och meningen att såväl tyngden av skruvstycket som eventuella krafter vid dess användande hamnar mer eller mindre rakt ovanför ett av arbetsbänkens ben …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
GusLars
5/21/20, 8:08 PM
#91

Intet öga är torrt fantastisk fin platta du tillverkat tummar upp👍👍👍
Lars

Lars

Banjoman
5/22/20, 4:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#92

#91 Än en gång alldeles för snällt sagt, men stort tack, icke desto mindre! 😊

Fortsatte övningarna i dag, och började därvid med att med hjälp av sektor och passare pricka ut var jag vill sätta skruvar för att fästa samman de bägge ämnena.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#93

Efter att ha borrat 2 mm styrhål på samtliga ställen följde jag upp med trenne försänkningshål med 25 mm diameter på undersidan, i vilka M10-muttrarna till fästbultarna skall höljas.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#94

Stången försågs så med fasade underkanter …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#95

… och ur en spillbit ask borrade jag ut …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#96

… fyra koniska pluggar avsedda för 10 mm hål, och alltså passande till de hål med denna diameter jag borrat upp för att försänka skruvskallarna.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#97

Sedan samtliga hål och försänkingar borrats …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/22/20, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#98

… var det dags att sluttrimma och -putsa de bägge ämnena med hjälp av putshyvel …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

… och sickelstål.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

Sedan limmades de bägge styckena samman, säkringsskruvarna drogs i och de fyra pluggen limmades på plats, de också.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#101

Medan limmet härdade blandade jag till en omgång schellack.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#102

Några timmar senare var det så dags att såga av pluggarna jäms med …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#103

… och slutputsa resultatet med ett par-tre tag med putshyveln …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/22/20, 4:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#104

… och sedan kunde jag börja applicera schellack!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/24/20, 2:07 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#105

Ett antal skikt schellack senare (vilket dessbättre inte tog så lång tid att applicera – den torkar ju på sekunder och minuter!) samt genomhärdning över natten kunda jag i dag klassa min skruvstyckeshimpagimpa såsom varandes fix …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/24/20, 2:08 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#106

… och färdig att tas i bruk! 🥳

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/24/20, 5:21 PM
#107

Väldans flådigt Matthias. 👍🏆

Om man nu skulle få fråga eller rentav tycka något så är det en sak jag undrar över (det är nu du mumlar "speak up old man") Jo, om man betänker att skruvstycket är tämligen kraftigt, skulle det då inte kunna innebära att om man sätter exempelvis ett stycke grovt järn i skruvstycket och drar åt till man ser ett antal stjärnor och är närapå att digna ner på golvet av  ren utmattning, skulle det då inte vara möjligt att hela filivippen (bordet med skruvstycket alltså) borde ramla ikull, alltså tippa?

Det kan tyckas vara en oseriös fråga så här på söndag kväll (kl ca 22.30 i Thailand), men nu dök tanken upp och då är det som det är på någe sätt

😃🤪😃

//håkan

GusLars
5/24/20, 5:24 PM
#108

Detta har du verkligen lyckats med till hundra procent Matthias kanon snyggt
Lars

Lars

Banjoman
5/24/20, 5:44 PM
#109

#107 Tusen tack, Håkan, för dina vänliga ord! 🙂

Vad gäller din fråga så är det korta svaret "nä, det tror jag inte". 😎

Låt mig förklara (jag har nämligen tänkt på saken! 🤓)! För att dra åt skruvstycket vrider man det som du säkert vet medurs, vilket i sin tur innebär att alla genomn övningen vidarebefordrade krafter kommer att bära inåt och neråt under skruvstycket. Och si, jag har valt att sätta det så i bänken att "inåt och neråt" träffar hörnet närmast där jag står och drar åt, vilket i sin tur tör ge vid handen att en stor del av kraften går rakt ner i benet närmast mig, och resten går ut mot de andra tre benen i de andra tre hörnen. Med andra ord: största möjliga stabilitet!

Så även om det i värsta fall kan bli att man lyfter hörnet i fråga en smula, så skall det, bedömner jag saken, till betydligt mer krafter än vad jag är kapabel att utöva för att få det hela att välta. 

OK, om man hänger sig med hela sin tyngd på vridstången skulle det bortre hörnet nog lyfta lite, så just det får jag kanske vara lite försiktig med, och visst: fast montage i en större och stadigare (eller ännu bättre, även den fast monterad) bänk hade givetvis varit att föredra, men det har jag ju dessväre svårt att åstadkomma.

Sammanfattningsvis törs jag alltså säga att detta arrangemang är fullt tillräckligt stadigt för de behov jag kan föreställa mig kommer bli aktuella.

PS. Det spelar givetvis ingen som helst roll, men jag stavar Mattias med två "t" men utan "h" 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/24/20, 5:46 PM
#110

#108 Tack så väldigt mycket, Lars – det var verkligen snällt sagt! 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/24/20, 5:53 PM
#111

Å, som jag har funderat och ibland panikslagen då jag upptäckt att jag "glömt" h:et, tack, nu vet jag.

Jomen åter till skruvstycket då. Om du nu pillar på skruven där du vrider själva skruvstycket från bottenplattan (som jag tokigt nog kallade för typ torped eller så) och snurrar skruvstycket ca 45 grader, blir inte det lite annorlunda med krafterna då. Sedan kan man ju tvingas ta i med alla krafter uppåt någon gång, varför vet jag inte o inte lär det vara sååå ofta heller.

Nåväl Mattias, bra lösning som jag nog skall fundera på också, fast i så fall gör jag set hela spegelvänt så det inte blir tal om kopia/plagiat 😉

//håkan

Annons:
Banjoman
5/24/20, 8:04 PM
#112

#111 Hej igen Håkan!

Helt riktigt – om man vrider skruvstycket blir det annorlunda, och mycket mindre stabilt – men det visste jag redan (jag är vid det här laget nog så bekant med bänken i fråga), så vill man jobba i dylikt läge och ta i från tårna med anspänningen … tja, då spänner man först, i grundläget, och snurrar sedan! ☝️😎

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/24/20, 10:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#113

OK, några tuber finspacklel från Tamiya. Inte helt enkelt att köpa på dessa breddgrader. Inhandlade från LAZADA med en supersnabb leverans och bra pris

Lazada har mycket i lagret som redan finns i Thailand och man kan välja att betala vid leveransen, vid dörren alltså. Mycket snabba leveranser, lite långsammare då de måste ta från China…

//håkan

bommen99
5/24/20, 10:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#114

Då jag skall göra en liten renovering då fiskebåten Astraal är klar så innebär det bl.a. att bänkskivorna skall slipas o bli fina.

Då passar denna slipmaskin från DeWALT utmärkt. Jag har provar den (som kanske syns) och dammbehållaren bak funkar alldeles utmärkt och frugan jublar liksom…😃

bommen99
5/24/20, 10:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#115

Lite träbitar kom med i ett paket.

Lister (stavar) i formatet 6 x 6 mm längd 300 mm. Kan komma till användning, till vad vete tusan, men men..🤔

bommen99
5/24/20, 10:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#116

Mer trä.

Dessa block skall klyvas ner till lämpligt format. Formatet är 8 mm x 50 mm och längd 250 mm Vad de skall användas till är som föregående, höjt i dunkel.🤔

Köpte dessa båda med för att se vad det var för kvalisort,….😃

//håkan

Banjoman
5/25/20, 10:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#117

Ny vecka, nytt paket! Förvisso en gammal beställning, som legat på vänt ity den även omfattande en förhandsbeställning  av en bok, som de fick från förlaget först i förra veckan.

Hur som ramlade i dag en lådda in från Classic Hand Tools, med däri dels ett par ark s.k. crubber, dvs en blandning av kork och gummi, som är perfekt att klä t.ex. bänktänger med, eller vad som helst annars där man vill ha bra, halkfritt och slitstarkt grepp. Just denna laddning är i första hand tänkt för kommande hyvelbänksbygge …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
5/25/20, 10:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#118

I paketet fanns även en gradskiva tillverkad av Sterling Tool Works, med utbytbara linjaler/visare: den ena 6"/150 mm, den andra 12"/300 mm, och graderade i såväl 1/32-dels tum å ena sidan, och millimetrar å den andra.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Banjoman
5/25/20, 11:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#119

Till sist ytterligare en godsak från just Sterling Toll Works, nämligen en sink- och rätvinkelmall, med sinkvinkelproportionerna 1:5.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/1/20, 5:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#120

När jag storstädade i verksta'n häromdagen så hittade jag bland annat mer eller mindre gömt baktill på hyllorna den stropp av hästläder ("Genuine Horse Butt") som jag köpte för ett drygt år sedan, men aldrig använt särskilt mycket.

Nu kommer den nog inte komma till enormt mycket användning framgent heller – på en stropp laddad med slippasta kan man visserligen få till mycket vassa eggar, men givet att även hårdgarvat läder har en lätt svikt är det också lätt hänt att man med tiden rundar av eggens bägge facetter … 🤓

Detta sagt är det synd att inte ha den ordentligt riggad för användning, så det fick bli ännu ett himpagimpabygge med hjälp av spillbitar ur virkeshögen …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/1/20, 5:40 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#121

… på vilka stroppen limmades fast.

Himpagimpan kan sedan enkelt spännas fast i bänktången, och si – en stadigt förankrad stropp, klar att användas om man är på stroppigt humör! 🤪

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
6/1/20, 9:05 PM
#122

Man kan inte annat säga att det var vasst gjort 😃

//håkan

Banjoman
6/8/20, 3:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#123

#122 😂👍

Fick i dag ett paket jag väntat på i nästan tre  månader – men det blir ju ofta så när man köper från hantverksmässiga tillverkare som bara producerar i liten skala och/eller på beställning.

Hur som haver är det fråga om en liten slöjd/tälj-yxa, tillverkad av yxsmeden Julia Kalthoff i Saltsjöö-Boo …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/8/20, 3:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#124

… samt ett tillhörande bryne av skiffer från Loos i Hälsingland.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/10/20, 5:00 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#125

Av och till kan det vara trevligt med en uppfräschad arbetsyta, så en ny skärmatta i A2-format har införskaffats till byggbordet.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
Dioramabyggare
6/10/20, 6:11 PM
#126

#123: så vackert så det är som ett konstverk ❤️!

Dioramabyggare
6/10/20, 6:35 PM
#127

#121: "Himpagimpa" är en del av ett uttryck som min "snällbusiga" far använde ibland, som vid ett tillfälle när han var in i en järnaffär och frågade om de hade en "himpagimpa till en hönsadörr" (han föddes på Österlen i Skåne, och jobbade på eller drev en period på kanske några år en bilverkstad i Vellinge (också i Skåne). Det bör ha varit på 1940-talet, eller kanske början av 1950-talet.

Banjoman
6/10/20, 8:22 PM
#128

#126 Tack skall du ha (även om min enda förtjänst i sammanhanget är att ha tagit fotot)! 🙂 Har nu hunnit testa yxan också, och kan konstatera att den är ännu mycket bättre än vad den ser ut! Vass som jag vet inte vad, och synnerligen välbalanserad.  👍

#127 Se där ja! Även jag har detta uttryck från min skånske far (född och uppvuxen i Eslöv), som förresten skulle ha fyllt 91 just i dag, om han hade levat.

Hans oftast använda variant av hela uttrycket var, tror jag, "en himpagimpa till en väderkvarn", även om himpagimpa i mitt barndomshem oftast användes för att beteckna något egensinnigt egenbyggt, eller en pryl som man inte genast förstår vad den skall vara till för; det är i alla fall i de bemärkelserna jag har integrerat ordet i min vokabulär.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Dioramabyggare
6/10/20, 10:29 PM
#129

#128: OK, grattis till fyndet av den fina yxan!

#128:2: själv har jag aldrig hört vad en "himpagimpa" är för något (det hade säkerligen inte den stackars killen i järnaffären heller…). Tack för förklaring!

Banjoman
6/11/20, 9:15 AM
#130

#129 Nota bene: det är så uttrycket kom att användas i just min familj. Med nyfikenheten väckt gav en snabb googling dock en länk till Svenska språknämndens tidskrift Språkvård nr 2/2002, vari uttrycket diskuteras på s. 48, av vilken diskussion framgår att uttrycket i första hand synes ha fungerat som ett nonsenssvar till (alltför) frågvisa barn: "Vad får jag i födelsedagspresent?" "En himpagimpa till en väderkvarn!"

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
6/18/20, 6:56 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#131

Jag håller ju på med lite ombyggnationer av hobbyverksamheten.

Ett nytt lackskåp som är ganska lika de jag hade tidigare. Två överskåp till kök som är 90 cm breda och två hopbyggda  på djupet blir då 60 cm. Visst, man skulle utan vidare vilja ha bredare och djupare, men då jag som regel har fint väder med sol o värme kan jag gå några steg och lacka större saker utomhus.

Ett 3 tums rör från skåpet ut till fläkten som sitter utanför. Hålborr 100 mm blev det och maskinen blev jäkligt varm. Nu fattas det bara knappa cm så är jag igenom.

Det kommer att bli en jäkla massa vinklar innan jag hamnar där fläkten är skruvad i väggen. Alla rör är vattenrör med standardfärgen blå, Det skall dock målas i fasadfärgen om konstigt nog målades faluröd för några år sedan

//håkan

bommen99
6/18/20, 6:59 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#132

Invändigt blir det lite nytt. Bl.a. sätter jag tryck-regulatorn ute och alla belysnings-omkopplare.

Mera belysning blir det också. Ett stående lysrör på vardera sida. Bara 18 W men jag tror det räcker

Annons:
bommen99
6/18/20, 7:01 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#133

Å höger sida då. Glömde ange att det är 220 V LED

Bultarna/muttrarna som syns på väggen håller brandsläckaren som sitter utanför lackskåpet

bommen99
6/18/20, 7:14 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#134

Tidigare hade jag ett lysrör i taket som jag blev tvungen att skärma av med en 5-6 cm bred trälist då detta lysrör är lite kraftigare, 23 W och 220 V LED.

Jag kommer att koppla lysrören separat så jag kan släcka efter behov. Kan meddela att jag varit i lackboxar (för bilar) där det varit så ljust att man nästan hade behövt en ledarhund där inne..😉

Det skall ligga en lös träskiva i taken som kommer att täcka lie mer än halva taket. Där skall ett speciellt lackfilter ligga som köps på metervara och som är ca 70 cm brett, Ett ett större fyrkantigt hål sågas ut och gallret som syns i bilden kommer att ligga där så inte filtret sug upp. Möjligen måste det till något så att inte massa skräp ramlar ner, men man kanske kan undvika detta genom att starta fläkten innan man börjar lackera. 🤔

Det är samma fläkt som tidigare men nu blir det tätare förbindelser till fläkten och den lär bli effektivare.

Från fläkten blir det sedan ett ca 10 m 4 tums rör som blåser färgdamm och thinner-dofter ut i djungeln (på andra sidan muren)

bommen99
6/18/20, 7:19 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#135

Då jag ändå drar om luftledningar så passade jag på att inhandla denna blås-pistol. Det följde med tre munstycken i olika längd, det mellersta sitter på nu. Jag skippar regulatorn då man sällan behöver ändra trycket då man blåser rent. Man får vara lätt på handen som en balettdansös är på foten ….

bommen99
6/18/20, 7:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#136

Bara en regulator alltså och då blir det bara en slang från kompressorn, fast det blir bara en från röret där jag svetsat dit en dubbel anslutning, en för pumpa däck etc. ute  och en som går in i hobbyvärlden

Jag inhandlade en luftdelare som har tre uttag (fanns inte 2)

Lite mindre hyllor skall upp på väggen sedan är det nästan klart, nästan alltså!!

bommen99
6/18/20, 7:26 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#137

Nya skärmattor blev ju ett måste då bänkskivorna är slipade och oljade. Jag visste inte att det fanns skärmattor som var vändbara, men nu vet jag det. Priset för en A 3 blev ca 150 kronor, och då kom den ända fram till dörren 😃

bommen99
6/18/20, 7:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#138

Jag hade i princip kunnat köpa två likadana men konstnärlig frihet o allt det där….

bommen99
6/18/20, 7:35 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#139

Provade att köra håltagaren (100 mm) med min DeWalt.. det gick men den blev varm och batteriet höll ca 2 minuter. Även den andra batteri-borrmaskinen  prövade jag, men de drog runt håltagaren 3 varv..

Väggen är inte speciellt hård, det yttre lagret är bara lite tjockare puts. Det blev ganska precis tjocklek på håltagaren för hålet om det förstås.

Nåväl, vad har man kompisar för, speciellt sådana som jag hjälper med el på en stor jäkla båt och då han hade en bra elansluten borrmaskin så gick det lättare (men den behövde en svalkande paus med lite svalkande tryckluft i (hjälarna)

Annons:
bommen99
6/18/20, 7:38 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#140

Då maskiner skall svalna är det bra med lite terapi. Göra ren och sortera bits och skriva vart dom ligger. Jäkla tråkigt men blir ju bra då man hittar. Lådan skall nog få mer innehåll av liknande slag

bommen99
6/18/20, 7:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#141

Slutligen. Fortfarande stökigt med det börjar ta form mitt lilla "garage" för maskin och verktygsvagnar. Spaljén har jag nästan oljat in hela. Det var meningen att det skulle bli klarlack, en då det bara fanns 2,5 L träolja så blir det träolja på allt trä..

//h

[Hayabusa]
6/18/20, 7:45 PM
#142

#101 Intressant. Du blandar till Shellack med någon form av harts + alkohol? Denaturerad Etanol med Isopropanol?

Banjoman
6/18/20, 8:06 PM
#143

#142 Njae, inte riktigt. Man blandar helt enkelt shellack-flingor med renast möjliga alkohol. Det är allt. 

OK, shellack är en förädlad form av ett naturharts, men man tillför inget ytterligare harts till just denna soppan.

Givet svårigheten för oss vanliga dödliga att köpa kemiskt ren etanol är den förvisso denaturerad. Precis vad de blandat i vet jag inte, men enligt etiketten på dunken skall det vara Ipa (varmed jag inte tror att de menar India Pale Ale 🤪) samt Bitrex, vad nu det är för något. Alkoholhalten framgår inte, men enligt butiken som sålde dunken till mig skall det ligga nå'nstans kring 95%.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

GusLars
6/18/20, 8:18 PM
#144

Hej å hå vad ni håller på, men allt blir nog bra i slutändan och trevlig midsommar
Lars

Lars

[Hayabusa]
6/18/20, 8:33 PM
#145

#143 Ok, jag förstår. IPA = Isopropanol (rätt vanlig alkohol som används till lite av varje - dock ej dricka…). Bitrex är en tillsats som gör att det blir en j-a bitter effekt = ej drickbart. Som vår svenska T-röd. 

Det som är lite intressant är att, tror jag, just ordet "lack" eller "lackera" kommer från Shellack vilket i sig är då en specifik färg (utan kulör). Vilket gör att uttryck som "vilken klarlack ska jag använda?" blir en fråga om tolkning. Idag använder de allra flesta färger ett bindemedel som är någon form av akryl men kallas ändå "lack" i vissa fall.  

Jaja…hårklyveri :)

Banjoman
6/19/20, 7:59 AM
#146

#144 Ja visst gör vi! Härligt är vad det är! 🤓🤪 En riktigt glad midsommar önskas även du! 🥳😃

#145 Man fattar, man förstår! Jag får tillstå att jag aldrig försökt sätta mig in i den ädla (nåja) konsten att denaturera, så det var intressant att få veta lite mer om'at! Nota bene, jag hade heller inte tänkt annat än att ställa fram mer passande (och mindre hälsovådliga, eller åtminstone på annat sätt hälsovådliga) etanolvarianter att njuta till sillen i kväll! 😇

Vad gäller det där med lack och etymologin bakom så kommer ordet, enligt vad Bob Flexner skriver i sin synnerligen utförliga och intressanta bok Understanding Wood Finishing (rekommenderas varmt till den av ämnet intresserade!), ursprungligen från det indiska ordet lac, vilket i sin tur betyder ett hundra tusen, och skall vara det oräkneliga antal lac-baggar man hittar på en och samma trädgren. Och shellack utvinnes ju ur det harts som dessa baggar utsöndrar.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Annons:
[Hayabusa]
6/19/20, 9:38 AM
#147

#146 Intressant, borde försöka hitta den där boken. Tack för tipset. 

Etymologi är intressant, ibland stöter man på benämningar/ord som efter lite fördjupning visar sig vara tämligen fria tolkningar. Som exempelvis "Thinner" som de flesta svenskar kallar "Tinner". Vad i helsefyr är Tinner - egentligen?  Ofta menas en specifik kemisk produkt (oklart exakt vilken, men typ lacknafta) men egentligen är det ett samlingsnamn för förtunning (lånat från engelskan). 

Tillbaka till #101…påsen med Shellack, är det harts från lac-baggar? 

Sorry, om det blir lite nördigt…:)

Banjoman
6/19/20, 11:54 AM
#148

#147 Då är det illa, om man på ett modellbyggarforum, av alla platser, känner att man måste be om ursäkt för hög nördighetsnivå … 🤪😉

Själv höjer jag min knutna näve, och säger Nörd Power!!! 🤓👍🤓👍🤓👍

Jo, shellackflingorna framställs genom att den av baggarna utsöndrade hartsen skrapas från grenarna de suttit på, varafter den smälts ner, silas och får torka i stora, tunna sjok som till sist bryts sönder till flingor och skickas ut världen runt. Efter vad Flexner skriver krävs det bortåt 3 miljoner baggar för att få ihop ett kilo flingor! 😮

Vad gäller boken kan jag inte nog rekommendera den! Den är lättillgängligt skriven, synnerligen rik på information och resultatet av såväl en djup inläsning i ämnet som praktisk erfarenhet. Dess enda nackdel är att den är skriven av en amerikan, som använder amerikansk-engelsk terminologi och produktexempel från den USAmerikanska marknaden. Detta gör i sin tur att kunskaperna kan vara lite småsvåra att översätta till det egna språket, och till den terminologi som används i butiken där du handlar dylika produkter. Med ordbok kommer man inte särskilt lång, men Wikipedia är till en del hjälp. 

Själv har jag därtill den ytterligare komplikationen att butikerna runt omkring mig talar antingen nederländska eller franska, och de postorderfirmor jag anlitar tenderar att vara antingen nederländsk-, tysk- eller  (brittisk) engelskspråkiga. 🤪

Ovanpå allt detta har man till sist den muntrationen att vetenskapliga namn, generiska namn, handelsnamn  och produktinformation respektive vad saker (riktigt eller felaktigt) kallas i folkmun långt i från alltid sammanfaller men ofta överlappar på ett högst förvirrande vis! 🤪🤪🤪

Tar man sig bara runt det där är det dock mycket som faller på plats! T.ex. blev jag genom denna bok äntligen klok på att skillnaden mellan olika typer av mineralterpentin/lacknafta/thinner inte är råvaran (de är allesammans petroleumdistillat), utan dels ur vilken fraktion de utvinnes, dels hur många och vilka aromatiska kolväten de har kvar/har fått borttagna. ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/23/20, 3:41 PM
#149

#131–#141 Hade alldeles lyckats missa dessa inlägg, så här kommer lite försenat men icke desto mindre ett par tummar i vädret och ett beundrande tillrop av typen "tjusfullt värre!" 👍👍🏆

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/23/20, 3:44 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#150

Fyllde häromdagen i samband med besök å livsmedelsbutiken på mina förråd av engångsskedar och -bägare, egentligen tänkta att servera munsbitar i men för en modellbyggare perfekta att blanda saker (t.ex. lim eller färg) i … ☝️

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
6/23/20, 3:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#151

Var engångspryttlarna i föregående inlägg högst överkomliga i pris kan man dessvärre inte säga detsamma om det som låg i dagens paket från Tyskland, nämligen en fuktnivåmätare för trä av proffsmodell, tillverkad i Österrike av Merlin Technologies … men jag har försökt med billigare varianter, och blivit så frustrerad av dessas otillförlitlighet att det fick bli till att punga ut vad kostar att få mätvärden man faktiskt kan lita någotsånär på. 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
6/25/20, 1:51 PM
#152

# 149. Tackar o bockar Mattias. Det blev mer jobb än jag tänkt mig, men så är det nog nästan alltid. Det ena föder det andra.

Har lyckat så till rören på utsidan för suget från lackboxen, dessutom målat dom röda i fasadfärgen (hoppas liksom att dom skall smälta in i miljön.

Bilder kommer..

#151. Jo minsann, det brukar vara så att köpa billigt blir dyrt (onödigt). Bra kvalité kostar tyvärr alltid mer

//håkan

bommen99
6/29/20, 4:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#153

Snart klar med lack-boxen, i vart fall invändigt. Jag trodde att det skulle behövas 3 lysrör (tidigare bara 1 men många W). Nu verkar det som att dessa två nya skall räcka. 🤓

Kanske det syns att jag även fått dit filtret i taket på boxen. Dock skall jag försöka fixa något finmaskigt nät (min polare som jag hjälper med elen på hans båt, hade ett lagom litet nät med fina maskor (någon form av plastnät eller dito), så det tänkte jag helt enkelt få av honom…😃

Jag har också nästan dragit klart elen till utsugs-fläkten, bara knyta ihop trådar på insidan, brytaren redan på plats. Utvändigt ut till fläkten är det klart.

//håkan

Annons:
GusLars
6/29/20, 8:32 PM
#154

Ser riktigt bra ut boxen och med fläkt utsugningen
Lars

Lars

bommen99
6/29/20, 11:24 PM
#155

Tack Lars. Jo, nu när den är oanvänd så ser det ju vitt o fint ut. Jag har dock en form av plast-skivor som jag täcker väggar o golv med, sådan ligger nu på golvet i boxen. När dom blir fulla med färg så kan man vända dom . Man slipper måla om lackboxen och kan nästan ha den  helvit invändigt.

Funderar på plastpåsar över lysrören, eller typ glad-pack

//håkan

Banjoman
7/4/20, 2:04 PM
#156

Fortsättning i  kv 3 2020.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

JaGa
7/4/20, 2:20 PM
#157

#153 Tjusig lackbox…😃 Smart att använda plast-skivor till skydd för lackboxen! Själv använder jag plastpåsar jag klippt och tejpat fast, som jag byter när det behövs. Men din ide’ ser lite elegantare ut…😊 Mvh / Janne

Upp till toppen
Annons: