Annons:
Etikettallmänt
Läst 594 ggr
[Ilmavoimat]
2020-04-05 16:29

Dioramabaser i trä

Fyndade lite hos IKEA idag, när jag ändå hade lite ärenden i Storstaden.

Kvadratisk dioramabas…

Rektangulär dioramabas…

Med lite arbete så går det nog att göra något med dessa. Jag planerar att ha tre universaldioramabaser till mina 1:72-flygplan och köpte två kvadratiska och en rektangulär.

Den observanta ser att vänster höjdroder har en annan färg… Jag råkade tappa min Mustang i golvet och då var jag tvungen att snabbt hitta en tillfällig ersättning. När tid ges ska jag bättra på den och också måla den röd.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
DIOWORK
2020-04-06 01:32
#1

Det ser stabilt ut Morgan:) bra köp. /Erik

[Ilmavoimat]
2020-04-19 20:33
#2

Önskar lite tips ifrån diorama-proffsen här i forumet.

Jag har tre kilo oöppnade förpackningar med modellera i hobbyrummet och har tänkt att använda dessa som grund för dioramabaserna.

Är det att rekommendera och hur fäster jag i såna fall leran på träbasen? Ska jag först rugga upp ytan lite grann så att den blir ojämn?

Det ska som sagt bli tre dioramabaser, antingen till tre speciellt utvalda 1:72-flygplan eller till mina 1:72-flygplan i största allmänhet.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2020-04-20 09:42
#3

Vad för lera är det?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2020-04-20 10:01
#4

Det är teracotta-färgad lera av märket DAS. Det är tre stycken 1 kg-förpackningar.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Janne Nilsson
2020-04-20 16:27
#5

Arbetar inte mycket med den, nu för tiden.

Vattenbaserad om jag minns rätt, kryper gärna ihop och spricker.

Jag skulle borra grunda hål, 2-4mm, slumpmässigt, ganska tätt. Pensla på med vitt trälim och lägga på leran och forma den som jag vill och vänta tills den härdar.

Vet inte hur vattnet i leran kommer att reagera med träet, gör små sektion, 5x5cm i taget.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ubjs
2020-04-20 16:38
#6

Gissberg heter en duktig mj-byggare som visar hur han bygger i den här tråden.

Han använder DAS-leran, skalan är 1/87 men en del av tipsen i tråden funkar nog i större skalor också. Han använder leran på det sätt Janne beskriver men jag tänkte att det kunde vara intressant att kolla på bilderna och som sagt en hel del andra tips i tråden.

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9653.0;topicseen

Annons:
Janne Nilsson
2020-04-20 16:52
#7

Bra länk.

Kunde själv ha nämnt att när det gäller större djup så brukar jag bygga upp med frigolit, trä, tejp, papper etc för att sedan klä med gipsbinda och sen med någon form av lera.

Sparar tid och pengar och minskar risken för att träplattan ska reagera med vätska i leran eller värme när leran härdar.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

[Ilmavoimat]
2020-04-20 21:14
#8

Tack för länken!

Tanken är att få lite grann erfarenhet genom bygget av de här dioramabaserna och därefter bygga ett litet diorama till ett pågående flygplansbygge.

Även experter har varit nybörjare i början.

Jag får helt enkelt prova mig fram.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Upp till toppen
Annons: