Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 1951 ggr
bolin
4/4/20, 6:07 PM

Will Everard -- del 2

Fortsättning av bygge av engelsk segelpråm Will Everard med diorama.

Länk till del 1:

https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5e4990dace12c42d8400422b-will-everard-thames-sail-barge-skala-167

Annons:
bolin
4/4/20, 6:18 PM
#1

Den senaste veckan har det blivit lite småpyssel, och lite större saker.

Vinscharna (vars smådelar jag hållit på med en en tid) har jag satt ihop (en återstår). Lite färg skavdes av på ett par ställen när jag satte ihop dem, så lite bättringsmålning behövs.

Även roder och svärd har jag hållit på med ett tag, men nu är de klara för montering.

Och själva skrovet är också färdigt med relingar på plats och målade.

De lite större sakerna är själva basen till dioramat där skeppet skall presenteras.

Kajkanten skall jag täcka med byggelement jag gjuter i gips. Jag hittade en gjutform i mina gamla gömmor för att göra grottgångar till bordsrollspel. Nu kommer jag äntligen att få någon användning för dem.

/Tobias

bolin
4/5/20, 8:01 PM
#2

Jag har börjat montera detaljer på däcket. Det behöver göras i viss ordning, så att de inte kommer i vägen för varandra. Exempelvis kom jag på att hålen för knaparna på insidan av relingen måste borras innan den främre lastlyckan kunde monteras.

Nu återstår dock tre delar som jag inte finns med på någon instruktion, ritning eller materiallista.

Kanske skall de monteras så här:

Men tyvärr går det inte riktigt när styrhytten skall på plats.

Ett litet bryderi…

/Tobias

bolin
4/5/20, 8:26 PM
#3

Med lite googlande lyckades jag just hitta en annan bygglogg som visade den moment som tycks ha rationaliserats bort ur byggsatsen.

Så här skall det monteras (det får plats).

bommen99
4/6/20, 2:22 PM
#4

Tänkte precis ge dig en hint om att ena prylen förmodligen var en kol-ränna till källarfönstren🤪

Bra jobbat i övrigt..😃

//håkan

Banjoman
4/8/20, 8:40 AM
#5

Fortsätter att se mycket trevligt ut! 👍

Apropå byggen av segelpråmar finns mycket läckert att dräggla över i den här byggtråden på ett brittiskt forum där jag också är aktiv (nota bene: jag har inget med bygget i fråga att göra, annat än som med-drägglare).

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
4/9/20, 10:18 AM
#6

Tack för de uppskattande tillropen. #4 om jag inte hade hittat den andra byggloggen hade ett tips om kolränna framstått som helt rimligt 😀 #5 verkligen ett inspirerande bygge du tipsar om. Mycket att imponeras av.

Annons:
bolin
4/9/20, 12:04 PM
#7

Lite fler bekymmer vid styranordningen. Relingen i aktern blev lite för hög. Kanske missade jag att läsa ritningen, kanske torrpassade jag inte tillräckligt. Nu behöver jag skära ned ett uttag i aktern för att styrstängerna skall kunna fästas vid tvärarmen på rodret utan att ligga an eller behöva böjas nedåt.

bolin
4/9/20, 12:24 PM
#8

Igår började jag förbereda master och rån. För att smalna av dem enligt ritningen satta jag ena änden i en borrmaskin och nöp sandpapper med den andra handen och kunde så snabbt få till en bra och jämn form.

För att inte få märken i trät lindade jag änden med tejp, tyvärr inte tillräckligt visade det sig. Nu hoppas jag på att varmt vatten skall få trät att resa sig igen. Det verkar inte som att några fibrer i trät brutits så jag är hoppfull.

Jag provpassade även de metall- och plastdelar som skall sitta runt master och rån. Generellt hade alla plastdelar för små hål som jag behövde borra upp dem. Det gjorde jag genom att helt enkelt rulla ett borr mellan fingrarna.

/Tobias

bommen99
4/9/20, 4:12 PM
#9

Att "svarva" med borrmaskin/skruvdragare  brukar ju funka ganska bra. Problemet är att det, som du beskriver,  lätt att det tyvärr kan bli märken av chucken.

Jag brukar "svarva" i back-läge vilket göt att man inte behöver dra åt chucken så mkt. Kör man åt andra håller, typ framåt så är risken att chucken lossar greppet då man håller lite hårt i slippapperet. Det är i detta läge som man efter hundrade gången får hämta träbiten på golvet och drar sedan åt chucken lite för hårt . Allt detta av egen erfarenhet tills jag kom på att köra baklänges alltså

//håkan

bolin
4/9/20, 9:06 PM
#10

Tack Håkan för tipset med backläge, det skall jag testa nästa gång.

Jag har under dagen lyckats få till styranordningen. Kanske blev det live överdrivet eftersom det täcks av en kåpa, men jag fick anledning att plocka fram lödkolven.

Styrstång med styrarmar:

Monterat

Med kåpa. Notera att styrhytten tillkommer ovanpå sedan.

bommen99
4/10/20, 12:56 AM
#11

Blev ju fint, kanske borde  den breda änden på kåpan vila på relingen??

Antar att styrstången skjuts fram och tillbaka. Hur funkar överföringen med ratt eller motor??

//håkan

bolin
4/10/20, 7:48 AM
#12

Kåpan skall fästas mot styrhyttens bakkant. Nu hamnade den visserligen en aning långt fram eftersom jag limmade styrpulpeten först och vinkeln inte blev exakt som jag ville. Denna miss kommer dock inte märkas.

Själva styranordningen har jag tolkat som en variant av denna.

Dvs en gängad styrstång med gängning i olika riktning för styrbords respektive babords styrarm så att de rör sig i olika riktningar när ratten vrids.

bommen99
4/10/20, 8:29 AM
#13

Aha, då förstår jag. Blev fint som snus när själva styrhytten kom på plats

//håkan

Annons:
bolin
4/10/20, 8:13 PM
#14

Jag har fortsatt med master och rån. Det gick bra att svälla upp märkena från chucken med varmvatten. Efter lite slipning syns inget.

Masterna består av en rund del och en fyrkantig fot som har limmats med en mässingstråd som förstärkning i mitten. Det ger en liten limyta. En av limningarna gick upp när jag började fila, så jag testade epoxylim för första gången. Det funkade fint och sitter som berget.

Till sist har jag betsat alltihop.

Därefter kommer jag inte vidare med riggen just nu, nästa steg är att fästa block mm vid masterna. Jag har beställt nya block och vantjungfrur från England, men de har inte kommit än. Delarna i byggsatsen är av plast och jag har ingen lust att använda dem. Inte bara för att de är av plast, utan även för att de inte ser ut som riktiga block. De har små öglor att knyta riggtrådar genom istället för att dra linan runt som i full skala.

Att hitta bra och prisvärda block var svårare än jag trodde. De flesta jag hittade (både från svenska och internationella webbshoppar) ser verkligen inte ut som riktiga block. De är alldeles för kantiga. Eskader i Stockholm har visserligen fina block, men de blir rätt dyra. Syren Ship Model i USA har också riktigt fina block, men frakten gör att priset drar iväg. De jag hittade från Vanguard Models verkar vara en lovande kompromiss, jag får se när de kommer.

/Tobias

bolin
4/17/20, 5:39 PM
#15

Nu har jag fått mina block och vantjungfrur levererade från Vanguard models i England. Då kan jag komma vidare med master och bommar i helgen, samt montera mer utrustning på däcket.

Jag kan även passa på att visa var jag står med bygget av dioramat. Tågvagnarna är i 00 skala (1:76). De fick jag tag på begagnade (men i utmärk skick) från England.

/Tobias

bolin
4/23/20, 9:31 PM
#16

Jag lyckades bryta av min enda 0,5 mm borr. Då kom jag inte vidare med master och rån, eller mycket annat. Den behövs för att förborra hål till öglor som monteras på flera ställen.

Istället har jag börjat med själva ställningen för Will. Jag tänker inte försöka skapa någon vattenyta, utan vill visa hela skrovet. Då behöver jag istället något att ställa henne på. Det jag kommit på som stör minst i dioramat (men som ändå är stadigt) är klar akryl.

Först behöver jag formen på skrovet. Eftersom det är ganska raka former fungerar följande metod bra.

Sedan en mall som jag kan kolla mot skrovet.

Utsågade fundament (en hel del efterarbetning från sågningen återstår…)

Provpassning

GusLars
4/24/20, 10:47 AM
#17

Verkligen fin modell du skapat tummar upp.
Lars

Lars

bolin
4/27/20, 5:41 PM
#18

Tack Lars!

Jag pysslar vidare, men så här i vårtider kommer en del annat emellan. Exempelvis båtar i skala 1:1.

Jag har dock lyckats få lite gjort på basen och dioramadelen.

Fästen för akrylstöttorna på botten och lite uppbyggnad av terräng på botten. Samma svarta foamfyllda förpackningsmaterial har även blivit grunder till husen på kajen.

Bottenterrängen har jag sedan jämnat till med remsor av tidningspapper och tapetklister.

Hej

bolin
5/17/20, 1:15 PM
#19

Hej igen

Några veckors sidoprojekt har gjort att Will fått stå på hyllan ett tag. Nu är det dock tid att fortsätta.

Dock blir även det lite av ett sidoprojekt. Jag är inte särskilt nöjd med livbåten som kommer med byggsatsen, så jag har köpt en modell från Master Korabel på en 68 mm roddbåt.

Väldigt fina detaljer i laserskuret päronträ.

Med så små saker går byggandet undan. Först en plugg att bygga konstruktionen över. Just i till denna var kvalitén på materialet sämre, och den blev ganska skör.

Kölen limmas av tre delar (nedan ännu inte borttagen från stöden). Hittills är jag mycket imponerad av Master Korabels konstruktion av byggsatsen, passform och instruktioner. Inget går till spillo i onödan och en hel del smarta lösningar för att hantera så små detaljer som detta.

Kölen och några av de första spanten installerade. Plastfolien är till för att inte limma fast något på pluggen. Även denna är enligt instruktionen tagen från plastfilmen som trädelarna kom inlindade i. Smarta ryssar!

bolin
5/22/20, 9:04 AM
#20

Nu har jag även kommit igång med själva skrovet igen.

Nästa steg är montering av svärden på sidan av skrovet. Detta är det första steget som involverar block. Jag har dragit mig lite för att börja det, det är rätt pilligt och jag har läst och funderat en del på hur det skall göras.

Först måste dock dekalerna på, det blir svåra att få plats när svärden sitter där.

Jag trodde det var den typ av dekaler som man blötlägger och sedan sätter på plats, men det visade sig vara transparent plast med klister på baksidan. Som synes på bilden nedan innebär det att de är ganska blanka.

Efter en stunds funderande kom jag dock fram till att använda dem och lacka över med matt lack.

Sedan dags att rigga svärden. Det tog tid och var pilligt, men jag är rätt nöjd med resultatet. Jag lärde mig dock att jag nog behöver bygga eller köpa någon form av "tredje-hand" för att hålla detaljerna vid riggningen.

Så här ser hela skeppet ut nu.

Båten har fått sin första plankrad. Tyvärr lyckades jag bryta en planka med en klämma, men det gick att reparera med lim.

Annons:
MarkusN
5/22/20, 11:50 AM
#21

Vackert att se ett färgglatt civilt fartyg ta form! Synnerligen inspirerande också! (skammen jag känner över att mina egna byggen står still pratar vi mindre om… 😉)

bolin
5/23/20, 7:55 PM
#22

Tack för omdömet. Jag har funnit att jag finner civila fartyg mer inspirerande än örlogsvarianten. Jag tror att det beror på att det finns mer och intressantare historia kring civila fartyg. De ingår i ett sammanhang, det berättar om en tid och hur folk verkligen levde och verkade då.

Idag började jag med bogsprötet. På många bilder jag hittat är det uppfällt så att det står rakt upp, antagligen för att ta mindre plats vid exempelvis kajer och slussar. Det innebär att bogsprötets fastsättning skall vara lätt att manövrera. En detalj som skapade bryderi är den kedja som går från bogsprötets spets och ned till en ögla i vattenlinjen. Ritningen visar inte hur den sitter fast, bara att den fortsätter upp till i höjde med relingen. Min lösning är att dra in den till ankarspelet.

Därefter har jag fortsatt med master och bommar. Det är pilligt göra att knyta block, men det går bättre och bättre.

Till mesanmasten (till höger i bilden ovan) lade jag till en egentillverkad vantskruv för att spänna staget (ved det nu heter). Tvinnad koppartråd som täckts med vitlim.

Jag har en del kvar på masterna, men snart är det dags att börja på seglen. De kommer bli beslagna och jag är lite oroligt att det blir för bylsigt. Jag kommer dock inte använda tyget från byggsatsen, det är skrattretande styvt och grovt. Istället har jag en bit kokt linnetyg som jag hoppas skall vara tillräckligt mjukt.

Jag tror även jag skall sätta samman hela stormasten innan jag reser den. Jag tror det är mer gängse att resa den lägre delen av masten först. I detta fall tror jag det är lättare att få allt rakt om jag monterar det på bänken, även om paketet som sedan skall resas med beslaget segel och allt blir rätt stort.

rocc1
5/24/20, 8:35 PM
#23

Ser jättefint ut, en tredje hand är inte dumt att ha, jag har ett par peanger som jag kan sätta i ett litet bordsskruvstäd vid behov, underlättar mycket ibland.

Jag satte samman så mycket jag kunde av masterna innan dom hamnade ombord, satte dom i en plankstump, enligt min mening är detta den enklaste metoden, kom också på( efteråt naturligtvis) att det är bra att få dit allt som tillhör riggen block och dylikt som ska sitta på däck innan masten monteras.

Rolf

Banjoman
5/24/20, 8:52 PM
#24

Det ser sannerligen synnerligen tjusfullt och fint ut – verkligen jätteroligt att få följa detta bygge! 👍

Ett tredjehandstips, sedan: för många deljobb i riggningen har man stor glädje av att kunna hålla ett fall eller vad det nu må vara i spänn, borta från själva modellen; jag har med stor framgång använt en alldeles vanlig och klassisk lövsågsbåge för detta ändamål. Se t.ex. här!

För andra ändamål har det sedan hänt att jag knåpat ihop en specialjigg, enkom för vad det nu har varit fråga om, som t.ex. här.

Och så till sist: när det är dags att sätta upp vanten, och om dessa hålles sträckta med hjälp av jungfrur (eller block), så har jag funnit det vara till stor hjälp att tillverka några vinklar av lagom grov mässingsstång, för att göra det möjligt att göra vanten lagom långa, och därigenom få övre raden av jungfrur i snygg jämnhöjd. 🤓

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bommen99
5/24/20, 11:16 PM
#25

#19. Intressant sida  Master Korabel . Många intressanta objekt, men oj vad rörigt. Hur får man ex fram priser?

Ditt projekt ser verkligen bra ut, bra lösningar och fina idéer. 👍

//håkan

bolin
5/25/20, 6:22 PM
#26

Tack för de uppskattande omdömena och tipsen, rocc1, Banjoman och bommen99.

Jag skall testa några av era tips, en lövsågsbåge har jag exempelvis i förrådet.

Tobias

bolin
5/25/20, 9:12 PM
#27

Jag pysslade vidare med att förbereda riggen igår. Jag kom så långt som att fästa vantjungfrur vid relingen på ena sidan. Jag blev inte riktigt nöjd med resultatet, lite vint och skevt och lite klumpigt. Jag får sitta och titta på det en stund och fundera på om jag är nöjd ändå eller om jag skall göra om…

I väntan på att jag skall bestämma mig började jag med ytterligare ett hus till kajen, en fasad till en fabriksbyggnad. Först har de utskrivna arken limmats på olika grova kartongskivor.

Sedan har jag börjat montera. Enkelt, smidigt och tillfredsställande.

Stormasten saknar nu bara vantspridaren. Jag funderar på att skapa någon form av hål för vanten att löpa igenom. Frågan är bara hur, jag saknar ett borrstativ och jag skulle behöva borra ett 0,7 mm hål i en 2 mm mässingsstav. Det borde gå att platta till staven lite och göra den bredare där jag vill borra.

Ritningen indikerar att vanten skall knytas runt, men det är knappast korrekt.

Annons:
Banjoman
5/25/20, 10:48 PM
#28

#27 Jag vet av egen erfarenhet att det går alldeles utmärkt att borra smala hål genom ett par mm mässing med hjälp av en handhållen s.k. pin vise – se t.ex. här och här i min gamla Moonbeam-tråd!

Hittade för övrigt också en bättre bild i samma tråd på det där med att spänna upp i lövsågsbåge. Som synes har jag i ena änden av bågen satt en krok, tillbockad av mässingsrundstång (gissningsvis 1 mm eller så); i denna hakar jag ett block eller vad det nu kan vara, och så klämmer jag fast bägge ändarna av tågvirket i lövsågens andra ända, och gör fast.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
5/30/20, 12:17 PM
#29

Tack för tipsen om borrandet Mathias. Jag kollade en gång till på ritningen och insåg att mässingsstaven jag visar i bilden har fel dimension. Enligt ritningen skall det vara en 1 mm tråd. Dock tycker jag den verkar för klen. Däremot hade jag en 1,2 mm tråd liggande.

Jag spände fast tråden ordentligt, planade till ovansidan med en fil och slog in en centerpunkt med ett ritsverktyg. Sedan var det inte så svårt att borra som jag trodde.

bolin
6/7/20, 3:59 PM
#30

Jag har fortsatt med masterna. Mer pyssel än jag räknade med…

Nu tror jag att de är klara för att börja montera segel.

Stormast med linor.

Som jag skrivit tidigare skall seglen bli beslagna. Så här ser det ut på riktigt:

Will med beslagna segel.

Som synes ganska bylsigt, så det blir nog inte omöjligt att få ett hyfsat skalenligt utseende med tunt tyg. Jag testade lite på mesanmasten. (Färgen är ett misslyckat försök, det skall vara brunare.)

Experiment med beslaget segel.

När jag klippte av den aktra tredjedelen blev det bättre.

Mindre duk i segelet.

Jag tog mig även tid att titta på ritningarna ytterligare en stund. Det finns ett antal linor för att kontrollera seglet som jag funderat en del över. Motsvarande linor finns på storseglet.

Linor och block till segelet.

Dessa linor (och block) finns på det riktiga fartyget och kan ses på bilden ovan. De finns även på en museimodell. På den modellen finns även ett block till ett skot. Det saknas på Billings ritning, men man kan se linan på fotot av den riktiga båten.

Uthal för mesansegel

Trots att linorna finns på ritningen fanns det inte tillräckligt med block i byggsatsen. När jag beställde ersättningsblock räknade jag inte med dem. Det behövs 16-18 block ytterligare (de sitter symmetriskt på bägge sidor).

Vad jag kan se är dessa block fästade vid seglet och inte vid masten eller gaffeln. Det verkar också vettigt med tanke på att det skulle vara svårt att hissa seglet annars.

Slasktratt
6/7/20, 7:39 PM
#31

Underhållning på högsta nivå, att följa era byggen och läsa era inlägg på detta forum. Jag är full av beundran./ Roland

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bolin
6/8/20, 11:01 AM
#32

Tack Roland. Det värmer och uppmuntrar när man vet att ens arbete och inlägg uppmärksammas och uppskattas. Tobias

bommen99
6/8/20, 1:19 PM
#33

Det ser inte enbart komplicerat ut, det blir också väldans snyggt. Jag beundrar verkligen hur du med stor idoghet söker "sanningen" (hur det alltså såg ut i verkligheten) 👍

//håkan

bolin
6/10/20, 4:25 PM
#34

Tack Håkan.

Jo jag gillar att förstå hur det skall vara och varför. Sedan är det inte alltid min förmåga eller tålamod räcker till för att göra det rätt. Jag har exempelvis inte klätt vanten eller förstagen på stormasten som jag planerad (och till vilket jag byggde en maskin). När jag hade börjat jobba med den svarta lintåd jag använder insåg jag att den nog skulle se tillräckligt bra ut ändå.

Jag har däremot i väntan på fler block från England fortsatt med båten.

Första plankorna

Pilligt, och framförallt svårt att hålla plankorna på plats medan de torkar efter blötläggning och sedan efter limning.

Några till

Till slut blev det att sitta och hålla på plats med fingrarna. En god ljudbok och tålamod räckte OK. Tack och lov för att aliphatic resin torkar hyfsat snabbt.

Hopsan, här får inte sista plankan plats

Det gick inte jämt ut på slutet. Plankorna är förformade och laserskurna så det borde funkat. Antagligen slipade jag inte ned dem tillräckligt i varje varv, och kanske missade jag lite när jag satte ihop stommen.

En mycket smal sticka i varje glipa.

Det finns några glipor kvar men jag tror att det räcker med att pressa in lite lim och sågspån i dem.

Annons:
bolin
6/17/20, 8:42 PM
#35

Så en milsten i den lilla båten är uppnådd. Plankningen är klar och den kan lyftas av från byggstommen.

Sedan skall limfläckarna skrapas bort innan reling och inredning kan börja monteras.

Parallellt med detta har jag kommit vidare med seglen. Det blev en hel del experimenterande med färgning innan jag blev någorlunda nöjd. Egentligen var jag ute efter en rödare ton, men denna brunmelerade tycker jag är OK för ett barkgarvat segel.

Själva sömnaden var sedan inget större problem. De är sydda omkring 1/3 del mindre än på ritningen för att inte de skall bli för bylsigt när de är beslagna.

Nu återstår att pensla lite utspätt lim på de något fransiga hörnen så att de kan renskäras med skalpell. Sedan kan jag börja montera block i de förliga liken.

GusLars
6/18/20, 8:09 PM
#36

Hej du bygger själv fina båtar du också skillnaden är bara at jag bygger från varvsritningar.
Trevlig Midsommar
Lars

Lars

bolin
6/24/20, 6:03 PM
#37

Första seglet nästa helt på plats. Återstår att rigga den löpande riggen innan masten skall resas.

bommen99
6/25/20, 1:43 PM
#38

Ser ju väldans bra ut. Färgen på seglet är bra. Tummen i vädret 👍

//h

bolin
7/15/20, 3:25 PM
#39

Sommartid bjuder på mycket annat som tar sin tid. Som exempelvis segling på fullskaliga fartyg.

Lite tid har jag dock lyckats lägga på att fortsätta med detta bygge. Jag började bygga kranen som skall stå på kajen. Designen är baserad på diverse foton jag hittat, men har inga riktigt detaljerade bilder, så det blir lite gissningar.

/Tobias

bolin
7/18/20, 8:34 PM
#40

Lastkranen är i stort sett klar. Det återstår nu bara en kolhink och en vajer, men jag tror jag väntar med det tills jag monterar på dioramat.

Kran med skjul för hydrualmotor.

Skjulets väggar är gjorda som fjällpanel, för att jag ville testa. Remsor av tunn kartong på ett lager av tjockare kartong.

Jag har även fortsatt med master och segel. Det har visat sig betydligt pilligare och tidsödande än jag trodde.

Mesanmasten är klar att resas.

Stormasten har inte heller så mycket kvar.

Jag har funderat, och letat information om, hur storseglet egentligen skall sitta fast. Till slut har jag kommit fram till att det helt enkelt bara sitter fast i hörnen. Jag har inte hittat några bilder som antyder öglor eller rep.

bolin
7/21/20, 8:36 PM
#41

Lite dåligt sommarväder idag, så det blev lite tid på varvet.

En milsten passerad; den första masten är rest!

Mesanmasten på plats

Annons:
bommen99
7/22/20, 4:30 AM
#42

Väldans fint bygge och intressant tråd som jag gärna följer 👍

//håkan

Micke R.
7/23/20, 2:10 PM
#43

Blir en riktig fin helhet med kaj, järnväg och fabriksbyggnader för att inte glömma skutan / Micke

bolin
7/24/20, 4:39 PM
#44

Tack Micke!

Jag inser att jag inte visat hur helheten ter sig just nu. Så jag plockade ihop delarna så som de ser ut just nu.

Banjoman
7/25/20, 12:20 PM
#45

#44 Ser verkligen urtjusigt ut! Ett riktigt fint åstadkommet bygge, och därtill föredömligt genomtänkt i varje steg! Hatten av och tummen i vädret! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
7/25/20, 7:22 PM
#46

Tack Mattias.

Det börjar arta sig. Men ibland har jag känslan av att inget är klart, utan att jag har flera små sidoprojekt som påbörjats men inte avslutats. Det gör att det känns som att framstegen går långsamt.

Stormasten lossnade nästan helt under riggningsarbetet i förrgår. Jag petade dit några rejäla duttar epoxy, men nu tappade jag sugen lite för att avsluta riggen.

Istället började jag på ett plank till baksidan av kajen. Planket är av balsa som skurits i stickor och sedan fått bada i en lösning gjord av stålull och ättikssprit för att bli silvergrå.

Jag har även fortsatt med inredningen av båten. Väldans pilligt, men det går fort framåt vid bygge i så små dimensioner (och med en så bra byggsats som denna).

bolin
8/1/20, 7:55 AM
#47

Nu är båten klar, sånär som på lite målning.

På de bilder jag hittat är båten ofta inte så synlig, men jag har ett vykort där den ligger på släp. Vad jag kan se är den vit, eventuellt med rostbrun undersida.

Jag börjar även närma mig slutet av riggningen av stormasten. Det återstår bara vevlingar. Tack och lov behövs dessa enbart på ena sidan, den där toppseglet är riggat.

Sedan återstår bara att rigga fall och uthal för försegel och klyvare.

GusLars
8/1/20, 11:48 AM
#48

Mycket fint bygge tummar upp
Lars

Lars

Annons:
bolin
8/1/20, 12:56 PM
#49

Tack Lars

Slasktratt
8/1/20, 4:17 PM
#50

Tummarna upp här också. Mycket stiligt.

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bommen99
8/2/20, 7:38 AM
#51

Följer med i andras uppskattning. Väldans fint bygge, livbåten blev superfin. Jag vet hur pillrigt det är att få till just livbåtar 🥵. Tummar i vädret från mig också 👍

//håkan

Upp till toppen
Annons: