Annons:
Etikettairbrush-färg-lack
Läst 904 ggr
Ghostflyer
2020-04-04 14:52

Tamyia VS Vallejo model color VS Vallejo model air

Hej!

Jag har har börjat bygga modeller ganska nyligen och har efter mycket efterforskning  online valt att köra Tamiya akryl färger för hela slanten. Jag har fått uppfattningen att det är en av de mest populära och slitstarka färgerna. Jag kör med AB och pensel.

Men eftersom jag målar med AB i en lägenhet (dock i ett litet sprut bås) tycker jag att det luktar pyton. Det blir så dyrt att köpa på sig fulla set av alla märken och prova sig fram.

Min fråga är nu, varför väljer många tamiya framför vallejos model color eller deras model air.

Jag undrar om någon har ett koncept som funkar där man kan använda t.ex. vallejos primer och färger och sedan en bra lack för att skydda målningen ? Går det att penselmåla model air färgerna så känns de väl som det bästa och mest smidiga alternativet ?

Vad kör ni mest för färger ? Tamyia, model color, model air ?

vallejos färger spär man med vatten, tamyias med alkohol ?

Jag är tacksam för all input!

Annons:
[Nalle1976]
2020-04-04 15:34
#1

Hej, vad roligt att du har hittat till modellhobbyn. Jag använder mest Vallejo air men en hel del Tamiya också när jag använder airbrush, Tamiyas färger är ingen höjdare att penselmåla med och när jag späder ut deras färg så använder jag deras egna thinner X-20. Vallejo air går utmärkt att penselmåla med, enligt många så föredrar man Tamiya framför Vallejos färger, detta är för att man kan oftare få stopp i airbrushen när man använder Vallejos färger och airbrushen blir lättare att göra rent om man använder Tamiyas färger, jag har dock själv inte riktigt fått så många stopp med Vallejo i airbrushen men visst kräver det mer rengöring efteråt. Jag späder inte Vallejos air färger så mycket med vatten men dock lite grand, detta är mina erfarenheter. Fördelen med Vallejo är om du tex skulle råka måla på en huv till ett flygplan så går den färgen att få bort med en tandpetare, medans Tamiyas färg sitter hårdare fast och det blir märken på huven efteråt du har försökt tagit bort färgen. Själv har jag endast munskydd när jag använder airbrush och tycker det funkar bra.

Janne Nilsson
2020-04-04 19:17
#2

Håller med om att Tamiya har en viss lukt över sig.
Har aldrig själv lyckats få bra resultat när jag försökt penselmåla med den men det finns flera andra som är helt nöjda.

Vad bygger du för förebilder som mest och i vilken skala och tidsperiod?
Vad har du för färgspruta, kopp under, ovan eller på? Och vilket arbetstryck brukar du köra på?
För att minska lukten är en viktig del att få ner trycket och arbeta nära modellen varpå det blir mindre partiklar i luften.

Körde själv Tamiya med 1/3 Isopropylalhol som lösningsmedel. Det sitter bra men blir tvärmatt och det gäller att jobba nära.

Kör mest med Ammo of Mig just nu i sprutan. Går att penselmåla bra med.
ModelAir går också bra att penselmåla med men kräver ofta fler strykningar fö ratt täcka.
Har inte haft några bra resultat med Vallejo i sprutan. Vissa säger dock att man bör spä den med Airbrush Cleaner för bättre resultat.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Ghostflyer
2020-04-04 21:38
#3

Tackar för dem tipsen!

Jag har byggt en messerschmitt bf 109 1:24 , en panzerkampfwagen 1:35, en ubåt USS Greeneville 1:400

1:24 va för stort och tog för lång tid. 1:35 tyckte jag va rolig, ubåten va lite för liten.

Jag tänker mig att jag ska måla militärfordon av alla slag från andra världskriget fram till idag.

Idag har jag en "kina" AB med tillhörande pistong kompressor. Inga proffs grejer direkt :D Tänker väl att man ska uppgradera i framtiden.

Vad använder ni för primer när ni kör vallejo kontra när ni kör tamyia?  Vad använder ni för lack på de olika märkena? (jag kör XF-86 på tamyia) Kan man måla med både vallejo och tamyia på samma modell fast inte samtidigt så klart?

Eftersom det blir så dyrt att ladda upp med alla olika märken tänkte jag att jag skulle köra tamyia och vallejo air. Men de kanske är dumt att försöka rikta in sig på endast två märken ? Jag tänker framförallt på alla runtomkring vätskor som t.ex. flow improver, thinner, primer m.m. till de olika märkena.

Jag har allt till tamyia så om jag fattas något nu är det en kulör.

Men vallejo model air känns mycket smidigare att använda, inte massa slabbande med illaluktande vätskor och koppar att förtunna färg i. Bara att droppa rakt i ABn o måla för glatta livet. Får man göra avkall på slutprodukten om man vill ha en smidig målningsprocess?

Tanken är också att ha vallejo färgerna om man vill använda en "wet pallet" och måla vändring med akryl och då är frågan om modell air blir för tunn så att man istället skulle kört vanliga modell color och sedan förtunnat när man vill använda AB och låta bli när man kör "wet pallet" ?

Här är inspirationen ca 1 minut in i videon https://www.youtube.com/watch?v=9jAd6xADlmU

Janne Nilsson
2020-04-05 10:34
#4

Med Tamiya och Isopropylalhol så behövs inte primer ofta. Det sätter sig hårt.
Annars gillar jag Ammo of Migs primer, One shot som finns i olika färger och kan köras i sprutan. På sprayburk finns det Games Workshop Skull White eller Chaos Black som är bra.

Det mesta går att måla på varandra bara det får torka ordentligt. Och det kan ibland vara 1-3 veckor efter det är yttorrt beroende på vilken färg det gäller. Ser inga konstigheter med dina exempel och har gjort det ofta.

Extraprodukterna är en fråga om smak om man använder eller ej. Den enda jag inte klarar mig utan är Vallejos Airbrush Cleaner.

Avkall och smidighet, nja det är väl snarare frågan om hur man tycker om att jobba och vad som funkar för en. Det finns så många tekniker som ger bra resultat.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

wooderson
2020-04-06 11:35
#5

Använder mest italieri färger,(de är ganska tjocka men späds enkelt med vanligt vatten) tycker inte Valejo air är så bra i sprutan, inte superbra till pensel heller, föredrar då deras modelcolour spädd med lite vatten. Har också lite färger från AK och mig. Upplever att de fungerar fint direkt i ABn. Brukar använda valejos primer funkar fint.

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
2020-04-06 13:22
#6

Numera finns det en mängd olika färgfabrikat och typer av färg. Annat var det "då det begav sig", mycket mer än Humbrol fanns inte i staden där jag växte upp. Inte nog med att floran av fabrikat & färgtyper har växt, det finns dessutom diverse tillsatser som ska göra livet lite lättare för oss som bygger modeller. Personligen har jag testat flera olika fabrikat, Tamiyas akrylfärger (dvs serien X- & XF-) funkar bra för min del. Förtunnar gärna med en förtunning typ "Lacquer" när det gäller airbrushing. En annan fördel, för min egen del, är att Tamiyas färger är lätta att få tag i (har fysisk butik väldigt nära). 

Penselmåla Tamiyas akrylfärger? Jo, det går fint - om man använder någon form av retarder. Vilket (retarder alltså) jag även använder till t ex Vallejos färger. En klar nackdel med Vallejos färger är att de är svåra att slipa, ytskiktet "flagar" av i sjok. 

På senare tid har jag även airbrushat med färger som går under kategorin "Lacquer" och måste säga att de är något av en favorit. Tamiya LP, Mr Paint, Gunze Mr Color, Hataka…funkar kanonbra i airbrushen. 

Rent generellt så är min hållning att "övning ger färdighet" dvs ju mer man målar ju mer erfarenhet får man och då brukar resultaten också bli bättre. Prova olika lufttryck, olika grader av förtunning mm.

Annons:
Upp till toppen
Annons: