Annons:
Etikettradiostyrt-rc
Läst 1045 ggr
[Ilmavoimat]
2020-03-22 19:09

Råd om köp av RTR RC-krigsfartyg

Inget jag ska köpa just nu, utan jag väntar ett mycket långt tag innan jag beslutar mig för ett köp.

När det gäller radiostyrda båtar så är jag en total novis.

Vad har ni mer erfarna för erfarenheter / råd om dessa modeller?

https://www.radiostyrda-modeller.se/default.asp?mod=cat&cat_id=244

Det enda jag har emot dem är att de inte är frekvensområdet, som inte är 2,4 GHz, dvs. man måste ta hänsyn till andra kanaler inom 27 MHz-  och 40 MHz-området. Samt att de sannolikt är svåra att få att drivas av LiPo-celler, som håller mycket längre än vanliga batterier.

Den som jag funderar på är hangarfartyget alternativt Bismarck.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Annons:
[Ilmavoimat]
2020-03-26 20:43
#1

Då omformulerar jag frågan:

Byggsatser av moderna (VK2 och framåt) krigsfartyg, var kan man köpa det någonstans?

Jag har en 2,4 GHz-radiosändare med ytterligare två kristaller till och kan därför använda flera radiostyrda modeller med en enda radiosändare.

Någon som vet något om tätning av skrov, lämplig placering av batterifack m.m.?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Banjoman
2020-03-27 10:23
#2

Jag tillåter mig att förmoda att du inte menar det som britterna brukar kalla "plastic magic", dvs. konvertering av konventionella plastbyggsatser till r/c, utan är ute efter byggsatser specifikt avsedda för att köras?!

En av de större tillverkarna här i Europa torde vara Deans Marine i Storbritannien – de har ett rejält urval av byggsatser av såväl brittiska som andra krigsfartyg från olika epoker. Deras grejor ges dessvärre inte precis bort gratis (😮), men har mycket gott rykte vad gäller kvalitet. Jag har ingen personlig erfarenhet, men har också förstått att det inte nödvändigtvis är fråga om helt nybörjarvänliga grejor.

Vad gäller tätning av skrov tror jag att samtliga DM-byggsatser levereras med helgjutna sådana i glasfiber; det enda som då behöver tätas är kring propeller- och roderaxlarna, vilket man enkelt gör med t.ex. epoxylim.

Bygger man sitt eget skrov i trä, med plankor eller plywood på spant, kan man med fördel täta genom att lägga tunn  glasfiberväv på insidan som sedan säkras med t.ex. Zap Z-Poxy Finishing Resin (se längt ned på den länkade sidan).

Batterifack läggs med fördel så långt ned i skrovet som möjligt, så att deras tyngd fungerar som ballast och inte riskerar att göra fartyget rankt. Detta är extra viktigt i fråga om just krigsfartyg, då deras ofta väldigt långsmala skrovform ger problem med stabiliteten när man skalar ner skutan (yta skalas kvadratiskt, men deplacement skalas kubiskt). I detta "möjligt" ingår dock även övervägandet att det inte bör vara långt ner att ackarna riskerar att bli blöta om fötterna eller (ännu värre) polerna.

Om man, som du antytt, använder LiPo-ackar är problemet inte så stort, då sådana är ganska lättviktiga. Inte heller NiMh är något stort viktproblem. Klassiska bly-ackar däremot måste ner, ner, ner!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Ilmavoimat]
2020-03-27 14:50
#3

Tänkte mig att det inte direkt var "gratis", ungefär som att jämföra Tamiya (=kvalitet) med Heng Long (=skitmärke) när det gäller radiostyrda stridsvagnar.

Man får det man betalar för och Heng Long använder billigaste möjliga plast, kablar, lödningar m.m., och är RTR.

Jag såg några av de RTR RC-krigsfartygen på video på internet och ja…vad ska man säga… Instabila även i en bassäng fri från vågor, orealistiskt hög fart (6,8 km i 1:360, vilket motsvarar ungefär 1.250 knop i 1:1!!!) samt fartalternativen mininum- och maxumumfart, och ingenting däremellan.

Då blir det ungefär 10.000:- att spara ihop till om jag vill ha ett slagskepp av kvalitet.

Tack för svaret, Banjoman.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

Orso
2020-03-27 19:36
#4

1/72 verkar vara populärt i Australien. Det blir till att scratchbygga.

https://taskforce72.org

Upp till toppen
Annons: