Annons:
Etikettfartyg-båtar
Läst 650 ggr
Anders Jansson
2020-03-22 11:16

Billing Boat CUX 87

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har kommit över en gammal modell låda med en obyggd fiskebåt Billing Boat CUX 87. Är det någon idé att försöka sig på, då den troligen är från 80-talet? ? Blir gammalt trä besvärligt att arbeta med? Svår att bygga? Tror alla delar är med?

Någon här som byggt den och kan ge tips till mig, som normalt konstruerar i plast. Bilder vore super.

Annons:
rocc1
2020-03-22 15:25
#1

Ser ut att kunna bli en jättefin modell. Jag håller på att färdigställer min HMS Falken som också är från 80-talet och jag har inga problem med träet, sen kan det säkerligen skilja beroende på förvaring o.s.v.

Billing boats brukar ha en tillbehörssats som köps separat, du får inventera och se vad som finns, möjligheten att köpa lösa detaljer finns alltid.

Rolf

Micke R.
2020-03-24 10:09
#2

Blir en kul båt byggde den i slutet på 80 talet, är väl lite som Rolf sa, att tillbehörssatsen blev att köpa till då. Om du inte har den så kan man hitta den på tex tradera eller ebay eller köpa delarna skilt(kan också vara en bra ide att byta plast blockena mot trä då de blir snyggare och plast öglan brukar gå sönder). Blir ju alltid mera jobb då delarna inte var laserskurna utan man fick skära ut dem för hand sedan kan det ju vara något ark som som blivit krokigt men det kan hända på nyare modeller också ( har testat och steamat delen och sätt den i press och blivit ganska bra resultat) testa att bygga är en lätt model Micke

ubjs
2020-03-24 11:19
#3

Eftersom den inte är laserskuren så skulle jag kosta på mig en ny. När det gäller träet så kan det ha blivit sprött men det kan också vara ok. Du kan väl limma dit spanten, slipa till dom och prova att limma dit skrovets lister. Kan vara bra även om du köper en ny byggsats,  att testa lite med den gamla om du inte plankat något förut. Jag tror att det är en bra båt att börja med. Lagom svår och lagom mycket jobb att få den färdig.

Du kanske kan lägga upp ett par bilder på hur grejerna i lådan ser ut?

Ny byggsats finns tex här (kanske finns billigare på annat håll, vet inte)

https://www.modellhobby.se/sv/traskrov/31329-billing-boats-cux-87-krabbfiskare-billing-boats-474.html

ubjs
2020-03-24 11:26
#4

Här finns bilder på vad som ingår i en ny byggsats, så att du kan jämföra.

https://modelshipworld.com/topic/1981-krabbenkutter-cux-87-by-slagoon-billing-boats-scale-130/

per´s
2020-03-27 21:13
#5

Anders, hej.

Lyckades märkligt nog dåligt med att publicera bilder i ditt inlägg… så formade ett nytt.

Men minns inga så där större problem alls. Det var också en gammal modellsats från 80 talet. Däremot kunde det hända att trät sprack vid utskärning av mindre arbeten. Någon lärde mig att då limma smör/tidningspapper på baksidan för bättre hållbarhet och det var ett bra fungerande tips! I vissa fall får man kanske helt enkelt byta material till nytt.

En tillbehörs sats underlättar, vet inte om du har det? Men i mitt fall så hade jag ingen och skaffade separata delar (oftast betydligt bättre) + formade mycket extra själv.

Det blir en vacker modell, lycka till!

Upp till toppen
Annons: