Annons:
Etikettfordon
Läst 2130 ggr
Rone
2/22/20, 3:45 PM

Volvo 240 Turbo Street Beemax 1/24

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev väldigt positivt överraskad när denna byggsats släpptes härom året och köpte genast ett ex. Vi är väl många som har någon sorts relation till dessa bilar och så har även jag. Min farsa köpte en ny 244 GL 1985 vilket man tyckte var rätt ok på den tiden även om jag hade föredragit att han hade valt GLT eller ännu hellre en Turbo! Han körde den bilen fram till 1993 och ställde sedan undan den i en lada. Den bilen har vi nu plockat fram därifrån och jag håller som bäst på med en renovering med rostlagning och diverse annat för att få den på gatan igen. Blev nu även sugen på att bygga denna 240 Turbo i skala 1/24. Gillar det race stuket som Volvon har i byggsatsen men väljer ändå att bygga den som lite mer street  stuk. Blir då till att göra den lite mer civiliserad.

Karossen är hyfsat välgjuten och slät så det räckte med en lätt slipning av plasten. Denna byggsats innehåller ingen motor så huven går ej att öppna, lite tråkigt men fördelen blir att karossen håller bra form och så.   Har även spacklat till en del hål på karossen som hör racingen till. Färgvalet blev en Ljusgrön Tamiya kulör på Ljus guld metallic grund.

Annons:
Rone
2/22/20, 3:45 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

.

Niklas
2/22/20, 3:48 PM
#2

1985 till 1993, det var inte många år i trafik. Hur kom det sig att han ställde undan den?


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rone
2/22/20, 3:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Det är rätt snygga fälgar som kommer med i byggsatsen vilka jag tänkt använda. Men jag tycker det är lite coolare med bredare fälgar bak så det blev att modifiera. Svarvade nya fälgbanor av aluminium som läggs i framför den vanliga fälgen, får sedan kapa den fälgen i bakkant för att kompensera.

Fortsättning följer..

Rone
2/22/20, 3:52 PM
#4

#2 Den hade redan tidigt problem med rost vilket var vanligt på dessa årsmodeller. Han behövde sen en kombi och då blev den stående.

Niklas
2/22/20, 3:54 PM
#5

Aha. 🙂


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Rone
2/22/20, 3:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Glömde nästan bild på byggsatsen.

Annons:
Janne Nilsson
2/22/20, 4:07 PM
#7

Fan, vad coolt!

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

DIOWORK
2/22/20, 5:28 PM
#8

Kung Rone! Läckert!

flyingdragon
2/22/20, 5:51 PM
#9

Läckert bygge, gillar lackeringen skarpt. 👍
Mvh Jocke

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

wooderson
2/23/20, 8:48 AM
#10

Lovande start må jag säga, ska bli kul att se fortsättningen

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

[Hayabusa]
2/23/20, 10:48 AM
#11

Fränt 👍

När det begav sig var en 244 inte något som fick pulsen att slå snabbare, snarare det motsatta. Men idag kan jag mer uppskatta ett välbehållet exemplar. För att inte tala om en 142:a 🙂

commander79
2/23/20, 12:04 PM
#12

145…. Det är grejer det

bommen99
2/23/20, 6:07 PM
#13

Det tog ju ett tag innan man som 142 'ägare kunde acceptera en 244, med ljugarbänk i fronten, men men 😃

//håkan

Annons:
Micke_MM
2/24/20, 7:31 PM
#14

Vilken nostalgi

Rone
3/1/20, 8:22 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

Kul att bygget gillas och att gamla Volvos skapar känslor:)

Det finns inte så mycket av original inredningen i byggsatsen. Instrumentbrädan var rensad på det mesta och endast en racingstol ingick. Har inte lagt galet med jobb på det heller men försökte återskapa en del av instrumentbrädan med lite nya mätare och sånt. Störtburen fick vara kvar i bilen men lite omarbetad för gatbruk.

Rone
3/1/20, 8:25 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#16

Hittade två stolar i skrotlådan som passade rätt bra i bilen och till tomrummet där bak byggde jag en "boombox" med lite improviserade högtalare i en låda av plasticard. Det är ju ändå en gatbil..

[Nalle1976]
3/1/20, 11:09 PM
#17

Tjusigt bygge, personligen så ligger Volvo mig varmt om hjärtat, jag har haft 2 stycken själv, en V70 T5 och en 244 DL. Detta följer jag med stort intresse.

Niklas
3/2/20, 11:03 AM
#18

Jag såg just att jag också har haft en Volvo 244 GL. En 82:a. 😀


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

bommen99
3/2/20, 5:13 PM
#19

Vem har inte haft (å kunna glädjas av) en 244…🤓

//håkan

DIOWORK
3/3/20, 12:31 AM
#20

Otroligt snyggt Henrik. Och ja, jag har haft en 244 GL kan det varit en -78? Den hade over drive:)

Annons:
Banjoman
3/3/20, 7:34 AM
#21

Instämmer med föregående inlägg -- ett  mycket snyggt och snitsigt bygge, med hög nostalgihalt; har förvisso aldrig själv ägt en Volvo ur den generationen, men en av mina bästa vänner när vi var i 20-årsåldern hade först en 142:a och sedan en 244, så nog har man stått med huvet under sådan huv i sin dag …

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Rone
3/3/20, 8:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Tack ska ni ha, riktigt kul att ni delar med er av era gamla Volvo minnen:) Min första bil var även den en Volvo, en 142-72 som jag fixade till med ny lack och sånt, kulören var inte helt olik den på det här bygget men utan metallic.

Har inlett slutmontering av detaljer på bygget så det är inte långt från färdigt nu. Rutorna var lite speciella för modellbilar då de monteras utifrån. Tanken är väl att lister och dropplister ska vara med i ett. Tyckte dock det såg lite väl klumpigt ut så jag slep ner det lite grann. Kan ju vara så ibland att det stämmer med förlagans mått men ändå får lite konstiga proportioner när det blir nerskalat, ja ni fattar..

Gillade dock baklysena som blev klassisk Volvo stil.

Rone
3/3/20, 8:43 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Framlysena däremot är jag inte riktigt nöjd med utseendet i byggsatsen och passformen var sådär bra. De är alldeles plana i glaset vilket inte stämmer med originalet. Det fanns Amerikanska sena modeller med rektangulära strålkastare i plast som var så där plana, men ska inte vara så på en sån här. Det är som det är med detta och det får jag leva med. Har sett någon annan byggare lägga en svart kant nere på glaset vilket lättar problemet något vilket jag ska testa. Men däremot följde det med ett riktigt tjusigt emblem till grillen vilket lyfter det hela.

Alla lister och detaljer blir svarta vilket det brukar på en turbo 240. Har använt en svart maskeringstejp till midjelisten vilket funkade rätt bra, ska dock justeras lite här o där..

bommen99
3/4/20, 12:00 AM
#24

Jag gilla det mesta på 240 men en sak tyckte jag inte tyckte var så snygg, . gummispoilern på bakluckan. 

MEN om man nu skall göra bilen lite original så hade ju många spoilern

Jag hade GTX  lister på min 245, lyfte faktiskt, samt en lite spoliler vid bakrutan (luckan) så inte rutan blev alltför igengrodd.

Dina bilar är fina och det är en fröjd att titta på dom

//håkan

Rone
3/5/20, 2:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#25

#24 Tack Håkan! Ja den spoilern kunde jag ha valt bort när jag fixade karossen det är nog snyggare utan? Men det ska ju vara lite street stuk på denna och det kändes som den passade in. Det är faktiskt som du säger ett original tillbehör, hittade en bild på den i min USA 240 broschyr som jag har haft som referens när jag byggt.

Rone
3/5/20, 2:16 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24 GTX lister var ju ett coolt tillbehör  på den tiden, inte alls dumt med dessa! Den där takspoilern du hade över bakluckan var ju också rätt vanlig. Dessutom funkade den riktigt bra mot smuts som virvlar bakom bilen.  Saknar dessa på moderna bilar som ofta blir väldigt smutsiga, inte minst den här så kallade vintern med mycket slask!

Den här bilden från samma USA broschyr har väl samma GTX lister som du hade fast på en DL?!

Rone
3/5/20, 2:20 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#27

Min 240 är nu färdigbyggd! Ska bara fixa lite mer bilder, det var svårt att fånga den gröna färgen rättvist men jag arbetar på det. Tillsvidare…

Annons:
Banjoman
3/5/20, 2:38 PM
#28

#27 Håller med – du har inte alls lyckats fånga den gröna färgen … 😉🤪😇

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Jörgensen
3/5/20, 7:22 PM
#29

Snyggt! Har inte byggt modellbil sen barnsben men har nyss fått upp ögonen för just denna modell. Hoppas kunna trixa dit den här karossen på min Mini-z RC. Skulle vara evigt tacksam om du skulle kunna måtta hjulbasen åt mig. Gärna också bredden på karossen. Med lite tur kan den passa. Riktigt sugen på att få bygga och måla! Hoppas hoppas! Tack på förhand.

Rone
3/5/20, 8:15 PM
#30

#28 Haha, nej den drar mer åt det gråa:)

#29 Tack Jörgensen! Ja den här typen av kaross borde funka bra på en RC bil. Hjulbasen är 11 cm och bredden på karossen beror ju på var man mäter, men den är 6 cm längst nere mellan trösklarna och ungefär 6,5 cm mittpå. Hoppas det hjälper dig något och framförallt att det funkar till ditt bygge!

Jörgensen
3/6/20, 10:16 PM
#31

Tack för det! Då blir den nog för lång tyvärr. Får se om jag ändå slår till och bygger den. Det här väckte ändå ett litet sug!

Rone
3/8/20, 4:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#32

Här kommer några bilder på det färdiga Volvo bygget..

Rone
3/8/20, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#33

.

Rone
3/8/20, 4:47 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#34

..

Annons:
Rone
3/8/20, 4:48 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#35

Rone
3/8/20, 4:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#36

Nummerplåten har jag hämtat ur en Scania lasbilsbyggsats.

Banjoman
3/8/20, 5:29 PM
#37

Verkligen mycket, mycket tjusigt från bakre kofångaren till den främre, och från tak till däck! Hatten av och tummarna i vädret! 👍👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

[Nalle1976]
3/8/20, 7:18 PM
#38

Riktigt tjusig 240, imponerande!🏆

Decaius
3/8/20, 7:43 PM
#39

Mycket stiligt!

bommen99
3/8/20, 7:51 PM
#40

Man vill bara öppna dörren och krypa in. Väldigt naturtroget bygge, alla fingrar o tummar i vädret 👍

//håkan

Rone
3/8/20, 11:58 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

Tack ska ni ha, kul att ni gillar bygget:)

Måste säga att det var en trevlig byggsats, finns ju såklart några grejer på minussidan också men vilken byggsats har inte det?. Inte helt omöjligt att jag bygger nån till i framtiden då jag har en hel del uppslag om hur en sån skulle kunna se ut.

Annons:
Janne Nilsson
3/9/20, 12:29 PM
#42

Ser mycket bra ut. Skulle de gå att bygga som en vanlig?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Rone
3/9/20, 9:44 PM
#43

Tack Janne. Det skulle säkert gå att få till en vanlig volvo 240 av en sån här, vilket även jag  spånat på. Bottenplattan har en del detaljer att ändra på men det kanske inte är så petigt då det inte syns så mycket av. Karossen är rätt nära en originalbil med vissa undantag. Bland annat är är skärmkanterna lite utdragna, vilket säkert går att slipa ned till rätt mått. Inredningen kräver dock en del jobb för att få till det med rätt säten och sånt. Men det finns en tillverkare (DiOlex production) som har gjort en fin ersättning i resin vilket kan hittas på en del näthandel. Det är väl lämpliga fälgar och däck som ställer till mest bekymmer som jag ser det. Får hoppas nån snider till Volvos Turbofälgar eller original plåtisar och gjuter av:)

[Hayabusa]
3/10/20, 10:44 AM
#44

En elegant klassiker 👍 En tidstypisk kulör också, ett fint bygge.

wooderson
3/10/20, 4:53 PM
#45

Mycket snyggt resultat, det har du gjort superbra

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

Proosen
3/12/20, 7:34 PM
#46

Grymt fint bygge!

Orso
3/12/20, 8:29 PM
#47

Väldigt snyggt men var är rosten?  Det ser inte riktigt ut som en Volvo utan den😃

Har själv haft funderingar på om den skulle kunna byggas som en normal Svenssonbil.

DIOWORK
3/14/20, 9:26 AM
#48

Fantastiskt fint gjort Henrik! imponerad av den fina lackeringen och det verklighetstrogna utseendet. Det är som Håkan skriver, man vill öppna dörren och sätta sig i bilen:) /Erik

Annons:
Rone
3/15/20, 12:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#49

Tackar  så mycket allihopa, riktigt kul att ni gillar det här Volvobygget:)

#47 Haha, ja den borde väl varit lite rostigare men den här är helt uppsvetsad;)  Kul om du bygger en Svensson 240, du om nån fixar det!

Under 2019 byggde jag modellversioner av två andra bilar jag äger i fullskala. En Chevrolet Camaro -71,. Det skiljer dock lite i fronten på Camaron jag har då den har hel kofångare och är alltså ingen Z28. Den svarta är en Toyota Celica -97.

Niklas
3/15/20, 1:15 PM
#50

#49: Måla vita linjer som en parkeringsplats på en bit tjärpapp eller liknande och ställ dem på den så att det ser ut som om bilarna står på en asfaltsparkering. 😉


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Upp till toppen
Annons: