Annons:
Etikettflyg
Läst 574 ggr
[Hayabusa]
2/21/20, 11:12 AM

Spitfire IX MJ370 Color Footage

En i mitt tycke fantastiskt fin film. I början syns en B-17 och även en P-51B Mustang. Vet inte var filmen utspelar sig, kanske Italien? Någon som vet?

Annons:
MarkusN
2/21/20, 4:08 PM
#1

Trevligt med en liten gåta en seg jobbfredag ;-)

Jag googlade mig fram på Mustangens märkning Rome Gnome och fick fram ”Mustang P-51B named "Rome Gnome (weenie merchant 2)" at Foggia, Italy, possible Celone/San Nicola D'Arpi airfield. Note also the name "Louise" in the fuselage over the wing.”

Att googla ”P-51 weenie merchant 2” ledde mig till http://www.americanairmuseum.com/aircraft/21530 som i sin tur pekar på 111th Tactical Reconnaissance Squadron. Som var baserade bland annat på dessa baser på Sicilien, fastlandet och Korsika. Kruxet är att dessa baser är på Italienska västkusten och Foggia är på östkusten.

Spitfire märkt HT-V är 154 Sqn, som har haft baser i samma operationsområden.

Men hittar inget om att båda skulle varit stationerade på samma bas. Både amerikansk och brittisk baspersonal syns i klippen. Det ser ju ut i filmen som att Spritfire landar på en bas med amerikaner längs startbanan (samma bas som P-51:orna?) och jag får intrycket att britterna är gäster där. Kanske är det då filmaren får nys om att 154 Sqn har en bas i närheten och blir inbjuden att komma dit och filma? Vild spekulation, men funkar ju med hur filmen är hopsatt J

Sen verkar vi byta plats igen när det dyker upp P-47 Thunderbolts (mindre berg?) Går att avläsa nummer ”27597” på fenan, men jag hittar inget vettigt på det.

Tror dock det ganska säkert att vi är i Italien, fastlandet eller Sicilien, kanske Korsika.

Tack för filmen och avbrottet som väckte nyfikenheten  J

[Hayabusa]
2/21/20, 4:25 PM
#2

#1 Vad gör man inte för att förgylla vardagen? :)

Ditt resonemang kring plats känns rimligt. Härlig film, bra kvalitet åren till trots.

Upp till toppen
Annons: