Fartyg

Will Everard - Thames sail barge - skala 1:67

2020-02-16 19:58 #0 av: bolin

Mitt andra bygge av ett modellfartyg blir "Will Everard", en byggsats från Billing Boats. Modellen verkar ha funnits i deras sortiment länge, och det finns säkert många som redan byggt den. Särskilt som den framhålls som en lämplig nybörjarmodell.

Jag fastnade för den eftersom jag gillade dess utseende och den verkade ha en del utmaningar utan att vara överdrivet komplicerad.

Medan jag varit upptagen med mitt första bygge har jag haft tid att läsa på en del om detta fartyg. Hon byggdes 1925 tillsammans med tre andra likadana slupar (?) för rederiet F T Everard. De byggdes med stålskrov och var redan från början tänkta att kunna utrustas med en hjälpmotor. Någon sådan installerades dock inte förrän 1950. 1966 såldes hon, och efter diverse renoveringar och ägarbyten är hon idag en flytande restaurang och charterbåt på Thamsen.

Min tanke är att försöka efterlikna hur hon såg ut medan hon fortfarande bara hade segel och var en vanlig arbetsskuta.

Bilden ovan är ett vykort som rederiet lät trycka för att göra reklam för sina fartyg. Färgsättningen är typiska för rederiets fartyg, med en orange/rosa bottenfärg, vita sidor och svart och gult/guld högre upp. Även vimpeln i masten visar F T Everards företagssymbol. Seglen är rödbruna av barkgarvning så som många arbetsskutor.

Anmäl
2020-02-16 22:02 #1 av: Banjoman

Verkligen ett mycket intressant val av subjekt för ditt nästa bygge!

Det kan kanske vara på sin plats att nämna, för den heändelse du inte vet om'at, att just Billing Boats har ett en smula blandat rykte som byggsatstillverkare: instruktionerna är inte alltid så tydliga som önskvärt vore, och även material och detaljer har ibland haft sina brister. Jag har själv aldrig byggt någon BB-byggsats, men hört tillräckligt många historier genom åren för att vilja i alla fall nämna saken.

Med detta sagt finns det även väldigt många som med framgång byggt BB-skutor, och det finns givetvis ingenting per se som säger att just Will Everard skulle vara problematisk, vare sig i allmänhet eller i form av just ditt exemplar.

Det jag egentligen vill komma fram till är inte på något vis att skrämma eller avskräcka dig, utan bara att säga att det mot denna bakgrund kan finnas skäl att tänka igenom varje steg i bygget ett varv eller två mer än vad man annars kanske skulle gjort.

Hur som haver: lycka till och mycket byggnöje! För min del ser jag fram emot att få följa din byggtråd.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2020-02-17 20:09 #2 av: bolin

Tack Banjoman för dina omtänksamma varningar. Jag har stött på detta rykte om Billing Boats byggsatser på flera ställen. Jag kan väl säga att det första intrycket inte imponerar när jag tittar på byggbeskrivning eller val av material i byggsatsen, men jag kan inte heller säga att jag funnit några direkta fel eller brister. Byggbeskrivningen är helt klart kortfattad och ger inte så mycket ledning i komplicerade moment. Däremot insåg jag att numreringen av delarna (i huvudsak) faktiskt även är den avsedda byggordningen. Det gör att ritningen blir lite enklare att läsa.

Jag har börjat så smått med att torrpassa och sedan limma spanten vid de falska kölarna. Skrovet skall byggas i två halvor som sedan limmas. Det borde göra plankningen lite enklare.

Spanten på styrbord sida limmas till den falska kölen.
Samma sak med babords sida

Med byggsatsen följer även en byggplanka i MDF att fästa halvorna vid. Eftersom jag vill bygga bägge halvorna parallellt skaffade jag en extra MDF-skiva. Inga problem med passform eller kvalitet på materialet så här långt.

Anmäl
2020-02-22 10:40 #3 av: JaGa

Härligt med segelfartyg!
Ska bli trevligt att få följa ditt bygge här...😃

Anmäl
2020-02-22 18:59 #4 av: bolin

Nästa steg blir att limma däcket mot skotten och den falska kölen.

Jag använde den delen av plywoodskivan där den falsk kölen suttit för att få rätt krökning och kunna pressa ned däcket när limmet torkade. Det fungerade utmärkt, inga glipor.

Därefter har jag fasat skotten för att få bra fäste och form för bordläggningen.

Kurvan mot förstäven är ganska skarp, det kommer att bli den knepigaste biten vid plankningen. Skrovformen är (för att kunna ta mycket last) nästan lådformad, och botten är nästan helt plan. I modellen skall botten kläs av en plywoodskiva, medan sidorna kläs med träribbor. Detta borde göra bordläggningen relativt enkel. Det är annars stor skillnad i längd från reling till köl längs spanten midskepps respektive för och akter. Nu tas denna skillnad upp av plywoodskivan, och resten av bordläggningen kan göras med endast svagt avsmalnande ribbor.

Dock är plywoodskivan inte helt enkel att böja, ens efter blötläggning i hett vatten. Jag satt en skrov i fören och kilade fast plywoodskivan för torkning.

Mvh

/Tobias

Anmäl
2020-02-23 10:33 #5 av: bolin

OK första försöket blev inte så bra.

Det blev glipor mot den falska kölen och mot spanten. De modifierade pappersklämmorna lyckades inte pressa ned plywoodskivan tillräckligt mycket. Nytt försök med bättre mothåll.

Jag borrade ett hål i andra skottet och satte i en tändsticka så att några klädnypor kan få grepp ovanifrån.

De två mittersta klädnyporna greppar om en tändsticka som jag trätt genom det borrade hålet.

Dessutom skar jag ut en skåra i förstäven för att få något för ändorna på plankorna att fästa och döljas i.

Nu hoppas jag att det skall gå bättre.

Anmäl
2020-02-23 11:11 #6 av: bommen99

Du verkar kunna lösa problemen i alla fall. Tummen upp.

Denna metod med två halvor av skrovet som skall plankas var för sig för att sedan limmas ihop är något som bl.a. Billing lanserade för ett antal år sedan. Tillverkarna menade att det skulle bli enklare att bygga en båt med "plank on frame", med denna metod. Tydligen blev det ingen direkt succé och så vitt jag vet så lades detta med delade skrov i malpåse. 

Jag har själv byggt en båt (för ett antal år sedan), möjligen från Billing, enligt denna metod och inte f...n blev det något enklare med plankning. Min erfarenhet var att det krånglade till allt då det ju blev ett moment till. 

Men, får man väl till det, vilket jag är övertygad om att du får, så blir resultatet som vilken annan träbåt som helst. Tror att min båt blev ganska hyfsad.

//håkan

Anmäl
2020-02-23 17:44 #7 av: bolin

Jag har inte någon erfarenhet av andra modeller som byggs enligt "traditionell" metod, men jag är helt inne på bommen99s tankar. Denna metod verkar inte enklare. Jag har varit tvungen att fästa mothåll i form av tändstickor och skruvar. Om skrovet hade byggts i ett stycke hade det i alla fall inte varit svårare spänna fast plankorna. Dessutom har denna metod den inbyggda risken att allt blir skevt och halvorna inte passar ihop.

Mitt nya försök gick bättre. Det är fortfarande en liten glipa mot förstäven, men plywoodskivan är nu böjd bättre mot andra skottet. Jag har gått vidare med plankning av den övre halvan.

/Tobias

Anmäl
2020-02-23 17:56 #8 av: bommen99

Hmm Tobias, kanske detta är ett "trick" från tillverkaren för att vi skall liksom höja nivån o bli bättre byggare Skämtar. Näe, ser det som ett misslyckat försök, men men, bra i sig att det tänks lite radikalt hos lintillverkare. Själv tycker jag att dom mer borde fokusera på bra bra material och skall dom nödvändigtvis ha med vitmetall så bord det vara ngn form av kvalité på den (inte de klumpar man iblan hittar i en plastpåse.   Skrattar

Nåväl Tobias, det är ju resultatet/målet som räknas och hur vi tar oss dit, vilka metoder etc vi använde är ju inte direkt avgörande. Huvudsaken att vi har kul och att vi själva är nöjda med resultatet

//håkan

Anmäl
2020-02-23 22:28 #9 av: rocc1

Jag är imponerad av din kreativitet och ditt handlag blir ju hur bra som helstTummen upp

Detta trots detta märkliga byggsätt. Bygger själv färdigt en gammal Billing boats byggsats HMS Falken som jag började  på för mycket länge sedan. 

Jag har hört att deras byggsatser tydligen inte är dom bästa, detta är mitt första bygge så jag har inte något att jämföra med, jag tycker denna är OK har varit något 

enstaka fel.  Dock så är min byggsats från ca 1985, men plywood och trä klarat sig bra.

Kämpa på det blir jättebra, sen finns ju alltid spackelSkämtar

Rolf

Anmäl
2020-02-24 10:19 #10 av: bolin

Tack för de uppmuntrande tillropen Rolf och Håkan!

Att klura ut hur man skall lösa problem längs vägen vid byggandet är en del av det jag finner fascinerande med denna för mig nya hobby. Så länge de inte är olösliga finns det en stor tillfredsställelse i att fundera fram lösningar och metoder.

Lite spackel räknar jag med att behöva använda på denna modell, men linjerna vill jag försöka få så snygga som möjligt Skämtar

Jag fortsatte en bit på plankningen i går kväll.

Jag använder ett nytt lim, "Aliphatic Resin". Det skall vara bättre än vanligt vitlim som jag använde tidigare. Lite tidigt att säga vd jag tycker om det än.

Anmäl
2020-02-25 21:44 #11 av: bolin

Jag har tagit ledigt denna vecka, för att rensa lite på övertidskontot och pyssla lite hemma. Lite modellbyggande blir det också.

Har bara det sista bordet kvar på bägge halvorna.

I bakgrunden ligger de färdigböjda i väntan på att limmas. Jag jobbade med de tre sista borden parallellt. När slutet närmade sig insåg jag att det behövdes 2 och en halv bord för att avsluta så jag försökte sprida ut avsmalningen mellan de tre sista. Sedan basade jag och formade jag alla tre på en gång.

Jag hade planerat att det hela skulle gå jämt upp genom att mäta längden längs varje spant och fördela den mellan alla bord. Mitt misstag var nog att jag sedan förberedde varje bord för sig, och då var jag lite för snål med att smalna av dem i varje steg.

Det nya limmet har funkat bra. Det är lite kletigare och delarna glider inte runt som det tenderar göra med vitlim när man pressar ihop dem. Jag har också känslan av att det torkar fortare.

Anmäl
2020-02-25 22:57 #12 av: rocc1

Det är samma lim som jag använder funkar kanonbra.

Du kanske redan har tänkt eller gjort det redan,  det är viktigt att du limmar mellan borden för att du inte ska få sprickor i skrovet sedan, jag har för mig att jag la duktigt med lim på insidan när jag byggde mitt.

Ser väldigt bra ut, bara ta det lugnt och  metodiskt och passa in borden så dom passar.Glad

Anmäl
2020-02-26 07:51 #13 av: bommen99

håller med #12. Det ser bra ut och jag har dessutom samma typ av lim (kletigare) som jag köpte från  Cornwall, eller rättare sagt så skickade dom 2 stora flaskor av limmet av misstag, jag best CA lim. Trälimmet är som sagt bra, dessutom v ar de ju gratis.

Ang plankor o plankning. Det brukar ju sällan eller aldrig vara så att plankorna går jämt ut så att säga. Jag har skaffat mig en liten bordssåg från AliExpress. Inte välden snabbaste men sågar tunt o fint med en 0,5 mm och 120 tandad klinga. Priset under tusenlappen

Anmäl
2020-02-26 07:55 #14 av: bommen99

bild på sågen 

Anmäl
2020-02-26 12:06 #15 av: bolin

Tack för de uppskattande orden.

Jodå, jag har även limmat mellan plankorna. Jag kanske inte kan beskriva det som "rikligt", men det borde räcka. Jag planerar även att pressa in lim blandat med sågspån i de glipor som finns på ett par ställen.

Jag har funderat på vilka verktyg jag kan kosta på mig. Mitt utrymme för modellbyggande är rätt begränsat.

Just nu har jag byggt en synnerligen improviserad jigg för att hålla fast listerna när jag hyvlar dem till önskad bredd med en minihyvel. I bakkant finns en pålimmade list (omkring 3 mm hög). Den korta listen är mothåll som jag håller med ena handen medan jag hyvlar med den andra. Jag såg en ritning på en mer avancerad variant av detta på något forum, skall nog bygga något bättre om det blir aktuellt med något större projekt.

För att hålla koll på hur breda plankorna borde vara vid olika spant ritade jag upp "plankning fan". I nederkant finns avstånden för skott 0 till 7 markerat, i överkant 6 till 11. De korsande linjerna är längden över de olika spanten.

Mvh

/Tobias

Anmäl
2020-02-26 12:14 #16 av: ubjs

Angående limmet så använde jag det också i början, men blev galen på den konstiga pipen. Gick inte att styra mängden lim tycker jag och så satte den igen sig så fort den stod några dagar. En gång stod limmet kanske en månad och efter det så fick jag skära sönder pipen för att komma åt limmet.

Jag har förfallit till att använda Panduros lim, den pipen funkar mycket bra. Sätter den igen sig så spolar jag bara hett vatten på utsidan och pressar ut det som torkat. Går att dosera lagom mängd lim och även tunna ¨linjer¨ med lim. Vet inte hur bra Pandurolimmet är men ingenting har lossnat hittills och det är mindre rinnigt än vanligt vitlim. Möjligen torkar det lite för snabbt för riktigt stora limningar men inte snabbare än Aliphatic, kan ju använda Cascol istället om man behöver ha många minuter på sig för att justera och sätta i press.

Anmäl
2020-02-26 16:08 #17 av: bolin

Ja, korken är inget vidare på Aliphatic Resin flaskan. Den är visserligen enkel att stänga med en hand men det är som ubjs skriver svårt att kontrollera mängden t.ex. för att lägga smala strängar. Jag har börjat använda en sticka för att smeta ut limmet där jag vill ha det.

Anmäl
2020-02-26 18:34 #18 av: Micke R.

Blir nog ett vackert fartyg. Själv använder Post-it lappar som jag sätter en klick med lim på och för det mesta tandpetare att smeta ut limmet med, blir det för mycket gammalt lim så täljer jag bara bort det med en kniv så får man lagom lim på detaljerna, eller så tar jag en annan tandpetare och tar bort överlopps limmet med
H.Micke

Anmäl
2020-02-27 14:50 #19 av: Banjoman

#17 Jag kan mycket, mycket, mycket och dessutom synnerligen varmt rekommendera en "Babebot" limflaska – ger perfekt dosering med hög precision, och kläggar pipen igen så mycket att den inte längre går att få ren (vilket normalt sett inte är något problem eftersom man enkelt kan ta loss själva pipen) är det bara att byta ut den. Värd vartenda öre! Babebot är den minsta av tre flaskor i samma serie; limmar man även större ytor/prylar kan det vara värt att skaffa hela gänget, men för modellbygge i den skala du för närvarande ägnar dig åt räcker lillen mer än nog!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2020-02-27 17:33 #20 av: bommen99

Kan bara fylla på det Mattias skriver ovan, en mycket bra limflaska som jag själv använder och detta på Mattias rekommendation för en o annan månad sedan. Kan vara ett halvår också, jag är ju gammal pensionär så minnet.....

//håkan

Anmäl
2020-02-28 07:34 #21 av: bolin

#19 Tack för tipset om ölflaskan, det skall jag verkligen titta på. Det är alltid värt att investera i rätt verktyg, och lim är ett av det viktigaste verktygen i denna sysselsättning.

Anmäl
2020-02-28 07:36 #22 av: Banjoman

#21 Väl bekomme – men du skulle ju ha sagt att det var öl du ville ha tips om – sådana har jag massor utav ... GalenOskyldig

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2020-02-28 11:42 #23 av: bolin

😂😂😂

Anmäl
2020-03-08 09:00 #24 av: bolin

Lite annat har kommit emellan (som tapetsering och golvläggning hos morsan), så det har inte hänt så mycket med Will.

Jag har dock lyckats avsluta bordläggningen och har börjat börjar slipa och spackla.

Jag har även torrpassat halvorna mot varandra. Det kommer bli en liten glipa längs den förliga delen av kölen. Jag gissar att den kan ha uppstått när jag bände och spände för att få forma plywoodskivan mot skotten. Den är inte värre än att den kommer kunna döljas helt under spackel och färg, men det ger mig ytterligare anledning att tro att denna metod att bygga modellskrov nog var en återvändsgränd från Billings sida :-)

Anmäl
2020-03-10 16:25 #25 av: bolin

Nu är skrovhalvorna limmade. De passade till slut riktigt bra, i alla fall där det gäller, det vill säga i för, akter och längs däcket. I botten blev det en liten glipa som kräver spackling.

Nu börjar målningen. Jag har grundat med två lager schellack och slipat med stålull emellan. Det blev riktigt slätt.

Min tanke är att måla så mycket som möjligt av skrov och däck innan jag fortsätter montera ytterligare detaljer. I för och akter skall det vara plankning och midskepps två större lastluckor. I färgsättningen vill jag försöka efterlikna hur hon såg ut under sina seglande dagar. Till det har jag förutom vykortet i inlägg #1 även bilder av en modell som byggdes omkring 1925.

Bild av modell på Will Everard byggs omkring 1925 från Royal Museum Greenwich

Medan färglagren torkar kommer jag börja arbetet med överbyggnaderna. Där kommer det att bli en del avvikelser från byggsatsen. Mer om det i senare inlägg.

Anmäl
2020-03-11 10:28 #26 av: bolin

Jag har funderat en del på hur jag vill presentera den färdiga modellen. En del vägval jag gör redan nu påverkar det. Det jag vill är att modellen presenteras som en arbetsbåt, inte som en lustjakt. Min tanke är att det görs bäst genom att placera den i ett diorama som sätter den i ett sammanhang.

Jag har hittat en hel del bilder på nätet, ett litet urval:

En segelpråm lastar kol

Bilden nedan är den jag kommer försöka efterlikna. Den är visserligen lite tidigare än det 1940-tal jag siktar på, men det finns andra foton som visar att mycket förblev oförändrat. Det är bara råsegelskutorna som försvann, järnvägsvagnar, magasinsbyggnader, kranar och jollar ändrades inte lika mycket.

En scen från 1911
Anmäl
2020-03-12 08:43 #27 av: bolin

Jag har testat lite med storleken på ett diorama och byggde därför en enkel modell i wellpapp.

Anmäl
2020-03-12 08:50 #28 av: bolin

Nu även med bild :-)

Modell av diorama

Tejpmarkeringarna indikerar hus. Jag har hittat ett par pappmodeller från Scale Scenes i Storbrittanien som jag tycker passar. De är visserligen i skala 1:76, medan Will är i 1:67 men jag hoppas det kommer funka ändå eftersom de hamnar i bakgrunden.

Anmäl
2020-03-12 10:10 #29 av: bommen99

Intressant projekt som jag absolut följer Tummen upp

//håkan

Anmäl
2020-03-13 09:53 #30 av: ubjs

Kul med diorama, jag tror oxå att det funkar med husen.

Anmäl
2020-03-15 16:12 #31 av: bolin

Jag har pysslat lite med pappslöjd i helgen. Rätt skoj faktiskt.

Denna modell skrev jag ut på en vanlig färglaser och klistrade de olika delarna på olika tjocka kartonger. Den tjockaste (2 mm) var jag tvungen att köpa, men resten kommer från cornflakespaket m.m.

Anmäl
2020-03-15 16:16 #32 av: bolin

Nu med bilder :-)

Över lag är jag imponeras av detaljrikedomen i denna pappmodell. Den har spröjsade fönster, hängrännor och stuprör. Alla innerväggar och innertak är mönstrade och det finns en liten utbyggd kamin i ena hörnet av rummet.

Anmäl
2020-03-15 19:05 #33 av: rocc1

Spännande med diorama till fartygsmodell. Husen ser jättefina ut otroligt detaljerade.Tummen upp

Anmäl
2020-03-15 19:35 #34 av: bolin

Vid sidan av husbyggen har jag börjat pyssla med lastluckorna. Jag vill att den ena skall vara halvöppen och visa lasten. Eftersom luckorna är upphöjda från däcket kan jag göra detta utan att ta hål i skrovet.

Först satt jag en falsk botten i ramen för den stora lastluckan.

Sedan lade jag mjukt papper i botten och dränkte med utspätt lim. Syftet med det vara att få en ojämn yta så att den jämna botten syns igenom ett tunt lager kol.

Till sist fyllde jag med ett tunt lager kol som jag limmade fast med utspätt lim. (På bilden har limmet inte riktigt torkat.)

Härnäst följer täckbrädor för lastluckan samt presenning.

Anmäl
2020-03-15 22:56 #35 av: Nalle1976

Mycket intressant att få följa ditt bygge, jag har hittills hållit mig till plastbyggsatser men man blir sugen att prova på detta med båtbygge. Kanske jag en dag gör slag i saken, ska bli intressant att följa ditt bygge.

Anmäl
2020-03-19 16:51 #36 av: bolin

Tack för intresset. Det är roligt att veta att det finns läsare Glad

Jag har pysslat på på flera fronter, så det känns som jag inte kommer så mycket framåt.

Lastluckan har fått täckbrädor. Jag vet inte exakt hur dessa skall se ut (de ingår inte i byggsatsen) men jag har gjort lite gissningar utifrån foton jag hittat. Brädorna är "åldrade" med en blandning av stålull löst i ättika.

Akterdäcket har blivit plankat. Nåtningen är gjord med en mjuk blyertspenna. Egentligen ser detta nog lite för fint ut för ett arbetsfartyg (särskilt när det har slipats och lackats). Vad jag kan utröna är det plankade däcket på de flesta liknande båtar målat. Jag skall testa lite med hur det ser ut med lackning. Eventuellt lägger jag på en vit lasyr för att göra det ljusare.

Till sist har jag börjat med styrhytten. Den enda svårigheten hittills var plankningen av den skarpa rundningen i bakkant. Det krävdes en del avfasning av tunna (2x2 mm) stickor.

Jag har börjat fundera på om de fyrkantiga fönstren bör glasas. Frågan är bara hur?

Styrhytt (framsidan nedåt).
Anmäl
2020-03-19 18:26 #37 av: ubjs

Det där ser konstigt ut, ska du verkligen använda 2x2 där?

Du får mycket tjocka väggar eller missförstår jag det hela?

Anmäl
2020-03-19 19:27 #38 av: bolin

Ja nog ser det konstigt ut alltid!

Enligt byggbeskrivningen skall det vara 1,5 x 1,5 mm men några sådana står inte att finna bland materialet. Dessa skulle förstås också varit för tjocka. Jag löser det med sandpapper. Jag har även lagt på ett lager utspätt lim på insidan, och försökt arbeta in lite sågspån i några glipor där för att stärka upp det hela när jag slipar.

Anmäl
2020-03-19 20:13 #39 av: bommen99

Hallå bolin. Lastluckor brukar vara så att en grop (misstänker att den mörka fläcken mitt på brädan i änden) är en urgröpning för handen. Det ligger ett järn tvärs över "gropen" så man skulle få ett bra grepp om plankan (i gropen med knogarna och under järnet så fingrar/handflatan får grepp. Sedan kan det ju finnas andra varianter men jag tror att tillverkaren av byggsatsen har försökt att efterlikna den variant som jag beskriver, Cool

Gör en ram runt fönstret,  där den minsta delen är lite smalare än öppningen och den bredare delen på ramen täcker väl sidan. Där kan du pula in en fönsterruta att det ramlar ut (fats jag har aldrig satt fönster på ett fartyg, om nu inte helt färdiga följde med byggsatsen.

Runda fönster brukar jag trycka dit en öljett, billigt och det ser bra ut Skrattar

Tror det blir bra med 4-skäringarna (4-kantsbitar), när du har slipat ner dom. jag brukar sticka in trästickor med  lite trälim på, sedan brukar jag använda en liten "slägga"  som jag bankar in träbitarna med. Brukar bli hyfsat bra resultat. Givetvis får man slipa och slipa och om det uppstår en liten glipa, banka ner en lite träbit med lim på och så fortsätta slipa.  Pustar

Jag kör ganska grovt slippapper i början, 220 sedan 320  sedan 400, alla torrslip. Sedan kan man lyxa till det med 600 och 800. Men gamla fartyg hade ju inte riktigt den finishen , så med rätt färg duger 400 länge (matt täckande 1 komp lösningsmedel-baserad akryl, typ billack

Kom ihåg att om man skall få plankorna jämna vid bordläggning så skall man först slipa nästan diagonalt och med en slipkloss eller slipsvamp- När man övergår till 180 kan man börja slipa längst brädorna. Samma princip om man slipar ett brädgolv i ett gammal kök Nörd

//håkan

ps, jäklar var mitt inlägg blev långt, ber om ursäkt nästan...Skäms

Anmäl
2020-03-20 08:19 #40 av: bolin

#39 tack för dina råd Håkan.

Täckbrädorna till lastluckan ingår inte i byggsatsen, det är min egen utsvävning för att kunna visa lastluckan öppen. På din beskrivning tror jag att jag kommit ganska nära en tolkning på hur det skall vara. Istället för en grop har jag dock gjort ett genomgående hål, och sedan limmat fast en bit ståltråd som "greppjärn".

Anledningen att jag började fundera på fönsterglas är att modellen i #25 har ett sådant. Den modellen är dock i betydligt större skala. Till de runda hålen innehåller byggsatsen svarvade mässingsdelar. Dessa är visserligen ganska grova, men inte grövre än en öljett.

/Tobias

Anmäl
2020-03-20 10:09 #41 av: Banjoman

#40 Det finns ett antal olika tekniker för att glasa fönster, och vilken man satsar på beror rätt mycket på i vilken skala man jobbar, och hur kinkigt det är hur slutresultatet ser ut. Enklast är att använda någon form av genomskinlig plast – men tänk på att inte försöka limma sådan med vanligt modellim eller CA – då riskerar man "imma" på rutan! Använd i stället s.k. canopy glue.

Vill man använda riktigt glas är en möjlighet mikroskopitäckglas – sådana finns att köpa i olika storlekar, både fykantiga och runda, från ställen som säljer laboratorieförnödenheter. Se t.ex. här, här och i synnerhet här i min gamla Eilean Mòr-tråd.

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Anmäl
2020-03-20 18:55 #42 av: bolin

#41 Mikroskopglas hade jag inte kommit på själv, tack för tipset. Jag kikade även lite på din byggtråd, ett verkligt tjusigt och inspirerande bygge. Jag är sugen på att bygga något liknande vad det lider.

Anmäl
2020-03-21 18:08 #43 av: bolin

Arbetet fortgår på flera täter.

Däcket och insidan av relingen är i åtminstone klara, så att jag nu kan fortsätta med relingslisten.

Lastrumsluckorna har fått en list mot däcket, har grundats med schellack och målningen har påbörjats. Toppen kommer inte att målas eftersom den skall täckas med presenning.

Jag har experimenterat lite med olika sätt att göra presenningen på. Jag vill att den skall efterlikna en kraftig gummerad duk där man kan se väven på baksidan. Min tanke är att först mätta väven med något som inte släpper igenom färgen när jag målar. Samtidigt vill jag att det skall gå att forma duken till en övertygande hög ovanpå den oöppnade delen av lastluckan. Jag har provat: utspätt vitlim, vit färg, tapetklister och inget alls. Min slutsats är tapetklister och att färgen läggs på i flera relativt tunna lager. Fördelen med tapetklistret är att duken blir lätt formbar när den fuktas.

Presenningsförsök (tapetklister uppe till vänster).

Stryrhytten har fått en omgång bets och jag har börjat måla taket. Tyvärr betsade jag hela hytten innan jag målade, så färgen löste upp lite bets och fick en rosa ton. Det blir några lager till...

Fönsterkarm utskuren ur papper redo att monteras. Jag tror jag hoppar över ruta, hålet är 8x8 mm.

Anmäl
2020-03-22 15:52 #44 av: bolin

Relingslisten var lite knepigare än jag trott att få på plats. Det är en 2x5 mm list som skall böjas i sidled och uppåt mot aktern. Det går som bekant dåligt att böja lister i två ledder utan att de även vrider sig.

Först var jag inne på basning och milt våld ändå skulle kunna lösa det. Efter lite torrpassning och funderande kom jag fram till att det antagligen skulle bli svårt (särskilt som det skall bli ett jämnt 1mm överhäng på utsida).

Jag valde istället att dela listen i tre delar och passa in dessa separat. Sedan slipade jag yttersidan jämnt med skrovet. Nu behöver jag bara en 1x2 mm list att limma på utsidan. Jag hoppas min lokala handlare (Barkarby Hobby) kan ha något (även om de annars mest säljer RC och plastbyggsatser).

/Tobias

Anmäl
2020-03-22 17:31 #45 av: GusLars

Väldigt finurligt gjort Tummen upp, annars går det att lägga listen i hett vatten en stund och sedan lägga den på plats med klämmor tills den torkat, sedan limmas den på plats.
Lars

Lars

Anmäl
2020-03-22 17:56 #46 av: bolin

#45 Tack, modellbygge är stimulerande eftersom det hela tiden dyker upp små problem att lösa.

Det hade kanske gått att basa listen (lägga den i hett vatten), men jag kom inte på något bra sätt att hålla den i spänn medan den torkade. Åtminstone inget som uppfyllde kravet på precision längs hela längden.

/Tobias

Anmäl
2020-03-24 16:55 #47 av: bolin

Ingen lycka med listerna igår.

Jag har istället fortsatt med lite däcksbyggnader. Bägge gör lite avsteg från byggsatsen som har plastdelar till dörrar och till tak. Jag använde lite spillbitar av plywood istället så att jag kunde betsa till en snygg färg.

"Fönstren" är målat papper och fönsterkarmen är kartong.

/Tobias

Anmäl
2020-03-27 12:11 #48 av: bolin

Jag har till slut fått tag på lister till relingen, så nu kan bygget fortsätta.

Under tiden har jag fortsatt med lastluckorna, och specifikt presenningen för dessa.

Som jag nämnde ovan har jag använt tapetklister (två lager) på en bit tyg. Sedan har jag målat ena sidan. Ingen färg trängde igenom.

Tyvärr var det svårt att få färgen att täcka ordentligt, så jag fick bättra på efter jag limmat fast den på luckorna.

Nästa steg blir att tillverka stänger att fästa längs sidorna för att hålla fast presenningarna. Se nästa bild på hur det ser ut på ett liknande fartyg.

Anmäl
2020-03-28 18:57 #49 av: bolin

Idag känns som en milstolpe.

Lastluckorna är klara, och presenningen blev som jag villa ha den. Den blev hyffsat enkel att form när jag hade blött den, och torkade sedan till en fast form. Hakarna på sidorna är av aluminium från en burk, de var riktigt pilliga att få på plats (1x6 mm).

Dessutom har relingen blivit klar, och målad. På bilden nedan har jag placerat (utan att limma) den däcksutrustning som jag blivit klar med.

/Tobias

Anmäl
2020-03-28 19:28 #50 av: GusLars

Blir ju en mycket snygg modell
Lars

Lars

Anmäl
2020-03-29 00:48 #51 av: bommen99

Snygga lastluckor och presenningen blev ju bra. Glöm inte att du skall ha trä-kilar mellan stålbandet och de uppåtstående hållarna för stålbandet,

//håkan

Anmäl
2020-03-29 07:04 #52 av: bolin

Tack för de uppskattande kommentarerna.

#51 nej träkilarna har jag inte glömt, däremot har jag struntat i dem. Det blev för pilligt. 

Tobias 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.